17 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşamı Postası 17 Bulgar vahşeti anlatılamaz Flory Erkekleri işkenceden, kadınları ve genç kızları ırzlarına geçtikten sonra öldürürler Fransızca illüstrasyon mecmuasında çıkan bu mektuplar ö Bin tane konforlu kabine yapılacak Ş. Kaya incelemede bulundu Bulgarların ne olduklarını anlatıyor Bu hafta çıkan fransızca İllüs-| levazımı ve yorgunluktan ölen ne- trasyon mecmuası ilâve olan eski Yunan kralı Kostinin sevgilisi Pa- oliye gönderdiği mektupları neş- retmiştir. Bu mektuplarda Bul - garlar aleyhinde çok ağır cümle - ler vardır. Dikkate değer buldu - ğumuzdan ikinci Balkan harbi do- layısile Bulgarlarla yaptığı çarpış- mayı anlatan bir parçasını alıyo - ruz: | “Bulgar kuvvetleri benim kuv -| vetimden çok daha üstündü. Ağır | topları bile vardı. Buna rağmen üç gün süren harp sonunda onları tepelemeğe muvaffak oldum, Al- tı gün onları geceli gündüzlü ko- valadım. Hallerini bir görmeli i - din, Mahvolmuşlardı. Yollar harp ferlerile dolu idi. Onların işlerini kolayca ta - mamlaya bilirdim. Fakat maale - sef medeniliğim buna mâni oldu. Bulgarlar ne kadar vahşi adam - lar? Yaptıkları vahşet anltılaamz. Ben kendimi Türklere düşman sa- mniyordum. Fakat bu domuzlara karşı duyduğum gayz ve kin daha büyük, Her geçtikleri yeri kana ve ateşe buluyorlar. Erkekleri işken- ce yaptıktan sonra öldürüyorlar, kadınların ve genç kızların ırzı - na geçtikten sonra canlarıma kıyı- yorlar. Bütün devlet reislerine ve krallara telgraf çekerek bu vazi - yeti bildidim. O Ferdinand domu- zu da güya beni tekzip etmek için “Daily Telgraf,,a bir telgraf çek - miş. Kral Boris'in huzurunde, Bulgar ' kültür bakanı Panslevistlere dediki: Tuttuğunuz yol, Doğru yoldur! Göçenlerde — Sofyada bütün | Slav devletleri Sokollarının izci- lerniin iştirakiyle büyük bir kon - gre ve geçit resmi — yapıldığını yazmıştık. & Bu kongrede Yugoslav, Bulgar, Çek, Leh izcilerinden maada be - yaz Rus izcileri de hazır bulun - muştur, Panislavizm' “Bütün Slâv mil- letlerinin birleşmesi,, gayesi etra- fında yapılan bu kongrede Bul - gar kralı Borisden başka Bulgar kültür bakanı general Radefde şu sözleri söylemiştir: ! l ! Esirlerimden otuz tanesini, ça- Floryanım tam modern bir şekil alması için çalışmalar günden gü- deniz köşkü bu ay sonunda bitiril* miş olacaktır. buk kaçtıkları için beraber görü-| ne artmaktadır. Bu sene için yapı-.| ŞÜükrü kaya Anka- remediklerinden âkla gelmiyecek şekilde öldümüşler. Elleri, kulak- ları, burunları kesilmiş, gözleri o- yulmuştu.,, Bulgarlar propa- gandada devam ediyorlar Sofyadan bildirildiğine göre Bulgarlar evvelce yapmış olduk - ları Türklük aleyhinde iki film - den sonra bugünlerde bir yenisini daha yapmaktadırlar. Bu filmin mevzuu, ölmüş Bul - gar şairlerinden İvan Vazofun Gramoda adlı eseridir. Bulgarlar bu filmler vasıtasile Türk aleyhtarlığını şiddetle pro - paganda etmektedirler. Kondilisin gezisi “Lö Tan,, Yunan ve | Avusturya hükümdarlıklarının mukayesesini yapıyor Yunan Sü Bakanı general Kon- dilis Yugoslav kral naibi Prens masr programa konulan büyük plâjın beton kabinelerinin 150 ka- darının yapılmasına başlanmış - tır, Gelecek sene plâjın diğer kı - sımlarında da yapılacak olan bu konforlu kabineler bitirildikten sonra bunların miktarı bine eri - şecektir. Diğer taraftan köyden plâja kadar olan alanın (sahanın) a- ğaçlndırılması, iyi su getirilmesi işlerinin önü alınmıştır. Asfalt yol yapımına faaliyetle devam edilmektedir. Atatürk için yapılmakta olan Türkiyede radan gelip Flor- yaya gitti İçişleri Bakanı Şükrü Kaya dün sabaliki trenle Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Bakan Haydar paşa garında ilbay başta olmak üzere hükümet ve prti başkan'arı ve bir çok dostları tarafından kar şılanmıştır. Bundan sonra Bakan, berabe « rinde Muhiddin Üstündağ olduğu halde Floryaya gitmiş ve orada * ki yenilikleri görmüştür. Şükrü Kaya akşamki vapurla Yalovaya gitmişlerdir. yahudilere karşı hareket yoktur! .. « öyle ise bu Selânikte çıkan İndependant gazetesi Kudüsten almış olduğu aşağıdaki haberi neşretmiştir: “Türk — bükümeti tarafından Türkiyedeki Siyonist hareketleri- ne karşı alman tedbirler, Türki - “Gözlerimizin önünde fevka - | pol ve Yügoslâv Başbakaniyle 'de | Yeli olup, şimdi Filistinde yaşa « lâde bir manzara var. Genç ve kahraman Sokol, ve Yunaklar'ın taşıdıkları ideal çok yüksektir . Seçtiğini yol doğru bir yol - dur. Bu ülkü etrafında elele vere- rek birlikte çalışacak olan Slav devletleri medeniyete yeni hiz - metler yapacaklardır. İstikbal için Slav gençlerinin şimdiden beraber yürümelerini ve çalımalarını bütün kalbimle iste- rim,,, Küçük andlaşma ve balkan andlaşması Dış siyasası değişmemiştir Romanya Dışbakanı tekrar ya- bancı memleketler gezisine (seya- hatine) çıkarken verdiği bir di- yevde (beyanatta) hem Yugoslav ve Romen hükümdarlarının ara - sındaki görüşmeleri, hem küçük andlaşma ve Balkan andlaşmala- rının durumu (vaziyeti) ve politi- kası hakkında söz söyliyerek de- miştir ki: “Küçük andlaşma ile Balkan andlaşmasının ileride çıkabilecek hâdiseler karşısındaki hattı hare- keti çok açıktır... Bizim dış siya- samız her şeyden önce toprak bü- tünlüğümüzün korunmasına daya- nan tamamen ulusal bir siyasadır. Her hangi memlekte karşı çevril- miş bir dış siyasası gütmüyoruz. Romanya ayrı gayri olmaksızın. bütün devletlerle dostluk - istiyor. ve hudutlarımızı hem müttefikle- rimizin hudutlarını korumaya ha- zır olan herkesle yakınlaşmaya â- madedir...,, Ayni konu (mevzu) üzerinde bir başmakale yazmış olan fransızca "(Tan) gazetesi bir rivayeti kayde. “derek diyar kit “Küçük andlaşma develtleri a- rasında bir buhran değilse bile, daha az insicam bulunduğundan bahsedilmiştir...,, Fransız gazetesi bundan sonra uzun boylu görüşmüş, dönmüştür, ; Prons Pol'lle yenekâi "Koaditi ” sin Yunanistandâ" ktallığın geri getirilmesi hakkında görüştükleri sanıltyor. Fransızca Tan gazetesi, küçük andlaşma devletlerinin ( Yugoslav. ya, Romanya ve Çekoslovakya - nın) Yunanistnada krallığın av - detini, Habsburgların tahta dön - melerinden büsbütün başka şekil- de karşıladığını anlatarak diyor ki: “Orada tekrar teessüs edecek Atinaya kalkmıyacaktır. Krallık taraftarı Yunanlılar her zaman Balkan andlaşmasına ve Küçük Andlaş - maya taraftar olmuşlardır. — Yu- goslavya Kral naibi, karısı tara - fından, eski Yunan kralının akra- basıdır. Demek oluyor ki, Atina - tein teşi.| da krallığın avdeti, Küçük And - Yugoslav Başbakanı Yevtiçin isti- ; fasr üzerine küçük andlaşma | Lıçmı. dı.vlello:ı ”mw. nn topli ü ikmesi| PiT Prensip muhalefetile karşılaş - meselesinden bahsediyor, fakat mıiyacaktır.,, ————————— şimdi Ağustos içinde toplanabile- ceğini söylerken şunları yazıyor: “Görüşmüe mevzuları — bol bol mevcuttur. Trianon muahedesi - nin ferdasında hazırlanan, 1933 Şubatında takviye edilen ve 1934 Şubatındanberi Balkan andlaşma. sına dayanan küçük andlaşma şef. lerinin mehareti sayesinde, şim- diye kadar önemini ve otoritesini daima muhafaza etmiş ve daima büyümüştür. Bu gelişim, bilhassa, Uluslar Kurumunun gölgesinde ve binaen. aleyh, Fransanın ve İngilterenin gölgesinde gerçekleşmiştir. Bu se- beple, Uluslar Kurumunun zayıf- Taması, Parisle Londra arasında her hangi bir bulut peyda olması| Belgrad, Bükreş ve Prag idare a-| damlarını bir takım meseleler kar- şısında bırakmaktadır. Bunlarm, ne Habeşistan meselelerine ve ©- reddedilmişti.. Almanyadan ge - | nun Cenevredeki akislerine, ne de| len son haberlere bakılırsa bu ce- | Stresa cephesinin - zayıflamasına| za nazi hükümeti tarafından bir | makta bulunan birlik halinde mnlekler <« Bu yeni kurul (teşekkül) “ilk toplantısımda Türkiye yahudile - musevileri, bir toplanmağa sevket- iftira nedir ? rinin göçmentizini (muhacereti «' ni) kolaylaştıracak tedbirleri gö- Ayni zamanda — yahudilerin Türk hükümetinin — tatbik ettiği tedbirler yüzünden büsbütün fe- nalaşan halleri de konuşulmuş - tur.,, ' Türkiyede yahudilere — karşı amrantdam Yans) ady aei vakyin yapımmlacığına ge' Fe bu haber tamamiyle uydurma olduğu meydandadır. Hile para etmedi Idam mahkümları idam edilecek Ödemişte bir cinayet neticesin- de ölüme mahküm edilen üç kişi Iolı.n krallık yeni arazi istemeğe arasında biri, karar Kamutayca onaylandıktan sonra cinayeti yal- nızca kendisinin ve ölen bir arka- daşının işlemiş olduğunu, ölüme T :l ” Brigitte Helm'in cezası Geçenlerde bir otomobil kaza- sına şebebiyet verdiği için meş- hur Alman sinema yıldızlarından Brigitte Helm iki ay hapis ceza - sına mahküm olmuştu. Yıldız, cezasmın affı için mü - racaat etiği halde bu müracaatı mahküm edilen diğer iki arkada- şınm bu işte suçsuz — olduklarını iddia etmişti. Yapılan tetkikatta bunun doğ - vu olmadığı anlaşıldığından her üç suçluda asılacaktır , Bir gece hırsızı yakalandı Zabıta bir gece hırsızını ele ge- çirmeye muvaffak olmuştur. Bu hırsız Bakırköyünde Bahariye caddesinde oturan doktor Nec » meddin Rifatm evinden beş bin lira kıymetinde mücevherat çalan Kigorktur. Kigork Bakırköyünde bazı evleri daha soymuştu. Şid - detle aranryordu. Kigork dün Sa - matya taraflarında — dolaşırken lâkayt kalmamaları kolayca anla-| defaya mahsus olmak üzere hu - yakalanmış, suçlarını evvelâ in- şılır. Küçük sndlaşma devletleri, şim. diye kadar dayandıkları — siyasal zümrelerin tadili ihtimaline karşı bazı inançlar almışlardır. Çekas. lovakya, haziran başında, Sovyet Rusya ile, Fransız - Sovyet andlaş. masına benziyen bir karşılıklı yar. dım muahedesi imzaladı. Bugün de Romanya, Triyanon muahede- siyle tesbit edilen hudutlarm ta - mamiyetini emniyet altma alan bir muahede hakkında Moskova i. le müzakereye girişmeği düşünü- YOT susi suretle para cezasına çevril - miştir. Şimdiki halde balayı seyahatin- de bulunan Brigitte Helm bunun için 2500 Sterlin verecek, ve iki ay Almanyaya giremiyecektir. Almanyada Yahudi aleyhtarlığı Berlin, 16 — Bugün in si nemalarında Peterson adlı bir İs- veç filmi gösterilmiştir. Yahudi- ler, Yahudi aleyhtarları tarafın. dan yapılan bu filme karşı protes toda bulunmuşlardır. Bu münasebetle bazı karışık - kâr etmiştir. Sıkıştırılınca çaldığı mücevhe- ratın Samatyada Müdafaai Milli- ye sokağında oturan eniştesi He- rantın evinde saklı bulunduğunu söylemiştir. Herantın evinde araş- tırma yapılmış, mücevherat bir çömlek içinde bulunarak alınmış, sahibine teslim edilmiştir. Herant da yataklık yaptığı için yakalan- mıştır, lıklar olmuş, birçok mağazaların camları kırılmıştır. Polisin hemen müdahalesi yüzünden — büyük bir vakanın önü elımmiıştır.