25 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

25 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Tersanemizde Gülcemal den büyük vapurlar yapılabilecek Yakında tatbikata geçlleceği umuluyor | Türk gemilerinin kzndi tersa - nemizde inşa edilmeleri ve bu iş| için tahsis edilen paranın harice çıkmaması meselesine dair tetki- kat yapıldığını yazmıştık. Bu hu- susta hazırlanan proje ile Ökono- mi Bakanlığı deniz müsteşarlığı meşgul olmaktadır. Müsteşarlık, büyük bir ehemmiyet verilen bu| mesele hakkında alâkadarların mütalealarını sormaktadır. Deniz yolları idaresi umumi müdürü Sa- dettin de Ankaraya giderek bu hususta deniz yollarının yaptığı etüdü izah etmiştir. Diğer taraf - tan evvelce tersanede çalışmış iş- ten anlıyan zevatın da bu hususta bilgilerine müracaat edilecektir. Bu hususta bir muharririmizin yaptığı tetkikat neticesinde elde ettiği malümata göre tersane — işi hakkında şimdilik en mühim ve en şayanı dikkat teklifi yapan bir Alman grupudur. Hükümetten a - İman müsaade üzerine bu grupun iki mühendisten mürekkep bir tet- kik heyeti eski tersaneyi ve deniz yolarının fabrikalarile havuzları gezerek işliyen ve işlemiyen te - sisatı ve mevcut binaları gözden geçirmişlerdir. Bundan sonra An- karaya giden Alman heyetini tem sil eden zat hükümete yeni bir tersane kurulması için tamamlan- ması lâzm gelen noksanları bildi- ren bir listeyi projesile beraber verm'ştir. Hükümetin bu işte koyduğu e- sas; yeni tersamenin ve bütün tesi- -Vaatamın devlete ait olmasıdır. Bu - rada ecnebi grupun rolü verilecek tahsisatla mevcut tesisattan istifa- de ederek yeni gemiler inşa - et- ıııclıolıcılıtır İlk zamanlar bu de edilecek, sonra zamanla Türk ustaları bu işte yetiştirilecektir. Tersanenin ilk kuruluşu 7.000 | tona kadar gemilerin inşası esası | üzerinden olacaktır. Çünkü bugün havuzlardaki fabrikalarda — bulu- nan vesait te bu kudrette bulun - maktadır. Diğer taraftan bir İngiliz ve | gene bir Alman grupu da — şehri- mizde bu hususta tetkikler yap - mışlardır. Yeni tersanenin Hazirandan sonra kurulmasına başlanacağ ü- mit edilmektedir. Ökonomi bakanlığı bir taraftan bizde gemi inşaatı işinin kabil o - lup olmadığını tetkik ederken diğer taraftan mevcut tesisatın takviye « sine çalışmaktadır. Ötedenberi oldukça iptidat? vesa - itle uzun bir zamanda dolup boşa - lan Kasımpaşa havuzlarının daha az masraflı ve daha çabuk suyunu boşaltmak için yeni makineler ge- tirtilmiştir. Geçen hafta gümrüğe gelen bu makineler otomatik, elek trikli motopomplardır. Bu elek - trikli motörler yerlerine konulduk- tan sonra havuzların faaliyetinde büyük bir sür'at temin edilecek - tir. Ayrıcabusayede yılda on bün İiralık bir tasarruf da temin e- dileceği anlaşılmaktadır , Şimdi, havuzlarda , bir gemiyi içeri almak ve geminin tamiri bit- tikten sonra suyu — boşaltmak için uzun bir zaman kaybedilmektedir. Yeni şekilde çalışılımca daha çok vapuru hbavuzlamak imkânı hasıl olacaktır . Tüyler ürpertici bir facia (Baş tarafı 1 ncide) fye haberdar edilmiş, hemen kuyu kazılmaya başlanmıştır, Kuyucu Mehmedin — topraklar altında öldüğü muhakkaktır. Dün akşam geç vakte kadar ku- yunun temzilenmesine devam ©- dildiği gibi bu sabah da çalışılmış- tır. Mehmedin cesedi henüz çıkarı - Hindistanda kanlı çarpışma Londra, 24 — Hindistannın Karaşi şehrinde — müslümanlarla İngiliz askerleri arasında bir çar - pışma olmuştur. Neticede İngiliz askerleri elli bin kişilik kütle üze - rine ateş açmışlardır. Bunun üzerine kalabalık 27 ölü ve yüzden fazla yaralı bırakarak dağılmıştır. Müslümanların nü « mayişine sebep geçenlerde idam e- dilen Abdülkayyum isminde bir lamamıştır. Saat ikiye doğru ç- | Hintli müslüman hakkıda verilen karılacağı ümit edilmektedir. idam kararının halk — tarafından Vak'anım tahkikatma adliye de | adalete uygun görülmemesidir. &l koymuştur. Çırak Rıza sorguya çekilmiştir. Feriha tevfik (Baştarafı 1 ncide) Mahkeme nüfus kütüğündeki kaydın çıkarılmasını kararlaştır. mıştır. Feriha Tevfik şimdi 20 yaşın- Büyük ikramiyeye iki talip çıktı Ankara, 24 (Haber) — Geçen- lerde çekilen Himayei Etfal pi- yangosu büyük ikramiyesinin isa- bet ettiği numarayı taşıyan iki bi- let ortaya çıkmıştır. Biletin biri bir avukat kâtibinde, — diğeri de mütekait bir memurdadır. Hima - da olduğunu iddia ettiğine göre, | yei Etfal reisi Bay Fuat, hâdise 1929 senesinde güzellik müsaba- | hakkında bana dedi ki: kasında birinci geldiği vakit 14 yaşında bulunmaktaydı. Lâval Moskovaya Nisan sonunda gidecekmiş Paris, 24 (Hususi) — Lavalin kat'i kararmı salr — günü vereceği bilinmekle beraber kendisinin Mil. letler Cemiyetinin nisan ortaların - da yapacağı — toplanlıdan sonra Moskovaya gideceği zannolunu - yor. Bu vaziyete göre Laval Mos- “ — 5000 liralık — ikramiyeyi almak üzere cemiyete ibraz edi - len bilet fazla buruşuk olduğun - dan ikramiyenin muvakkaten ve- rilmemesi muvafık görülmüştü. İkramiyeyi almak üzere ayni nu - | mara ile başka b'r müracaat ya - pılmca hâdise zabıtaya bildiril - miştir. Meseleye müddeiumumi - Hikçe el konulduğundan fazla bir şey söylemek doğru olmaz.., kovaya nisan sonunda hareket e- decektir. 'HAII.R Alı—!uhı Z.ı MART — 1935 wm Bugün saat ilde Hitlerle Con Saymen karşılaştı.. grupun kendi ustalarmdan istifa - SİMON Ne yapacak|; Almanya ile Ja- Macarlaricln Italyâa ve ne yapmalı Londra, 25 (ALA.) — İngili |imÜZakere yokmuş| man dostluğu mu gucıelcn Sir Saymon — ile Bay Hitler arasında henüz — görüşme olmadan şu noktalar üzerinde bil- hassa ısrar etmektedirler: 1 — Sulhun tanzim ve teşki - Hine lâzım olan — muahedelerin kutsiyetini Almanyanın tanıma- sı. 2 — Sir John Saymon'un vazi- fesi, mahduttur. Ayni zamanda bu vazife mühim olmakla bera - ber, hiçbir zaman kat'i1 kararlar verecek mahiyette değildir. Daily Telegraph, şunları yaz - maktadır: “— Sir John Saymon ile B. E- den, ne İngiltere ile almanya a - rasında bir pazarlık kesmeğe, ne de Fransız — İngiliz — İtalyan tek cephesini temsil etmeğe git - miştir. Sir John Saymon'un vazi- fesi, bizzat ta söylediği gibi sa - dece istihbar mahiyetinderi. Bugün saat onbir- de konuşma başladı Berlin, 28 (A.A.) Havasın hu- sust mühabirinden: Sir John Si- | Yugoslavyada as- mon ile Lord Eden, İngiltere se- farethanesinde ziyafette bulun - müşlardır. Arabaya binmezden önce, Sir John Simon, sefarette- kiçayda M.Fon Neurath ile wukubulan mülâkatının — ancak yarımı saat sürdüğünü ve sırf u - sule müteallik mesailin mevzuu bahsedildiğini söylemiştr. Asıl müzakerata bugün saat 10.30 da hariciye — nezaretinde başlanacaktır. M. Hitler, misa - firleri saat 11 de kabul edecek « tir. Tahmin edildiğine göre, Lord Eden, cumatresi günü Paristeki toplantınım neticelerini Bay Von Neurath'a bildirmiş, o da ceva - ben Alman milletinin, vaziyetin icabatını takdir hususunda nazır- larına itimat eylediğini söylemiş- tir. Memel meselesi mevzubahs olacak mı? Berlin, 23 (A.A.) — Havas'ın husu- | «i muhabiri diyor ki: “Şgiliz —Alman müzakeratı esa. sında Memel meselesinin hir rol oynı- yacağı hakkında rivayetler dönüyar, Hattâ dün akşam bazı kimseler, bu- “nun birinci safta olduğunu söylüyor- Jardı. Bu husustaki düşünceleri sorulan İngiliz mahafili, Memel'in mukadde- | ratının bu müzakereler — esnasında mevzunbahs edileceğini iddin etmenin aıçını olduğunu, zira, Memel idaresi- nin ancak uluslar kurumuna tanllük eder bir mesele bulunduğunu süyle- mişlerdir. Ve gayed bu mesele mevzu- ubahs edilecek olursa, bu ancak A manyanın Cenevreye avdeti lehindeki esbabı mucibeden olarak zikredilecek- tir. İngiliz mahafili, kendi nazırlarının buraya ne bir karar ittihaz etmek, ne de Avrupa sistemini değiştirmek mak sadı ile gelmediklerini bir daha tasrih etmektedirler, Sir Con Simonun Avam Kamara- ponya arasında Tokyo, 25 (A.A.) — Japon Hariciye Bakanı mecliste beyanatta bulunarak Japonya ile Almanya arasında askeri bir misak müzakere edildiğini tekzip ve Almanyanın Japon himuyesindeki Ukyanus arazisinden hiç bir zaman bir şey İstemiyeceği hukkında Alman Elçisinden teminat aldığını beyan et. miştir. Polonya da endişede Parsi, 25 (A.A.) — Jurnal ga - zetesinin Berlin muhabirinin siya- si bir kaynaktan öğrendiğine göre, Polonya sefiri B. Lipski, Almanya- nan 16 Martta vermiş olduğu ka - rarlar hakkında Von Neurath nez- dinde protestoda bulunmuş, Al - manyanın aldığı bu Polonyanın bunları Versay mua - hedesinin ihlâli mahiyetinde ola - | rak telâkki ettiğini töylemiştir. B. Lipski, bütün — dünyada bu hâdisenin uyandırdığı gayri müsa- sait ve endişeli hava üzerine Al- manyanın dostane bir şekilde na - zarı dikkatini çekmiştir. ker toplanmamış Belgrad, 25 (A.A.) — Bir kaç sınıfın birden, silâh altına alına - cağına dair yabancı memleketler « de çıkarılan şayiaları, selâhiyettar, mahafil kat'iyetle tekzin atmekte « dirler. | Nufusunun yekünu 400 milyon olan devletlerle yapılacak Askeri bir bloka Türkiyeyi sokmak istiyorlar Paris, 24 (A.A.) — B. Frank- lin Bouillon, mecliste söylediği nutkunda sulha, muahedelere taraftar 400 milyonluk askeri blok teşkili zaruretini söylemiş, | ittifaka girecek milletlerin yal: nız isimleriyle nüfuslarını zik- retmiş ve Türkiye için tanıdığım en iyi asker demiştir. Balkan andlaşması relsi Titüleskonun niyeti Bükreş, 24 (A.A.) — Alman istihbarat bürosundan: B. Titü: leskonun Belgrat ve Paris seya- hatinin başlıca gayesi, Küçük anlaşma ve Balkan anlaşması devletlerini Alman harart üze- rine hadis olan vaziyet hakkın- da müşterek bir karar - ittihazı- na matufdur. B. Titüleskonun Macaristanla Bulgaristanın Al- manyanın haltı hareketini - ta- kip etmesine mani olmak - için elinde olan bütün vesaiti kul- larmak azminde olduğu anla- sında bizzat demiş olduğu gibi, heye- canlı neticelere muntazır olanlar su- | kutu hayale uğrayacaklardır. şılmaktadır. tedbirlerin | Polonyayı endişeye düşürdüğü ve | *vmehedır. | lir. Fakat bu hukukt teşebbüsler * i den sulh gayesi namıma, çok ehem” | kın hükümetlerinden istediği, da” dostluğu mu, Al- lâzım? Budapeşte, 25 (A.A.) — Eski başkan Kont Betlen, Magykaniz * sa'da göylediği bir nutukta demif tir ki: — Dış siyasamızın esası, bu * gün İtalyan - Macar dostluğudur. Yalnız mütekabil samimiyeti de * ğil, fakat, menfaatlerimizin esas! olarak kalmalıdır.,, Kont Betlen, —Alman aleyhtari bir siyasa takip etmenin imkânsı? olduğunu, çünkü Almanyanın ortâ Avrupada Alman aleyhtarı bir si* yasa takibi imkânmı bırakmıya * cak kadar kuvvetli olduğunu ilâve ederek demiştir ki: “— Biribirlerine — rakip olan Fransanın tuttuğu Slâv grubu ile Alman tarafları grubundan biri * nin orta Avrupada üstün gelme * mesi için İtalyanın — dostluğuna muhtacız.,, Çekoslovakyada Prag, 25 (A.A.) — Çekoslovak» ya hudutlarının muhafazasama ve ezcümle yeniden istihkâmlar inşa” s1 ile huduüt muhafaza — kıtaatınımi takviyesine dair son kabine içti * maında bazı kararlar ittihaz olun” duğu hakkındaki haberler, selâ « hiyettar menbadan tekzip — edil- Vt me ti UNYY ae ee bea ricen alınmış olqı esasen, başlıca kısmı iki senelik hizmeti askeriyes nin iadesi keyfiyeti olan milli mü- dafaa programının mukteziyatmın * dandır. Ingiliz gazetelerl Fransız gazetele- rine cevap veriyor İngilterenin Almanya ile anlaş” tıktan ve Milletler Cemiyetine dönmesini temin ettikten sonra bif silâhları azaltma itilâfına yaklaş: tırmak için bugün — tuttuğu yol: Fransız matbuatının bazı tenkit * lerine uğramıştı. 4 Buna cevap veren İngiliz gaze * telerinden biri bilhasa diyor ki$ “Almanyayı Versay — muahedesi taahhüdatmı bozduğu için haksıf bir hareket yapmış olmakla itham kolaydır. Bu yüzden Milletler Ce * miyetinin dikkati de celbedilebi * miyetsiz bir netice elde edilir. Halr ha büyük bir emniyet ve daha 44 silâhla işi başarmaktır.,, Titülesko nereye gidecek kimlerle görüşecek? Bükreş, 25 (Hususi) — Titü* lesko akşam üzeri Belgrada hare * ket etmiştir. Yarm öğle üzeri 0 * raya varacaktır. Titülesko Bel* gratta iki gün kalacak, sonra Br&” tislavaya giderek Çekoslavaky? Dış işleri bakanı Benes ile görüşt” cektir. Romanya Dış İşleri ba * kartının seyahatinin birinci kısm' istişari ve istihbari bir mıhıye“' olacaktız,