8 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

8 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Postası Bir İtalyan gazeteci/ Musunada bir Ingiliz saylavını Düelloya çağırdı Italyan gazetecisinin mektubu ve İngiliz saylavının cevabı — rinde asabiyet İngiliz parlâmentosunda mu - halif grupun lider vekili binbaşı Atlee Ronrada bir faşist tarafın- düelloya çağırılmıştır. Son defa Habeşistan — üzerine toplantı yapan Avam Kamarasın.- da söz alan binbaşı Atlee, Muso - lininin harbeü durumunu - tenkit etmişti. Bu, Romadaki Faşist çevrenle . uyandırmış ve İl Secolo Fastista gazetesi başmu - harriri, İngiliz saylavma, Faşistle- rin resmi kâğıdı üzerine yazılmış bir “silâhla çarpışma,, davetna - mesi göndermiştir. Faşist gazeteci diyor ki: “İtalya — Habeş işi üzerinde İngiliz parlâmentosunda müna - kaşalar olurken verdiğiniz söyle - vi Roma gazetelerinde — okudum. Burada, sözleriniz. parlâmento münakaşalarından dışarı çık;ık. memleketim ve onun Faşist reji - mine tecavüzkâr olduğundan kim- senin tereddüt edemiyeceği bir şekil almıştı. Faşist — rejimi ki, memleketimin — tarih ve politika bakımından en yüksek ifadesidir. “Mezun bir yüzbaşı sıfatile İ - talya ordusuna mensup olduğum ve RrSabardo bayrağı altında İtalya — Avustürya harbine işti - mektubunda rak ettiğim için ve Duçenin emri - ne uyarak Siyah Gömleklilerin ih- tilâlini hazırlamış — olan hareket ordularına da dahil bulunmaklı - ğiım dolayısiyle — Faşist rejimine karşı sözlerinizden ben şahsan in- cindim, Bu sözler her İtalyanı in - citecek mahiyettedir. Ve sizden şerefli bir itminan isterim.., Buna cevap veren İngiliz say - lavı önce söylediği sözlerin parlâ- mento münakaşaları dışında te - lâkki edilmesine hayret — ederek demektedir ki: “Şunu anlamanızı — isterim ki; hür bir memlekette hür bir İngi - liz, kendisinin ve başkasının hükü- metinin hareketleri hakkındaki düşüncesini söylemekte serbesttir. Serbest bir parlâmentoda hiç bir tesdit bir halk mümessilini fikri - ni söylemekten alıkoyama:... Si- zi düello gibi barbarca ve met - rük bir metodla tatmin etmekli - ğime işaret etmeniz, esas noktu - ların takdir edilmediğini göste - riyor.,, İngiliz saylavı — bundan sonra düellonun memlekette — kanunla menedilmiş olmasından başka çok tandır İngilterede terkedildiğini yazmakta ve İtalyanın kendisini veya halkını değil Italya hüküme- tini tenkit etmiş olduğunu da an - latmaktadır. “Dünkü fırtınada kazalar oldu Kotralar, sandallar dverildi Dün saat on sekizde bir fırtına çıkmış, bu yüzden denizde bazı kazalar olmuştur: 1 — Kadıköyünde Caferağa ma hallesinde keresteci sokağında o- turan Necati ile — akrabası Raşit kotra ile Modaya doğru giderler - ken Fenerbahçe açıklarında fırtı- na yüzünden kotra batmış, içinde- kiler kurtarıtmıştır. 2 — Kmalındadan bir sandal . la Burgaza giden Kınalıadalı Ka- Hinikos ile misafir Ahilya Burgaz - dan dönerlerken fırtınaya tutül - muşlardır. Sandal devrilmiş, ken. dileri Akay vapurlarından biri ta- Onlar da insan Berberler tatil istiyor ! Pazar günleri berber dükkân- larmın kapanması hakkmda ber- berler cemiyeti tarafından bir mazbata yapılmış ve şarbaylığa verilmiştir. Cemiyet başkanı İs- mail Hakkı bu hususta dilekleri- nin yerine getirilmesi ihtimalinin kuvvetli olduğunu ve bugünlerde kararın çıkmasını beklediklerini söylemişlerdir. Necmeddin mollanın torunu rafından kurtarılmışlardır. Devri - | len sandal Marmaraya doğru a - çılmış, gitmiştir. lı 3 — Beşiktaşta Saman iskelesin | de Mehmede ait 50 tonluk Ceylânı Bahri motörü Burgaz Adası önün- den geçerken fırtma — yüzünden ada rıhtımına çarpmış, sonra ka - raya olurmuştur. 4 — Deniz Mektebi modelcisi Gıyaseddin — Heybeliadada çam limanı önünde ufak bir sandalla gezerken sandal — devrilmiş, yel - ken parçalanmış, kendisi kurtarıl- mıştır. Cumartesi gündelikleri Tam verilmelidir! sabah çıkan gazetelerden birinin yazdığına göre, hususi mü- esseselerde çalışanların cumarte- si gündeliklerinin tam olarak ve- rilmesi henüz bir karara bağlan- mış değildir. Yalnız devlet mü- esseselerinde çalışanların günde- Tikleri tam verilecektir, HABER — Hususi müessese- lerde çalışanların da gündelikleri tam verilmelidir. ri öldükten sonra karısı Nigâr baş kasile evlenmiştir. Nigârın iki de çocuğu vardır. Dedeleri bu çocuk- v Bu ayın on yedisinde asliye | lara çok düşkündür. Bu çocukları dördüncü hukuk mahkemesinde | hem dedeleri hem anneleri iste - Necmeddin Molla ile eski gelini | mektedir. Uzun safhalar geçiren Nigârın bir davasına bakılacak - | bu muhakeme sonunda çocukla - tır: rın kimde kalacağı anlaşılacak - Necmedtdin Mollanım oğlu:Hay- ' tır. —— — ç n krallık Fransızlara hoş görünmüyor Habsburg hanedanının Avustur yaya dönmesini hazırlayan kanun hakkında İngiliz gazeteleri mana- h surette sessizliklerini muhafaza etmekte iseler de, Fransız gazete- lerinden Xeba şunu demiştir: Avusturya — yaşamalıdır. Bu, vrupa için elzemdir. Halbuki vusturyanınm varlığını, krallığın iadesile Tuna havzasında muhak- kak surette de hasıl olacak büyük bir karışıklık kadar — hiç bir şey korkutamaz...,, Ayni gazete krallığın “Avus - turyanın Almanyaya ilhakı,, me - selesi önüne de geçilemiyeceğini yazmaktadır. Bulgarlar Sıyasal suçlara ağır | cezalar verecek Sofya, 7 (A.A) — Bugün çılnnı bir emirname ile kanunsuz siyasal hareketler hakkındaki cezalar a- ğırlaştırılmakta ve iç işler baka- nma devletin güvenliği ile ilgili hareketlerde altı aya kadar hapis ve beş seneye kadarda memleket- ten çıkarmak salâhiyeti verilmek- tedir. Bakan gazeteleri de kapayabi. lecektir. Romada tifo salgını | büyüvor Romadan “Niyuz Kranihl,, ge zetesine bildiriliyor: *“Romada birdenbire tifo hasta. Tığının belirrsestndan büyük'endi. şe başgöstermiştir. 22 ölüm vaka- sı da dahil olmak üzere 1700 vaka görülmüştür. Bu yekünun daha yüksek olduğu da zannedilmekte- dir. Doktorların raporuna göre her | gün 300 yeni hastalık kaydedil. mektedir. Tıkabasa dolu hasta- nelerden taşan hastaları yatırmak üzere bakım evleri şarbaylık tara. fından alınmıştır. Bugüne kadar muhafaza edi. len ketümiyet, bütün şehri bir taun kapladığı gibi rivayetler çık- maıştı. Salgının sebebi, birdenbire ge. Ten “kesif sıcaklar,, olduğu söylen. mektedir. Bütün sınıf balk, has. talıktan mütcessir olmuştur. Ro. ma halkı, süt, salata ve dondur- ma yemekter çekiniyor: Ceza mahkemesi kaldırıldı Ankara, 8 (Hususi) — Burada üç ceza hakyerinin (mahkeme - sinin) biri kaldırılmış ve bundan sonra iki ceza hakyerile iş görül - mesi Tüze Bakanlığından (Adli - ye Vekâletinden) bildirilmiştir. Tüze Bakanı (Adliye Vekili) hâkimlere yaptığı bir tamimde î_ı_- lerin daha düzgün ve çabuk görül- mesini bildirmiştir Bayındırlık bakanlı- ğında yeni teşkilât Ankara, 8 (Hususi) — Bayın - dırlık Bakanlığında (Nafia Ve - kâletinde) memurlar arasında ye- ni teşkilât yapılacak, yeni birçok memurluklar ihdas edilerek, es - kilerden bir kısmı tasfiyeyeye ta- bi tutulacaktır. 7 TEMMUZ — 1935 —<- Feci cinayet Alacak yüzünden bir genci öldürdüler Galatada Mahmudiye cadde - sinde Yanık handa dün bir cina - yet işlenmiştir: Bu hanın üçüncü katında 18 yaşında kunduracı Mustafa otur-| tahkikata, maktadır. Mustafa dün helaya yıkanmak | de biri olduğu anlaşılmış, üzere girmiş, biraz sonra da kapı zorlanmış, içeri giren adam Mus- tafanın sırtma bir bıçak saplıya. | bu inmiş, kaçmıştır- Bir — müddet sonra abdes'haneye giden - birisi Mustafanın kanlar içinde yattığı- nı görmüş, zabıtaya haber vermiş, anmışlır. Katilin:Kayserili Şükrü ismin- biraz sonra yakalanmıştır. Cinayet, evvelce akraba - olan iki adam arasındaki bir borç rak öldürmüştür. Katil işini bi? yüzünden olmuştur. Tahkikat de. tirdikten sonra | merdivenlerden vam etmektedir. Romaya giden Kondilis Kralcılar İtalyan eski muhariplerinin ça- ğirması üzerine Yunanistan Sü - | hareket etmiştir. Romada üç gün:kalacak sonra Belgrada, oradan Parise gidecek - tir. Generalın İtalyan gazeteleri - ne verdiği bir diyevi şöyledir: 19 ukral (Baştarafı 1 incide) | miştir. Atina Şarbayı Atina Şarbayı yakında Londra- ya gidecektirve söylendiği Yunan krallığına — gelecek, olan Jorj ile görüşecektir, — Zaimis'in istifası Zaimisin cümhurreisliğinden is- tifa edeceğine dair söylentiler (ri- vayetler) kesinleşmemektedir. (kat'ileşmemektedir.) işçiler protesto grevi yapıyor Atinadan (Deyli Herald) gazae - tesine şu telyazısı çekilmiştir: “Çaldaris hükümetinin kralcı - lık temayüllerinden endişeye dü » şerek eski kral Yorginin memle - kete dönmesi aleyhine — bir grev hareketi başlıyor. “Dramada dört bin tütün ame - lesi 24 saatlik bir grev vaplı. Bü ameleye sonradan mensucat işçi- leri de iltihak etmiştir. N, *“Bunlar bütün Yunanistanda - ki işçilere başvurarak kendilerile beraber olmalarını istemişlerdir. Böylece krallığın iadesi aleyhin - de bir müttehit cephe kurmağı « umuyorlar. “Bugünkü meclisin - feshini ve krallık hakkındaki geneloy (reyi- âm) işinin bırakılmasını istiyor - lar.. “Grevciler ayni zamanda isyan- dan sonra cezalandırılmış olanlar için genel (umumi) - bir af isti - yorlar ki, bu âsilerin merkezi de Makedonya idi. “Grevcilerin isteklerini — tutan ve Drama tacirleri komitesi tara - fından neşredilmiş olan bir be - yanname polis tarafından toplat - Hükümet — eylülün 22 veya 29 uncu günü krallık — meselesi için halkım reyine müracaat edecek gi- bidir.,, Ayni gazete, kocasi €ski Yunan krali Yorgiden ayrılmış olan, es - ki Yunan kraliçesi Elizabetin Ro- manya ve Yugoslavya — hududu bakanı General Kondilis Romaya luğu kuvvetlendirmeğe yüzde 60 kazanacak, dedi “ — İtalyan — Yunan dostlu « ğu Musolininin eseridir. Bu dost- çalışa E—ıiım.,. General Kondilis Yunanistan da kralcıların yüzde 60 nisbetin - de kazanacaklarını söylemiştir . 22 Yunan Bakanından taraftarı | sivarmda rahatça ve kendi başma olacağına dair söylevler söylen - | yalnız çiftçilikle — meşgul olarak yaşamak için bir şato yaptırdığı - nı haber vermektedir. Venizelos ve kral ** Atinadan: — Yorgiye giderek “serbest bir se - çim ile kurulacak — Yunan millet meclisinden kral çıkarıldığı tak - dirde geri dönmesini,, tavsiye et- miştir. Yunan donanması Atinadan bildiriliyor: i Yunan hükümeti — hazırladığı bahriye programıma göre, yedı yıl içinde bir zerhir ve 16 - torpito ve mühkribi yaptıracaktır. Bu prog - tam, eski gemilerin yenilerle de - ğiştirilmesi esasına dayanıyor. Okumamış çocuk bırakılmayacak Kültür müdürlüğünde ilk tedri- sat müfettişlerinin yaptığı bir top- lantıda Kültür. bakımından çok önemli bazı meseleler konuşul - muştur, Bunlar arasında bilhassa tahsil çağında olup — da mektebe gitmiyen bir tek çocuk bırakılma - ması meselesi de konuşulmuştur. Bu kabil çocuklardan (4) bin ka» darının isimleri bile tesbit edil - miştir. Bundan başka yaşları 7 ile 16 Aarasında olupda fabrika vesair müesseselerde çalışan ço - cukların da isimlerinin tesbiti de kararlaştırılmıştır. En önemli konuşmalardan biri . si de, işçi kadınların çocukları » nın tahsil çağına gelinceye kadar bakımsız ve aile terbiyesinden we zak bir halde bırakılmaması işi olmuştur. Bunun için de ana ve bakım evleri açılması — muvafık görülmüştür. Fakat maarif bütçe « sinin darlığı dolayısile bu işin fab- rika ve imalâthanelerin yardı - miyle yapılması düşünülmektedir. ö Pati Yo < iaan Venizelos. eski Yunan kralı