27 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 TEMMUZ — 1935 Devletlerin Musoliniye oynadıkları oyun Habeş işinin böyle sarpa sar- Masına, şimdi, muharebe aley- hindeki “Barışseverler,, sebep olmuştur ! Çocuklar, aralarında bir takım Muziplikler yaparlar. Şu İtalyaya, öteki büyük devletlerin -oynadığı *Yyun da yaman bir şey doğrusu ... Musolini, Habeş seferini, - hak- Sasını söylemeli ki -, hiç de ha- 'siz yapmadı.. Bilâ * Cemal adirin de bir karikat rundı çok Zekice işaret ettiği gibi - hattâ lü- zumundan bile fazla lâkırdı söy * *Yerek: — Şurasını zaptedeceğim, bu - Tasını ele geçireceğim! - diye hay- irdı, durdu. “İtalyanlar harpcu olarak ye - *ıımeı.d.rı., dedi. “Yedimizden yetmişimize ka - dar asker olmalıyız!.,, dedi. “Gözüm Şarkta!.,, dedi, “İtalyayı eski Roma yapaca - Bım!.. dedi. Hulâsa, dedi oğlu dedi.. Fakat, bütün bu sıra'arda, bü- Yük devletlerin Musolini ile içtik- €ri su ayrı gitmiyordu.. Streza - arda mı konuşmadılar.. Biribir - | 'trine vefa yemini eden sevgililer gibi andlaşmalar mı yapmadılar?. | Ey, bu vaziyet karşısında, Mu- tolini de şöyle düşündü: — Dost'arım, dost.. Bu taraftan Yana korkmamalıyım.. Afrikada | Habe; ist'lâsma çıkabilirim. _Hârekele geçti.. Hem de gizli bir hareket değildi bu.. Dayulla zurnayla, ajansla rad- Yo ile, sinema ile nümayiş'e nl gayet asri bir propaganda şube - sinin rehberliği ile ilân etti ki, va- Pur vapur sevkiyat yapıyor.. Italyanın bütün babacan yiğit- leri Habeşistana taşındı. Kimi hâlâ orada savçaş türküleri söyle- mektedir. Kimi de sıcaklarda azı- cık zafiyete uğrayarak, dizante- riye yakalanarak çürüğe çıktı. sevkiyat sonuna erişinciye kadar zevkiyat sonuna erişincey kadar Musolininin dostu olan devletler, seslerini çıkarmadılar.. Vaktaki Duçe, bütün olutları (emri vaki- leri) yaptı; ancak ondan sonra evvelâ İngiltere, arkasından en can dostu Fransaya kadar bütün devletler mırınkırına ve nihayet tehdide başladılar. Bu vaziyet karşısında, değil, Musolini gibi dikbaşlı bir siyasa - ct, hattâ, en mülâyim tabiatli, en uysal insan bile ne yapar?. Tükür- düğünü nasıl yalar?. Nasıl ordu - sunu geri çeker?. Nasıl sesinin perdesini alçaltır? ' Bu haysiyet kırıcı ric'ati, bir ön - yi der milletine karşı nasıl izah e- | der? Sarfedilen paranın karşılı - ğını nereden tedarik eder?. Pirincin taşını nasıl ayıklar 7. Doğrusu, arkadaşlarının Muso - liniye oynadıkları oyun olur şey değildir. Habeş işinin böyle sarpa sarmasındaki mes'uliyet Musolini kadar onlara racidir!. (Va-Nü) Şıkavetner. dllekller Bütü şıkaqet Patik Mure! paşa mahallesi halkın- dan birkaç k&i matbaamtza — gelerek Sunları söyledi: — Mahallemizde boş bir arsa üze Tine “Bebek Nur aile bahçesi tiyatra Ve cineması,, diye bir tiyatro kuruldu. Bu tiyatro esasen yüksek bir yerde 0l- Makla beraber dışardan seyredilme A Mesi için ayrıca yol seviyesinden 5 bu | Çük metre yüksekliğinde olan arsa du | Varının Üzerine ayrıca iki buçuk met. Te yüksekliğinde çınko Bir perde ;ek | filer, Bu süretle — evlerimzi havasız : beraktılar. Gündüzün güneş bu (ııko' Tevhaları kızdırmakta ve civarı ıefuı :;ınııııyı:ık dereceye getirmekte - l ir. Sonra tiyatro hiç bir hıffızzıhha kı İdesine uygun olmadan yapılmıştır: nlırııya gidenler havanın pisliğinden ve — fenalığından — hastalanıyorlar, En sonra bütün mahallemizin ah - Sap olduğu yetişmiyormuş gibi bu ti: Yatronun sahnesi falan da hep ahşap- tir, Fazla sigara içildiği de zîüuüıkl alınacak olursa bu sebepten dolayı bir Yangın çıkması, ve bütün mahallenin Mahvolması işten bile değildir. Bu tiyatronun buradan kaldırılması için birçok yerlere başvurduksa da he Hüz bir netice çıkmadı. Nazarı dikkati [ telbetmenizi rica ederiz.. Tramvay otobüsler . Karagümrük, Keçeciler, Nigâh s0- ' 15 numarada oturan Galipden bir | | "nektup aldık. Galip diyor ki: “Alkenn: Wetleri Edirnekanı — Sirke * tramvaylarına binmek ınmledır.l Ahali içeride, balık istifi gibi kat kat #Oluyor- Bundan kurtulmak için Sul - Tanahmet — Ramiz otobüslerine bin - n bir mahalle halkı ediyor mek istedik. Pakat gördük ki bunlar da tramvaydan farksızdır.. 18 kişilik | bir otobüse bazan 25 kişi bile bini - yor. Artık yolcuların içeride ne hale geldiklerini siz tasavvur edin. Bu işin bir çaresine bakılsa,,, Boş bir bardak O kuruş! Tahmis sokağında Muhiddinden şöy le bir mektup aldık: “ İki gün evvel Tuzla içmelerine git tim, 50 kuruş vererek içme yerine gir- dim, Yanımda bardak — olmadığından bufeciye yatırdığım 50 kuruş depozi - toya mukabil bana bir bardak verdi- ler, sonra bardağı verir, 47 kuruş a - | hırsmız,, dediler. Fakat o gün hava biraz rüzgârlı | - di. Bardak taşın üstünde — dururken devrilerek kırıldı. Bunu büfeciye ha- ber verdiğim zaman 50 kuruş depozi toyu geri veremiyeceğini söyledi. İstanbulda 7,5 kuruş olan bir bar - dak, Tuzlada nasıl oluyor da 50 ku - ruş oluyor?,, Muhiddinin hakkı — vardır. Bu gibi hareketler halkı böyle yerlere gitmek ten vazgeçirtir. Bunun da her iki ta * rafa vereceği zarar meydandadır. Na- zarı dikkati celbederiz. — Kültür dlreklöl'll değişiyor mu? Ankaraya giden İstanbul Kül - tür direktörü (maarif — müdürü) | Mehmet Eminin başka bir vazife- ye tayin edildiği, yerimz genel is- pekterlerden (müfettişlerden) Sa- | Tih Zekinin getirileceği söylenmek | tedir. HABEKR — Akşam 1'ostası Istanbulun i çöpleri Belediyenin başına büyük bir dert oldu! 18 Ağustosda Frankfortta ar srulusal çöp kongresi toplanacak * tır. Bu kongreye İstanbul beledi - yesinamtına makine — mühendisi Nusret gidecektir, Bu — kongrede çöplerden istifade meselesi esaslı bir surette görüşülecektir. Nusret kongreden döndükten sonra İstan- bulun çöplerinden istifade işi de kat'i bir surette hallolunacaktır. Isanbulun temizlik işine senede yarım milyon lira harcanmaktadır. Buna rağmen sokaklar daima pis> tir, Çöplerden gübre — yapmak işi suya düşmüştür, Çünkü bu gübre- nin satılamıyacağı anlaşılmakta - dr. Çöpleri yakarak bundan elek- tr'k istihsal etmek de kabil değil- dir. Çünkü elektrik elde etmek im tiyazlıdır. Bir sosyeteye verilmiş bulunmaktadr. Belediye; İstanbu- lun çöplerini kaldırmayı üste para vermek şartile bir sosyeteye ver - mek istemektedir, Istanbul bağlarında üzüm bu yıl bereketli Bu yıl İstanbul civarındaki bağ larda üzüm çok bereketli olmuş: tur.Bunda son yağmurların bü - yük bir hissesi vardır. Harpten sonra tamamen mah - volmuş bir vaziyette bulunan İs * tanbul bağcılığı son birkaç yıl için de adam akıllı canlanmıştır. Bu yal ilk deka Eyüp sırtları üstünde yeni kurulan bağlar da üzüm ve - recektir. —— Defter tutmıyan inekçiler Ahırlar talimatnamesindeki bir maddeye göre,inek — sahiplerinin ölen ve satın aldıkları — ineklerin yazılması için bir defter tutmaları mecburiyeti — vardır. Yapılan son bir teftişte hiçbir inekçinin buna aldırış etmediği anlaşılmıştır. Def ter tutmıyan ahır sahiplerinin ce- zalandırılması kararlaşmıştır. —— Kilyos tahlisiye merkezine elektrik Tahlisiye genel direktörlüğü Kil yos tahlisiye merkezine ve bura - daki binalara elektrik vermeği ka rarlaştırmıştır. Bunun için -Kilyor sa bir dinamo kurulacak ve elek - trik tesisatı yapılacaktır. Dinamo ve motör tedarik edilmişir, ——— Dün gelen göçmenler Dün Adana vapurile 600 göç - men gelmiş, İsanbulda kalmadan Geliboluya gitmişlerdir. ŞEHRİN DERDLERİ Evuplluller Şikâöâyetçi Otobüslerin durak yerlerinin boyuna değiştirilmesi üzerine mazbata hazırlıyorlar Eyübe işliyen otobüslerin durak yerinin Eminönü kaymakamlığın - ca verilen bir emirle Kerestecile halinin önüne götürüldüğünü yaz- mıştık, Bu süretle ilk — işledikleri zaman durak yeri Eminönünde o- lan bu otobüsler şimdi Eminönün: den en az iki kilometre öteye atık mış olmaktadır. Bu durum üzerine Eyüip halkı Kpir taraftan parti kanalından teşeb büste ve şikâyette bulunutken bir yandan da şarbaylığa (belediye reisliğine) verilmek üzere birçok imzalı bir şikâyetname imzalama” ga başlamışlardır. Bu istida, son: ra, Halicin bu kıyısında bulunan diğer nahiyeler halkına imza etti » rilecektir. Eyüp otobüsleri yılda en az ya - taşımaktadır. rım milyon kişiyi Bunlar her türlü kusurlarına ra; men ne de olsa süratlerinden ötü - rü halkın Haliç vapurlarına tercih ettiği birer nakil vasıtasıdır. Eyüpten başka Ayvansaray, Balat, Fener, Ayakkapı, Cibali, Unkapa- nt halkı ve buralardaki — yüzlerce fabrikanın amelesi hep bu otobüs- lerle gidip gelmektedir. Yazım sıcak, kışın soğuk ve ça - murlu günlerinde otobüslerin du- rak yerinin gitgide uzaklaştırıl * masr bu civar halkı için çok zah - metli neticelere yol açmaktadır. Saç kıvırma makinaları işi Bugünlerde kesin bir. yolda hallediliyor Ankara ve Istanbulda bazı ba - yanların başını cascavlak bir hale getirdikten sonra acemi — ellerde tehlikeli oldukları anlaşılan altı aylık ondüle makineleri maselesi halledilmek üzeredir. Ondüle ma- kinelerinin muayenesine uray (be lediye) tarafından yakında baş - lanacaktır. —H d Dün bir muharririmiz bu hu - susta Berberler Cemiyeti Başkanı İsmail Hakkı ile görüşerek malü: mat almıştır. İsmail Hakkı diyor - ki: “ — Altı aylık öndüle makinele rinden şikâyetler çoğaldığı halde bu makineler şehrimizde hâlâ fa: aliyettedir. Fakat artık — bunların kimler tarafından - çalıştırılabile - ceği hakkında karar verilmenin za mişir. Uray — (belediye) son vakalar üzerine verdiğimiz üç maddelik dileğin yerine getirilece ğini haber aldık. Bu dilekler mucibince bütün al- tı aylık ondüle — makineleri uray fen heyeti tarafından muayene e - dilecektir. Fen heyeti — muvafık | 1 man mel eei ._—.___——__——-—————_—__ Tramvaylardan atlıyanlar yaka yor Tramvaydan atlayanlarla tram- vayların ön sahanlıklarında duran lar zabıta memurlarınca yakalan” maktadırlar. Kontrol dün sabah - tan geç vakte kadat gayet sıkı bir surette devam etmiştir, —e t Belediyeye şereliye - resmi ödemiyenler mahkemeye verilecek Ferağ ilmü haberlerinin beledi - yeden — geçmesi mecburiyetinin kalkması üzerine şerefiye resmini toplamak güçleşmiştir. Uray (be - lediye) bunun — üzerine, istimlâk kanununun bir maddesine dayana- rak, — şubelere bir yayım yap * mıştır. Bu —yayıma göre bele- diye — şübeleri mmtakaları için deki şerefiye —resminden bele - diyeye borçlu olanların isimlerini ve borç miktarlarını — tesbit edip bir cetvel halinde hazırlıyacaklar- dır. Bu cetveller üzerine şimdiye kadar şerefiye resmini aramıyan: lar hakkında hakyerinden (mahke meden) hüküm — almacak, parası tahsil edilecektir. bulduğu makinelere tabii ıılemc | eei müsaadesi verecektir. — Berberler | cemiyeti de uray — memurlarının | huzurile ondüle makinesi kullana- cakları imtihan edecek ve yalnız muvaffak olabilenler bu makine - leri işletebilecektir. İşte o vakit, İstanbul bayan - ları, başlarını korkmadan ondüle makinesine uzatabilirler!. —— Bozuk çıkan ampuller şikâyette bulundu. Boyacı Emin isminde biri matbaamıza gelerek şu I — Geçenlerde ev için ampul almak lüzimgeldi. Ho - capaşada bir tütüncü ve pulcudan — pozarlık cderek 40 | kuruşa bir ampul salta aldün. Fakat Tâmba bozuldu. Ampulü geriye götürdüm, dabü dük- kâncı almadı. Benim bildiğim bir ampulün ömrü dokuz | eydir. Tütüncüye bunu söylediğim zaman bana ceva - ben gözünü açsaydın da aldanmasaydın dedi. Ben elektrikçi değilim Kt cmmptlden anlıyayım: Bir İ boyacıyım. Günde ancak 20 » 25 kuruş cımdiır.., bir hafta geçince I rin de kâğıtları kazanıyorum. Ve bununla bir de aile geçindiriyorum. Bir hafta yanan ampul için verdiğim 4- kuruş benim iki günlük kazan « Boyacı Eminin hakkı var, Maalesef — mahalle ara - Tarında ampul, hattâ jilet satan dükkânların bazıları bunları evvelce bir defa da kendileri kullanıyorlar. İ Bunun zararları meydandadır. Bunun önüne geç « mek için ampullerin cep pili gibi bandrollu, ve jiletle- yapıştırılmış olarak satılmasının te - mini halkı zarardan kurtaracaktır: HİAT Eüe . ee İA