12 Ocak 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

T. Rüştü Aras Milletler cemiyeti konseyine riyaset etti Cenevre, 11 (A.A.) — Uluslar a- rası derneğinin 84 üncü konseyini açan bu sabahki gizli toplantıda, u- mumi kâtib bay Avenol, Habeş hü - kümetinin, yeni bir iş'arda bülunun çaya kadar İtalyan - Habeş ihtilâfı - nın konseyin gündeliğine konulma - sını istemediğini bildirmiştir. Iyi malümat alan mahafilde, Adi- sababa'nın bu hareketi - Italya ile Habeşistan arasında yapılmakta o - lan müzakerelerden ötürü — olduğu söyleniyor. Bundan sonra Türkiye Dış Işleri Bakanı Bay Tevfik Rüştü —Arasın Başkanlığında umumi toplantı ya - pılmıştır. Bay Tevfik Rüştü Aras Adatcı'yi tarimle anmış ve Bay Con Saymen ile Massigli bu tazimc işti. rak etmişlerdir. Konsey elde bulunan işleri gör - müş ve Soövyet murahhası Rozen « bergin Genel Kâtib muavinliğine ta- yinini tasdik etmiştir. Konsey pa - zartesi sabahı toplanacaktır. SY Sar'da Rey tasnifi salı sabahı bitmiş olacak Sarbruk, 11 (A.A.) — Reyiam günü yaklaştıkça siyasal gergin - lik de artmaktadır. Statükoya ta. | raftar bazı gazetelerin satıcıları dün hırpalanmışlardır. Naziler, Amerikadan Sarlıların gelmeleri münasebetile tezahüratta bulun- muşlardır. Polisin müdahalesi, ciddi karışıklıkların önüne geç - miştir. Sarbruk, 11 (A.A.) — Rey toplanmasının ve son verdiğinin salı günü sabah 8 den evvel bil - dirileceği bu gün resmen haber verilmiştir. Pazar akşamından başlıyarak reylerin gözden geçi- rileceği Vartburgu kordon al - tma alacaklardır. Sarbruk, 11 (AA.) — Al. manyadan Sarlı müntehiplerin muvasalatı münasebetiyle zuhu - ru muhtemel hâdiselere mani o - lunmak için şiddetli tedbirler a - hınmıştır. Sar polisinin İngiliz şe fi Hennessy asayiş hizmetini bizzat idare etmektedir. Sarbruk, 11 (A.A.) — Alman cephesi önderi bay Nietman dün akşam radyoda söylenen ve bu sabah bütün cephe gazeteleri ta- rafından neşredilen müheyyiç bir | hitabede cephe azalarını reyiâm komisyonunun nizamatına mut - lak surette riayete davet etmiş ve bilhassa bayrak çekilmemesini hatırlatmıştır. Bay Nietman, Alman cephesi- ni seçiciler gözünde haksız gös - termek için kendi ilânlarmı biz - zat kendileri yırten tahrikâtçıla - ra kapılmamalarını ve kavga çı- karabilecek her türlü hareketler- den sakınmalarını azaya tavsiye etmiştir. Sarbruk, 11 (A.A.) — Müşte- rek cephe önderleri, — nazilerin statüko taraftarlarına karşı yeni- den şiddet hareketinde bulunduk. larını ve bu hususta hükümet ko- misyonu ile uluslararasma müra- caat ettiklerini gazetecilere söy - lemişlerdir. GlLİğiZ r Meri Pikfort Duğlas Fairbankstan boşandı Los Angeloe, 11 — Mari Pik- ford Duğlas Fairbank aleyhine 1- kame ettiği talâk davasını kazan mıştır, | hükümetinin müzahereti ile, şid- OB Y K m Yunan matbuatı da Blga— ristandan pek şikâyetci... Atinada çıkan Elefteron Vima gazetesinin Sofya muhabiri gaze- tesine yolladığı bir mektubta di- yor ki: Umumiyet itibariyle Bulgar Trakya teşkilâtı tarafından yapı- | lan Trakya propagandası, Sofya | detli bir surette devam ediyor. Bu propaganda, Bulgaristanın ce - nub komşularına, Türkiye ve Yu - nanistana karşı bir nevi bariz tah- rik gibi telâkki olunabilir. Siste- matik bir gidiş alan bu tahriklere | ' bir nihayet verilmesi lâzim geldi- Sarsıntı bilançosu 1672 ev kısmen ve temamen yıkıldı, 4 ölü, Balıkesir, 11 (Kurun) — Zel. zele mımtakasındaki — sarsıntılar | hâlâ sürmektedir. Istanbul . Ba. hkesir telefon konuşmaları ke - silmiştir. Gemlik, Bursa ve diğer bu hatta bitişik olan yerlerle te . lefonla konuşulamıyor. Hat, saat 17,30 dan itibaren bozulmuştur. Hattın zelzele yüzünden bozul - duğu sanılıyor. Vali bay Salim | Özdemir tekrar Erdeğe git . miştir. Zelzele daki heyet sarsıntıdan şimdiye kadar yıkılan evleri, ölen insan adedini tesbit etmiştir. Bu husus- taki malümat şudur: Erdekde sarsıntıdan 756 ev çatlamış, iki baraka yıkılmış, Marlı köyünde 180 ev tamamen 70 ev kısmen, Ocaklar köyünde dört ev, Turan köyünde bir ev ta- | mamen, Marmara adasında 100 ev tamamen, 37 ev kısmen, Çı - l narlı köyünde 20 ev tamamen, 3 | ev de kısmen, gündoğdu köyün. de 45 ev tamamen, 15 ev kısmen yıkılmıştır. Bu köyde 2 kişi yıkı- lan evlerin altında kalarak öl . müştür, Paşalimanında 12 ev yı « kılmış, 45 ev kısmen yıkılmıştır. Bu mıntakada dört yaralı vardır. Balıklıköyünde 55 ev yıkılmış, noktasın - | 9 yaralı var Harmanlar köyünde 55 ev tama- mile 4 ev de kısmen yıkılmış, 6 hayvan ölmüştür. Poyrazlar köyünde 9 ev tama- men 66 ev kısmen — yıkılmıştır. Bu köyde 36 hayvan — yaralan « mıştır. Hohla köyünde 13 ev tama - men 28 ev kısmen, Asmalı kö . yünde 3 ev tamamen, Türkeli kö. yünde 91 ev kısmen yıkılmıştır. Türkeli köyünde bir ölü, 4 yaralı vardır. Yiğitli köyünde bir ölü ve bir yaralı vardır. Ekimlik köyünde 30 ev tama- men, 26 ev de kısmen yıkılmış - tır. îldış bakanı | yubllyanada | rüştü Bel|ııd l'l (A.A.) Başba- kan Yevtiçle Hariciye Bakanları Benes ve Titülesko bu sabah Li - ubliana'ya gelmişler ve Yevtiç'in salonlu — vagonunda görüşmeğe taşlamışlardır. Üç Bakan — öğle yemeğinden sonra görüşmelerine devam ede - ceklerdir. Almanya milletler cemi- yetine iştirak etmiyer Berlin, 11 (A.A.) — Almanya, Uluslar derneği konseyine işti - rakten imtina etmektedir. Siya - sal kaynaktan alınan malümata göre, Almanya Ingiliz büyük el - çuının yıpum teşebbüslere men- KURUN — Asun Us bugünkü baş- makalesine “Türkiye Orlta Avrupa kombinezonuna girebilir mi?,, serldv- hasını koymuştur. Evvelâ Türkiyenin Balkan andlaşmasına dahil olduğunu ve Balkan andlaşmasile Küçük İtilâ- fın müttefik olduğunu, binaenaleyh Küçük İtilâfın tasvip ettiği şeyleri Balkan andlaşmasun da tasvip edece- ğini yazıyor. Ve Avusturya meselesin- de Fransanın, Türkiye ile Yunanista- na antanta girmek için bir yol ara » masınılı da Balkan devletlerini elin » den kaçırmamak için olduğunu ilâve ederek yazısını bitiriyor. CUMHURİYET — Bugün meşhur İngiliz muharrirlerinden Wichham Steed'in “Almanya harp hazırlıyor, isimli bir makalesini neşretmiştir. fi cevap vermiştir. Elçi, Alman - yanın konseyde temsil edilmeme- sinin pek ziyade şayanı esef ola- cağını ve bundan mahzurlar do- ğgabileceğini bildirmiştir. Sabah gazeteleri ne diyorlar? Yazıya göre Almanya kültür ve medeniyet itibarile gerek Fransadan, ve gerek Avrupanın diğer milletler- den medeniyet gözünden daha yük- sektir. Fransızlar umumt harpte Al- manları Yahudiler ve sosyalistler sa- yesinde mağlüp etmişlerdir. Alıman - lar şimdi gizliden gizliye silâhlanı- yorlar ve çalışıyorlar, Günün birinde muhakkak suretle umumi harbin acı- sını çıkaracaklar ve intiakm alacak - lardır. Binaenaleyh Almanya istikbal icin büyük bir harp hazırlıyor. ANLLIYET — Ahmet Şükrü Esme- rin “Türkiyenin barışa yardımı,, ser- 1âvhalı yazısı Milletler Cemiyetinin son konsey toplantısına Tevfik Rüş - til Arasın riyaset elmesinden ve do- : Tayısile Türkiyenin barışa yardımın - | metre Virine kani bulunmaktayız. Yugoslavya ile uyuşmayı temin emeliyle Makedonya komitesi da- gıtıldığı halde Bulgarları Elenler ve Türkler aleyhine kışkırtan Trakya teşkilâtı mutlak bir ser- bestiye malik bulunmaktadır. Bir Rus yüzücü Avrupa yüzme reko- runu kırdı Moskova, (Tas ajansı bildiri- yor) — Geçen hafta Moskova yüzme havuzlarnda büyük bir spor bayramı tertip edilmiş ve bu | münasebetle bir çok müsabakalar | yapılmıştır. Bu müsabakaların verdiği en mühim netice yüzmekte yeni bir Avrupa rekorunun kırılmış olma- sıdır. Yeni rekortmen, Nikola Bori- sof isminde 20 yaşında bir genç- tir. 200 metre mesafeyi sırtüstü 2 dakika 33,4 saniyede yüzmüş- tür, Eski rekor 2 dakika 39,8 sani- ye ile Kuppers isminde bir Alma- na aitti. Genç yüzücü bundan başka da- ha altı mesafede Rusya şampyo- nudur. Bu mesafeler 100 ve 400 sırtüstü ve 200,400,1000, 1500 metre serbest yüzmedir. n Fırka kongresi bu sabah toplandı Cümhuriyet Halk Fırkası İstan- bul vilâyet kongresi bu sabah saat onda fırka merkezi binasında top lanmıştır. Toplantıda kaza mümessilleri meb'uslar, vali ve belediye — reisi , vali muavini, kaymakamlar, Şe- hir Meclisi âzaları bulunmuştur. | Fırka umumi kâtipliğince köngre reisliğine vilâyet idare heyeti rei- si doktor Bay Cemal seçildiğin - den celseyi Bay Cemal açmış, kı- sa bir nutuk söylemiştir. Bundan sonra işari reyle kon - gre ikinci reisliğine Adalar mü - messili İstanbul Meb'usu Bay Sa- dettin Rıza, kâtipliklere de Bay Mekki Hikmet ve Bay Tevfik se . | çilmişlerdir. Sonra vilâyet idare heyeti âzasından Bay Necip iki senelik faaliyet raporumu okumuş tur. Köngre devam ediyor. dan bahsetmektedir. ZAMAN — Zaman imzalı yazı | « talya ile Fransanın mev- zulu bir yazı yazmıştır. * AKŞAM — Üç yıldız imzalı ve “Ma caristanda değişiklikler,, serlâvhalı yazı Macar Weclisinden geçmek ilze - re olan yeni intihap kanunundan bâh setmekte ve bunu izah etmektedir. Yeni kanuna nazaran meclis reisi a « şağı yukarı bir Kral salâhiyelinde « dir. Yazı şöyle bitiyor: “Bu görüşlerin doğru olup olmadı- gını çekişecek değiliz, Biz yalnız bize yakın bir ülküdeki işleri bildirmek is- tedik. SON POSTA — Başmakalesi yok- tur, üthişl! Kurtlar bir kız çocu- ğunu parçaladılar Bükreş, 11 (Hususi) — Herta- rafta şiddetli soğuklar var. Çisino şehrinde beş kişi soğuktan öldü. Bulşovinada bir köye kurtlar hü: cum ederek bir kız çocuğunu par- — çalamışlar ve bir arabacıya saldır mışlardır, Arabacı bir ağaca tir- manıp kurtulmuştur. Arabanın at larını kurtlar yemiştir. Her tarafta münakalât sekte « ye uğramıştır. eai ilan Avusturya Dış | bakanının görüşü | Viyana, 11 (A.A.) — Dışişleri Bakanı Bay Bergewaldneg Havas — Ajansına şu beyanatta bulunmuş” tur: “Bay Mussolini ve Bay Laval Romada çok büyük ve ehemmi - yetli bir eser yapmıştır. Bundan Avrupa ve orta Avrupa Bakımın' dan çok şeyler bekliyorum. ( Anlaşma İtalya ile Yugoslav - | ya ve Budapeşte ile Belgrad ara- sında —devamlı bir selâh için en sağlam ümitler vermektedir. Bakan, siyasal bir Avrupa bir- liği imkânına inanmadığını, fakat istikbalde ökonomik Avrupa bir” liği görmekte olduğunu ve bunun temeli de Fransız — İtalya anlaş- ması olacağını söylemiş ve Şubat- ta Başvekil ile birlikte Parisi zi « yaret edeceğini ihsas etmiştir. BiEl eet Almanya milletler cemiyetine gitmek istemedi Paris, 11 (Hususi) — Alman- — | ya, Milletler Cemiyeti konseyina * iştirak etmesi için, İngiliz sefiri vasıtasile davet edilmiş, fakat Al- manya bu teklifi kabul etmemiş - tir. eeei Vistül dondu Varşova, 10 (A.A.) — Vistül | nehri bütün boyunca donmuşıur [Dıuıı limanı buzlarla örtülmüş- tür. Vapurlar hemen hemen hare- ketsiz kalmışlardır. e Tel fabrikasında kaza Eyüpte Ayvansaray tel fabri - kasnda amele Cemil isminde biri | elini makineye kaptırarak başı e- zilmek suretile ölmüştür. eat yygebiRN aet NMN gy ar M Yeni neşrivat: aei ei Yeni Adam “Yeni Adam,, ın 54 üncü sayısı çok değerli bir şekilde çıkmıştır. Kapakta yerli bir siyasal karika- tür bulunmaktadır. ll Toplanamıyan kongreler Mürettipler Cemiyetiyle Dişçi- ler Birliğinin kongreleri dün ken- di salonlarında yıpılu:ıktı Fakat ekseriyet omadığı için kongre baş- ka güne bırakılmıştır. bi A Sovyetlerin resim sergisi Önümüzdeki salı günü saat on beşte güzel sanatlar akademisinde Sovyet sanatkârları tarafından bir resim ve heykel sergisi açılacaktır. Sergide yetmiş kadar eser buluna* caktır. —