27 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 EHndt%nım ıeu_ Benim görüşüm: —a Çamçakla şampan- ya içilmez! Bizden bir nesil evvel, ömür - lerin'n kırk elli senesinde yalnız “mey, mahbub,, diye gazeller, ka- sideler yazmış bazı şairler, niha - Yyet şarklılıktan kurtulmak icap ettiğini anlamışlardı. *“Gar'bu te- rakkiyatı var.. Ona uymak lâ- | Zzım),..,, diye kendilerine telkin ed'lmişti. Onlar da, ne yazsınlar, ne yazsınlar?.. “Telsiz telgraf, ,tan daha — âlâ “redif,, olur mu? Öyleya: Bu, dev Tin en son icadı!.. Böyle bir mev- Zuu seçmek, asriliğin son basam wXğı! Şairler şu kıratta mısralar yaz- mağa başladı: Dün gece çekmiş idim (Canana telsiz telgraf Al sana en sol usul şiir! İsmini söylersem belki kızar; Pek hırçın dostumdur!) hışrmlan- dırmak istemem, bir d'ğer şair de, eserlerinde Yunan ilâhelerine mu sallat olmağı huy edinmişt'r. Söz- de Parnasyen tertibi şiirler yazar. Fakat ilâhelere h'tap edişini işi - tince “Kuşdili çayırında zendost- luk ediyor!,, sanırsınız... O kadar gayrı ilâhi bir üslüüpla yazar!! Geçen gün, matbaaya, mülk'ye müfettişi şair Feyzullah Sacit gel- di, Şunu anlattı: Genç neslin en ileri gelen şairlerinden olan, ede- biyat tahsili için hükümet hesa - bına Londraya gönderilen Behçet Kemal, Milliyet ref kimizde — bir #ir yazmış. Cümhuriyet devrinin mukaddesatını kıbleye, — zemze- me, mabuda benzeterek öğüyor - muş... Feyzullah Sacit, bu şiiri ve i.cevabı. bâzc okudu.. — Lâik bir rejim, “devri saa - det,, gibi öğülür mü? dediler, aHa . . Çok kıymetli yazılar yazan Or- han Selim, maddiyetç'dir. Geçen gün, “ölüm korkusu,, is- mile bir yazı yazmış! okuyunuz: Vahdeti vücut felsefesini mad- diyetç'liğe adapte etmiş! İşi o ka- dar basitleştirmiş! “Ölüm, en derin, en geniş an - layışla kımıldanmamak, değiş- Mmemek, durmak demektir. Kımıl- danmıyan değişm'yen ne var? Ye Tin yedi kat dibindeki taş parça « tından tut da, göklerin sonsuzlu « ğunu çizen kartallara dek, bir bardaktaki sudan kafandaki dü” tünceyedek, madde, başsız son « suz bir kımıldanış, değişiş, bir &slişme içindedir. Sen de onun i- Şindensin!,, Bunu bir maddiyetçi mi söylü- Yor? — Bir mutasavvıf mı?.. Bir mis- mi?,.. Pek tanmmış başka bir edip te, Ulusun önderini ortadan kaldır- Mak istediği mefhumlarla kıyas ediyordu. Ben, kendi hesabrma, bütün bunları, Çamçakla şampanya 'ç - Meğe benzetiyorum.. Yeni muhte Farm ökonomi haftası Yazın yapılması yo- lunda bir düşünce var miyetinin bu yıl Ankarada umu - mi kongresi toplanacaktır. Bu u - mumi toplantıda geçen 'ki yılda cemiyetin elde ettiği muvaffakı - yet gözden geçirilecek ve gelecek yılların çalışma programı esasları konulacaktır. B * Cemiyetin İstanbul şubesi bu genel kongreye çok -müh'm bir teklifte bulunmayı son toplantı- sında karar altına almıştır. Bu teklif şimdi 12 Küânunuevvelde başlıyan ulusal tutum haftasmının yazın herhangi münasip bir tari - he alımması şeklinde olacaktır. Kongrede bu tekl'fin kabul edile- ceği muhakkak sayılıyor. Çünkü şimdi ulusal tutum haf - tası daima kışa gelmektedir. Bu yüzden yapılması kararlaştırrlan bir çok şeyler meselâ tayyare pro- pagandaları ve geçit resmi yapı - lamamaktadır. Halbuki eğer haf- ta yazm olursa o vak't bunları | yapmak kabil olaçaktır. Diğer taraf'>n Beşinci Tu - tam ve Yerlimalı Yedigünü do- layısiyle ulusal “Ökonomi ve Tutum kurumu,, tarafından ter * tip edilen bankalardaki kumba- ra boşaltma ve kumbara almak yarışında Türkiye Ziraat Banka- BIN yatıranlar arasında Kasımpaşa Hacı Hüsrev mahallesi — Tahta köprü sokak No, 33 İbrahim, Kadıköy, topçu alayı 45 inci bö- lük kumandanı Hilmi ve Taksim Şehit Muhtar caddesinde Zaman apartıman No, 10 Triyandafili - dis, yeniden kumbara alanlar a" | rasında da Hekim oğlu Ali ça - | vuş hamamı No. : 32 Kema| ve | Zeyrek Tümür han mahallesi Pi. | vi Mehmed P. sokak No. 14 Fuat ve Mahmutpaşa Abit Han Fer * hat zadelerden Ali Avni kazan - mışlardır. Kurun bu yarışlarda kaza . nanları Kurumun yaptırdığı A * tatürk büstü ile kararlamaktadır. Ecnebi mektepler Kültür Bakanlığı yabancı mekteblerden statistik bazı ma - malümat istemiştir. Bu statistik- te okulların sınıf, talebe mevcur du, hoca — sayısı ve bu hocalar hakkmımda malümat bildirilecek - tir. —— Fransızca tarih okutuyorlarmış Notrdan Dösiyon — lisesinde Fransızça tarih okutulduğu gö - Ulusal Ökonomi ve tutum ce- | ıda kumbarası alun tamuhia.:. ). vasını yedi gün içinde bankaya ihtilâf Eczahane sahiplerile kalfalar arasındadır İstanbul farmakologları arasın- da büyük bir ihtilâf çıkmış ve bu ihtilâf bir kaç yıl evvel büyük e- mekler ve ümitlerle kurulan Far- | makologlar birliğinin yıkılmasına | doğru ilerlemişt'r. Bu ihtilâfın e- | sası eczahane sahibi eczacılarla eczahane sahibi olmıyan eczacılar arasındadır. Eczahane sahibi olan eczacılar ayrı bir b'rlik kurmayı arzu etmekte ve kendi menfaatle- rini bunda görmektedirler. Esa- sen bundan üç sene evvel de vazi- yet böyle idi. Beyoğlu eczacılar birl'ği de bu fikri terviç ederek çalışmaktadır. Bu vaziyet karşısmda farma- kologlar birliği umumil heyeti ge- lecek ayım 18 inde fevkalâde bir toplantıya davet edilm'ştir. Şimdi gerek eczahane sahibi eczacılar, gerek eczahane sahibi olmayıp ta kalfa vaziyetinde çalışan eczacı- lar fikirler'ni kabul ettirmek için âzami propıgandıy—ı yapmağa başlamışlardır. Bu arada eczaha - ne sahibi farmokologlar bütün ec- zahanelere bir tamim yaparak bu fikre hizmet etmelerin! istemiştir. Eroin kaçakçıları bugün muhakeme ediliyor e Gecenlerde yakalanan eroin kaçakçılarının duruşmasına bu - gün Sekizinci ihtisas mahkeme « sinde başlanacaktır. Müddeiumumiliğe verilen suçlular yirmi bir kişiydi. Seki * zinci — ihtisas müddeiumumisi tetkikleri neticesinde bunlardan birinin suçunu sabit görmiyerek mahkemeye yirmi suçlu vermiş « tir. Talebe birliği kongresi Milli Türk talebe birliğin'n yıl- hık kongresi yarım sabah saat onda Halevinde yapılacaktır. Toplantı- da teftiş hey'eti raporu okunacak, yeni yıl çalışma proğramı hazırla- nacaktır. Bu arada teşriyat işleri, tramvay ve vapurlarda talebeye tenzilât görüşülecekt'r. Bunlardan sonra yeni idare hey'eti seçimi ya- pılacaktır. -—o— Hâl tamamlanıyor Geçen seneden beri Yemişte yapılmakta olan büyük hal binası inşaatı b'r hayli ilerlemiştir. Bina- nın meyva satmağa mahsus olan sağ tarafı ve önündeki rıhtım in- şaatı tamamiyle bitmiştir. Şimdi halin deniz tarafına tesadüf eden kısmımdaki eski rıhtim - b'nasıyle ;:;rı eski zarflar içine koyama- | rülmüş ve Kültür Bakanlığınca | eski sebzeciler meydanımı ayıran AYA NMN Hdti lkrndeabiler Esnaf cemiyetleri imdiye kadar esnaf cemiyet - Müşterek bürosundan ayrı bu- “î'.n esnaf — cemiyet'erin'n de Müşterek büroya raptı kararlaş - ı“"İî;nııın-. İlk olarak hamameılar “mfyeü müşterek büroya iltihak $ ve Beyazıtta bulunan Femiyet'n merkezi dördüncü va « ':'f İfufd'ıki büro merkezine geti- İeri tahkikata başlanmıştır. Bu derslerin evlerde hususi o" larak verildiği, — ayni zamanda lisenin bütün sınıflarında mu - ayyen zamanlarda gösterildiği iddia olunmaktadır. Tahkikatın ilk safhası Vekâlete bildirilmiş - tir. Ticaret odasında Ticaret Odası meclis âzaları seçimi dün Ticaret Odasmda ya- plmıştır. büyük'duvar yıkılmağa başlan- mıştır. Halin altr ay sonra tamam- lanacası umuluyor. | — Halb'nasmda üç yüz kadar dükkân olacaktır. Fazıl Ahmed Bay Fazıl Ahmed Ayka'nın hicivleri, hezelleri, şiirleri ile yeni bazı yazıları “Akşam Kütüpha- nesi,, tarafından 272 sayfalık bir kitap halinde çıkarılmıştır. 80 kuruşa satılmaktadır. îaponya elği; | Dün, gitmeden öÖnce, beyanatta bulundu Japonyanın — Ankara Büyük Elçisi Vikont Muşa Koji Japon" yanın Berlin Büyük — Elçiliğine nakledildiğinden dün gitmiştir. Elçi, gitmeden önce muhar - ririmizi kabul — ederek muhtelif mevzular — üzerinde beyanatta bulunmuştur. Vikont Muşakoji, memleketi. miz uluları için diyor ki: “ — Siz, böyle yüksek liderler re sahib olmakla cidden tebrike değersiniz.,, Elçi, daha sonra şunları söy - Temiştir: “ — Buraya gelmeden evvel, memleketiniz hakkında okumuş etütler yapmıştım. — Geldim, bir sene kaldım. Şimdi ayrılırken, bir saadet yuvasından ayrılan, seven insanlar gibi ayrılıyorum.. Türkiyedeki mesut hayatımı dai- ma hatırlıyacağım..,, Japonyanın Vaşington deniz mmahedesini feshetmesi hakkın” da Vikont Muşakoji demiştir ki: “ — Bugünkü vaziyete uyma: dığı için feshettik. Şimdi donan- maların umumi hacim ölçüsünü milletler arasında müsavaat üze" re tesbit ederek — herkesin her hangi bir gemi yapmasında srbest olmasımı istiyoruz.., Vikont — Muşakoji bundan sonra Türkiye — Japonya ara- sındaki ticaret muahedesine ve bunun meriyete geçmiş olması - na işaret ederek bundan üç gün evvel Ankarada takas esası üze * rine imza edilen yeni bir Türk — Japon ticaret — anlaşmasını öne sürmüş ve: “ Değerli Dışbakanmız Bay Tevfik Rüştü Aras, (Aras) soy - adını ilk defa olarak bu anlaşma kâğıdmna attı..,, Demiştir. Japonyanım yeni Ankara Bü - yük Elçisi Duk Togu Gowd ola * caktır. Subat ortalarında buraya gelecektir. Ecnebi mekteplerde okuyanların imtihanları Ecnebi ve ekalliyet mekteb - lerinin son — sınıflarında oku - yan talebeler — bu yıl bakalorya imtibanlarını evvelâ kendi mek- teblerinde — verecekler, — sonra resmi mekteplerde — mezuniyet imtihanına gireceklerdir. Bu im- tihanda muvaffak olurlarsa ken” dilerine şahadetnameleri Kültür Bakanlığı tarafından verilecek - tir. —— Patrikhane meselesi Fener Patrikanesinin Selâniğe veya Aynarosa nakledileceği hak- kında dolaşan b'r rivayeti dün yaz mıştık. Patrikanede alâkadarlar | böyle bir vaziyetten haberleri ol- madığını söylemektedir. —o— M. Didye şehrimizde Hükümetimize geçen Rıhtım şirketinin tasliye heyetine seçi * len eski idare meclisi azasından M. ve Madam Didye dün şehri- | mize gelmişlerdir. STER TMESE N A 3 Nle var,Ne yok 100 milyar dolar- lik plân Amerikada şimdiye kadar yapı- lan işlerin en büyüğüne — girişili- yor. Re'sicümhur Ruzveltin de tas - vibile büyük iktisatçılardan mü - rekkep bir heyet tarafından 30 se nelik bir çalışma plânı bazırlan « dı, Bu plân için — 100,000,000,000 dolar harcanacaktır. Bu heyet, ka b'neden de bir kaç kişiyi ihtiva et- mektedir. Çizilen plân içinde bir çok ara- ziyi selden veya herhangi âfetten korumak için ıslah etmek yenile - mek düşüncesi de vardır. Şimdiye kadar ziraat yolunda istifade edilmemiş bektarlarca a - | raziyi, parklara veya geniş oyun, idman sahalarıma çevirmeğe çalı- şacaklardır. Plânım bazı noktalarmın, Sov - yetlerce çizilmiş olan birinci ve i« kinci beş senelik plânlara ben » ' zerliği olduğu yazılıyor. ri < Rerlinde bir hâd'se —— ea A L Berlinden İngiliz gazetelerine yazıldığına göre, Almanya Mü - dafaa Nezareti etrafını birden poliş ve asker kuşatmıştır. Bundan iki gün önce olan bu hâd'se, akşam geç vakitten ertesi sabahın dokuzuna kadar sürmüş - tür. Hükümet makamı bu hâdiseye dair, hiç bir şey söylememekte - dir. Bir havadise göre, nezaret bi- nasında bir hırsızlık olmuştur. Fa- kat çalınan şeyler'n Müdafaa Ne-« zaretindeki evrak mı, yoksa baş- ka bir şey mi olduğu etraflıca be!- Li değildir. Bu sebepten asker ve poliş çağırılmış, çalan ve çalınan- ların kaybolmasımnın önüne geç- mek düşünülmüştür. € <— | Sedatatyemini memma ea Uanu Gene Berlinden gelen bir ha- ber, Bon Üniversitesinde — Karl Bart isminde İsviçreli bir profesö- rün, —H'tlere, istenildiği şekilde sadakat yemini etmediği için— i« şinden çıkarıldığını bild'ryor. Almanyada bütün memurlar böyle bir şeraite tâbi bulunuyor” muş.. | —e —— Çalınan balık ipleri Dün sabah merhum Niyazi kaptanım volisinden — altmış lira kiymetinde balık ipleri çalınmış- tır. Voliye sandalla yanaşan hır- sızların su altındaki ipleri kesip götürdükleri neden sonra anlaşıl- | mıştır. Hırsızlar aranmaktadır. —o-- İlç Ücaret müdürlüğü muamelât şefi Eski İstanbul Ticaret Müdür- lüğü Ticaret kalemi müdürü Hay- | rettin, İktisat Vekâleti İç Ticaret | Umum Müdürlüğü — muamelât | şefliğine tayin edilmişti. Hayret- tin devir muamelesini bitirmiş- tir. Bir kaç güne kadar Ankara- | daki yeni vazifesinin başına gi- decektir. Vekâlet birinci sınıf mü meyizliğine tayin edilen — kalem mümemyizi Nuri Kaynak da Hay- rettinle birlikte gidecektir. ” —— Bay Cemal Tunca Atatürk, Antalya Saylavı ve Cümhur'yet Halkfırkası Istanbul Idare Hev'eti Reisi Doktor Bay Cemale “Tunca,, soyadını vermiş-