30 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

30 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

500 uçak ülküsü — | Atatürk havacılığımız için 10.000 lira verdi Cümhuriyet Halk partisinin davet ettiği adlarını neşrediyoruz Partisi Istanbul ili salonunda büyük | Ankara, 20 (A.A.) — Atatürk, Hava Kurumuna on bin lira vere - rek hava tehlikesini bilenlerin ba- şına geçmişler ve demişlerdir ki: “Bu ulus enzor zamanlarda memleket ödevlerine canla, baş - Ta koşmuştur. İstediklerinden daha fazlasını başaracaklardır. Tuttuk- larr yol doğrudur.., Bundan başka gerek Ankarada, gerek şehrimizde ve gerek mem - lTeketimizin diğer birçok yerlerin- de bir çok vatandaşlar hava tehli - kesini bilen üye yazılmaktadırlar. Türk Hava Kurumu kollarında çalışan bütün memurlarımız ay - hık kazançlarmdan yüzde ikisini kuruma bırakmışlardır. Bu: şekii 'diğer dairelere tatbik edilecektir. Bugün saat on altıda bayan - Tar yardım kolu üyeleri toplana - rak çalışma proğramlarını karar - laştıracaklardır.., Cümhuriyet Halk Partisi Tstanbul ili kurulundan bildirildiğine göre, ha- va tehlikesini bilen üyelerin bir an ön- €e yazılmalarını, bu ulusal ve önem- Ni ödevin İstanbul halktnın yüzünü a- ğırtacak, göğsünü kabartacak — surette bir sonuca ermesini kolaylatmak ve çabuklatmak için yaprlacak işleri gö- rüşmek üzere bir Haziran cumartesi günü saat on yedide Cümhuriyet Halk Şuşnig, Avusturya'nın istiklâlini tanıdığı için teşekkür etti Avusturya başvekilinin verdiği bir söyleve bakılırsa Avusturyada birtüre eşitliği — (hak müsavatı) davası peşindedir. Avusturya baş vekili Şuşing, dış ve iç siyasa hak- kında söz söylerken önce, mecbu - vi askeri hizmet karşısındaki her türlü tehditlerin ortadan kalktığını bildirmiş ve Almanyaya — geçerek demiştir ki: “— Bay Hitlerin söylevini kıvanç- la öğrendik. Söyleve göre, Alman- ya, Avusturyayı ilhak etmek ta- savvur ve isteğinde değildir. Ay- ni zamanda yabancı memleketle « Yin Avusturyanm iç işlerine karış- malarma da engel olmayı kabul etmektedii ir. “Avusturya başvekili diğer kom - şülarla olan — münasebatına dair söz söylerken önce Macaristanla olan an'anavi dostluklarına işaret etmiştir. Sonra Fransa veİn- giltere ile olan münasebetlerin iyi bir surette gelişmekte olduğundan, Çekoslovakya, Yugoslavya, lsviç- re ile dostane münasebetlerden ve diğer devletlerle Avusturya ara - sında iyi anlaşmadan bahseylemiş tir. İtalyadan bahseden B. Sehusch: nigg, şu sözleri söylemiştir: “ Evelce olduğu gibi şimdi de komşumuz İtalya ile olan müna- | sebetlerimiz çok dostanedir. A - vüsturya, İtalyanın ekonomi ve kültür alanlarmda iyi bir kavra: yıştan esinlenen iyi bit niyet ta - #dığını değerlemektedir. Hele ge- çen yılım zor günlerinde ve o za- mandanberi Avusturyaya karşı İ * talyaya gösterilmiş olan . arkala -| cemiyetlerin bir toplantı yapılacaktır. Bu toplan. | tıda aşağıdaki kurumların delegeleri- ni bulundurmaları rica edilmektedir : 'Ticaret Odası Başkanlık Diyanı, Ticaret borsası başkanlık divanı ve ko miseri, Hayvan borsası başkanlık di- yanı ve komiseri, Endüstri birliği genel sekreteri, Esnaf kurumları — kontrol kurulu başkanı, Hekimler odası baş- kanı, Hekimler — muhadenet cemiyeti başkanı, Baro başkanlık divanı, Far- makoloğlar birliği başkanı, Esnaf ce- miyetleri başkanları, Ulusal banka de legeleri: İş, Ziranat, Sümer, Cümhuri- yet Merkez, Emlâk, Tmar, Adapazarı bankaları ve Emniyet sandığı, gazete- ler yazı işleri müdürleri, Belediye re- is muavini, Cimhuriyet Halk Partisi ilçe başkanları, Halkevi — başkanları, Tayyare cemiyeti İstanbul şubesi di- rektörü, Şark demiryolları, Devlet de- miryolları Haydarpaşa işletme direk- törlüğü, (komiseri), Vapurculuk ano- nim sosyetesi, Kasaplar — sosyetesi, tramvay, elektrik, tünel sosyeteleri 'Telefon sosyetesi, — Şirketihayriye, Üsküdar tramvay sosyetesi, İnhisar- | Tar umum müdürlüğü, İş Limited sos- yetesi, Millf Reasüirans - sosyetesi, Res- mi ve hususi ilânat sosyetesi, İstanbul liman işleri genel direktörlüğü, Deniz yolları ve Akay direktörlükleri, Bu llste Cümhüriyet Halk Partisi dstanbul ili kurulumun davetiyesi ma- hiyetindedir. Hitlere madan dolayı İtalyan Başbakanı - na teşekür ederim.,, Diğer taraftan Macar başvekili de Gömböş de, parlâmentoda dün bir kısmını naklettiğimiz bir-söy - lev vererek: “Büyük Avrupa mem- leketlerinin Avusturyanın istiklâli işinde uzlaşmalarından bütün Av- rupa için çok büyük fayda çıkaca- ğını anlatmış, İtalya ve Avusturya ile ıynlfikı'i beslemiş olmalarma rağmen Almanyaya karşı da sev - gisi olduğunu söylemiştir. Bir hırsız 3,5 ay yatacak Rüstempaşa camii avlusunda aptest alırken İbrahim isminde bi- rinin caketini ve Celâl isminde bi- rinin altın kalemini çalmaktan suç- lu Ermeni Alinin üçüncü cezada devam eden muhakemesi sona er- miş, Ermeni Ali üç ay on beş gün hapise mahküm olmuştur. —o— Muallimlerin çayı Muallimler Birliği Haziranda Birlik menfaatine bir çay verecek temmüzda da Bursaya bir seyahat | yapılacaktır. —— Hayvan esirgeme kurumundan istifa | Istanbul Hayvan esirmege kuru- | mu azalarından Daniş Murat ku- rumdan istifa etmiştir. Bu aza top- lantılarda ekseriyet olmıyarak bir kaç kişi tarafından kararlar veril- / da insanlık, HABER — Akşam Postası Almanların Balkan- larda oynamıya başladıkları rol TAN — Bir makalesinde yeni Al- man dinini şu suretle anlatıyor: Almanyadan sıik sık gelen haber-| ler arasında yeni bir dinden bahsolu- nuyor. Bir çok tanınmış Alımanların Hiristiyanlıktan çıkarak bu yeni dine girdiklerini gazeteler boyuna yazı- yorlar. Bazı kimseler bu dinin esast- nt eski Cerman dininin bir diğer şek- lt sanıyorlar. Fakat bu din henüz ta-| mamen teşekkül etmemiş ve mahiye- ti belli olmamış olduğu için şimdilik tamamiyle bir şey söylenemez. Hiris- tiyanlık cenup uluslarının - ellerinde inkişaf ettikten. sonra- Almanyaya geçmiş ve Fakat onları tatmin edemes diğinden ortaya Protestanlık çıkmış- tır. Bundan sonra bu dini de istemi- yen ve başka dinler artaya alan bü- yük adamlar meydana çıknıştır. ki bunların en başında (Hackel) gelir. Bu feylesofrun kurdüğü — (Monism) felsefesi yeni dinin esaslarına pek benzemektedir. Bundan sonra gene Alman feylesoflarından (Nitsehe) de ayni şeyi kabul etmişti. Yeni dine karşı bilhassa yahudi- lere başlayan hareketten sonra rağ- bet fazalaşmıştır. Hiristiyanlığın en Belli Başlı umdelerinden birisi bülün ırkların biribirine müsact olduğudur. Halbuki Almanlar (Arya) ırkını her şeyden temiz ve yüksek olarak görü- yorlar, O halde Biristiyanlığın - bir çok beynelmilel kaldeleri. yeni — Al- manyanın ırkçı prensibine uymuyar demektir. Yeni Almanların en ziyade istedik- lTeri şeylerden birisi de bazı bozulmuş Almanların — ortadan kalkması ve (Arya) rrkanın tamamiyle temiz kal- masıdır. Bunun için Anormalların ve dejenere olmuşların kısırlaştırılması fikri ortaya atılnuştır. Büu dinde bir ANah, Bir. mabed ve tapınıma yoktür, Allah herkesin kendisinde ve tabiatın içindedir. Bu- nn için bir Alman sıkıştığı vakit Al. Tahtan imdüt istemez. Ancak kendisi- ne güvenir, Bütün dinler gibi bu yeni din de bir takım ahlâk prensipleri ü- zerine kurulmuştur. Bu dinde insan ancak kendisine güvenmelidir. İnsan- Tarı sevmek ve Allahtan şefkat bek- temek yoklur. Bir mektep hocası bu dinin esaslı unsurlarını bir kaç mad- dede topluyarak şöyle bir şekil mey- dana gelirmiştir: Anaya babaya ulus büyüklerine çocuklarına saygı göster« mek, soyunu bozmamak, ulusuna büğ- i olmak, çalmamak, doğru söylemek ve temiz soydan olanlara yardım et- mek.., Bu dinde en mühim prensip şudur; İnsan Tanrının kulu Hllilıilr.i İnsanın içinde mevcut olan Tnrıya hâkim olmamı ve Tanrıdan merhamet iştemek değil savaşması lâzımdır. — | Yeni din şüphesiz insanlara — kuv- | vetli bir karakter vermektedir. Fakat ileride ne gibi netice alırsa alsın yal- nez Alman ırkına malhısus olduğu için diğer dinler gibi yaytlamıyacak ve yalnız anlara münhasır kalacaktır. CÜMHURİYET — Yunus — Nadi Bugünkü başmakalesinde Almanya- ntn Balkanlarda oynamağa başladığı rolleri anlatıyor, ve Bulgar - Krolı Boris'in yakında Hitler'te görüşece- gini mevzuubahsederek bu - hüdiseyi tahlil ediyor. Bunun için evvelâ Almanyanın es- ki silâk arkadaşımız olduğunuş bizim Almanya ile birlikte şerefli bir harp yaptığımızı, bundan dolayı — pişman olmadığımızı. Almanyarın — yaşamak | hakkını tanıdığımızı, yalnız eski silâk arkadaşımızın şimdi Balkan paktına girmemek suretiyle bize muarız — bir cephe latan Bulgarlarla sıkı fika bir takım gizli konuşmalar — yapmasını doğru bulmadığımızı söylüyor. Bul- garistanın Almanya ile birlikte Bal kan paktırın, daha doğrusu — sulhun aleyhine çalışmasının Rendi felâketi- ni doğuracağını ilâve ettikten sonra yazısını şu şekilde bitiriyor: “Balkan paktına aleyhtar olacak bir Almanya, bültün Avrupa düşman. lığını kendi üzerinde taplanmış — bu- Tursa hiç şaşmamağa hazır olmalıdır. Nihayet politika kuvvet ve entrika denkliği değil, biraz da, hattd bir çok 80 MAYIS — 19835 Prsseem'| Boğazlar sulha engel olacak Bir leh gazetesinin bu cümlej Bulgarları sevindirdi Sofyadan — alman bir habere göre, Struya isimli haftalık Bul- gar gazetesi boğazlara taallük e- den bir makaleden bahsetmekte - dir. Bu makale, Lehistan harhiye nezaretinin resmi gazetesi olan (Polsk Zbronya) nın bir maka - lesidir. “Her halde boğazlar, daha bir çok zamanlar, Avrupada — sulha engel olacaktır,, gibi bir cümle taşıyan bu makalede boğazların tahkimi nazariyesi bahsedilmekte ve Bulgaristanın silâhlanmasın - dan doğacak neticeler tekrarlan- maktadır. Yazıda deniyor ki: “Türkler, Bulgaristana - silâh - lanma hürriyeti verildiği takdiz - de bir harp olursa, Bulgaristanm ordusunu 600,000 ne — çıkararak gayri müstahkem olan boğazları kolayca işgal edebileceğini söyle- mektedirler. Yunanistanın hükümet gazete - leri de , Türkiyenin — boğazları Şehzadebaşı Hi L Bugünden itibaren yaz fiyatları, kuruş, paradi (15) kuruş, İstanbulda ilk defa olarak iki Birinci film: Dünya rejisörü ERİTZ LANG'm sahneye koyduğu BDüyük Aarlist ; CHARLES BOYER tarafından AŞK ve KAN| Fevkalâde hissi ve içtimat film: tahkim etmeğe — hakkı olduğuf yazmaktadırlar. Çünkü Bulgarif tanm silâhları çoğaldığı tııln'l'iJ Yunanistanın garbi Trakya ' Makedonya arazisi de - tehlil kalmaktadır. Türkiye ile Yunanistan müş” reken, Balkan mikasına girme” ği ve Balkanlarda şimdiki ars? taksimatını tanıdığı takdirde Tâhlanabileceğini söylüyorlar. Bu hususta Türk - Yunan anlöf masmda gösterilen teşlâş ta, Fi den güne ilerlemekte — olan göslav — Bulgar dostluk ve W laşmasının da tesiri olduğu | kârdır..,, Gene ayni haftalık Bulgar $ zetesi (Struya) nın Yugoılıv!" deniz silâhlarını arttırmak için program hazırlandığından bah * settiği bildirilmektedir. Bu habere göre, Yugoslavy$ | yeni denizaltı gemisi ile iki to gemisi yaptıracak ve — bunlar seneye kadar bitirilmiş ol tır. Â L . sinemasında her yer (20) kuruş, talebeye (15) talebeye 10 kuruştur. büyük film gösterilecektir. İkinci film; Dünyanın yedi spor birincisi GEORGES O'BRİYEN tarafiı Bugün ilk matineden itibaren Saray Sinemasında 2 film birden: Görülmemiş bir muvaffakiyet kazanmış olan Er Meydanı Şarkı, dans, vükte sabnede 100 genç kız Oynıyan : Sevimli ve eğlendirici artist EDDİE CANTOR Nâveten: KUKARAÇA' nın devamı Suvareler: Saat 9 da başlar. Z| Herhangi memleket için olursa olsun sevgileri kaybetmek kadar büyük fe- Tâket olamaz.., ZAMAN — Zaman imzalı yazı da Güring'in Bulgaristan - seyahatinden bahsediyor. Bu seyahat etrafında Al- manya—Lehistan— — Macaristan ve Bulyaristan arasında bir blok yapıla- cağı rivayeti doğruysa, Bulgarların büyük ve gülünç bir hataya düştük- lerini söylüyor. Çünkü Bulgarların ne Almanya, ne de Almanya ile müt- tefik devletlerden biriyle hemhudut olmadığını, Bulgarların böyle — bir maceraya atılmalarının kendilerini hakiki bir felâkete sürükliyebilecek mehiyette olduğunu ilâve ediyor. En sonra bu seyahatin Fransaya - karşt- lık olarak yapıldığımı ve Almanyanın müşkül mevkide kaldığı için “denize düşenr, yılana sarılır,, darbımeseline uyarak şimdi de Bulgarlarla anlaş- mak istediğini söylüyor. AKŞAM — N. 8. imzalı yazı İsmet İnönü hükümetinin hayat pahalılığı ile açtığı mücadeleyi, ve Bu arada tuz fiyatını yarı yarıya indirdiğini — söy- liyerek bunun ehemmiyetini — anlatı- yor. Tuz, şehirliden pek fazla köylü- nün esaşlı ihtiyaçlarından biri oldu- Şunu, çünkü köylünün — Rendisinden fazla hayvanlarına da tuz yedirmek Muııııhklj&_ııy— v kaymetsir olduğunu ı'ip“yd'l* kararın ne kadar önemli (eh di) olduğunu izah ediyor. SONPOSTA — Bir Yıldız yazı masonluğu. müdafaa edtf Kemoale olti tane sual sorarak bekliyor. —Bu sualler milliyetçilikle alâkadar göstermektedir. Musolininin oğlu Roma, 29 — Dün, Mıll:;;:: 17 yaşındaki ikinci oğlu cilik imtihanını geçirmişti”: y Bü imtihan, askerliğindef velki süel imtihandır. Yokl! o babası da hazır bulunmuş. "" ( nun göğsüne kendi elile kartıl şareti takmıştır. Sİkğr üi Kendi kendine kurtuldu açi ö Yi ae oturan TEŞİ Kanun Muhafızıl| Sergüzeşt ve heyecan filmi: Bügün ayrıca talebeya tenzilâtlr mevkiler 10 kuruştur. N