16 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

16 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 —Liîvian Çekoslovakyaya gidecek Romanya ile Yugos- lavyanın Habsburglara karşı çalışması koymak, Svyetlerle kaynaşmak ve Arnanvdlukla Bulgaristanı balkan andlaşmasına almak Yenanistanda çıkan Katimerini gazetesi Paris muhabiri, Roman - ya Kralı ile Yugoslav Kral Naibi-| nin son defaki konuşmalarmmım si- yasal olup olmadığı meselesini gözden geçirerek birtakım şayia- ları kaydediyor- Bu yazıda deni - yor ki: Habsburgların — Avusturyaya dönmek tehlikesi, Romanya ile Yugoslavyayı Orta Avrupa işle - rinde birleştiriyor ve Sovyet Rus- yaya yakınlaştırıyormuş. İki dev- let reisi bilhassa bu noktaya temas etmişler. Rusyaya yaklaşmayı bil- hassa teşvik eden Romanya imiş. Diğer taraftan Alman gazetele- rine haber verildiğine göre, Titü- lesko Balkan andlaşmasını geniş- letmek için'zemin hazırlıyormuş. Arnavutluğun andlaşmaya girme- ğe çok yanaştığı, fakat Bulgaris - tanm emellerinde ısrar ettiği ya - Rauf Manyasi |Kıtlık olmıyacak! Liman işi hakkında söyledikleri Liman işleri genel direktörlü - ğü yeni bir çalışma programı ha- zırlamıştır. Buna göre, direktör- lüğün muhtelif servislerinde ma - liyet fiyatları azami ucuzlatıla - cak, dahili teşkilât çok randıman verebilecek bir duruma- getirile - cektir. ” <9 İkinci olarak — müesseseye aid hizmetlerin çabuk görülmesi ko- laylaştırılması imkânları araştı - tırmış, icab eden tedbirler alın - mıştır. Yeni direktör 'demiştir ki: — Istanbul limanmım ihtiyaç - Rauf Manyasi Jarı hakkındaki — tetkiklerimize devam ediyoruz. Yeni liman ta- rifesi eskisine ve bir kaç yıl evve- lisine nazaran hayli ucuzlamıştır. ——— Kuraklıktan sonra yağmurlar ekine zarar veriyor Tekirdağ, 14 — Son günlerde yağan fazla yağmurlar, henüz o- rağa başlamamış köylüleri endişe- ye düşürmektedir. Bir müddet önce bir afet halin- de düşen doludan Tosunlar, Ka - raveli, Gazoğlu köylerinde toprak ürünleri zarar görmüştür. Birçok yerlerde üzüm mahsulü harap ol- müuştur. —o- Celâl Bayar Sovyet dostlarımız- dan kredi ile makinc alacak Ankaradan bildirildiğine göre Sovyet Rusyada gezide bulunan Celâl Bayar, orada memleketin e- usulü ile makineler almak işi için uğraşacaktır. Celâl Bayarla Sov- yet hükümet adamları arasında yapılacak konuşmalar bu işi daha açık olarak ortaya koyacaktır. zılıyor. Buna rağmen, bütün Bal- kanlıları içine alan bir andlaşma ümidi kırılmamıştır. * . * Prag, 16 (Özel) — Çek gazete- leri Küçük Anlaşmanın 15 Ağus- tosta Belgrad'da toplanacağını yazmaktadırlar. Yugoslavya Baş- bakanı M. Stoyadinoviç şimdiden Küçük Anlaşmaya iştirâk eden devletlerin Dış Bakanlarını bu toplantıdan haberdar etmiştir. Litvinof Çekoslo- vakyaya gidecek Prag, 16 (Özel) — Çekoılovık' Hükümeti Sovyetlerin Dış İşleri| Komiseri Litvinofu Pragı ziyarete davet etmiştir. Çekoslovakyanın Moskova Elçisi Pavlu tarafından| yapılan bu davet Litvinof tarafın- dan kabul edilmiştir. Bu ziyaret yakında yapılacaktır. Bunu tarım (zıraat) genel direktörü söylüyor Ankara, 15 — Ekin vaziyetini tetkik etmek üzere Tarım (Zira - at) direktörü Aibidinle beraber yaptığı seyahatten dönen Tarım müsteşarı Atıf demiştir ki: — Ankara, Eskişehir ve Bursa havalisindeki ekin vaziyetin! tet- kik ettim. Mahsul vaziyetinin nor- mal bir halde olduğunu memnu - niyetle gördüm. Bu suretle mem - leket içinde bir kıtlık olmıyacağı hakkmdaki tahminlerimizin isa - beti bir defa daha kuvvetlenmiş oldu.,,,, Bay Atıf yeni mahsul çıktıktan | düşeceğini ve | sonra fiyatların ekmeğin uvcuzlayacağını da ilâ- ve etmiştir. —— Denizde boğulanlar Dün sabah Çengelköyünde bir çobanın yüzme bilmediği için bo- ğulduğunu yazmıştık. Dün öğle - den sonra gene bir adam bu yüz - de nboğulmuştur. Burgazadasında doktor Mede - ninin sanataryomunda — hademe İhsan arkadaşlarından Hasan ve Ilyasla birlikte hastahane önünde denize girmiştir. İhsan denizde fazla açılmış, arkadaşlarının ihta- rını dinlememiştir. Bir müddet sonra İhsanım kuvveti — kesilmiş, feryada başlamıştır. Arkadaşları yetişinciye kadar İhsan — denize müukavemet edememiş, boğulmuş- tur. Ihsanın cesedi belediye dokto - ru tarafından muayene edildik - ten sonra gömülmesine izin veril- miştir. — Bununla beraber son bir ay zarfında denizde — boğulanlar beşi bulmuştur. " —— 63 kişi toprak altında Tokio, 15 — Tavaga kömür ©- caklarınmda bir grizu patlaması yü- zünden 63 işçi toprak altında gö- mülü kalmıştır. Kurtarılacakları şüphelidir. İşçilerden 3 kişi o ân- da ölmüş, 6 kişi de ağır yaralan - mıştır. HABER — Akşzın Postast T ea z ee — jSŞabah Gazeteleri| ne diyorlar? Cumhuriyetçilerle KURUN — Asim Üs Kondilisin Ro- | ma gezisinden bahsediyor ve bu gezi. nin sebebinin iki tahminde toplandı - dint söylüyor ve diyor ki: İtalya Habeş işinde — Ingiülltere ile| karşılaştı. Uluslar Kurumunda konu- şurlarken kimlere — dayanabileceğini | anlamak istemektedir. Kondilirle ko - | nuşma sebeplerinden biri budur, Bir başka ihtimale göre de İtalyo Yuna - niştan yönlinden Balkan antantına ci uzatmaktadır. ZAMAN — "“Tarihte hangi devri değiştirdiniz., diye Bulgarların küs » | tahça isteklerine ve sözlerine — cevap veriyor. Tarihteki mevkileri bir koyun ve domuz çobanlığından Başka bir şey olmuyan senelerce — Bizanslıların bir ırgadı, bir esiri gibi yaşamış bulunan Bulgarların tarihte Avrupalıtarın bi » le kabul edip tarihlerine geçirdikleri devir. — başlangıçlarını ve — sonlarını Türklerin yaptığını — söylemekte ve Bulgarların Türklerin tarihte kazan - dıkları başdöndürücü zaferlerden bir tekine eş bir örnek gösterip göstere - miyeceklerini sormaktadır. CÜMHURİYET — Yunus Nadi, İn» hlsarlarımız yerli mallar sergisinde başlıklı bir yazısında inhisar madde - lerimizin reklâma — ihtiyaçlarından bahsederek bunların yerli mallar ser- gisinde yer bulmasını büyük bir önem le karşılamaktadır. Her devletin tü « tün gibi içki gibi inhisar maddelerine reklâm parası olarak büyük bir ra - kam ayırdığını onun — sürüme fay - dosı bulur luğunu söylemektedir. TAN — ÂAll Naci Karacan 1,700,900 Tirayı ne yapalım? başlıklı yazısında Tramvay Şirketinden alınan bu pa « rarın gene şehre, şehrin güzelliğine sarfedilmesi lâzımgeldiğini ileri sür- mektedir. Kurun gazetesinin bu mev. zu üzerindeki anketine cevap olan bu yazının sonunda diyor ki; l Plânla sarfedilen bür milyon lira « nin, plânsız sarfedilen yüz milyon ll- | radan bir milyar defa daha güzel eser yaratabileceğini isbat için elimize bir fersat geçmiştir, aman kaçırmıyalım. Halbi denize düştü Galata rıhtımına bağlı İtalyan bandıralı Viyana vapuru transit yolcularından Davut — Yakub Halebi rıhtımda dolaşırken ayağı | kayarak denize düşmüş, kurtarıl - mıştır. Dumanlar çıkıyordu Bu sabah altıda İstiklâ) cadde - desinde Kanonika apartımanı içe- risinde bulunan Haçapulo mah - dumlarma aid ardiyeden — fazla duman çıktığı görülmüş, kapı kı - rılarak içeri girilimştir. — İçeride dondurma soğutmaya mahsus mo- törün kontak — yaptığı ve makine üzerindeki yağlarm yanmasından duman çıktığı görülmüştür. — İt. faiye gelmeden yangının — önünü alınmıştır. Tramvaydan düştü Arnavutköyünde oturan Bayan Faika dün Harbiye - Fatih tram- vayından düşmüş, bacağından ya- ralanmıştır. 50 lira çalındı Gazlıçeşmede oturak — amele Muradın odasına hirsiz. — girmiş, yatak altında bulunan elli lirası « nı çalmıştır. , Kanca ile Deri amelesinden Davidle Köp- rülü handa hamal Ahmed kavga etmişlerdir. Ahmed kanca ile Da- vidi başından yaralamış, yakalan- Mıştır. Koltukcular arasında Fatihte Malta çarşısında - kol - | tukçu Zekeriya ile koltukçu Baha- eddin arasında kavga cıkmış, Ba- haeddin Zekeriyayı tehdid ettiği için yakalanmıştır. S 16 TEMMÜUZ — 1005 ——— —e “ Yunanistanda kralcılar boğazboğaza geldi 20 Yaralı var Atina, 15 — Patrasdan — gelen haberlere göre Cümhuriyetçilerin yaptığı bir mümayişe — kralcı- lar da mukabele etmek istemişler, bu sebepten dolayı iki parti ara - sında bir kavga çıkmış, iki taraf - tan yirmi kişi kadar yaralanmış - tır. Diğer taraftan da kralcılar, ka- bine de bulunan — Cümhuriyetçi nazırların iştifa etmeleri için ça- lışmaktadırlar. Patras, ve Gümülcüne halkı, cümhuriyetçi saylavlara telgraf - lar çekmişler, ve kendileriyle be - raber olduklarını bildirmişlerdir . Beraat Atina 16 — Patrasta kraliyetçi - lerle cümhuriyetçiler arasındaki mü - sademe neticesşinde — yakalanan cüm | huriyetçiler, muhakeme edilmiş beru - at etmişlerdir. Ordu genoloya iştirâk etmiyecek tAina, 15 — Başbakan Çalda - ris gazetecilere, bazı gazetelerin iki tarafı kızıştırmak için yazdığı yazılardan dolayı müteessir oldu- ğunu söylemiştir. Bunun devam ettiği takdirde tedbirler alacağımı da ilâve etmit” tir. Birinci ordu kumandanı Pans- yotakis de rejim işi etrafında $U sözleri söylemiştir: “— Rejim meselesinin memle * ketin şimdiki vaziyetinde ortay8 çıkarılması doğru değildir. Fakat mademki bir defa geneloya (re * yiâma) karar verilmiştir. Rejim işi, ancak milletin reyi ile halledi- lecektir.,, Ordunun geneloya — müdahale edeceği hakkındaki haberleri ge * nera| Panayotakis de tekzib et * | miştir. Kondilis'in .B gezisi Belgrad, 16 — Beld'de Prens Polle görüştükten sonra, General — Kondilit gazetelere demiştir ki: “Yugoslavyaya ziyaretimin hususf hiçbir ülküsü yoktur. Sadece Yugot lav dostlarımızla temas etmeğe gel « dim.,, Bununla beraber, Yunanistanda krallığın yeniden kurulması meselesi hakkında görüştükleri zannolunuyor. 15 ikinciteşrinde yapılacak olan ge- neloy General Kondilis — tarafındaft tertip ve idare edikcöktir. Adliye nezarethanesinde Ve arkadaşı idama mahkâm oldu İzmir ağır ceza mahkemesi bir | vahşet, soygunculuk ve - eşkıyalık | muhakemesini sona erdirmiş, ne- ticede iki kişiyi idama, ve birini de yaşmmın küçük olması dolayısi- le 20 yıl ağır hapse mahküm et - miştir. « Osman pehlivan ve Battal iz - minde olan idam — mahkümları, diğer suçlu —Ahmedle - birlikte 1929 senesindenberi — muhtelif vâhşiyane cinayetler ve soygun * culuk suçları işlemişlerdir. Bat -« tal ayni zamanda bunları ele ve « rten diğer Osmanı adliye nezaret: hanesinde biçaklayarak — öldür- ' müştü. Battal şimdiki halde hapishane hastahanesinde hasta olarak yat- makta ve verem olduğu söylen - mektedir. Hak yerlerinde: Kunduracı bıçağı ile yaralanan kız Hamalbaşı caddesinde Paraşke vi isminde bir genç kızın yüzünü kunduracı biçağı ile boydan bo - ya kesmekle suçlu Garpisin muha kemesine bu sabah ikinci ceza hakyerinde başlandı. Paraşkevinin iddiasına göre, suçlu Garpis kız kardeşinin dos - tudur. Aralarında kavga olmakta dır. Bir salı akşamı Paraşkevi ab- lsr ile Çakmak sokağından geçer- lerken bir müddettenberi ablası ile ayrı bulunan Garpis önlerine geçmiş ablasının üzerine atılmak istemiştir. Paraşkevi Garpisi ön- leyince Garpis kunduracı bı - çağını kızın sol tarafına vurmuş, yüzünü boydan boya kesmiş, iki yerinden de yaralamıştır. Bunun üzerine kız feryat et - miş, suclu hemen kaçmıştır. Bu sabahki muhakemede yüzü- nün izli yerini şapkasını yana eğe rek kapayan bayan Paraşkevi ba- şından geceni anlattı. Zabıta tababetinin raporları o- | kundu. Bunda Paraşkevinin yarar sının bir ayda geçeceği ve hayati müddetince silinmiyecek derece * de ve yüzünü çirkinleştirecek de“ recede iz bırakacağı yazılryordu. Garpis böyle bir vaka ile alâkar *t olmadığını söyledi. Muhakeme tahkikatı yapan zabıta memurlari ile vakayı görenlerin çağırılması için 17 eylüle bırakıldı. Almanyada Yahudi aleyhtarlığı Berlin, 16 — Bütün Almanyada Ya* hudi düşmanlığı gene çok artmıştif Dün akşam Berlinin en işlek bir cad * desinde bir polisle bir Yahudi arasır” da çıkan hâdise üzerine halk nümâ * yişler yapmış birçok Yahudi dükkâl” larını kırmıştır. ——— Bir maden facıası Dortmond, 16 — Adolf Fon Hanf” man madeninde 745 metre derinliğin * de bir patlama olmuş, 10 kişi ölmü$ 27 kişi yaralanmıştır. İ