8 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Paris, 8 — Dün Brest limanın- da olan nümayişlerin benzeri Tu- lon ve Havr limanlarında da ya - pılmıştır. Havr limanmdaki işçiler ve va- pur tayfaları yeni mali kararna - meleri protesto için grev ilân et - © mişlerdir. Bü Ağustosun 4 üncü günü Varna - da Leh Kralı Vlâdislâş için büyük tören (merasim) yapıldığını, bu münasebetle büyük bir anıtın açıl- dığını bildirmiştik. Bulgarlar ayrıca bu anıtın kar - “ şısmdaki tepeye (zaferi kazanan ikinci Murat için de bir anıt dik - mişlerdir. Bu anıt küçük mermer bir sütun üzerine eski bir çeşme » den sökülen bir tura ile üstüne ta- kılmış bir tuğdan ibarettir. Yukarıdaki resimde bu anrtı HABER — Akşam Postası kalmış, rıhtımda beklemiştir. Sokaklarda dolaşan nümayişçi- lerle polis arasmda silâhlı çarpış- malar olmuşutr. İki taraftanda yaralılar vardır. Elde edilen vesikalardan, her tarafta nümayişler tertip edilerek iyük bir Transatlântik vapuru | hükümeti devirmek gayesi takip © tayfaları grev yapmca yoldan İ edildiği anlaşılmıştır. Bulgarlar ikinci Murada da bir anıt dikti görüyorsunuz. Yanında da anıtın bulunduğu tepe vardır. Bulgaristanda Mihailof davası Geçen sene memleketimize iltica €- den Makedonya (komitesi reisi Ivan Mihailofu kaçırmak (o suçuyla tevkif edilen iki komitecinin muhakemesine birkaç gün evvel Sofyada başlanmış - tır. Bu münasebetle (o hirçok şahitler dinlenmiştir. Halk muhakemeyi me. rakla takip etmektedir. © Başbakan Istanbula geliyor (Baştarafı 1 incide) zetemizin çıkmasından evvel ge- lirse, sgn dakikada resim ve yazı- yı yetiştirmeğe çalışacağız, vap ikide gelecek Başman İsmet İnönünü geti - ren Güneysu vapurundan saat on “ikide telsizle alman bir haberde “vapurun ikide limanda bulunaca- © ği bildirilmiştir. Güneysu Galata — rıhtımına yanaşacak, Başbakan © İsmet İnönü Vali ve Belediye Re- isi Muhittin Üstündağ ile İstan - “bulda bulunan saylavlar, Parti Başkanı tarafından karşılanacak - o tr. Sarraf iftira AL Balıkesirde sarrafirk eden Ali is- minde bir tüccarın To! o» — telinde birkaç gece kaldığını ve bir egce keyifli olarak otele girin- ce kendisinin içeri almmadığını, sonra zabıtaya başvurarak başka bir odaya nakledilen eşyaları a- rasında bulunan 3000 liranın ça - İmdığını iddia ettiğini yazıyordu. Zabrta oda müstahdemlerini sor- > guya çekmiş, bu iş etrafında araş- rma yapmış, sonunda sarrafm o- almmamasına kızarak böyle r iddiada bulunduğunu anlamış” Pehlivanlar Teşebbüsümüzün güzel neticesi Pehlivanlar hava kurumu için güreşecek, Dinarlı Mehmedin Amerika - dan İstanbula gelmesinden sonra, gazetemizde yapılan defiler üze- rine Dinarlı Mehmet, Kara Ali, Mülâyim ve Çoban Mehmet ara- sında bir meydan okuma olmuş, gazetemiz de, bu pehlivanların yapacakları müsabakaları, Türk Hava Kurumu menfaatına, or- ganize etmeğe hazır olduğunu bildirmişti. Çoban Mehmet, Kara Ali, Mü- lâyim pehlivanlar buna derhal ra- zı olduklarını gazetemize müra - caat ederek bildirmişlerdir. Evvelisi gün de, Dinarlı Meh- met evvelâ bizim gazeteye uğra - yarak Hava Kurumuna bir hiz « met olan bu işi kabul ettiğini söy- lemişti, Yalnız Dinarlmın ağır olan ba- zı şartlarının diğer rakipler tara- fından kabul edilip edilmiyeceği etrafında görüşülmeğe başlan - mıştı. Bu iş en fazla Hava Kurumunu alâkadar ettiğinden, dün İstanbul Hava Kurumu Başkanı Bay İsma- il Hakkı ile görüşmüştük. Bize, bu mesele hakkında Ankara ile muhaberede olduğunu, esas itiba- rile Ankara, İzmir ve İstanbulde Fransada işçi göste- rileri genişledi Silâhlı çarpışmalar oldu, vapurlar yola çıkamadı Yunanistanda Yeni karışıklık- lar oldu Fakat bastırıldı Atina, 7 — Dün öğle üzeri Kandiye ne hili $ AGUSTOS — — 1838 Habeşistan işi gene karışıyor de yeniden bir kısım işçiler greve Ingilizlerle italyan- devam etmek suretiyle karışıklıklar çıkarmak istemişlerse derhal önü a - Immıştır. General Kondilis Girit kumandanı- na bir telgraf çekmiş ve Kandiyedeki karışıklıkları derhal (o bastırdığından dolayı kendisini tebrik etmiştir, Dİ - ğer taraftan gerek Kondilis, gerek iç işleri hakanı Rallis Girit meselesinin kat'iyyen siyasal bir mahiyette ol - madığmı tekrarlamışlardır. Cümhuriyet lehine gösteriler Atina, 7 — Giridin Retinnos kasa- basında cumhuriyetçi kurumlar cum - huriyet lehine büyük bir miting yap - mışlardır. Bu münasebetle mart is - İ yanı mahkümlarının affı için hükü - mete müracaat etmeği karar vermiş - lerdir, Atina polisi tasfiyeye uğrıyan hü - kümet memurlarının yapmak istedik - leri toplantıyı gayri muayyen bir za- man için geri bırakmıştır. Yunanistanda bir yangın Vonide büyük bir yüângın ol - muş, 90 ev yanmıştır. Çaldaris, Nikola ile kucaklaştı İngiliz Kralmın oğlu Jorjla ev- lenen Marinanın i ve Yunan Kralının amcası Nikola ile Çalda- ris görüşmüşler, öpüşmüşlerdir. Ayrılırlarken, prens: — Atinada görüşürüz! « demiş- tir, Bundan, krallığm geri dönmesi işinden prensin emin olduğu ma- nası çıkarılıyor. Kondilis, krallığın iadesinde ecnebi bir hükümet müdahalesi j olduğumu MAN (tekzip | etmiştir). Paris üzerinden bir göktaşı düştü Paris, 7 — Maten gazetesi, dün saat 20,30 da kocaman bir gökta- şı (haceri semavi) nin kuzey de- ğudan (şimali şarkiden), güney doğuya (cenubu garbiye) doğru Paris ve havalisinin üzerinden ge- çip gittiğini yazmaktadır. Bu taş iki parlak parçaya bö - lünmüş ve arkasında ışıklı bir iz bırakmıştır. Bu göktaşı Belçikanın muhtelif yerlerinden de görülmüştür. nuşmayı bugüne işti. Bugün öğle üzeri, saat (12) den sonra Bay İsmail Hakkı ile tekrar görüştük. Bu konuşmada başkan, mentup olduğu kurum namına, bu müsa - bakalarm organizasyonunun ta- mamen Hava Kurumuna bırakıl - ması arzusunu gösterdi. Ve bu su- retle kuruma daha büyük bir fay- da temin edilebileceğini ilâve et- ti. Esasen Hava Kurumuna bir menfaat temin etmek için bu işin organizasyonunu üstüne almağa hazır olduğunu #öyliyen gazete » miz de, işin idare tarafını tama - men Hava Kurumuna bırakmağa karar verdi. Hava Kurumu hesabma bu maçların en yüksek (bir hasılat toplryabilmesi için kurum İstan « bul başaknı Bay İsmail Hakkı, es- ki İstanbul defterdarı saylav Bay Mustafa, Hava Kurumu Beşiktaş Başkanı Bay Salih ve Himmet pehlivan bugün aralrında bir top- lantı yapmışlardır. Müsabakala « rm mümkün olduğu kadar çabuk ların araşı tekrar açıldı İtalyan gazeteleri ile İngiliz gazete- leri arasındaki münakaşalar yeniden | hararetlenmiştir. İtalyan gazeteleri - nin yazdıkları yazılara nazaran İngil- tere, Habeşistanı kendi o hiyamesine almak, bu suretle burayı da eline ge- çirmek istemektedir. Bu şiddetli neşriyat üzerine İngil - tere İtalyayı şiddetle protesto etmiş - tir. Öğrenildiğine göre (İngiltere 26 temmuzda İtalyayı bir daha protes - to etmiştir. İtalyan gazeteleri Habeş - İtalyan © anlaşamamazlığının ancak silâhla halledilebileceğini tekrarla - maktadırlar. Refere gazetesi harbin bilfiil 25 a - ğustosta ( başlıyacağını, yalnız İ (askeri) harekâtın daha evvel de baş- | lıyabileceğini ilân etmiştir. Ayrıca | Habeş hükümetinin temmuz ayında 800000 silâh aldığımı, fakat cephaneye çok muhtaç olduğunu ilâve etmekte- | dir. Süveyş kanalının kapanması muhtemel Malyan - Habeş anlaşamamazlığı - nın düzelememesi, ve İtalyanların harp lehinde yaptıkları gösteriler (nümayişler) büyük bir bedbinlik do- Zurmaktadır. Musolini harbi açtığı takdirde Ulus lar sosyetesinden İtalyaya karşı ted - birler alınmasını istemesi muhtemel görülüyor. Bu tedbirler meselâ Sü - veyş kanalının kapatılması gibi ola - caktır. Ingilteredeki, Italyan gazetecileri kovulacak Londra, 8 — İngiltere Hükü - meti, İtalyan gazetelerinin İrgil - tere aleyhindeki neşriyatına dair İtalyaya vermiş olduğu notanm cevabını beklemektedir. İtalya ce- vap vermediği takdirde İngiltere yeniden bir müracaat yapacak, bunun neticesinde de birşey elde edemezse İngilteredeki İtalyan ay tarlarını (muhabirlerini) kova - caktır, Harp için gösteriler İtalyanın her tarafmda (harp için büyük gösteriler (nümayişler) yapıl - maktadır. Duvarlar afişlerle doludur, Hergün İtalyanın her tarafında binlerce kişi Afrikada harbetmeğe git mek için gönüllü yazılmaktadır. Bir taraftan Cenevrede konuşmalar olurken bir taraftan da İtalya harp hazırlıklarını bitirmeğe çalışmakta - dır. Bu maksatla yeniden 160,000 kişi silâh altına çağrılmıştır. Yeni sevkiyat Napoli, & — Marzini vapuru bugün sümürge (müstemleke) za: bit ve askerleriyle mühimmat yük: lü olduğu halde Şarki Afrikaya doğru yola çıkmıştır. Musolini geri dönmiyecek Musolininin artık geriye dönemi - yeceği, ya harp edeceği, yahud da dü şeceği söylenmektedir. Japonların, Mısır ve Sudanlıların, Amerikalıların Habeşistana yardım etmek ihtimalleri İtalyanlar düşün - dürmektedir. Habeşistanın kuvvetleri Adisababa, 8 — Havas ajansı muha- birinin bildirdiğine göre Habeşistan askeri kuvvetleri herbiri üçer bin ki- şilik olan otuz alaydan o müteşekkil yedi ordudur. Bu suretle bütün ordu mevcudu 630 bin kişiyi bulmaktadır. Bunlardan yalnız 250 hin kişi tüfek - le mücehhezdir ve hükümetten fişek vesaire alabilmektedir. Habeşistanın muhtelif tiplerde 200 topu olduğu sanılıyor. Bunlardan ba- zıları 75 seneliktir. Ayrıca 400 mitralyör, 400 makineli Habeş kuvvetlerinin şimal vilâyet * lerinde toplanmasının hükümetin bir emri üzerine olmadığın işaret edili “ yor. Habeş muharipleri, daha ziyade | tehlikeye maruz gördükleri şeflerin etrafmda toplanmağı münasip gör * mektedirler. sanan süsaram 00 asena sese vaymeayaduma weit0| ÜÇLER KONFERANSI Paris, 7 — Üçler konferansi bu a- yın on üçünde burada toplanacak - tar. İngilterenin üçler konferansında tutacağı yolu tesbit maksadiyle E- den, Baldvin, Samuel Hor arasında dün konuşmalar yapılmıştır. Musolininin yeni sözleri Bugünkü posta ile gelen fran - sızca Paris » Soir gazetesi Muso - lininin yeni bir beyanatını neşret- ,| mektedir. Musolini bu beyanstm- da Habeşistan meselesi hakkında bilhassa şöyle söylüyor: — Habeşistanı idare edenler ve bizzat Habeş milleti, bize karş koymanın bir hayal olduğunu an- ladıkları gün Habeşistan mesele- si barış yoluyla halledilebilir. Ha- beşler, başka milletlerin kendile- rine yardım edeceği ümitlerini br- rakmalı ve Habeşistan hakiki menfaatının İtalya himayesine gir mekte olduğunu anlamalıdırlar, “Uluslar Kurumunun bu mese - leyi halledebileceğini sanmıyo - rum, Aynı Kurum buna benzer meselelerde, meselâ Mançuri me » selesinde karar verememişti.,, Vehib Paşa ve| Ankara Ankıra, 8 (A.A.) — Vehib Paşanın bugünkü Türkiye cu muriyeti hükümeti ile hiç bir münasebeti olmadığına buhu susta Anadolu ajansının svvel- c3 neşreltiği malâmat da delil dir. Habeşistanda bir vazife ka. bul etmesi için Ankaradan Ve hib Paşaya emir verildiğ' etra fında çıkan haberler doğru de ğildir. ömmeenan, Italya pamuk alıyor Nevyork, 8 — İtalya, Amerika- “| dan mühim miktarda pamuk ak mak üzere müzakerelere girişmiş” tir. Almacak pamuğun 500 bin balya kadar olacağı söyleniyor. Amerika İthalât ve İhracat Ban kasına birçok Amerikalı tüccarlar başvurarak İtalyaya satacakları pamuk için kısa vadeli kredi müsa adesi istemişlerdir. Banka tetki - kat yapmaktadır. İtalyanm bu pa- muklardan harp levazımı yapmak suretiyle istifade edeceğini anlar sa müsaade vermiyecektir. Türk işgüderi Adisababa, 7 — Türkiyenin yemi iş- güderi (maslahatgüzarı) Nizamettin buraya varmıştır. Musolini Bir muharrire yu- muşakyüz gösterdi Roma, 7 — Sinyor Muwsolini, siyasal sebeplerden dolayı beş yıl sürgüne mahküm olan tan:nmış yazıcılardan Malaparte'i affetmiş- tir. Malaparte'in sıhhi sebepler- den ötürü Palerm'de outrmasına yapılacak (3) güreşin münasip ol- | bir tarihte yapılmasına çalışıla - duğunu söyliyen başkan, asıl ko- | caktır. tüfek, 6 tanesi uçabilecek vaziyette o- lan 8 tayyare vardır. müsaade edilmiştir.