12 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ii HABER — Akşam Postası Almanlar aclık çekiyor: Yunanistanda Krallık ve Et, yumurta, meyve Cümhuriyet kıtlığı ve pahalılığı işçileri fena kızdırıyor (Baştarafı 1 incide) Taze yumurta bulunamamakta ve az olan yemişlerin cinsleri fe- na, fiyatları yüksektir. Fiyatlar daha da yükselmek is- tidadımdadır. Bunun önüne geçmek üzere hü- kümet kuvvet kullanmağa mecbur olarak bazı yerlerde narhtan faz- laya satan kasaplar hapse atılmış- tır. | Parti adamları, bu yiyecek buh- ranı ile çok meşgul olmaktadır. Almanyada Yahudi .. -— düşmanlığı Dortmend, 12 (A. A.) — Ha- vas Ajansı bildiriyor: Polis bir Yahudi pansiyonunun direktörü ile üç Yahudi müşteriyi yakalamıştır. Bunlar genç Alman kızlarını kirletmekle suçludurlar, İ Hamburg, 12 (A. A.) — Yahu di işyarlar kullanan bir kurum “genel güvenlik,, i korumak için kapatılmıştır. Yeni tip bir tüfek Dakikada 50 mermi atıyor Vaşington, 11 (A.A.) — Sun day.Dispatch gazetesinin hahsr verdiğine göre, İngiliz ordusunda kullanılan “Riffle,, adlı tüfekler daha hafif ve dakikada elli kur- şun atan yeni sistem bir tüfekle değiştirilecektir. Geçenlerde icat edilen bu tu. fek, ikisi yabancı marka taşıyan beş yeni model arasından seçil- miştir. Ordudaki tüfeklerin da- giştirilmesi üç milyon liraya mal olacaktır. Fransadaki ayaklanmanın yatışması Fransada son çıkan grevlere ait gelen haberler şunlardır: | Kültür işleri Mektep kitapla- rı ve edebiyat Kültür Bakanlığınca orta okul- ların birinci, ikinci, üçüncü sınıf « Li şehrinde & işçileri yeni e. larında okutulacak olan üç ede! konomik kararnamelere karşı protesto-| okuma kitabının yazılarını seçim da bulunmak üzere grev ilân etmişlerdir. Hiç bir hödise olmamıştır. Tulon'a bir saylav heyeti gitmiştir. Grev hüâdiselerinin sebepleri hakkında tahkikat yapacaklardır. —o— İngilterenin silâhlanması Dev adımlarile ilerliyor Londra (Özel) — İngilitere hava ba- kanlığı yeni ihtiyaçları ve eski yasıtala- yı yenileme lüzumu dolayısiyle 15 mil. yon sterlinlik siparişte bulunmuştur. Yalnız bu yıl yeni hava tezhizatı için 9 milyon sterlin harcanacaktır. Birçok diğer makineler de, 18 ay içinde elde e- dilecektir. İngiliz hava kuvvetinde, eski makine. lerin değiştirilmesi işine büyük bir ö- nem (ehemmiyet) veriliyor. Yeni tayyare tiplerinin < (ii bunları ihtiva eden listeye (o “Gizliliste, adı vermektedirler) İngiltereyi, birinci dere- cede modern hava kuvvetine sahip | bir memleket saydırmasını temine çalışmak- tadırlar, Saztte 300 mil yapan tayyareler yakın- da servise girecektir. Bugünün en hızlı| bombardıman tayyarelerini, yeni tip tay- yarelerin geride bırakmasına çalışmakta. dırlar, Hava bakanlığı memleketin muhtelif! —— Japon imparatorunun karikatür davası Şanghay, 12 — Japonya Kon - solosluğunum Çin Hükümeti nez- dinde yaptığı teşebbüsler üzerine Japon İmparatorunun karikat - rünü koyan Amerikan mecmuasr- | nm Çinde satılamsı yasak edil- miştir, iği, Bolu saylavı ve muharrir Fa - Atayın başkanlığındaki Ali, Necmettin Sadık, Fazıl Ah - met ve kültür ispektörlerinden Reşat Nuri vardır, Ancak eserle- rin tasnif ve seçim işinin yeni ders başlangıcına kadar bitirileceği gözönünde bulundurularak kitap- ların üç partide çıkarılması düşü- nülmektedir, ; Birinci partide her kitaba ayrı ayrı girecek yirmişer parçanın a- ğustos sonuna kadar seçilmesi lâ- zımdır, Bu eserlerin seçiminde gözetilecek gaye, Türk dili devri- minin amaçlarma uygun yazılar olmasıdır. Mekteplere yazılma Lise ve orta mekteplere yeni talebe yazılmasına önümüzdeki hafta salı gününden itibaren baş- lanacaktır, Bu sene ilk okullardan çıkan talebe mikdarı fazla olduğundan orta okullara fazla tehacüm ola - cağı zannedilmektedir. Bunun i - çin şehrimizdeki orta okul ve lise- ler beş mmtakaya ayrılmıştır. Her talebe kendi mmtakasmdaki mek- tebe girmeğe mecbur edilecektir. Japonyada su taşmâaları * Tokyo, 12 — Tufanı andıran ve yirmi dört saat süren yağmurlar - dan sonra merkezi Japonyada su taşmaları olmuştur. Yirmi kişi ölmüş, otuz kişi ağır yaralanmıştır. Ozalsa'da 60 biri, Kiyoto'da 10 bin ev su altımda kalmıştır. Zararm miktarı birkaç milyon Yen'i bulmaktadır, çarpışmaları Yunanistanda iki yeni parti Atinadan bildirildiğine göre Yuna - nistanda bu yakınlarda iki yeni cüm- huriyetçi parti (Okurulacaktır. “Mim Yunan cumhuriyet merkezi,, ve “cum- huriyet demir muhafızlar, adlı ola - cak olan bu iki teşekkül birlikte çalı- gacaktır. Her Iki teşekkül eylâl ayın. da büyük bir gösteri (nümayiş) ile i- şe başlıyacaktır. Bunu haber veren gazete bu teşek- külleri Plâstiras taraftarlarmın ida- re ettiğini, içişleri bakanı Rallisle ge- çenlerde Kondilis aleyhinde söz söy - lediği için kabineden atılan Kirkosun da bu teşekküllere dahil olduğunu ilâ ve etmiştir, Fakat gerek Ralliş, gerekse Kirkos bu rivayetleri tekzip etmişlerdir. U- mumi kanaat bu teşebbüsün bir ne - tice vermesine imkân görmemektedir. Yunanistanda Bulgar çeteleri Dramadan bildirildiğine gö- re Mikropolis ormanında beş kişilik bir Bulgar komitesi gö- rülmüştür. Bombalarla da mü - cehhez olan bu çete bir Yunan- İiyr yaralamışlar, hayvanlarmı ; alıp götürmüşlerdir. Bir gazete idarehanesi basıldi Atinadan bildirildiğine - göre dün akşama , doğru koyu Venizelist olan Patris gazetesi kraler oldukları anlaşılan bir kalabalık tarafından hü £uma uğramıştır. Neticede polis ye - tişinceye kadar camlar kırılmış, hok- kalar masalar devrilmiştir. Orada bü- lunan birkaç muharrir de mükemmel birer dayak yemişlerdir. yarın 24 saatlık genel grev Atina, 11 — Ekonomi bakanlığı ile işçiler birliği merkezi arasındaki ko- nuşmalar hiçbir sonuç (netice) ver - memiştir, İşçilerin salı günü 24 saat sürecek genel grev ilân etmeleri mu - hakkak gibidir. Buna karşı alacak tedbirler görüşülmektedir. Şakran ann Küçük andlaşma konseyinde Neler konuşulacak ? Belgrattan alınan bir Anadolu ajansı haberine göre küçük and. laşma daimi konseyinin, Tuna and laşması ve Habsburgların Sovyet Rusya ile Yugoslavya tarafından tanınması meselelerini görüşmek üzere Bled'de 27 veya 29 Ağustos- ta toplanacağı tahmin edilmekte. dir. wi Tuna paktı konuşmalarının tekrar başlaması hakknıda Narod. ni Politika gazetesi de bu mesele- lerin Ağustos sonunda Bled'de toplanacak olan küçük andlaşma mümessilleri tarafından komuşula. cağımı yazdıktan sonra diyor ki: Küçük andlaşma hükümet a- damları Anşlus'un önüne geçmek için bir tek çare görmektedirler. Bu da Paris, Roma ve Moskovanm iş birliğidir. Bu iş birliği devam ettikçe, Habsburglarm tekrar tah- ta geçmeleri iüzumsuz olacak ve yapılmadığı takdirde, Habsbarg- lar her halde Anşlus'un önüne se) gemiyeceklerdir. 12 AĞUSTOS — MEMLEKET MEKTUPLAR My a Tirede hava tehlikesi için miting Izmir köylerini dolaşan yüksek 152 tahsil talebesi Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya- dan bir gümüş tabaka hediye alan Zeybek Ömer izmirden yazılıyor: Istanbul yüksek okul konuklarınm Tire örnek köylerinde yapmakta ol- duğu araştırmalar bitti. Şarbay Ali konuklara hir akşam yemeği verdik -| ten sonra Tire İlçebayı namına köy bürosu şefinin başkanlığında İzmire döndüler, İzmir İlbayı General Kâzım Dirik konuklara 9 eylâl panayır yerini, dok san yaşında olup hayatında elli bin ameliyat yapmış olan doktorMustafa namma dikilecek anıtın yerini göster- di, Bundan sonra © konuklar şehitler Bergamada mezarlığına gittiler. (Burada ilbay da dahil olmak üzere hep bir ağızdan istiklâl marşı söylendi, ve çelenk ko- nuldu. Konuklar Bergamaya hareket ettiler, Resmini gönderdiğim Ömer, Üde - miş İlçesine bağlı kaymakçı köyünden dir. Çok güzel oyun oynar İzmir il - bayi kendisini Istanbula ve Ankara- ya gönderecektir. Geçenlerde burada bulunan Bayındırlık Bakanı Ali Çe - tinkaya kendisine bir gümüş tabaka hediye etmişir. Zehirli gazlardan korunmak için Tirede heyecanlı bir miting (yapıldı. Bu münasebetle pek çok kimse hava kurumuna üye oldular. İzmir ilbayı beni kabul etti. Ken - disi ilbaylıktan ayrılarak Trakya Mü fettişi olacaktır. İzmirden ayrıldığma müteessirdir. Bana: —“ Ben Atatürkün şatranç taşıyım. Beni nereye korlarsa orada canla baş Ja ve son nefesime kadar çalışaca «- ğım.,, dedi, Durmuş Türkmenoğlu “ Bisiklet dünya şampiyonluğu Belçikalı bisikletçi Scherens profes- yonJler için dünya bisiklet şampiyonlu- ğunu Alman Richter'i geçerek kazanmış- tur. Alman Mer Kens ise, amatörler sür'» at şampiyonluğunu kazanmıştır. NOT — Bugünkü sayımızın dokuzun» cu sayfamızdaki spor yazılarını okuyu- Ergani niçin işlemiyor? KURUN — Asım Us Ergani hattı ve madeni adlı başyazısında Ergani - ye hattın parmasiyle bu madenin de işletilmiye başlanacağını umduğu hal. dr böyle olmadığını işaret ediyor. Evvelce bu madenin o işletilememesi hattın yapılmamasına yükletiliyordu. Pakat şimdi hat yapıldı fakat maden işlemiyor. Sebebi de hâlâ madenin iş- lemesine yarıyacak büyük makinele » rin yerlerine bile yerleştirilmemiş ol. masıdır, Ergani mgadeninin imtiyazında or. tak olan Alman finans grupunun son zamanlarda gevşekliği bu sonucu doğurmuşsa grupun imtiğaz “hakkı satın alınmalı ve harekete geçilmeli - dir. Epeyce bir zaman (evvel Alman finanaçıları tarafından da böyle bir arzu göslerilmişti. Bu madenin işlemekte geciktirilmiş olması ulusal ekonomi bakımından doğru değildir. İşletme işinde birtakım engeller varsa ortadan o kaldırılması lâzımdır. Italyadaki hava manevraların« a Musolinide bulundu İtalyan tayyareleri sekiz ve dokuz Ağustosta tayyare manev- raları yapmış ve bu manevraya seksen tayyare iştirak etmiştir. Tayyâreler şimalden gelip Mi- lânoya hücum gösterisinde bu'un- muştur. Buna karşılık Milâno ve civa- rından kalkacak olan iki avcı tay- yaresi grupu da bu hücumu karşı- lamışlardır. Bu manevraların mahiyeti sıkı tutulmaktadır. Dün de yazdığı. mız gibi, Musolini de bu manev- raları seyretmiştir. Manevradan sonra çıkarılan bildiriğde (beyanname) de yalnız şöyle deniyor: “Bu manevralar tayyareciliğe, hususiyle Milânoyu modern: le- vazımla hava hücumlarma karşı gerçekten müdafaa etmek imkân- larına ait bir çok meseleler ortay? atmıştır.,, Hüsnü niyet heykel: leri Amerikanın tür kiyedeki elçisi Je sef Grur, Tokyo ya elçi olarak git mişti, Bu > resim Nevyork valisi to rofından “hüsnü niyet, o armağanı olmak üzere gö” derilen obalmu * mundan iki Ame» rikolı heykelinin kendisine verilme» sini gösteriyor.