25 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

25 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

l S_:ll“—ıl. Benim görüşüm: Dünyanın son karışık işleri karşısında Türkiye | '& arasındaki dört Avrupa devleti, 'anın geri kalan bütün devlet- kriyle harbetti. Bunların arasın - da biz de vardık ve mağlüp olduk. Yok: Eski silâh arkadaşlarımızda | Pirlikte kıskıvrak bağlandık.. Fa- h'— Sakarya ile Lozan arasında talipler sınıfma geçtik.. Alman - Yanm bugün yapmak istediği ha - Teketi, Türk milleti daha o zaman rdı. Bugün, ne garip — tecellidir ki, Ustumi harp galipleri “eski düş - tanlar., tabirini kullanırken, ken- ti aralarında bulunan bize karşı tezaketsizlik yapmış olmaktan bile çekinmiyorlar ve çekinmele- Tine de hacet yoktur; çünkü alın - Buyoruz... İşin daha düşündürücü — tarafı, Uluslar Kurumu konseyini Türki- Ye Dış Bakanı Tevfik Rüştü Aras fağırıyor. Bu toplanış, galiplerle MBağlüpların en çapraşık — hesap bakiyesine bakacak. Bu son devrin mağlübiyle gali - bini kendi nefsinde tecrübe ederek *n iyi tanryan Türk milleti oldu - hu için Tevfik Rüştü Arasın kon- teyi çağırması, mukadderatın hoş bir cilvesidir. Hayırı — Müteyemmen ve mübarek Olsun !... - dunsiyle sözü bitirmek | İyorum.. Dü Ia klü y wînm%'ı'eı:ea.er e,r'ıh gelen farfa - 'acr telgrafları okuyorum: — Şudevlet şunu —yapmazsa (yahut yaparsa) göstereceğiz.. Ne haddine bilmem ne etsin.. Hakkı Poktur... İlh.. Sonra, Ankaraya dikkat ediyo- Tam: Macerayı tekrarlamağa hacet |— 1 tanbul Muallimler Birliği Vakur ve mânidar bir süküt .. Kâmil, aklı başında, hayirhah, kuvvetli, mânidar bir süküt.. Eyyam görmüş, kara günler ge - “hııîg, hulâsa iyiyi kötüyü, zarar - zararsızı tanıyan — insanlarm hali... . Hemen selliseyf edip ileri atıl- hağa niyetimiz yok.. Fakat Yunan ilâk zamanmda da sözünü tu - facak cisnsten olup olmadığımızı Kalattık.. Yalnız bir şeyde en öne atılmak- kendimizi alamıyoruz: Sami- Tiyetle sulhü istemek... N (va-Nü) Mektepleı' arasında voleybol maçları Kurun gazetesinin himayesi Utmda başlanmış olan mektepli- şampiyonasının ilk voleybol tüsabakaları dün oynanmıştır. Kabataş sahasındaki maçlarda Kabataş, İstanbul lisesini (12 — 15) (13 — 15) yenmiştir. İkinci maç ta Haydarpaşa li- lesi, Ameli! Hayatı (3 - 15) (12 - 5 mağlüp etti. Darüşşafaka sahasındaki gü- | & en mühim maçımda, Şişli Te- Fakki ile, Darüşşafaka karşılaş - Bışlar neticeyi (5 - 15) (10 15) | Si Terakki kazanmıştır. | Fikstür mucibince voleybol | Na aa davam edilecektir. At Büyük savşta Bakıkla Marma- | — Muallimler Bugün toplanarak kıdem zammını görüşecekler gün saat on altıda Halkevi salo - nunda yıllık kongresini yapacak - tır. Fırkada — konuşulacak şeyler şunlardır: 1 — Yıllık faaliyet raporu; 2 — Birlik yasasınım bazı mad - delerinde değişiklikler yapılması; 3 — Arkadaşlarm dilekleri; 4 — Yeni idare heyeti seçimi . Bunlardan başka önümüzdeki Hazirandan itibaren kaldırılacak alan muallimlerin makam tahsisa- ti ve kidem zammının yeni şekli etrafında görüşülecektir. Bir çok hocalar bu mesele etra- fında kongrede konuşulmak üzere takrirler hazırlamışlardır. Bugünkü —kongreye hemen şehrimizde bulunan hocalar işti - rak edeceklerdir. Tei eai Hayvanlar ve nebat- " lar enstitüsü Perşembe günü Üniversite bah - çesinde kurulacak olan hayvanlar ve nebatlar enstitüsünün temel at- ma merasimi yaprlacaktır. Enstitünün inşası 244 bin lira - ya ihale edilmiştir. Sörklğ ae Hukuk fakültesinde hir kurs Hukuk Fakültesinde — yapılan yoklamalarda, liselerden gelen ta- lebenin felsefe derslerinde zayif oldukları, bilhassa ümme hukuku ve hukuk felsefesinden — zorluk çektikleri görülmüştür. Üniver - site rektörlüğü bu talebenin felse - fe malümatımı arttırmak maksa - diyle (felsefe ıstılahları) ismi ak tında bir kurs —açmıştır. Kursa devam ihtiyaridir. Buralarda fa- külte profesörlerinden Menemenli Etem ve Yavuz ders vereceklerdir. H ğun Konservatuvarda Konservatuvarın ıslahı işleriyle uğraşan profesör Marks nisan son- larına doğru şehrimize gelecektir. Profesör on beş mayısta başlaya - cak olan imtihanlarda bulunacak- tır, ŞA Seyyahlar Akitanya vapuriyle — gelen 550 seyyah dün şehrimizi gezdikten sonra Beyruta — gitmişlerdir. Bu- gün de Letisya gemisi ile 350 sey - yah gelecektir. Erzurum lile Trabzon Arasında bir demilr- be- İYolu yaptırıyormuŞ)| — Yeni Liman İdaresi İstanbul li- | naze sahiplerinin son günlerde Odanın bu becerikli- liğine diyecek yok! Almanya ve merkezi Avrupa memleketlerine ihraç maddeleri - mizin gönderilmesi için yeni seçi - len Tuna yolunun memleketimize mühim menfaatler temin edeceği anlaşılmaktadır. A 'Tuma yolu yalnız bizim mahsuk lerimiz için değil, ayni zamanda İran mahsulât ve masnuatınım Av- rupaya gönderilmesi — için de ea kısa yol olarak görülmüştür. Bu suretle son senelerde malmı garba göndermek için başka yollar ara - mağa başlayan İranın bütün tram sİt ticaretinin memleketimize dö - neceği muhakkak görülmektedri. Yeni şekilde, İranm ihraç madde- leri Karaköse - Erzurum . Trab - zon yoliyle memleketimize geçe - rek Tuna tarikiyle ve en kısa yolla Almanyaya kadar gitmiş olacak « tır. Alâkadar İranlılar bu ciheti tet- kik ederlerken çok garip bir va - ziyet ortaya — çıkmıştır. İstanbul Ticaret Odasmım, — cümhuriyetin onuncu yilı münasebetiyle neşret. tiği bir kitapta Erzurumla Trab - -u arasında bir şimendirer Yolu olduğu kaydedilmektedir. Daha garibi bu mevhum yola bir de inşa tarihi bulunmuş ve yolun 18 - 4.925 tarihindenberi inşa & dilmiş olduğu da kaydedilmiştir.. İstanbul Ticaret — odasınım bu gafletine mukabil alâkadar İran « lrlar daha ziyade hüsnüniyet sahi. bi çıkmışlar, Erzurumla Trabzon arasında bir şimendifer yolu ol - madığını bilmekle beraber gene sorup soruşturmuşlardır. — Fakat böyle bir şeyi duyan herkes hay - rette kalmıştır. Şimdi bu büyük marifetin nasıl yapıldığı tetkik e - dilmektedir. HAĞ ni Kaptan ve makinist- ler imtihan ediliyorlar Deniz ticaret — filomuzda ve sair deniz vasıtalarında kaptan ve makinistlik yapacakların im - tihanlarına nisanın birinde baş - lanacaktır. Bu imtihan nisanm yedisine kadar devam edecektir. Limanda Yükleme ve boşaltma işleri düzeltilecek manında yükleme.ve boşaltma iş - lerinin bugünkü icaplara göre tan- gimi için yeniden bir proje yapmış ve Ökonomi Bakanlığına vermiş - tir, Ökonomi Bakanlığı projeyi tet- kik etmektedir. İstanbul limanmda yükleme ve boşaltma işlerinin, limanm eski vaziyetine göre ve teamüllere uy- gun bir şekilde yapıldığını gören Liman Umum Müdürlüğü bu işle- | Tin yeniden tanzimine lüzum gör - | müştür. l Liman Umum Müdürlüğü bu işi ylpırkın evvelâ İstanbul Limanı için artık ceki devirlerin fevkalâde Şehir mektupları illâllah bu dilenci- lerden, illâllah!! Şehirdekiler bir yandan arta dursun, şehir dışı, artık bunlar- dan, bu sırnaşık, yapışkan, arsız, yüzsüz yaratıkğırdan (mahlük - lardan) geçilemez hale geliyor. Hele mezarlık araları, hele ce- naze peşleri.. Zaten o günkü ken- di acısı, kendi derdi — fazlasile kendine yetip de artan zavallı ce- bu baş belâsı gürüuhun elinden çekmedikleri kalmıyor. Bir gün gidiniz Edirnekapısına, Topka - pıya, göreceksiniz ki orada kara servilerin altına sonsuz istiraha- ta giden ölünün tabutu arkasın - da elli kişi cemaat varsa kadın - hı, erkekli, çoluklu çocuklu, genç- li, ihtiyarlı yüz tane de — dilenci var, Hem bunlar öyle dilenciler ki vaktile rahmetli Ahmet Rasim üstadımızım, Hüseyin Rahmi ho- camızın bazı yazılarında bütün canlılıklı ve çıplaklığı ile tasvir ettikleri eski zamanın o dillerde destan dilencilerinden yüz kat #aziyetinin geçmiş olduğunu göz | daha sırnaşık, yüz kat daha ya » önünde tutmuştur.. yeni tedbirler hiç bir zaman lima - na fazla vapur getirmek tedbirle - rini istihdaf etmemektedir. 'Yeni proje mevcut vaziyette Binaenaleyh | pışkan, yüz kat daha arsız, yüz- süzdürler! Bunlar ne dur anlarlar, ne o « tur; ne mezarcı dinlerler, ne bek-« çi! Bir kere zavallı cenaze sahi- yükleme ve boşaltma işlerinin al- | binin çevresini sarmaya görsün- ması lâzım gelen şekle göre yapıl- mıiştir . Aldığımız — malümata göre bu projede bütün vapurların müm - kün olduğu kadar rıhtımlara yana- şabilmesi ve bütün eşyanın antre - polara konulması esas — tutulmuş - tur. Bu şekilde ithal ve —bazan da dakili Z01khlâL aşyasmın bekci ve - rinde mavnalarda beklemesi ka- dırıirarş olacaktır. — Bu hal dahili piyasa üzerine fiyat tenzili bakı - mmdan mühim bir tesir yapacak- tır,. aümğem Bentler tamir edilecek Beölediye, su' yolarının — tamiri lar; sardılar mıydı, vay adamca- ğaızın başmna geleceklere! Gün geçtikçe sayıları bir kat daha artmakta olan bu hayâsız güruh yüzünden bir çok cenaze sahipleri ölülerini buralara ge - tirdiklerine adeta bin kere piş » man oluyorlar. Hele Edirnekapı mezarlıkları... Bnrıliır"ırük; 'âön ” günlerde pek şan verdi. Cenaze” peşine takılma ve cenaze sahip- lerinin yakalarına asılma rekoru- nu da buranım dilencileri kırdı. Zaten fert itibarile profesyonel dilencilikte her biri birer şampi- yon olan buranın tam numara serseri dilencilerine artık badle- rini bildirmek — zamanı çoktan gelmiştir. Yanları sıra en büyüğü için bu yıl bütçesine otuz bin lira ! sekiz yaşında, en küçüğü meme- koymuştur. Bu paranım bir kısmı ile su bentlerinin âcil tamiri yapı - lacaktır. Bu yaz bentlerin mukave- meti, daha kaç sene dayanabilece ği sondaj suretiyle tetkik edilecek- tr. t —H Deniz Ticaret mek- tebi ıslâh edilecek Aldığımız malümata göre de- niz ticaret mektebinin ıslahı ve inkişafı için bir proje yapılmış - tır. Bu projede mektebe bir talim gemisi alınması, her sene üçün - cü dereceye kadar mektepten çı- kan talebelerin staj için muhte - lif memleketlere gönderilmesi e- sasları bulunmaktadır. Yunanistanda isyan hareketine iştirak etmekle larma çarşamba günü iki sa- |suçlu bulunanların muhakemesi divanıharpte de - vam ediyor. Kararın yarın verileceği umulmakta. dır. Yukarıki resimlerde soldan sağa doğru'sırasile başlıca şahitlerden; Miralay Politis ile maznunlar. | ye ile kurulan bu şirket yakında dan bir kısmı ve mahkeme heyeti görülüyor. de olarak mezar başlarına üşü - şen bu çok arsız, yüzsüz haşera « tın içinde pek küçükler ve pek ih- tiyarlar istisna edilecek olursa, eli ayağı tutmryan da hemen he- men yok gibidir. Söylenildiğine göre, civarda tahtaya, çamaşıra ve bilmem ne » ye fellek fellek insan aranırken izbandut gibi kadınlar mezarlık aralarında avuç açıp etek, yaka çekmeyi kendileri için daha ra « hat buluyorlar. Sonra yine bu güruh cenaze olmadığı zaman ve saatlerde me- zarlık arasındaki şose ve yolların üzerine zebilhane — bardağı gibi sıralanıyor ve geçen yolcuların peşi sıra küçük çocukları saldı- rarak onların eteklerini çektir - mek suretile para dilendiriyor - lar. Artık pek kabak tadı veren bu çok çirkin vaziyetin yazması | bizden ve bu güruhun oradan de- fedilmesi de inşaallah belediye- den!... — Gezgin Haberci — stanbuldaki bisküvi fabrikaları Şehrimizdeki büyük — bisküv! fabrikaları birleşerek bir şirket kurmuşlardır. 70 bin lira serma : faaliyete geçecektir. 4