8 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

8 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

N 8 AĞUSTOS — 1935 Heelie göğüşüm: zbercilik elbette fena usuldür: Lâkin çocuğun hafızası ihmal olunmayup “hamule,, si Fransızca “Dâformation pro - fessionnelle,, diye bir tabir var - dır. Mesleki arıza diye mi, mesle- galat diye mi, ertiksel bozuk - luk diye mi dilimize çevirip mef- umu anlatacağımı kestireme - dim. Misalle söyliyeyim: Fotoğ - fçmm eczalarla tırnaklarının ozulması, rontgencinin parmak - ârımin yenilmesi, terzinin kam - urlaşması, kayıkçınm avucunda Dâsırlar çıkması, hep, ertiksel şe- il bozulmalarıdır... , Bunun bir de tinsel (manevi) <iheti var, Meselâ, biz hikâye, ro | Man gibi yazılarla uğraşan mu - rrirler, bir romanın iyi olup ol- madığını hakkıyle anlıyamıyoruz. , oman halkın tatlı tatlı okuması işin değil midir? Güzelliği birta- *m cümle taklaklarma, düşünce garipliklerine bağlr olan yazılar, — biz meslek adamlarının izafe imiz kıymete rağmen — iyi Toman değillerdir. Zevkimizin er- tiksel bozukluğu yüzünden biz on- arı güzel buluyoruz... Bunun farkında olduğum için, #azeteye konulacak bir romanı Meslek adamlarma değil, yazı Yazmakla ilgisi (alâkası) olmıyan ” roman okumaktan hoşlanan kimselere seçtirmek yolunu ara - «Balın nefasetini nasıl arılar de- öl kahvaltı edenler farkederse ia güzelini de muharrirler de- > Okuyucular tayin edebilir... » * # Kendi işim hakkında bunları *öyledikten sonra, başkaları için * söyliyebilirim. o Maarifçiler, Tehlike düdükleri Belediyeye satmak İçin teklifler yapıldı Uray (belediye) tarafından gaz | iunü bildirmek üzere kule - *rle bazı yüksek yereler düdük - sr konacağımı yazmıştık. Bazı Alman firmaları uyaraya (belediyeye) başvurarak büyük tehlike düdükleri satmak istedik - lerini bildirmişlerdir. Bu #eklif - ST gözdün geçirilmektedir ıl üsküdarda lağam Sularile sulanan Stanlar varmış ! Bostaniarın lâğım sulariyle su: İanmasının uray (belediye) tara- İrodan yasak edildiğini evvelce | vakalar Yazmuştık. Üsküdar semtinde ba- 21 bostan sahiplerinin üstü kapalı olan lâğımları bile açarak bu pis- liklerden istifade ettikleri görül- Müştür, Üsküdar kaymakam. mın- takasndaki bütün bostanları göz- den geçirmiştir. Lâğrım sularını ı bazı bahçıvanlar ceza- sandırılmıştır. —— Heybeli ada rıhtımı Heybeli ada rıhtımının beton olarak yapısı devam ediyor Rıh- vak kazılmış, yerine kum ve çakıl tem Şok sağlam olması için top- king Yapı bir ay sonra bi- arttırılmalı, kültür meselelerini elbette bizden daha iyi bilirler.Lâkin, onlarda da bir ertiksel bozukluk yok mu: dur? İşte, bu yüzdendir ki, şu son zamanlarda bir yanlışlık yapıyor- lar sanırım. Mektep kitapları kolaylaştırılı yormuş, Bilhassa ezbere müteal - lik şeyler kaldırılıyormuş... Doğ - rusu, biz, öğretmenlik işleri dışm- da kalanlar, bunun aksini bekler dik. Yani, genç beyinlere biraz münevver hamule doldurmanın lüzumuna kaildik... Ezbercilik?... Hayır... Buna ta- raftar olduğumuzu sanmaym... Mektepte, ezber derslerden en fazla ben şahsan şikâyetçiydim... Fakat “ismi haslar belletilmeyip belletilmesi,, bugün - künden bile daha fazla ifrata var- dırılırsa bir imtihanda şöyle bir i- zaha şahit olabiliriz: “Hani şimdiki Sovyetler var ya, onlar daha inkılâp yapmadan birçok seneler evvel, en büyük şe- hirlerine (o Fransızların üç köşe şapkalı delişmen bir kumandanı girmişti.,, Ezbercilik fenadır, amenna! Fakat, bugün o sistem zaten yıkıl- mış bulunuyor, Diğer taraftan, in- sanların “hâfıza,, diye bir de me- lekeleri var ki, bunun da işlenme- si lâzım. Söylediğim gibi, öğretmenlik mesleğinin dışındaki bizler, yeni yetişen nesilde hamule aradığımız için, uzaktan bakınca öyle sanı - yoruz ki gevşetmek değil, sıkış - tırmak siyasaşını takip etmek za- ruretindeyiz! (V3-N0) Belediyemiz temizlik işleri kongresinc gidiyor Bu ayın on sekizinde frank- ford'da arsrulusal temizlik işleri kongresi toplanacaktır. Kongrede İstanbul urayını (belediyesini) fen heyeti direktörü Hüsnü ile makine şubesi şefi Nüsret temsil edecektir, Hüsnü ile Nüsret önü- müzdeki hafta içinde Romanya yo layla gideceklerdir. —— Belediyenin Ralat atelyesi işçileri boşta kaldı Urayın (belediyenin) Balatta. | ki atelyesinden şimdiye kadar çı. karılan işçilerin sayısı duksanı bulmuştur, Bu atelyede Unkapanı köprüsü- nün dubaları tamir ediliyordu. A- tatürk köprüsü yapısı eksiltmeye konduğundan Unkapanı köprüsü. nün bundan sonra esaslı surette tamirinden vazgeçilmiştir. Bunun üzerine de atelyede işçiye ıhtiyaç kalmamıştır. Heybeliadada kadastro başlıyor Kadanstro genel direktörlüğü diğer adularda yapılan kalastro- nun sona ermesinden ve Heybeli adadaki kadastro hazırlıklarının da neticesinden ötürü Heybeli a- da kadastrosunun başlamasına ka. rar vermiştir. Kadastro pazarte. si gününden itibaren başlıyacak. tr. eden daha güzel Yeni bir kaynak suyu Evkaf tarafından ucuzca halka verilecek Bir müddettenberi şehrimizde bulunan evkaf genel müdürü dün Ankaraya gitmiştir. Genel müdür burada Taşdelen kaynak suyunun şehire daha çok indirilmesi işi et- rafında incelemeler yapmıştır. Üniversite profesörleri tarafın- dan geçen sene kaynak sahası et- rafındaki diğer sular da gözden geçirilmiş, alman nümuneler tah- lil edilmişti. Taşdelen kaynağına iki kilometre mesafedeki “Tefne- lik,, suyunun radyo aktrite itiba- riyle Taşdelen suyuna üstün oldu- ğu anlaşılmıştır. Evkaf senelerce evvel pek bol çıkan ve sonra bakımsızlık vüzün- den kaybolma derecelerine gelen bu suyun meydana çıkarılmasına karar vermiş, kaynağın etrafını temizlettirmiştir. Bundan başka Taşdelen kayna- ğından bu suya kadar olan yolun tesviyci turabiyesine başlanmış - tır, Bu suyun İstanbula indirilme - si için yol $0se olarak yapılacağı gibi kaynak yerinde de tssisata yakında başlanacaktır. Taşdelen kaynağı ile Üsküdar arasmda uray ile nafia tarafından yapılan $ose de bu mevsimd bite. cektir. Yol bittikten sonra burayı kam yön ve kamyonetler de işliyecek- tir. Şimdi Taşdelen suyu, arabala ra konan damacanalarla getiril. mektedir. Bir damacanın doldu - rulması için evkafa beş kuruş, ura. ya( belediyeye) yüz para vermek kâfidir. Bundan başka hiç bir pa- ra almmamaktadır. Böylece bir damacana su yedi buçuk kuruşa tedarik edilmesine rağmen İstanbulda semtine göre 50 - 60 - 70 - 80 kuruşa kadar sa- tulmaktadır. Bir damacana Taşdelen suyu- nun bu kadar pahalıya satılması- nın sebebi ise, yolsuzluk yüzün. den bir arabanın ancak günde Üs- küdar veya Kadıköyünden Taş- delene bir sefer yapması ve bu se- ferde de ancak 6 - 8 damacana su getirmesidir. Taşdelen ve Tefnelik satarmı evkafm bir teşkilât vücuda geti.| rerek şehire indirmesi düşünülü- yor. Belediyenin yapamadığı bu işi evkaf kendisi yapacak, bu su dan fazla gelir elde edeceği gibi halka da daha ucuza verecektir. Ehliy içbir berbere iş verilmiyecek Belediye, ehliyet imtihanına girmemis berberler için tedbirler alıyor Son zamanlarda bilhassa kü- çük san'at ve mesleklerin Tüik ta. basına hasrından sonra bizdeki küçük san'atların ıslahı ve iyi san- atkâr yetiştirecek şekild? yeni tedbirler alınmasına çalışılmak -! tadır. İ Bu arada berberler kurumu da İstanbuldaki bütün berberleri be:| lediyeden gelen mütehassıslar ö nünde imtihan etmeğe ve kendi - lerine birer ehliyetname vermeğe çalışmış, fakat pek az berber im- tihana girmişti. (e Bunun üzerine halkın sağlığı bakımından çok ö- nemli (mühim) olan bu san'atm tek tük de olsa ehliyetsiz kimseler elinde bulunmasını mahzurlu gö- ren belediye yeni ve kesin (kati) tedbirler almıştır. Yaş sebze Belediye, geçen haftadan itiba- ren imtihana girmeyip de berber dükkânı açmak veya bir yerde ça- lışmak istiyenlere müsaade verme. meğe başlamıştır. Bu, tatb'katın birinci kısmıdır. Geçen hafta bu şekilde beş müracaat reddedilmiş. tir. Tatbikatın ikinci kısmına ber. ber mektebi yeni şeklile faaliyete geçince başlanacak ve imt'hana girmemiş berberlerin iş yapması- na müsaade edilmiyecektir. Berberler kurumu berber mek- tebinin yeni şekline ait müfredat programı ve iç tüzüğü (dahili ni- zamnameyi) hazırlamaktadır. Hükümet bunu onaylayınca (tasdik edince) derhal işe başla- nacaktır. “Pa ve meyve iharacatı için tedbir Hükümetimiz yaş meyve ve sebze ihracatımızı arttırmak ve ta- biatin Türk topraklarına büyük bir lütfü olan bu ürünlerden (mah süllerden) istifade etmek için yep yeni bir programla faaliyete geç- mektedir. Yaş meyve ve sebzele- rimizin ihracında Romanya yolu üzerinde uyuşulursa Türkofisin hazırladığı bu programla derhal işe abşlanacaktır. Öğrendiğimize göre yaş mey - velerimizin en çok tutulacağı an- laşılan Orta Avrupa memleketle- rine ucuz gidebilmesi için Devlet Demiryolları, Devlet Denizyolları idareleriyle Vapurculuk Sosyete - si iç hatlarda yaş sebze ve meyve- leri çok ucuz bir fiyatla taşıya - caklardır. “Romanya Seyrisefain Kumpanyası,, ve Romanya Devlet Demiryolları idaresi de yaş ürün- lerimiz (mahsüllerimiz) için ten- zilât yapacaklardır. Diğer atraf - tan İtalya da müracaatta bulun - muştur, Yaş meyve ve sebze ihracatı memleketimizde yeni başlamış değildir. Fakat son yıllarda bu ihracat bir hayli azalmıştır. 1930 Taşdelen kaynağından ve Tefne » likten fışiriran sular dere hslinde| akıp gitmekteyken İstanbullular çeşme sularının bardağını kırk pa- j raya içmektedir. l yılında 228,000 liralık 386 ton yaş sebze ihraç ettiğimiz halde geçen 934 yılmda bu ihracat ancak 45 bin liralık 134 tona inmiştir, 934 yılında elma, armut ve zer- dali ihracatımız 1,063,000 liralık, portakal, limon ve mandarin ih - racalımız 85,000 liradır. : Hasta bakıcı mektebi Kızılayın hastabakıcı hemşireleri ye tiştiren mektebinin yapılan uzun tet- kiklerden sonra programlarında önem li Gmühim) değişiklikler yapılmıştır. Okulanm tahsil müddeti üç seye çı- karılmış ve oraya gireceklerin en a - şağı ortamektebi ( bitirmiş olmaları esas konulmuştur. Bu suretle hastabakıcı mektebi A- merika ve Avrupanın birinci smıf has tabakıcı mektepleri derecesine yüksel tilmiştir. Yeni programlara göre bil. hassa ziyaretçi, rontgen ameliyat - haneler, Tâporatuvarlar ve diyet herm- şireliklerine ehemmiyet verilmiştir, 'Talebelerin pratik ve malümatları- nın tam İstenilen şekilde öğrenebil. meleri için kadroya öğretmenlerden (muallimlerden) başka (ayrıca talim hemşireleri konulmuştur. Bu hemşi - reler talebeleri hastanelere ve servis. lere götürcekler ve servislerde hasta- bakıcılık tekniği en ince teferruatına kadar bilfil öğretilecektir. Kızilay kurumu genel merkezi bu maksat için de ikisi (OViyanaya biri Budapeşteye üç hemşire göndermeğe karar vermiştir. ŞEHRİN DERDLERİ Vapurlarda imdat işareti Gene bir dostum anlattı: — Tramvayda giderken bir kaza olsa kondüktör hemen zili üç defa çekmek suretiyle vatmanı ikaz ede- vek arabayı durdurtur. Trende de ayni şey var. Yolcu - lardan herhangi biri bir tehlike vukuunda derhal im- dat rilini çekmek suretiyle treni durdurabilir. Fakat maalesef bu tertibat vaptırlarda yoktur. Epey oluyor, geçenlerde Adadah Istanbula geliyor- dum. Hava almak için geminin arka tarafinda duru- yordum. Birdenbire (aşağıdan bir adamın duydum. Meğer orta katta adameağızın biri denizi sey- rederken gözleri kararıp denize düşmüş Kısacası adam kamarotlara, kontrollara lâf anlatın- caya kadar, bunlrın vakadan kaptanı haberdar edince. bulunamadı. ber verilebilecek Bence olur, ve feryadını lüzum yoktur. ye, ve vapur duruncaya kadar tam Ve bu beş dakikada vapur iki bin metre mesafe katetti, Tekrar geri dönmek için de bir o kadar vakit kaybedil- di. Neticede bütün araştırmalara beş dakika geçti, rağmen adamcağız Papurlarda, böyle bir hâdise vukuunda kaptaha ha bir tertibat yapılsa faydalı olmaz mi? lüzumludur. Herkes tarafmdan da bu nun lüzumlu görüleceğine kaniim. Kat'iyyen vakit kay» bedilmeden vapurlara imdat zili tertitatı konulmalı - dir. Bunun lüzumu hakkında daha fazla yazı yazmağa