25 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Tramvay araba- g ları yoldan çıkıp duruyor Şirketin ihmali meydandadır Dün akşam saat sekizde Sirkeci. de bir tramvayın yoldan “çıkması üzerine şehrin İstanbul cihetinde- ki münakalâtı bir saat sekteye uğ- rTamıştır, Harbiye - Fatih hattmda işliyen 100 numaralı ikinci mevki tram - vay arabası Sirkecide araba va - puru iskelesine yakın bir yerdeki virajı dönerken birdenbirs yoldan çıkmıştır. Vatman tetik odavrandığı için bemen frenleri srkmış, Oarabayı durdurmuş, yolcular indirilmiştir. Bundan sonra sağdan soldân ko - şuşarak gelen tramvay şirketinin alâkadar memurları arabayı yola koymağa çalışmışlardır. Çalışma devam ettiği müddetçe İstanbul cihetinden gelen arabalar yollarda sıralanmış, herkesin işten çıktığı bir saate tesadüf ettiği için sokaklar kalabalıklaşmıştır. Ya - rım saat zarfında araba yola ko - namayınca bir kısım arabaların Sirkeciden Dörtyol ağzındaki ma - | kastan geçirilmek suretiyle Bey - oğlu cihetine doğru yollarına de - vam etmeleri temin edilmiştir. Bir aralık 100 numaralı tram - vay yola konmuş, içine müşteriler dolmuş, on metre kadar ilerledik - ten sonra paket postahanesinin Ö- nünde tekrar yoldan çıkarak taş - İar üzerinde tıkır tıkır ilerlemeye başlamıştır. Yolcular büyük bir heyecan içinde kendilerini yere atmışlar - dır, Araba devrilmemiştir. Bu #- rabanın bu hattan © geçemiyeceği anlaşılınca Şark demiryolları is - tasyonu öpvüdeki makasa çekil - miş, bü süretle yol açılmış, tram- vay'ar seferlerine başlamışlardır. Sabahleyin ayni yerde bir tram- vayın daha yoldan çıktığı da söy - leniyordu. Dükkânların kapan- dığı bir zamanda olan bu yoldan çıkma hâdisesi tramvayları doldu- ranları çok kızdırmıştır. Bir arka- daşımız da yoldan çıkan tramvay- la kaza geçirdiği için hâdiseyi et- rafiyle görmüştür. Tramvay Şirketinin bu gibi hâ - diseler karşısında ihmali görüldü - ğü dün akşamki vak'a ile bir kere daha sabit olmuştur. Arabayı yo- la koymak için uğraşıldığı sırada tekerleklerin girip girmediği bir türlü görülemiyordu. Bir müddet karanlıkta çalışıldıktan sonra ni - bayet bir çocuğun ufak bir elek- trik lâmbası imdada yetişmiş, bu lâmbanın hafif ziyası altımda çalı- şılmıştır. Bir aralık Antalya nak- liyat ambarının üzerinde merasim gecelerinde yakılan ampullar ya - kılmış, bunun da yardımı olmuş - tur. o Araba hatta sokulunca tec- rübesi yapılmadan müşterilen bin. dirilmiş ve nitekim on metre sonra gene bir kaza olmuştur. Tramvay o Şirketinin bu gibi vak'alarda ihmali bununla da sa - bit olmuştur. & Yola giremiyen bir araba ile bir saat uğraşılacağına bu araba hemen yoldan bir maka- sa çekilse idi dün akşam münaka - Jât sekteye uğramıyacaktı. Karan İrkta, hiç bir vasıtaya sahip olma - dan yalnız frenleri sıkmak, bir de- mir parçası kullanmak suretiyle bir arabayı yola (sokmak medeni bir şehirde görülmemesi icap eden hal'erdendir. Tramvay Sirketinin bu gibi ka- | şac zalarda daha âcil tedbirler alma - sr, bu gibi kazalarda yardıma ko. HABER — Akşam Postarı > MART — RT Yunan divaniharplerinin kararları öbür güne Metaksas r niçin istifa ettiğini anlatıyor Atina, 25 — Bugün divanı harp- ler içtima etmemiştir Anlaşıldığı- na nazaran, yarın da tekrar içtima ederek kararlarını öbür “gün tef - him edecektir . Bugün Çaldarisle . Kondilis iki saat kadar görüşmüş, kararlar al- mıştır, HABER — Divanı harpte mu - hakeme edilenlerin resimlerini ü - çüncü sayıfamızda'dercettik. Ii Ankara telefonu Köylünün borç- lari” ne olacak? Ankara, 25 (Telefonla) Köylülerin Ziraat Bankasına o - lan borçlarının tehir edileceğine dair olan şayialar hakkında ban: kalar müdürü Kemal Zaim; hususta verilmiş bir karar yok - tur!,, demiştir. Yine bu meseleye dair meclise bir kanun lâyihası verildiği haberi de doğru değil - dir. öz Türkçe karşılıkları Ankara, 25 (Telefonla) — Türk dili araştırma kurumü kıla« vuz sözlerini bugün neşretmeye başlamıştır. Kurum başkanı bu münasebetle neşrettiği bir beyan- namede vatandaşların klvuz 8öz- ler için bulacakları'daha" üygut karşılıkları bir'av icinâr Karims göndermelerini rica etmektedir. Bugün neşrolunan “A. har - finde adliye yerine “Türe., kulla- nılmıştır. Adliye Bakanlığı yeri - ne “Türe Bakanlığı,, denilecek » tir. Selâm yerinede “Esen, kulla nılmıştır. “ahlâk,, kelimesi Oöz türkçe olduğu için aynen bıra - kılmıştır. Adliye intihap encümeni Ankara, 25 (Telefonla) — Adliye intihap encümeni bu sa » bah adliye Bakanının riyasetin * de toplanmıştır. iskân umum mü- dürlüğü Ankara, 25 (Telefonla) — İzmit valisi Eaiğin iskân umum müdürlüğüne tayini kuvvetle mubtemeldir. “Sulha süngü KURUN — Asım Uş bugün yazdı. ; ğı yanda Türk dilinin ilerlemesi yo lunda pek yakında yeni adımlar atı laaeğınt söylüyor. Türk Dili Cemiye. tinin hazırladığı yeni söz klavuzları nın pek yakında gazeteler vasılasıyle neşrine başlanacağını ilâve . ettikten sonra Arapça we Farsca kelimelerle karışık olan eski Osmanlı Usanının bir türlü tekâmül o edemediğini, her zaman Frarssra, İngilizce, ve. AL muanca estılüh ve kelimelerine “e muh- laç kaldığımızı r. CUMHURİYET — Bugün başma- kaleyi Abidin Daver yazmıştır. Apru- panın çok karışık birdürümda oldu- A zifesi değil midir? Bunu de alâ- kadarlardan souyoruz.. “Bu | Yunan isyanı bastırıldıktan sonra düşüncelerinde “Çaldarisle anlaşamamış ve istifa etmiş olan Metaksas, Maten gazetesi hüsüsi muhabirine bu istifanm sebebini anlatıyor, diyor ki: — Anlaşamamazlık Çaldarisin yeni bir kabine teşkili hakkındaki fikirlerinden çıkmıştır. Bugünkü kabine, daha dün yaşadığımız acı hâdiselerden — ne de olsa — me- suldür, Efkârı umumiye bundan böyle bu gibi hâdiseleri imkânsız bırakacak bir temizleme harketi ni zaruri görüyor. Artık intiza. mın tesis edildiği bu sırada ken- di arzularını tatbik edecek bir hü- kümet istiyor ve fiiliyata geçecek kuvvetlerin bir araya toplanması taraftarı bulunuyor. Millet, kendisini idare edenle- rin zaafından ve bütün kudreti kendinde toplamış olan reisin fii- liyattan nazariyata geçmiş olma- sından muztariptir. Mesuliyetsiz- liği; * yağmayı, himayeyi doğur. maktan başka bir şeye yaramıyan metotlardan artık millet bıkmıştır. Ben kuvvetli ıslâhat yapılacağına emin olduğum için Çaldarise bu vasi yakiyamlağım sama ma şef Bana ne teklifte bulundu, bilir misiniz? Kabinede üç bakanlık tesis edecek, birini bana birini dostlarımdan birine, üçüncüsünü de Teödokise verecekmiş, Hepsi bu kadar değil. Çaldaris mülâyim, iyi, halim bir adamdır. Dahili harpten sonra çok ciddi bir temiz. leme lâzımdı. Benim istediğim şiddet adalete aitti. Vakra biraz if- ratperyerim. Fakat uzun seneler daima askeri isyan tehdidi altında yaşadık. Şimdi artık rahat yaşa- malıyız. : Bu son tecrübeden Yunanis - tanın daha kuvvetli çıkması lâ - zımdr. Milleti idare © edenlerin yapacağı iş Venizelist zehirlerinin yeniden memleketin © uzviyetine nüfuz ettirmemeye (o çalışmaktır. Ben şiddet ve kudret manasında ne faşizmi, ne Hitlerizmi, ne de krallığı anlarım. Vakın memleket- te kral taraftafı olanlar pek çok- tür; fakat bunlar (opropaganda yapmıyorlar, yalnız bu bir pren- siplerini bir ümit olarak kalplerin- de saklıyorlar. Bunu Çaldarise anlattım. Birbirimizi anlryamadık. İsti- agar a saatlerce cevapsız kal- « Şimdi muhalefetteki mevkie geçmiş. likta bağlanmış kalmaktansa bu “suretle memiexdüme daha ziya hizmet edeceğimden eminim. Ingilizlerle görüş- JArnavütluktatayyare meler Ankara, 25 (Telefonla) — Bu sabah İstanbuldan Gelen İn - giliz ticaret ataşesi Türk — İn - giliz ticaret muahedesi etrafın « da cereyan etmekte olan müza - kerata iştirak edecektir. Müzake- renin önümüzdeki hafta içinde | biteceği zannediliyor. Iş Bankası idare meclisi âzalığı Ankara, 25 (Telefonla) — Kütahya meb'usu Nuriden inhi « lâ! eden İş bankası idare meclisi azılığına Edirne saylavı Musta - #a Mecdi seçilmiştir. rislan, ve Bulgaristanın da gizliden gizliye olsa bile silâhlanıp Almanya gibi bir gün bağlı oldukları muahede- leri yırtmak sistiyeceklerine ihtimal verdikten sonra küçük itilâfla Balkan andlaşmasının . bunu hiç bir vechile müsaalle etmiyeceklerini söylüyor ve barışa süngü kuvvetiyle değil; konuş- ma ve anlaşma yolu ile gidilebileceği- ni ilâve ediyor. MİLLİYET — Başmakale yoktur. “ZAMAN — sinde Yunanistan sulhe > kavuştuktan sonra şimdi hükümeti bu müşkül va- © ziyetlere sokan Venizelos taraftarla rının cezalarını beklemekte oldukları- | m söylüyor. Çaldarisin hislerine ka- pılmamasını beğendikten sonra yazı- siri şu şekilde bitiriyor: © “işte binden dolayıdır ki M. Çal Sabah gazeteleri ne diyorlar? ile değil, barışla gidilir!,, Bugünkü başmakale. |» seferlerini Italyanlar yapacak Roma, 25 (A.A.) — Alman is- tihbarat bürosu bildiriyor: Arnavutluktâ'on sene müddet- le tayyare seferleri hizmetinin İ- talyan tayyare şirketine verilme- si hakkında anlaşma Tiranda da imza edilmiştir. Altı kişi bir yangında yandı Şikago 25 (A.A.) — Bir otel - de yangın çıkmış altı kişi yan » mıştır. On yedi kişi (o hastaneye kaldırılmış ve kırk kişinin vak'a mahallinde tedavisine lüzum ha- sıl olmuştur. darisin tatbik etmekte olduğu söyle nen itidal ve adalet politikasının Yu- nanistanın istikbali için badii feldh o- latağını söylüyoruz. Yunan Başvekili bu yolda sonuna kadar devam edebi- lirse hakikaten Yunanistan yeni bir inkişaf ve yükselme devresine girmiş olacaktır., AKŞAM — Akşamcı » memlekete silâh telbetmek için evvelâ seyyahla- ra bir çok ko'aylıklar göstermemiz ld- “mt geldiğini s“ylüyor. Bunün Için de ledbirler aları lâzım geldiğini ilâve ederek ecnebi merleketlerin seyiah- lara karşı nasıl hareket : ettiklerine dair ufak bir vak'a clatıyor; SONPOSTA — Bir yıldız; imzalı yazı Arrupanın vaziyetini tetkik edi- yor. Ve harp olması ihtimalini gör. milyor. bulunuyorum. Bir bakan «|. Müthiş bir. infilak Harbin'de cep- hane depoları patladı Ahali şehirden kaçdı, felâketin önüne geçilemiyor Harbin, 25 (A.A.) —Bu sas bah bir mühimmat deposunda se- bebi meçhul infilâklardan bütün şehir sarsılmıştır, Bir çok çatı ve pencere çökmüştür. Halk şehir « den dışarı kaçmıştır, İtfaiye naçar kalmış ve çalış- maktan vazgeçmiştir. Felâket ye- etrafında belli değildir. Şimdi infilâkdan masun kalan © yegâne deponun kurtarılmasına çalışılmaktadır. Berlin 25 (A.A.) — Mühim - mat metharında infilâkların ar - kası kesilmiştir. Bu infilâklar, 8 saat sürmüştür. Kaç kişinin telef olduğu belli değildir. Hâdisenin sebeplerini tayin için resmi ma - kamlar tahkikata girişmişlerdir. Iş Bankası Hissedarlar umumi heyeti dün toplandı Ankara, 24 — Türkiye iş Ban- kası heyeti ümümiye toplantısı bugün yapılmıştır. Bankanm bü- tün salâhiyettar hissedaslarının iştirak ettiği bu toplantıya Rize saylavı Bay Fuat riyaset etmiş - , Evvelâ idare heyeti raporu o * bn mi Kalin ikti vaya Mp zl miş, ve bankanın tekâmülü anla- tılarak 1934 senesinde halkın bu milli kuruma tevdiatı 52 milyon lirayı bulduğu bildirilmiştir. Bundan sonra mürakıp rapo « ru okunmuştur. Trabzon saylavı Hasan Saka, ve Tekirdağ saylavı Şakir Kese » bir imzalı bu rapor, bankanın bü- tün muamelesinin döğru olduğu « nu tasdik etmekte idi. Bu rapordan sonra on liralık beher hisse senedine 88 kuruş te- verilmesi kararlaştırıldık - sonra toplantı bitirilmiştir. Atatürk Arabistan kralını tebrik ettiler Ankara, 23 (A.A.) — Arabis - tan kralı İbnissuut o Hazretleriyle Veliaht Hazretlerine yapılan sui“ kast münasebetile Reisicümhuru - muz Atatürkün gönderdikleri tel yazısı ve karşılığı aşağıdadır: Suudi Arabistan kralı Haşmetlü Abdülâziz İbnissuut Hazretleri MEKKE Zatı Şahaneniz ve Veliaht Haz- retlerine yapılan suikastten kur * tulduğumuzu büyük memnuniyetle haber aldım. Bu münasebetle ge“ rek zatı şahanelerinin ve gerek vel'aht hazretlerinin (o saadet ve sağlık içinde daha uzun yaşama * larını yürekten dilerim. KAMAL ATATÜRK Kamâl Atatürk Hazertleri Türkiye Reisicümhuru Ankara Su'kastten kurtulmamız delâ * Şeslğlö Tak töbrkli döpilerinc teşekkür eder, saadet ve refahmi” zın devaminı temenni ederiz. ABDULAZIZ > £-3 “IT TeK SİLİCİ LI GC wv EE Ea J YS 2s «o an 2