27 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

27 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

e Arnavutlukta ihtilâl mi? Bir habere göre Kra- *hın bir yaveri iİsyan etmiş! Londra, 27 (A.A) — Atinadan alı - nan yarı resmi bir telgrafa göre, Ar- navutlukta bir ihtilâl çıkmıştır. Ma » amafih bu haber teyit edilmemiştir. Kralın yaverlerinden birisinin ce - nubi Arnavutluk Dibrayı işgal etmiş olduğu söylenmektedir. Roma, 27 (A.A) — Tirandan gelen haberlere göre, Dibra nahiyesinde çr- kan ihtilâ! hâdisesinin sebebi sarayı terkeden ve tekrar saraya düönmek- ten imtina etmiş olan bir yaverin ita> atsizliği eseridir. Romanın İyi malümat alan mehafi Mine göre bu hâdise hağiki bir ihtilâl mabivetinde olmayıp — ehemmiyetten Aridir. HABER—İKi gün önce Arnavutluk tarafından rermen tekzip edilmiş or " Zan ve Ramadan geldiği anlasılan bu haheri kaydı ihtiyatla telâkki etmek * lâzımdır. — Galatasnaray İIzmire gidecek İzmir, 26 — Galatasaray — takımı bayramda Üüç maç yapmak için İzmire çağrılmıştır. Galatasaraylılar bu da- vete esas itihariyle müspet cevap ver- mişlerdir. Galatasaraylılarla karşı- Jasacak olan İzmir takımları —Altay, Altınordu ve K.S.K. dır, ——— Faşist kongresi — Girçok noktalarda Ihtilâf halinde ayrıldı “Mançestr Gardiyan,, gazetesi Denevre muhabirinin bildirdiğ'ne göre, Faşist mümessillerin'n İsviç redeki kongresi bir çok noktalar - dan ihtilâf üzere ayrılmıştır. Müşterek Bareket için b'r plân çizmek” düşünülüyordu... Gerçi kongrede bazı esaslar - ittihaz e- dilmişçse de, hemen bütün mühim meselelerde b'rbirlerine aykırı ol- dukları anlaşılmıştır. Iskandinavyalılar — tarafından | temsil edilen şimal faşist grupla- rile lâtin gruplar arasındaki dü- şünce farkları pek açık görülmüş- tür. İngil'z faşistlerinden bu — kon- | greye iştirak edea bulunmamıştı. Ancak, Irlandadan mavi gömlek- Kiler lideri General O'dufi oraya gitm'ştir. Faşist kongresi, Yahudiler hakkında bir karar almış - faşist bhareketinin beynelmilel yahudilik gruplarile,, mücadelesi düşünül- müştür. Kongre, her stene — toplanacak dalmt bir komisyon seçmeği ka- rarlaştırmıştır. Kat dlaeiü Trenlerde yeni bir tarife (Baştarafı ? inci de) la ücret vermekten kurtulmakta - dır.Bir yolcu, bind'ği istasyondan sonra 1700 kilometreden fazla gi- derse her kilometre başma birin- €i mevkide 1,30 ikinci mevkide 1 ve üçüncü mevkide 0,60 kuruş ve- recektir. Ayrıca müddeti bitmiş olan gi- diş geliş tenzilâtlı tarifede 1 Mar- ta kadar temdit edilmiştir. Bay - ram münasebetile de yüzde 25 tenzilât yapılacaktır. Şimdiye kadar ortaya koyduğu tar'fe şekillerile Türk şimendifer- eiliğinde büyük bir inkılâp yapan Nafia Bakanı Bay Alinin bu yeni şek'l!de de muvaflak olacağı mu - bakkaktır. Fransız-Rus Şarki Avrupa I : on Haberl andlaşmasının metni Moskova, 26 (ALA:) — Şark Avrupa antlaşması hakkında 5 Birincikânunda Cenevrede Fran- sa ile Sovyet Rusya arasında im- zalanan protokolun metni şu * dur: “Fransa Cümhuriyeti dışarı işleri Bakaniyle Sovyet Rusya Dış işleri, komiseri, — hükümetleri- nin müteşebbisi bulundukları bir Şark andlaşması akdi için yapıl makta olan — müzakerelerin bu - günkü hali hakkında Cenevrede noktai nazar teatisinde buluna - rak derpiş olunan Uluslararası mukavelelerinin akdine devam etmek yolunda iki hükümetin müşterek kararını müşahade et * mişlerdir. Girişilen müzakerelerin daha faal bir safhaya intikal etmek ü. zere bulduğu şu ana Fransız ve Sovyet Rusya Dışartişleri Bakan. ları kendi hükümetleri namma aşağıdaki hattı hareketin ittiha - zını karşılıklı olarak taahhüd et. 12 ada Türkiye'deki sefer- berlik tecrübesinin bu işle alâkası yok Ankara, 26 (A.A.) — Anka. | ra civarmdaki bir alayın deneme seferberliği dolayısiyle Anadolu Ajansı tarafından gazetelere ve- rilen havadisin bir ecnebi ajans tarafından bize atfen yanlış bir tarzda neşredildiği buraya gelen Avrupa gazetelerinden anlaşıl - mıştır. O haberimizde 12 ada karşı - sında asker tahşid edildiği şek - linde hiç bir fıkra mevcud olma” dığı gibi esasen bu yoldaki ha - vadis de hiç bir hakikate istinad etmiyen müstesna bir iddia ol - duğundan keyfiyetin tavzihine lüzum görülmüştür. —HÜU Kâzım Özalp geldi Büyük Millet Meclisi Başkanı Ge- mneral Kâzmn Üzalp bu sabah Ankara- dan şehrimize gelmiştir. mek hususunda mutabık kalmış- lardır. 1 — İki hükümetten hiç biri misaka — iştirak edecek olan ve bilhassa buna esas itibariyle he nüz mııvıf.ıkıı etmemiş bulu - nan hükümetlerle olan münase - betlerinde, mıntakavi Şark and' laşmasının veya buna bağlı and. laşmaların izhar ve akdini tehli. keye düşürebilecek veya mül * hem oldukları fikre muğayir o - labilecek iki taraflı veya bir çok taraflı siyasal anlaşmalar akdini istihdaf eden müzakerelere ya - naşmıyacaklardır. 2 — Bu hususta, iki hükümet ten her biri, alâkadar hükümet - lerden birisi — tarafından böyle bir mahiyeti haiz olabilecek bir teklife ne vasıta ile olursa olsun karşılaştığı takdirde diğerine bu teklifi bildirecektir. Bu vecibeler, şimdiki diplo » matik teşebbüsün devamı müd * detince olduğu gibi, ayni umum! işsiz çocukları- na oyuncak Paris, 26 (A.A.) — Dün Pa * ris civarı işsizlerinin 20,000 ço - cuğuna Bay Leun ile Bay Flan - den'in önünde oyuncak dağıtıl * mıştır. | — Çoclüklar Gran Palenin bü - | yük salonunda sirk, tiyatro, si - ) nema gibi eğlencelerden istifa * de etmişler ve radyoda çocukça sözlerle sevinçleri bildirilmiştir. İntizamı erkek - ve kız işçiler temin etmişlerdir. Sirnğiğz Tevfik Rüştü Aras Atinaya gidiyor Atina, 26 — Burada Türkiye Dış Bakanı Tevfik Rüştü Arasın İkinci - küânunun ilk günlerinde Atinaya ge leceği söylenmektedir. Tevfik Rüştü Arasla Yunan hükümeti arasında bu sefer konuşmalar yalnız ekalliyet me- selesine ait olmıyacak, diğer mühim meseleler de mevzuubahs edilecektir. Bunlar arasında Türk Yunan dostlu- ğunun ortaya konulmasını İcap ettir- diği askeri esaslar, ve müşterek hu- dutların muhafazası tedbirleri de var dır. | düşünüş ve ayni kaygı ile bu te- şebbüsün yerine ikame olunabi - lecek diğer — her türlü muahhar teşebbüslerin imtidadınca mute' berdir. İki hükümet bu teşebbüs- lerden ancak devamlarımda bir fayda olmadığını müşterek bir kararla müşahede ettikten sonra vazgeçeceklerdir. Bu takdirde ise ayni fikirle ve gene böyle bir maksadla biri- birine vermeği muvafık görecek” leri yeni teminat hususunda ara- lormda istişarede bulunacaklar - dır. İki hükümet, Fransız — Sov” yet diplomatik teşriki mesaisin - de böyle bir devam ve tesir za - manının, cereyan etmekte olan Uluslararası — müzakerelerinin muvaffakiyetini kolaylaştıraca * #ma ve ayni zamanda iki mem - leket arasındaki hükümet müna- sehetlerinde karşılıklı itimadın takviyesine de yarayacağına ka - ni Spor Ispanyollar mağlüb Halyanlar galip geldiler Madrid, 26 (A.A.) — Nurem” berg Futbol takımiyle Madrla ta: kımi arasında yapılan maçı 1 &e karşı 5 sayı ile Nuremberg'liler kazanmıştır. Milâno, 26 (A.A.) — İtalyan- larla Fransızlar arasında dostça yapılan bir tenis maçımı 5 -4 1- talya kazanmıştır. Kat LirkiR Bilecikte mas- keli adamlar (Baştarafı 1 inci de) Bunların muhakemesi Bilecik Ağırceza mahkemesinde görüler rek nihayet bulmuş ve bu tüyler ürpertici cinayeti yapan Yenişe- hirin Cihadiye köyünden Hüse- yin oğlu Mustafa, — Hasan oğlu Halim ve ve Mehmed oğlu Hüse- yinin suçları — belli olduğundan üçü de ölüm cezasına çarpılmış - lardır. KURUN — Sadri Ertem — bugün yazmış olduğu fıkraya Recep Peker'"- in İstanbul Üniversitesi Inkılâp kür - süsünde vermiş olduğu derste söyle - diği “Biz kendimize benzeriz,, sörünü esas almış ve bunu teşrih etmiştir. Yazısında her milletin — ayrı bir bünyeye sahip olduğunu ve bunun ne- ticesinde de her milletin başka türlü bir benliği olduğunu ypazıyor ve bu cümleden olarak Türklerin de yalnız kendilerine benzediğini ilâve ediyor. CÜMHURİYET — Yunus — Nadi “Dil ve kültür temelinde ulusal birlik yasası,, serlâvhalı yazısında Türkle- rin yaptığı son ruhant ktyafet ve li - san inkılâbından bahsetmektedir. Ma kale şöyle bitiyor: “Bu amaca pötüren vol olarak ta dil ve kültür birliğini en ücra köşele. rine kadar bütün yurda, ve en son ne- ferine kadar bütün ulus içine yayma- ğa bakmalı, Gerçekten gidilecek —en ileri uygurluk yolu budur.,, B MİLLİYET — Ahmet Şükrü — Es- mer bugünkü yazısında bundan dört sene evvel Menemende inkılâp uğrun- da canını veren Kubilâydan bahset - mektedir, Ahmet Şükrü Esmer ilk anda — bu hâdisenin Fransa inkılâp tarihinde bir irtica hareketi olan Vendöe hare- keline benzediğini fakat bunun kadar esaslı olmadığını söylediklen sonra Kubilâyı Cümhuriyeti koruma yolun- da Türk gençlerine bir örnek gibi gös teriyor. Ve Menemende açılan âbide- nin müânasının da bu olduğunu — eöy- Tüyor. ZAMAN — Zaman imzalı — yazının serldohası “Yugoslayyada neler olu - yor,, dur. Evvelâ Yevtiçin istifa etti- Sabah gazeteleri ne diyorlar? Şini, bunu takiben Uzunoviç kabine « sinin düştüğünü ve yeni kabinenin Yevtiç tarafından kurulduğunu söy » liyerek bunun mânasını teşrih — edi- yor. Ve Yevtiçin yalnız bir urka mah- sıcs değil umumü ve hakikt bir Vugos- lav kabinesi teşkil ettiğini ilâve ede - rek yazısını bitiriyor. AKŞAM — Üç yıldız imzelı — yaz bugün başmakalesine Orla — Avrupa işlerini mevzu olarak almıştır. Bura- da esas olarak Almanyanın takip et » Hiği politikadan bahsediyor ve netice- de Almanyanın yalnız Versay muahe- desinin bozulması için çalıştığını «By- Tümor, SON POSTA — İki yaıldız imzalı yarı kışın yaklaşmaşı münasebetile fakirleri düşünmemiz lüzumunu ih * tar ediyor, Birincikânun 1034 .» ... ingiliz kralı Hindistana kompli- man yaplı Londra, 26 (A.A.) — Havas a - jansından: Kral Beşinci Jarj, Noel yortu. su münasebetile radyoda İngiliz ve imparatorluk tebaasına hita - ben verdiği söylevi şu suretle bi - tirmiştir: “— Eğer sesim uzak Hindis » tana ulaşırsa, bu sesin Hindistan milletine olan daimi sevgimi ve onun da büyük ailemizin birliği içinde kendisine düşen mevkii anlamasını ve tamamen takdir etmesini görmek arzumu oraya götürmesini isterim, Noe| şenliği en ziyade bir aile merasimidir ve beni dinliyen he- pinizin Krala ne dereceye kadar bağlı ve biribirinize en büyük bir aile düşüncesile ne kadar birleş - miş olduğunuzu anlamanızı iste - rim. En candan dileğim bu düsün- ce ve İsteklerin kuvve'lenmesi ve daha ziyade yapılmasıdır. Acun endişe içindedir. Müşküllerimize bu âaile ruhu ile karşı koyarsak muzaffer olacağımızdan eminim. Gaküğdüküği Yeni bir tayyare re- koru: Saatte 5i4 kilometre ! İstres, 26 (A.A.) — Dün tay- yareci Delmot kapalı devre üze - rinde saatte 502,465 kilometre i le yeni bir sürat rekoru elde et - Tayyarenin — kontrol âletleri henüz — ölçülmemiştir. Tayyare sür'ati, dönmelerinden birinde, saatte vasati 514,280 kilometre » yi bulmuştur. İstes, 26 (ALA.) — Dün tay yareci Delmot tarafından kırılan eski âcun çabuklu rehosu 4 * — 9 — 33 tarihindenberi saatte 490 kilometre, yani — Delmot'dan 12,465 kilometre az olarak, A - merikalı Veddel de idi. çözeğek Bir tren kazası Hamilton “Ontario,, 26 (A.A.) — Şikagodan gelen ekspresle To- ronto'dan Ontario'dan Londona giden seyyah treni arasında kuv- vetli bir çarpışma olmuştur. Bü- tün hız'yle gitmekte olan ekspres kendisine yol vermek üzere yan- daki hat üzerinde duran omnibüs trenine arkadan çarpmış ve son 3 vagonu harab etmiştir. Bu va - gonların yolcularından bir çoğu ölmüştür. Şimdiye kadar 15 ölü ve 30 yaralı bulunmuştur. Enkâz altından daha yaralı ve ölü çıkacağı zanned'lmektedir. Kazanın işaret yanlışlığından ileri geldiği anlaşılmaktadır. çeralaGĞeaaea Iran ve komşuları Tahran, 26 (A.A.) — Efgan âsi- lerinin Zurababada taarruzları ü- zerine olan biteni yerinde tetkik etmek ve ölenlerle beraber zarar, ziyanın bir bilânçosunu yapmak üzere yüksek zevattan müteşekkil muhtelit bir komisyon teşkil edil- i miştir, — | Enhisarın üzüm alışı İnhisarlar idaresi bir müddet - ten beri inhisarm bu yıl için ihti- yacı olan üzümü İzmir p'yasasın- dan almağa başlamıştır. Bu alışın İzmirde üzüm fiyatlarını esaslı sur rette yükselttiği anlaşılmaktadır. İnhisar idaresi İzmirden mübaya- atmı yavaş yavaş yapacaktır. İn - h'sar, bu şekilde, ayni zamanda piysada bir nâzım rolü ifa edecek- tir. K