16 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ting F 2 Almanyada Hitlereilik aleyhinde ceryanlar Londra, (Özel) — “Niyoz Kro- niki,, gazetesine Berlinden bildi - rildiğine göre, gayet sıkı sansüre rağmen, Almanyada Hitler reji - mi gleyhtarlığı sezilmektedir. Hitler rejimi düşmanlarının bütün Almanyada, yalnız Komü « nistler, Yahudilerden ibaret de - ğil, belki eski askerler, papazlar Ve talebe olduğu da anlaşılmakta- dir. Nazi rejimine açık surette siya- sal bir aleyhtarlıkta bulunduğu i- çin, Çelik Miğfer teşkilâtının Ba- den'deki 45 kolu dağıtılmıştır. Fesih kararını, İç Bakanlığın - dan bildirilmiştir. Eskiden Alman ordusunda bu - lunmuş olan bu adamlarım teşkilâ- tı, yalnız “ulusal sosyaliğme an'a- nevi surette muhalif olmaları do- layısile değil, ayni zamanda ulu- sal fikirlere de muhalif bulunduk- ları ve Alman halkıtın pek paha- lıya malolmuş birliğini bozmağa mütemayil oldukları,, için ittiham edilmektedir. Talebeye gelince, Hitler, bun- Jara karşı daha yumuşak davra - rarak Alman talebe teşekküllerinin aralarındaki ihtilâfa nihayet ve - rerek: “Nazi Talebe Birliğine,, girmeleri için zamanı gayri mu - ayyen surette temdit etmiştir Tencere hırsızı Belgraad idaresi mevkiinde Ali Fakih mahallesinde bayan Naci « yenin evinden iki tencere, bir sa - han, bir tepsi çalan otuz iki sabr kalı Galatalı Arab — Hüseyin bu sabah ikinci ceza mahkemesinde sorguyd çekikli-—Suçlu her sorgu - ya çekilişinde-ayrı ayrı ifade ver- mişti. Tencereleri bir mezarlığın du - varında buluduğunu söylediği gi- bi Topkapı — haricinde yol yapan amelenin kendisine bunları ikram ettiğini, hattâ tencerelerden biri - nin içinde bulunan dolmaları ye- diğini söylemiştir Kendisini sabaha karşı yakala- yan zabıat memuruna ise tence - releri kalaylatmak üzere kalaycı: ya götlürdüğünü söylemiş sonra da Çatalcadan satın aldığını, da - ha sonra da bir aptöshane aralı - ğında bulduğunu söylemiştir. Bu sabah beş zabıla — memuru şahid olarak dinlendi. Bunlar gör düklerini, bildiklerini anlattılar. Hüseyinin Naciyenin evinin bah - çe kapısı — üzerindeki ipi çekerek kapları çuvala koyduğu anlaşılı « yordu. Memurlardan biri — Hüseyinin çaldığı tencerelerin — on beş lira değerinde olduğunu — söyleyince Hüseyin atıldı: — Vallahi Reis beyefendi haz - retleri, dedi, tencerelerin dibi ek - lemeli idi. İki buçuk lira bile et - mez... Hüseyin zabıtadaki — ifadesini tazyikle itiraf ettiğini — söyledi. Muhakeme başka güne kaldı. Lâvalsöylevsöyliycek Paris, 16 — Fransız Başbakanı Lâ - val bu akşam radyoda bir söylev ve - rerek bügünlerde neşredilecek olan krarnameler hakkımnda izahat vere - cektir. c Henderson hastalandı Henderson, bir İşçi partisi mitin - ğine giderken hastalanmıştır. Mi - yapılmamıştır. Siyah ırk ayaklanıyor HABER — Akşam Postası Afrıka Afrikalılarındır! Nevyork, 16 (Özel) — “Habe-i şistan dostları,, Kurumu bugün küçük bir broşür dağıtmağa baş- lamıştır. Bu broşür Kellog paktı- nâ dayanarak harbın önüne geç- mesini M. Ruzvelt'ten istemekte - dir. Bundan başka Nevyorkta zen- cilerin oturduğu Harlem mahalle- sinde “Pan Afriken,, kurumu mer- kezinde İtalyanlara karşı Habeş - lere yardım etmek üzere gönüllü olarak Habeşistana gitmek isti - yenlerin Habeş ülkesine gönderil- mesi için plânlar hazırlanmakta - dir. Amerikada zenci gönüllülerin ümdesi şudür: “Afrika Afrikalı - larındır.,, Ingilterenin karış- masına lüzum yok İtalya ile Habeşistan arasında harp çıkması ihtimalini tetkik e - den Hitler'in gazetesi Fölkişer Be- obahter diyor kit “Son günlerde çıkan yayıntıla- ra rağmen İngilterenin İtalyadan yana çıkarak açıktan açığa Habe- şistana karşı cephe tutacağı aklı selimin kabul etmiyeceği bir haki- kattir. Evvelâ Habeşistan Afrikadaki İngiliz istifadelerini hiçbir suret- le tehdit edecek durumda olmadı- ğı gibi, İngiltere ile rekabeti ak - lmdan bile geçiremez. Bilâkis coğrafi durumu itibarile Habeşis- tan herkesten fazla İngiltere ile iyi geçinmek mecburiyetindedir. Şunu da unutmamalıdır ki Ha - na ermiştir. Hali hazırda seferber e -| ğer Musolini Eritre ve Italyan So- dilmiş olan fırkaların adedi ona baliğ bulunmakta olup bunlardan beşi piya- dedir. Takriben altmış bin kişiden mü- rekkeptir. Diğer beşi de milis fırkası olup efradı 50 bin kişldir. Bundan başka doğu Afrikasma sev. kedilen kuyvetler meyanında müsterm- leke askerlerinden 30 bin kişi vardır. Yolların İnşası İçin şarkt Afrikaya sev kedilmiş olan amelenin miktarı 30 ilâ 40 bin arasındadır. $u hale göre İtal- ya Şarki Afrikada hali hazırda 180 bin kişiye malik bulunuyor. Papa ile Musolini anlaşmış Paris, 16 (Özel) — Katolik ma- hafilinden alınan haberlere göre, Papa İtalyan - Habeş ihtilâfile ya- kından alâkadar olmaktadır. Bu gibi ihtilâflara karşı Vatikanın bi- taraf kalması bir anane olmakla beraber, Doğu Afrikadaki durum hakkında Musolini ile Vatikan a- rasında bir ınlııııı yapıldığı söy- lenmektedir. Bu anlaşmanın mahiyeti daha belli olmadığı için katolik maha- filinde bilhassa Habeşistandaki misyonerlerin âkibetinden endişe edilmektedir. İtalyan misyonerleri, sivil İtal- yanlar gibi Habeşistandan ayrıl - mak emrini almış iseler de, Ha - beş ülkesinde İtalyan tebaası ol - muyan daha birçok misyonerler vardır. Bu itibarla katolik maha- filinde, bir harp çıktığı takdirde, Habeşistandaki misyonerlerin her hangi bir taassup hareketine kur- ban gitmeleri ihtimalinden kor - kuluyor. boş İmparatoru yalnız Habeşlerin İtalyarn gazetesinin değil, Afrikadaki zencilerin ye » gâne büyük imparatorudur. Bu i- tibarla Amerikadan başlıyarak Nil kıyılarına kadar uzanan mem- leketlerde yaşayan milyonlarca zenciler gözlerini ümitle Habeşis- tana çevirmiş bulunmaktadırlar. İtalya ile harp çıkarsa, Kenya'da- ki, Sudandaki, cenubi ve orta Af- rikadaki zenciler gönüllü alayları teşkil ederek İtalyanlara karşı koymak için Habeşlerle birleşe - ceklerdir. Esasen bu memleket - lerde şimdiden bu yolda hazırlık- lar göze çarpmaktadır. Bütün bunlardan dolayı İngiltere Hükü- meti İmparatorluğun — otoi kuvvetini tehlikeye koyacak hangi teşebbüste bulunmryacak - tır.,, Musolini Afrikaya gidiyor Romada söylenildiğine göre, hazırlıklar biter bitmez Musolini i'.ritnıı bir ufuı gezisi yapacak- Yoıl silâh altıma alınan daha iki fırka ile, şimdiye kadar beşi piyade beşi mlis olmak üzere on fırka seferber edilmiş bulunmak- tadır. Piyade fırkaları on üçer bin ve milis fırkaları da onar bin kişi- liktir, Yolların yapılmasında 40 bin kişi kullanılmaktadır. Romadaki süel mahafilde bu miktarın yeter - olduğu, bundan başka yeni kuvvetler çağırılmıya- cağı söylenmektedir. Habeş İmparatoru — Nevyork Tayms gazetesinin, Adis Abeba- daki muhabirini kabul ederek “Habeşistanım her türlü müdaha- lelere silâhla karşı koyacağını,, söylemiştir. Sevkiyat bitti Roma: 16 (A.A.) — Yeniden ik! tır- kanın seferber edilmesi ile İtal-a'ın şarki Afrika sevkiyat programı sonu- kullandığı lisan Habeş - İtalya işini halletmek için kurulacağı söylenen Üçler Konferansı hakkında bir yazı ya- zan İtalyanca “Stampa,, gazetesi diyor ki: “Italya hiçbir alanda Habeşis- tanla ayni ayarda tutulmayı kabul etmez. Şunu da unutmamalıdır ki Uluslar Kurumu dışında çalışacak olan Üçler Konferansının karar - larmı Habeş İmparatoru asla ka- bul etmiyecektir. Bu takdirde ve- rilecek kararlar Habeşistana ceb- ren mi kabul ettirilecektir ve bu- nu kim yapacaktır? “Bu işi kökünden halledebil - mek için bir tek çare vardır: Av- rupa devletleri Habeşistanı teerit etmelidirler. İtalya çizdiği prog - ramından bir milimetre bile ay - rılmıyacaktır. İtalyaya doöst geçi- nenler durumlarını ona göre ka - rarlaştırmalıdırlar: İtalya, dostla- rını ancak bu ölçü ile ölçecektir.,, Romadan gelen diğer haberler, Musolini'nin Habeşistanda hiç ol- mazsa bir meydan muharebesi ya- pılmasını istediğini bildirmekte - dir. Bu muharebenin, bundan önce Adua'daki bozgunluğun İtalyada bıraktığı fena hatırayı silmek için aynı yerde yapılacağı söyleniyor. Ingilizce Deyli Telgraf gazete- sine göre İtalyan kamoyunun (ef- kârı umumiyesinin) bugünkü gö- rüşü şöylece hülâsa edilebilmek - tediri *1 — Askert bir müdahale kaçı- nılmaz bir zaruret haline gelmiş- tir. Çünkü Habeş Imparatoru İn - gilterenin veya Uluslar Kurumu- nun tazyiki ile muvafakat edeceği şartlara hiçbir zaman riayet etmi- yecektir. “2 — Afrika meselesi Italya i- çin, ya hep, ya hiç meselesidir. E- malisindeki askeri geri çekecek olursa Habeşler derhal bu iki müs-| temlekeye hücum edeceklerdir. “Muharebe ihtimalleri milletin fikrine bir ay evvelkinden daha kuvvetle yerleşmiş ve daha fazla taraftar bulmuştur. Uluslar Kuru- mu tarafından bir müdahale vaki olduğu takdirde İtalyanın Kurum- dan çekilmesi kat'iyetle kararlaş- tırılmıştır.,, Üçler koönferansı ne kararlaştıracak Londra, (Özel) — Buradaki elçilikler arasında göze çarpan diplomatik faaliyetler var. He - men hepsinde de İtalya - Habeş ihtilâfma bir hal çaresi bulmak i- çin çalışılıyor. Fransa Başbakanı Laval'in ça- ğıracağı mevzuubahis olan Üçler Konferansının (İngiltere - İtalya- Fransa) İtalya - Habeş işini ne yolda ahlledeceği hakkmda söy - lenenler çok dikkate değer mahi- yettedir. Bu konferansın İtalyaya Habe- şistanda belli başlı ekonomik isti- fadeler ile birlikte belli başlı si - yasal bir nüfuz temini şeklinde bir formül arayacağı zannolunu - yor, Fakat aradaki fark şudür: Ha- beşistan ayni zamanda müstakil durumunu da muhafaza edebile- cektir. Burada İrak'ı misal getiriyor - lar: İrak Uluslar Kurumunun âza- sıdır. Yabancı hükümet merkez - lerinde kendisini, kendi dç“'ıl!lı temsil ediyor. Bununla beraber Ingiliz Hükümetinin İrak işlerin- de kayde değer bir tesiri vardır. Habeşiştan ve Iingiliz silâhcıları 1906 le yapılan muahe - dede Habeşistanı İngiltere, Fran- sa ve İtalya aralarında üç “nüfuz mıntakasına,, ayırmışlardı. Şimdi ileri sürülen şudur: İtalyanın nü - fuz mıntakası bütün Habeşistaflır ihata edecek derecede neden ge - nişletilmesin? Bu formüle cevap olarak şu söylenilmektedir: “Habeşistan 1906 muahedesi diye bir şeyi hiç tanımamıştır. Ve bilhassa, kendi işlerine karışmak hususunda üç raktp devlet yerine yalnız bir tanesine salâhiyet ver- mek teklifini ise asla tanımıyaca- ğı muhakkaktır.,, Fakat buna karşı da gayet sinik bir mütalea ileri sürülmekte ve denmektedir ki: “Habeşistan eğer böyle bir tek- lifi de kabul etmezse, kendi aley- hine olur. Neticede Habeşistanda bir harp çıkarsa, Uluslar Kurumu İtalyayı (mütearrız) saymaktan kaçınacaktır. Habeşistandan baş - ka herkesin işi yolunda gidecek...,, Sonra gene bugünlerde bu işler üzerinde dönen diğer bir rivaye- tin doğru olmadığı anlaşılıyor. Habeşistan payla- şılmıya razı değii Habeşistanın yabancı memle - ketlerden silâh almakta müşkülâ- ta uğradığı söyleniyordu. Habe - şistanın, hele İngiliz fabrikaların: dan silâh almakta müşkülâta uğ- radığı havadisi yanlıştır. 1930 yı- lmda — Habeşistanla — İngiltere, Fransa, İtalya arasında yapılmış olan bir anlaşmaya göre, bu son üç memleket, esir tacirlerine git- meyip de Habeş Hükümetine git- lı TEMMLUZ — 1985 Zehirlenen — çocuğa Hastahanede iyi bakmamışlar da ondan mı ölmüş? Üç dört gün evvel Beyoğlunda Keçeci zade apartımanında ka - ptiet Osmanın üç yaşındaki — oğlu Hüseyin sokakta oynarken köpek zehiri yiyerek zehirlendiğini has- tahaneye kaldırılarak tedavi al - tma alındıysa da öldüğünü yaz - mıştık, Bugün çocuğun babası Osman matbaamıza gelerek bize bunları söyledi: — Çocuğumun ölmesine wf ihmal sebeb olmuştur. Çocuk per- şembe günü saat 5,5 da birdenbi« re hastalandı.. Doktor Akşayti ve doktor Hayatiyi derhal getirttim . Hatsalığın ne olduğunu anlayama dılar, Hararet 42 dereceye kadar çıkınca ben karakola haber ver - dim Oradan srhhi imdad otomo - bili gönderttiler, Çocuğumu Etfal hastahanesine götürdük. Hasta - hanede yarrm saat doktor aradık. Doktor aradık, doktor uyandırı - lınca çocuğu beşinci koğuşa gön -« deriniz emrini verdi. Beşinci koğuşta da yarım saat doktorun — gelmesini — bekledik. Doktar geldi. Ondan sonra iğne a- radılar. İğne altımcı koğuştaymış. Oraya adam gönderildi.. Şu aran- dı, bu arandı. — Böylece bir saat geçti.. Ve çocuk öldü. Çocuğun — hastalığı ne olduğu henüz malüm değildir. Bu hu - susta adii tıp işleri raporunu vere eektir. Çocupğun zehirlendiğini yahut diğer bir hastalıktan öldü - ıuıııı de bilmiyoruz.. Bildiğim bir şey wvarssı-ben ilk haber verdiğim ındı işe teşebbüs olsaydı. çocu « / Etfal hastanesi nöbetçi doktoru bize dedi ki: — Çocuk sabahleyin saat beşte bize getirilmiştir. Değil bir tam dört doktör kendisile uğraştığı halde iş işten geçmiş olduğu için bir şey yapmak mümkün olmamış tır. Çocuğun neden öldüğü katt surette ancak morgun raporunda belli olacaktır.,, Lâvrens'in .v?. * verdiği iane! Londra, 16 (Özel) — — Hava kurbanlarının ailelerine yardım - da bulunmak üzere teşekkül eden kurum başkanı Lord Wackefield ren ve o zaman İsmini söylemek istemeyen adamın meşhur Lâyv - 1929 da kuruma 15000 Sterlin ve- rens olduğunu bildirmiş, ona kar- şı şükran borcunu — ödemek için kurumun adını değiştirmeğe ka - rar vermiştir. Kurumun adı bun- dan sonra “Arabistan Lâvresinin fondu,, olacaktır. —a mek şartile kendi memleketlerin- den Habeşistana silâh gitmesine mâni olmıyacaklarını taahhüt et - mişlerdir. Bu anlaşmaya muhalif olarak İngiliz makamları tarafından he - nüz hiçbir harekete girişilmemiş- tir. Bununla beraber, son iki hafta içerisinde İngiliz sanayicileri Ha- beşistana silâh ihraç etmek için vesika almağa müracaat etmiş de- ğildir. Bu vesikalar “1931 silâh ih- racatını men' nizamı,, mucibince İngiliz sanayicilerinin Ingiliz Hü- kümetinden alması lâzımgelen ve- sikalardır.