24 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

— Bir ingiliz gazetesine göre Boğazları korumak için neler istiyecekmişiz ? “Deyli Telgraf,, adlı İngiliz ga- zetesi, Bükreş aytarından (Bük - reş —muhabirinden) — kaydiyle “Türkiye ve Çanakkale,, başlığı altında yazdığı bir yazıda şunları l anlatmaktadır. Balkan antantının Bükreşte 20 Haziranda yapacağı toplantıda 'Türkiyenin Boğazları silâhlan - dırması üzerinde arsıulusal (bey - nelmilel) bakımdan çok önemli meseleler görüşülecektir. Türkiyenin son zamanlarda bu iş için hazırladığı — proje, Lozan anlaşmasırim menettiği silâhların yeniden iadesi şeklinde bir mese - leyi ortaya atmıyacaktır. Mene - dilen silâhlar, ağır sahil batarya- ları, yerli tahkimat ve mayindir - ler. Bu gibi silâhlardan feragat et- mek, Türkiye için de kolaydır. Çünkü bu koruma metodlarının bugün modası geçmiştir. Balkan antantı Türkiyenin şu taleplerini onaylayacaktır. 1 — Bir miktar müteharrik sa- hil bataryaları kurmak hakkı , 2 — Boğaza giden bütün kara geçitlerini müteharrik bataryalar ve başka süel (askeri) — kıt'alarla koruma hakkı — (yani Türkiyenin Avrupa kıt'asındaki parçasını as- kerleştirmek hakkı), 3 — Sahilde yeraltı yanları tesis hakkı, 4 — Muayyen miktarda — deniz altf gemileri ile Çanakkalede iki tane denizaltı gemileri üssü kur - mak hakkı, 5 — İki tane deniz ve kara uçak karagâhının tesisi hakkı. Bir Japon gazete- sine göre Bohazlar meselesi Japon Times gazetesi bu husus - ta yazdığı bir yazıda: Boğazlar meselesinin günün en Kabinede değişiklik Çaldaris, pek yakında tedavi edilmek üzere Almanyaya gide - cektir. Kabinede bazı bakanlar arasında değişiklikler olacağına dair dedikodular olması üzerine başbakan, böyle bir değişiklik *« olsa bile » tedaviden avdetinde olabileceğini söylemiştir. Yunanistan beş yilda 300 uçak alacak Yunannistan hava bakanının bifffirdiğine göre Yunanistan ha - va kuvvetleri — için 300 yeni uçak alacaktır. Yalnız, bu uçaklar hep birden alınmıyacaktır. Şimdilik on beşi avcı, yirmisi rasat ve bom - bardıman ve on tanesi deniz uça &t olmak üzere kırk beş tane uçak ısraşrlanmıştır. 300 ucak beş yılda alınacaktır. Bugün yangın oluyordu Büugün saat 12 yi çeyrek geçe Cağaloğlunda Emniyet müdürlü - ğüne giden yolun sağ tarafındaki dar sokak içinde bir çöp sandığı tutuşmuş alevler civardaki alçak bir dama da sararak hayli telüş uyandırmıştır. Kendisine haber verilen itfaiye derhal gelmiştir. Ateş alma hâdisesi çok sürme- miş, itfaiye hemen 30 saniye de- nebilecek kısa bir Zaman içinde söndürmüştür. torpil ko « önemli işlerinden biri — olduğunu, Tevfik Rüştü Arasın Bükreşte Sov- yet elçisiyle Boğazları silâhlandır - ma mevzuu etrafında görüşmesi, Londra, Paris veRomada büyük bir reaksiyon (aksitesir) yaptığını yazmaktadır. Bu işte Berlin Türki - yeye taraftar olmuştur. Cenevredeki kanaat yeni bir Lo- zan konferansı toplanması lâzım geldiği üzerindedir. 16 Nisanda toplanan uluslar kurumunda Avus- turya, Macaristan ve Bulgarista - nın silâhlanmasma müsaade edil - diğitakdirde — Türkiyenin de Bo - gazları tahkim edeceğini söyleme- si Türkiyenin müsbet — siyasasını göstermektedir. 'Türkiyenin maksat ve — niyetini göstermemesi bu işi Balkan dev- letlerinin silâhlanmasından — da- ha önemli (mühim) bir şekile sokuyor. Bilhassa — Akdeniz- de — arıulusal kuvvet — mü- vazenesi bakımından yüzlerce yıl süren tarihi geçimsizlikleri hatır - larsak bu meselenin — ehemmiyeti daha ziyade göze çarpar. Bundan sonra Japon — gazetesi yazganı Boğazların Kırrm savaşın dan başlayarak son zamana kadr geçirdiği safhaları anlatmaktadır. Türkiye her hangi bir müzake - rede Rusyanın yardımını kazan - mış olduğundan yalnız kalmıya - caktır. Fransa, İtalya ve İngiltere Boğazların yeniden tahkimi mese- lesinde kıskanç — davranacaklar, fak&t hiç şüphesiz — kabul etmek mecburiyetinde kalacaklardır . Yalnız bu gibi değişikliklerde Avrupa devletlerinin makul bir yol tutmaları gerektir; demekte- dir. Şehir bandosu Şehir bandosu halkı musikiye alıştırmak için bir program dahi - linde şehrimizin muhtelif yerlerin- de konserler vermeyi kararlaştır - mış ve bunun için bir proğram ter- tib etmiştir, 20 Haziran salı günü Fatih par - kında. 27 Haziran perşembe günü Gül - hane parkında. 29 Haziran Cumartesi günü Sul- tanahmet parkında. 2 Temmuz salı günü — Üsküdar parkında, 3 Temmuz Çarşamba günü Be- şiktaş parkında, 4 Temmuz perşembe günü Ka- dıköy dairci belediyesi önünde, 6 Temmuz cumartesi günü Bey- koz parkında, 8 Temmuz pazartesi günü Gül - hane parkında, 10 Temmuz çarşamba günü Ba - kırköyünde, 14 Temmuz pazar günü Yalova- da saat beşte. Avusturyalılar Habsburglulara medeni hak verdiler Paristen Havas ajansının bildir- diğine göre Avusturyanın Tirol e- yaletinde bulunan — Hal kasabası şarbaylık kurulu, eski imparator - hanedanı olan Habsburg haneda - mının bütün efradına medeni hak- lar vermeği söz birliği kabul et- miştir. Bir oğul Babasını bıçak- la öldürdü Bileciğin Arpadere köyünde çok feci bir cinayet olmuştur. Hüseyin oğlu İsayı kiraz almak üzere dükkâna yollamk istemiş İsa gitmek istememiş fakat baba- sının ısrart üzerine dükkâna git- miş ve bir şey almadan geri dön- müştür. Bunun üzerine baba ile oğul arasında bir ağız kavgası baş- lamış gözlerini kan bürüyen İsa bıçağmı çekerek babasını on sekiz yerinden vurarak öldürmüştür. Katil evlât yakalanmıştır. üç ay kuraklık- tan sonra Selânik, 24 — Burada ardı a- rası kesilmiyen müthiş yağmurlar yağmaktadır. Vardar nehri taşmış- tır. Bütün ekinler harap olmuştur. Burada çıkan bir gazetenin yazdı- ğina nazaran, son yanan Vodena şehrinde ateşin yaptığından pek daha büyük hasarı bu yağmurlar yapmıştır. Gökler delinmişcesine yağmurlar hâlâ devam etmektedir. Sofyadan gelen bir habere gö- rye, orada da fevkalâde bir yağış vardır. Hattâ bu yüzden Balkan kupası oyunlarına devam - oluna- mamıştır. HABER — Şehrimizde — de yağmur yağmak ihtimali olup ol- madığını anlamak üzere Kandilli rasathanesine sorduk. Bunun pek, bilinemiyeceği cevabı verildi. Ay- ni rasathaneye göre bugün için yağmur ihtimali yoktur. Hem gezmek hem eğlenmek hem de... Bilmem işittiniz mi?.. Yeni ti- caret bankasına ait 21 parça kâğıt çalınmış ve bunun bulunması bi- zim polis hfiyesi X: 9 a havale &- dilmişti... » Çalman krıymetli kâğıtları Ya - lovada saklayan hırsızın, arkasın- dan gider X: 9 bu kâğıtları sak- lanan yerlerde bulmuş ve Haber okuyucularının da bulup bulamı - yacaklarını anlamak için gene ol- dukları yerlere bırakmıştır ! Haberin, büyük deniz gezinti - sine iştirâk edecek — okuyucuları, X: 9 un tarif ettiği yerlerde saklı olan bu kâğıtları — bulabilirlerse her kâğıdı bulan 5 — 10 — 25 li- ra ve muhtelif krymette hediyeler kazanacaklardır. Bu eğlenceli müsabakada bu - lunmak için 30 haziran — tarihini beklemek ve gezintimize — iştirâk etmeniz lâzımdır. Gezintimize herkes — gelebi - Tir, Kuponları bulunmıyanlar 125 kuruş ücret öderler.. Yalova — Köprü — Büyükde- re, Caz — Saz ve... Bayan Leylâ 7 kişilik Azerbay- can trupunun güzel — şarkılarını ve danslarını görmek, — dinlemek istiyorsanız, X: 9 un müsabaka - sında bulunacaksanız gezintimize iştirâk ediniz.. Bir deniz rekoru Senegal, 24 — Fransız deniz tayyaresi (Cenup Haçı) düz hat üzerinde en uzun mesafeye uç - mak rekorunu kırmıştır. Tayyare, 4325 kilametre mesafeyi 29 saat, 3 3dakikada almıştır. Deniz tayyarelerine mahsus ©- lan bu rekor, bundan evvel bir İtalyan tayyarecisindeydi. giyeceğlini İç işleri bakanlığının kisve ka - nununun dördüncü maddesine da yanarak sekiz ruhani başkana din evleri dışında da ruhani — elbise giymek için verdiği müsaade ev - velki gece bu sekiz başkana bil- dirilmiştir. Papa Eftim dün bu hususta de- miştir ki: “— Esasen Türk ortodoksları - nın özel tüzüğü — (hususi nizam- namesi) kilise dışında ruhani kı- yafetle gezmeyi meneder. Ben ö- tedenberi sokakta herkesin giydi ler, Bununla beraber ihtiyaç olma- Adada çiçek bayramı Adaları Güzelleştirme Cemiye- ! ti tarafından tertip edilen çiçek “Savaşı dün Büyükadada yıplııııç-' tır. Savaş saat 18 de başlmıştır.. Hakem heyeti İsplândid otelinin ön kısmında yer almış, süslenen arabalar Kadıyoran caddesinin arkasından hareket ederek 23 Ni- san caddesini takiben hakem hey- etinin önünden geçmiştir. Geçide 16 araba girmiştir. Birinciliği Se- feroğlunun 16 numaralı arabası kazanmıştır. Bu araba çiçekler den yapılmış bir tayyare şeklinde diği tekrar Brükselden alman bir telsiz ha- Habeşistana geçtiği maktadır. Yugoslav Belgrat, 24 — Yevtiç kabinesin- de Finans (maliye) bakanı olan Stoyadinoviç yeni kabineyi kurma ğa memur edilmiştir. Puriç de Dış işleri bakanlığına seçilmiştir. (Baştarafı ! neide) Değişecek olan madde şekilleri şunlardır: 1 — Muamele vergisi . Bakan- lık bu vergiyi yapılan şikâyetler üzerine değiştirmek — zaruretini duymuştur. — 2 — Hayvanlar vergisi. Bu vergi, memleketin iklimine göre, muhtelif mımtakalara bölünecek, sayım günleri ve vergi teşebbüs- leri bu mımntakalara göre değişe- cektir. 3 — Veraset ve intikal vergi- si, Şimdiye kadar tatbikinde bi - rinci derecede güçlük çekilen ver gi veraset ve intikal — vergisiydi. Onun için bu verginin baştan a- şağı değiştirilmesi ileri sürülmek- tedir. Diğer taraftan yeni kanun lâ- yihasında en mühim — olarak şu maddeler de vardır: — Vergiyi vermemek için yapılan yolsuz mu- Casus Lavrensin ölme- Habeşistanda bir arkadaşiyle berabermiş berine göre casus Lavrensin ölme-| Lavrensin yanında, genel savaşta miş ve Amerikaya giderek oradan| Irakta yardımcısı olan Volton'un zannolun-| da bulunduğu bildirilmektedir. 21 HAZİLAN — 1925 Papa Eftime sokakta ruhani elbise ile gezmek müsadesi verildi “Ben zaten papas elbise- siyle dolaşmazdıml!,, Diyen Türk Ortodoksları l;;ışkanı bundan sonra da lüzum olmadıkça sivil elbise söylüyor dıkça sivil kıyafetle sokağa çıka- cağım!,, Rum ortodoks ve ermeni pat- riklerinin bildiriği üzerine şeh- rimizdeki bütün kiliselerde dün gayri müslim halka, — başbakan İsmet İnönünün sözleri hatırlatı- larak ellerinden geldiği — kadar tayyare kurumuna yardım etme - leri hakkında söylevler verilmiş - tir. Türk ortodoksları başkanı Pa- pa Eftim de dün Panaiya kilise - sindeki âyinde bu yolda bir söy- lev vermiştir. idi. Üzerinde “tayyare kurumuna üye olunuz,, yazılıydı. İkinciliği Sabuncakinin arabası, üçüncülü- ğü Yat klübün, dördüncülüğü A- kasya otelinin, beşinciliği de ls- plandid otelinin arabası kazan- mıştır. Birinciye 50 lira mükâfat- Ix kırmızı bir bayrak, ikinciye 30 lira mükâfatlı lâcivert bir bay- rak, üçüncüye 20 lira mükâfatlı turuncu bir bayrak, dördüncüye eflâtun bir bayrak, beşinciye pen- be bir bayrak verilmiştir. bildiriliyor Şimdi Adis Ababa'da bulunan kabinesini Stoyadinoviç kuruyor Yeni kabinenin Sırplarla radi - kallerin müzaharetini göreceği an- laşılıyor. Muhalif Hırvatların da müzaheret gösterecekleri umul - maktadır. Vergi kanunları amelelerin — önü alınacak, vergi matrahına esas teşkil eden men - kul ve gayri menkul malların tes- biti, verginin tarzı, gecikmesinin sebeplerinin önüne geçmek için aranılacak yollar.. Yeni vergi kanununa bir tay - yare hissesinin de konulması dü- şünülmektedir. Kongre Hilâl Spor klübü genel sekre terliğinden: Klübün yasasına uygun olarak yılda bir kez yapılan toplanma işi bu yıl da 7 — Temmuz — 1936 Pazar günü yapılacaktır. Klüp kütüğünde adları yazıl! sayın üyelerin belli edilen günd? saat tam 10 dRC. H. P. Erenköv Kanunu Sahrayı Cedid ocağı ça” tısı altında bulunmaları rica - olu” nur,