4 Ocak 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

o ı Ankahra Telel;oı“ı;;ı İ Türk şeker fabrikaları AYT Bir elden idare edil- mek üzere birleşiyor Ankara, 3 (Telefonla) — Al pullu, Uşak, Eskişeh'r ve Turhal şeker fabrikalarınm bir arada ve anonim bir şirket halinde çalışma larr kararlaştırılmıştır. (Türk şe- ker) ismini alması muühtemel olan bu şirketin kurulması esasları ü - zerinde bir anlaşma yapılmıştır. Bu suretle şeker fabrikalarının idare masrafları azalacak ve fab- rikalar arasında anlaşamamazlık olmadan Türkiyeye yet'şecek şe- ker bir elden satışa çıkarılacak - tır, Nizamnamesi hazırlanan şir - ketin başlıca gayelerinden bir'si -« ni şeker fiyatlarımı indirmek teş - köl etmektedir. Birleşecek fabrikalardan Alpul lu sermayesinin kısmı mühimmi İş Bankasma ait olan Trakya şe- ker ş'rketinin, Uşak fabrikası Su- mer Bankın, Eskişehir fabrikası İş Bankasının, Turbhal Ziraat ve İş | Bankalarının malıdır. Iran Hariciye Nazırı geliyor Ankara, 3 (Telefonla) — İran Hariciye Nazırı Kâzımi Han bu akşam İstanbula hareket edecek - | tir. Gelen muhacirler çoğalıyor Ankara, 3 (Telefonla) — İçiş- leri Bakanı Şüktü Kaya verdiği bir beyanatta geçen Hazirandan bugüne kadar memleketimize ge- len muhacir adedinin 25,000 kişi olduğunu söylemiştir. Halbuki ge çen sene bütün.12 ay zarfında ge- len muhacır adedi ancak 15,000 di. Soy adları Ankara, 3 (Telefonla) — Soy adı nizamnames'nin tatbiki — için Dahiliye Vekâleti vilâyetlere e - mir göndermiştir. Soy adlarını kaydettirmek için herket nüfus i - dareleri tarafından verilen beyan nameleri dolduracaktır. ———oomemae — Ortaköyde yakala- nan afyon kaçakçıları Üç gün evvel sabaha karşı Or- | taköy iskelesi önünde gümrük muhafaza teşkilâtı memurlarmın ateşi neticesinde yakalanan afyon | kaçakçıları gümrük ihtisas mah- | kemesine verilmişlerdir. Mahke- | | meye verilenler İsma'l, İlyas, Ke- mal, Köse Hüseyin, Mustafa ve diğer ismiyle Sevkettir. Bunlardan Kemalin bundan evvel de gene afyon kaçakçılığından dokuz ay- | İik mahkümiyeti olduğu tespit e- | dilmiştir. Bu kaçakçıların bugün gümrük sekizinci iht'sas mahkemesinde muhakemelerine başlanması muh- temeldir. Tekzib SA , Londra, (A.A.) — Arnavutluk kra- Tn bomba ile yaralandığı hakkında- | ki haberin doğru olmadığını Londra- daki Arnavutluk maslahatgüzarı bil- dirmektedir. Londradaki Arnavutluk mahafili bu şayianin Arnavutluğun dahili in- kişafı için Holanda ve İsviçre —han- kalarından yapmağa çalıştığı bir mil- yon İngiliz liralık istikrazın men'ine matuf olduğunu bildirmektedirler. İstikraza karşılık olarak Arnavut- Tuğun tesis etmek tasavvurunda ol- duğü tütün inhisarı kargılık gösteri- Teçektir, | nu ilân etmiştir. Balkan andlaşması Yugoslavya -ökonomi konseyi açıldı Atina, 3 (A.A.) — Balkan ant- laşması Ökonomi Konseyi bu sa- | lardı. Biz, mevcud olmadıkça bü- | bacovici demiştir ki: bah açılma celses'ni yapmıştır. Elen Dış İşleri Bakanı M. Mak- simos, Balkan antlaşması istişari | ökonomi konseyin'n ilk celsesini açarken, milletlerin hayatında ö - | konomi mescelelerinin ehemmiye- tini kaydetmiş ve demiştir ki: “— Atina paktının imzası ile memleketimiz için açılan yeni | devreye g'rerken, paktın tahak - kukuna çalışanlar, dört devleti - mizin bütün ökonemi kuvvetleri - ne, gayretlerimize iltihak ede - rek tecrübeleri — ve dehaları ile kuvvetli teşriki mesailerini iste - mekten başka bir şey yapamaz » tün gayretlerimizin peşinen mu - hakkak bir akamete mahküm ola: cağı itimad ve tesanüd havasını hazırlamağı bildik. Şimdi, uzun müddettir istedikleri refahı temin için milletlerimizin muhtelif fa - aliyetleri arasında yeni müna - sebetler kurmak üzere bu itima - dın nasıl kullanılması icab edece- ğini göstermek size düşer, nihaf olarak Ankarada müzakere edi - lerek gelecek 10 Mayısta Bükreş- te Balkan antlaşması toplantısına arzedilecek raporun esaslIrını ha - zırlryacaksınız ! Ingiliz polisleri sarhoş- luğu ayuka çıkardılar Aşağıki telgrafı okurken ak.- | İrmıza mütareke günleri geldi ve bu insanların içmeden dolaşama” dıklarına hayret ettik: Sarbrük, 3 (A.A.) — Dün va- zifede naffedilen 6 polis memüu- runun sırf sarhoşluktan — dolayı azledildiklerini beyan eden bir Gandi gene sahnede Bombay, 1 — Çoktan beri | kendisinden bahsedilmiyen Ma - hatma Gandi yeniden ortaya çık: mış ve 200.000 grevci Hintlinin başma geçmiştir. Bunu kısa bir ajans haberi olarak yazmıştık. Bu grevciler — Ahmedabad mensucat fabrikasının işçileridir. Grev yapmalarına sebep te men- sucat fabrikatörlerinin zaten fev kalâde aşağı olan yövmiyeleri * ni yeniden yüzde on nisbetinde azaltmalarıdır. İşçiler grev ilân ettikten sön ra Gandiye müracaat — etmişler, Gandi de işçilerin haklı olduğu- Grev hâlâ devam ediyar. Gan: r Sabah gazeteleri he diyorlar? tebliğ neşredilmiştir. Bu tebliğde, evvelce — haber veliren muhtelif hâdiselerin hep sarhoş kavgalarından ibaret ol - duğu ve Sarlui civarında arbede- ler vukuuna müteallik şayiaların da asılsız bulunduğu ilâve edil * mektedir, Antakyada şapka inkılâbı Antakya — Bundan bir müddet ev- vel bir yubaz camide vaiz verirken “şapka giyen Türkler gâvurdur.,, di- ye bir takım sözler söylemiş ve cami- dekileri genç Türklere hücum etüür- miş ve netitede bunlardan beşi yara- lanmıştı. Bu hâdise üzerine — bütün Antakyalılar gapka giymeği kararlaş- tırmışlar ve ba kararlarını tatbik mevkiine koymuşlardır. Bir haydud öldürüldü Kırklareli, 3 (A.A.) — Şaka- vet ve soyguculuk yapan Vekli oğlu Hasan jandarmalarımız tara- fından öldürülmüştür. Bu zorba, 926 da şakavet yaptığından dola- yı sınır dışmna atılmıştı. di işçilere haklarının verilmesi i- çin fabrikayı şiddetle protesto etmiştir. Romanya heyeti reisi M. Ta « “— Umumt bir anlaşma için aprlan gayretler akim kaldığı i- şin, bütün memleketler, kendi ik - tidarlarını aşan müşkülleri ma - halli tedbirlerle hal iç'n başu bo - şuna çalışmaktadırlar. Fakat bu müşküller, anlayışlı ve geniş bir teşriki mesaj ile halledilebil'r.,, Eski Maliye nazırı ve Yunanis - tan bankası ikinci müdürü B. Var-« varessos, konseyin bu toplantısı - na reiş seçilmiştir. B. Tatacovici, B. Hasan, B. Sa- ka ve B. Belibanov'ç ikinci reis se- çilmişlerdir. Amerikadaki harp Bolivyanın notası Bolivya, Milletler Cemiyetine ) bir nota vererek, kendinin cemi- yet prensiplerine riayetkâr oldu- Bunu, bu şeraiti Paraguayın boz” duğunu bildirmiştir. Harp bittiği evvelce yazılmış sa da, 30.000 kişilik — Paraguay ordusu — hücume geçmiştir. İki düşman da, hareketin kendi leh- ! lerine inkişaf ettiğine dair tebliğ neşrediyor. YS nasıl şampiyon oldu? (Buaş tarafı ? incide) | grafı neşretmiştir. Aynen neşre - | diyoruz: Atina, 2 — Dün yapılan Yu * nanistan — Bulgaristan ve Ro - manya — Yugoslavya maçlariy- le Balkan şampiyonası bitmis ve şampiyonluğu Yugoslavya milli takımı kazanmıştır. Sahada tam 20000 kişi vardı. llk maçı Yunan ve Bulgar milli takımları yaptılar. Eğer neticeyi Yunanlılar kazanırsa şampiyon olacaklardı. Bütün Yunan gaze * teleri neticenin Yunanistan le - hinde — olacağından emindiler. Fakat oyun hiç te beklenilen ne" tiyeci vermedi. Yunanlılar €;ha teknik — oynamalarına rağmen Bulgarlar fevkalâde enerjik bir oyun çıkardılar ve maçı 1 — 2 kazandılar. Oyun bilhassa her i- ki takımın birer golle berabere bitirdikleri haftaydan sonra çok sertleşmiştir. Zaman zaman ha - kem oyunu durduruyordu. Yu * goslavyadan — gelen - seyirciler Bulgarları fevkalâde bir şekilde teşyi ediyorlardı. Neticede ikinci haftaymın ortalarına doğru Bul- garlar bir gol daha yaptı, sonra sıkı bir müdafaa — oyunu tatbik ederek neticeyi oyunun sonuna kadar ayni şekilde muhafaza et- ti. Yugoslavya — Romanya ma * çı da çok heyecanlı — ve sıkı ol - muştur. Yugoslavlar bu oyunu muhakkak kazanmak maksadiy" le Belgraddan iki oyüneu getir - mişlerdi. Maç Romenlerin gale - besi veya — beraberlikte bittiği Sitrosn Irastan kurtuldu Paris, 3 (A.A.) — Citroen ima- lâthanelerinde üç bin işçi tekrar işe alınmıştır. Pazartesi günü da- ha birçok işçi işe alınacaktır. Bir- çok işçilerin işbaşma gelmek üze- te fabrikalara tehacüm etmesine rağmen hiç bir hâdiste olmamış - ! tır, Haber — Stroen ötomobil fab* rikasının çalışmasını Fransızlar bir şeref meselesi telâkki ettik * leri için iflâsına gitmemişler ve alacaklıları fedakârlıkta bulun - muşlardır. Hükümetin de — yar - dim ettiği Fransız gazetelerinde KURUN — Asım Us bugünkü yar | dan ölde edildiğini ve bundan dolayı | lüyör ve ölçüler müdüriyetinin bunu zısına “İtalyada olan değişiklikler,, | serlavhasını koymuçtur. Musolininin müstemlekât nezareli- ni de eline aldığını ve müstemlekât nazırı General Bonoy'u Afrika mile- temlekeleri umumt - valiliğine tayin | ettiğini söylüyor ve diyor ki: “Musolininin bu hattı hareketi İ- talyada hemhudut olmıyan - İtalyan müstemlekelerini hemhudut yapmak, bunun iğin de Habeşistanı iİşgal et- mek lâzımdir.,, Bundan bBaşka son saamnlarda Fransa ile İtalya arasında şimendifer ihtilâfını da mevruubahs etmekte ve İtolyanların Fransadan Cibuti — Adisabeba «imendifer hettini satın elmak iatediğini yazmaktadır. CÜMHURİYET — Yunus — Nadi *“Türk buğdayını ikönce niçin, sonra da nasıl koruyacağız?,, serlavhasıyle yazdığı yazıda Türklerin, daha doğ: Yusu İnsanların belli başlı gıdasının ekmek olduğunu, bunun da buğday buğdayın hiç bir zaman kıymetini kaybetmiyeceğini iddla ediyor. Ve bilhassa şimdiki buğdayımızın andcak bire altı verdiğini ratbuki bu nisbeti hiç olmazsa bire on Deşe çıkarmaklır gımızın mümkün ölduğunu söylüyor. MİLLİYET — Ahmet Şükrü Ee mer bugünkü yazısında Fransa ile İtalya arasında cereyan eden görüş melerden bahsetmektedir. Ahmet Şükrü Eemere göre bu gö rüşmelerin en mühim noktası Avus" turya meselesidir, İtalya Romanyanın bu misakı imzalamasını istememesi: nin sebebi, Romanyayı, Yüugoslavya Çekoslavakya ile birlikte teşkil öttik leri küçük ililâftan ayırmaktır. ZAMAN — Zaman imzalı yazı öl- çünün ehemmiyetinden ve güçlüğün- den bahsetmektedir. Bu münasebetle bardak ve kadehlere işaret konmasın dan bahsederek bu kararın çok yanlış ve gayrikabili tatbik olduğunu —eöy evvelce düşünmüş olmatı lâzımgeldi" ini ilâve ediyor . AKŞAM « “Almanyada neler © duyor?,, başlıklı ve üçyıldız imzalı yar , Ritlerin kapitalirmi diriltmak yo> Tunda yaptığı gön - çalışmalardan ve | hülcum taburlârıni Tâğvetmek, ve rü- | fuzunu hükümetin resml ordusuna is- | tinat ettirmek istemesinden bahsel- | mektedir. Netlce İki eual üzerinde kalıyor: 1 — Acaba Nasyanal — Sösyalisi partisinin bir parçası olan Bu bölük- lar kolanca dağılmağa boyun eğecek- ler midir? 2 — En güçlü parçasını kavbettik- ten sonra sıranın kendisine çeleceğini parti anlamayacak, buna karşı —dur- mak istemirecek mi? SONPOSTA — İkiyeldiz imzalı yer v 1988 yılına girerken ahvalin çok karışık ve kararser oldudunu aönline- rek bu yılını bir barış yılı olmasını te- menmi ediyor. takdirde şampiyonluğu Romen - ler kazanacaktı. Oyun başlar başlamaz Yugos" lavlar bir hamlede Romen kale - sine hücum ettiler. Beşinci daki- kada birinci ve on beşinci daki * kada da ikinci gollerini yaptılar. Bu iki golden sonra Romenler biraz canlanır — gibi olmuşlarıa da bir şey yapamamislardır: .Bu esnuda hatk Alo Romanya diye Romenleri teşvik etmişlerse de bu fayda vermemiş ve haftayır biterken Yugoslavlar bir gol da' ha yaparak 3 - O vaziyetine gel * mişlerdir. İkinci haftay da ayni suretle cereyan etmiş ve Yugo.".vlar santraforları vasıtasiyle bir gol daha yapmaya muvaffak olmuş * lardır. Bundan sonra oyun tek - rar Yugoslav hâkimiyeti altında | geçmişse de gol olmamış ve maç bu şekilde bitmiştir. Maçtan sonra Yugoslav takı - mı kupayı almış ve maçı seyret mek için Atinaya gelen Yugos * lavların omuzlarında sahayı ter- ketmiştir. Maçların resmi dür: neticesi şu * libiyet, 1 mağlübiyet, O berabere ve 4 puvanla birinci. Attığı gol, 9, yediği 5. Yunanistan: Üç maçta | gali” biyet, 1 mağlübiyet, 1 berabere we 3 puvanla ikinci attığı gol 6, yediği 6. Romanya: Üç maçta 1 galibi- yet, 1 mağlübiyet, 1 berabere ve 3 puvanla ikinci, Âttığı gol 5, ye diği 8. Bulgaristan: Üç maçta 1 ga Hbiyet, 2 mağlübiyet, O beraberi ve 2 puvanla dördüncü attığı gol 7. vediği 8. Yugoslavya: Üç maçta 2 ga - * |