16 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

| A e MM AN Mpg A A bi | | | , ini ve İtal - HABER — Akşam Postasi Resmen bildiriliyor: Bulgaristanda 18 AĞUSTOS — 1535 Italyanın topladığı asker 9 Komünist zindan dıvarlarını bir milyonu buldu “Rus Japon muhârebesinin Avrupa ve Asya arasında nasıl bir hissiyat uyandırdığını biliriz. İtalyanın giriş- tiği bu Habeş macerası da Afrikalı - Jar Üzerinde ayni tesiri yapabilir. Afrikalı, bütün Avrupalıya, da düş- man gözüyle bakmıyor. Fakat bu me- sele, rk davasmı ouyandırabilir. Ve Üçler konferansın-, da istekler Malya - Habeş ihtilâfı Ohakkında kendi aralarında konuşup (Uluslar Kurumuna bir ks- rar sunacak olan üç devlet delege - leri hu sabah ko - F Avrupalılar için vaziyeti daha müş - nuşmalarına baş - a külleştirir. Bu ırk münafereti, bütün Afrikaya dağılabilir. Her Afrikalınm Habeşis- tanı tutması mümkündür, Japanyonın Habeşistanda ne gibi i— Bunlar, evvelce de yazıldığı gibi, İngiltere, Fransa, sim delegeleri - Tişiği olduğu (sorgusuna Ogeneral Smast: Da ba: . ; ns görüşmeli | “Japonyanm Habeşistanda imtiyaz- yapılmıştır. Tar elde etmeğe çalıştığını biliyoruz. Fakat bunda ne dereceye kadar mu - vaffak olduğunu bilmiyoruz. Arala » çömez Hi rında hiç'şüphesiz bir münasebet nok- delegesi de İtalya Z tast vardır ki, açığa (o vurulmamıştır. : - Habeş işi için si: Ge Fakat ilerde belli olabilir.,, rulmuş hakem ko- © Mesai bakanının Malyan noktai nazarını Fransız baş- bakanı Lâvale anlatırken: “İtalyanm fazla nüfusunu yerleşti- recek yer, Avrupada (o yoktür, ancak Afrikada vardır. Yalnız iktisadi müsaadeler yetiş - mez. Siyasal teminat da ister. İtal - ya, hayti menfaatlerinin tazyiki al - tında bugünkü politikayı tutmuştur... demiştir. Diğer taraftan Habeş hazırlıkları ilerlemektedir. Yalnız şimal ordusu 400 bin kişiden mürekkeptir. Adisa - babadaki bütün işsizler £ beyanname vermeğe çağrılmışlardır. Ücretle kul lanrlacaklardır. Musolini, Italyanın eski mağlübiyeti- nin intikamını almadan edemez! Londra (özel) — Gelen haberlere göre Üçler konferansının ruhu, İngi - liz bakanı Edenin getirdiği teklifte - dir. dep hapishanesinde bulunan 9 komü.# nist iki gün ev. vel bir kanal aç- mak suretile Ha. tün aramalar bir netice vermemiş, kaçanlar buluna gtr. © Sofya, 15 — Başbakan Toşefin Utro gazetesinde çıkan bir diye- vi (beyanatı) burada büyük bir! heyecan ve memnuniyetsizlik u- kaçtı birçok gizli beyannameler basıl- makta ve dağıtılmaktadır Bu beyannameler başbakanı şiddetle itham etmekte ve senede devlet hazinesinden 1.150.000 le va almak surtiyle hükümeti soy- makta olduğunu yazmaktadır. Bulgarların Romenlerle de arası açık Bulgaristanda Romanyaya kar» İ şt tertip edilmiş bir gösteri dolayı siyle Romen gazeteleri gayet do- kunaklı yazılar yazmakta ve bil- hassa “Üniversul,, gazetesi, bu gös terilerin Varnada Polonya Kralı Vladislas (Lâdislas) adına dikilen andım açılma töreninden (merasi- misyonuna yeni - Politis ni seçilen Yunan elçisi Politis ile u zun boylu karşı - tayyaresi bir. kum dağınamı çarpmış? Kahire (Özel) — İçerisinde İtal - lıklı fikir müdavelesinde bulunmuş-! yan mesai nazırının öldüğü İtalyan lardır. Italyanm ve İngilterenin bu mesele Üzerinde belli başlı plânları ve tek - Hifleri olduğu görülüyor. İtalyan tek Mfi çok sıkı (o tutulmaktadır. Fakat, nüfusunun artması dolayısiyle fazla yer isteyişi, ve Somali ve Eritre müs- temlekelerinin emniyeti için Habeşis- tanın Üzerine siyasal bir Okentrol koymak dileği, ve iki omüstemlekeyi biribirine bağlıyan bir demiryolu ve işletme arzusu bellidir. Zenciler uluslar kurumuna başvurdu Diğer taraftan Amerikadaki zenci - ler, bir araya gelerek Uluslar Ku - rumu gönel sekteterliğine bir mektup- göndermiş ve Afrikanın vaziyetine halel gelmesinden doğacak kütülükle- ri anlatmak istemişlerdir. İtalya, şimdiye kadar elli bin kişi! daha silâh altına çağırmıştır. Bir italyan Konsu- | losu ağır İ yaralanmış Londradan “Cumhuriyet,, gazetesi - ne şöyle bir haber veriliyor: Derri Davun şehrinde İtalyan te - baaları ile Habeşler arasmda yeni bir hâdise olmuştur. Bu hâdise esnasında bir Habeş polisi İtalyan konsolosunu ağır surette yaralamıştır. Buna kar - olarak İtalyan tebenları da ko - yaralıyan polisi ağır suretle yaralamışlardır. Derri Davua şehri Adisababa Ci - buti şimendifer yolunda büyük bir istasyondur. i 5000 kişi hasta 14 ağustbs tarihli Novosti gazelesi Londradan aldığı aşağıdaki telgrafı neşretmiştir. Şimdiye kadar İtalyanın Afrikaya sevkettiği askerlerden 5000 tanesi ma- larya, tifüs ve ve difteriye tutulmuş. lardır. Habeşistanda ford otomobilleri Italya son zamanlarda hem Eritre, hem de Somaliye birkaç vapur dolusu fort otomobili getirmiştir. Habeşistan nelere razı? Londra (özel): Habeş imparatoru - nun söylendiğine göre İtalya - Habeş ihtilâfını Habeşistanm da lehine hal- ledecek olan suret ancak şudur. Habeşistan İstikraz yapabilir ve bir - de liman sahibi olursa Ogaden arazi. sinin bir parçasını Obrakmakta bir mahzur görmiyecektir. “Italya yüzünden bütün Afrika bütün Avrupaya düşman olacakı,, tayyaresinin nasıl kazaya (uğradığı hakkında Roma makamlarının yap - tığı taharriyat devam etmektedir. Şimdiye kadar öğrenildiğine göre, iayyare Almazadan, gayet kesif sis tabakası içinde kalkmıştır. Yolculara gitmemek tavsiye edilmişse de dinle- tilememiştir. Rivayete nazaran, tayya re bir kum dağma çarpmıştır. Almazada tayyare, 1000 galon da benzin almıştı. Kazanm bir suikast eseri olduğuna dair Romada çıkan şayialar asılsız çıkmaktadır, deniyor. italyada bir milyon kişi silâh altında Roma, 16 — Resmen bilidirldiğine göre İtalya bugünlerde bir milyon ki- şiyi silâh alında bulundurmaktadır. “istediğimiz ha- beşiatanda umumi bir siyasi nufuz- dur! yoksa harp edeceğiz..,, Paris, 16 — Üçler konferansının ip - tidal müzakereleri etrafında verilen malümata göre, İtalyan delegesi Ba - ron Aloizi Lâval ile görüştüğü sırada Malyan nokta nazarını anlatmış ve hükümetinin barış yoluyla kendisini memnun edecek bir netice alamadığı takdirde kuvvete müracaat etmek ka- rarında olduğunu bildirmiştir. İtalyanın Habeşistanda İngiltere ve Fransa menfaatlerine dokunmak - geniş ve ümumi (mahiyette bir isyasi nüfuz istediği anlaşılmaktadır. Italyan sefiri Habeşistanda rahatça atla dolaşıyor Habeşistandaki müdafaa faaliyet. leri çok İleri olmakla heraber, son de- fa İmparatorun Sarayına davet edil miş olan gazeteciler, İtalya elçisi Kont Viçinin, Adisababada atla ser - bestçe gezintiler yaptığını ve kendi - sine halk tarafımdan biç bir düşman- ca harekette (o bülunulmadığını yaz - maktadırlar. Habeşlilerin yalınız Şimal! Ordusunda 400 bin kişi var Üçler konferansı için Parise gelmiş olam İtalya delegesi OBaron Aloiri, Son dakika - Arnavutlukta Suikast yandırmıştır. Çünkü Toşef feshe- dilen partiler için “Bulgar milleti- ni soyan sermayedarlar,, tabirini kullanmıştır. Bu diyev (beyanât) üzerine mefsuh parti liderlerinden birço- ğu krala telgraflar çekerk Toşefi protesto etmişlerdir. Diğer taraftan da el altından Italyan matbuat: vaziyetin anahtarı Edende olduğunu yazmaktadırlar. Italyan süel çevrenlerinde (askeri mahafilinde) sezilir bir nikbinlik gö- rülüyor, Fakat bir (Habeş seferinin bugünkü duruma göre önüne geçilmi- yeceği kanaati de vardır, “İtalya, Habeşistanda bir kuvvet e- seri göstermelidir, diyorlar. Aksi tak- dirde müstemlekelerini kaybedef. Son dakikada, ihtilâfı düzeltmek için bir şeyler yapmağa çalışsalar bile, Muso- Tini 200,000 askerlerini Adüa muhare- besinin acısını çıkarmadan şarki Af- rikadan geri çekemet. Sonra bü ka - dar barp hazırlığı için geniş paraya karşılık tazminat olarak bazı yerler elde etmelidir... İtalyan gazetelerinden Glornale Di- #alym ün başvazıcısı Gayda İtalyanın Uluslar Kurumuna ve onun misakt- na muariz olmadığını fakat onun di- ğer devletler tarafından tefsir şek « Wine kızdığını yazmaktadır. Gayda şöyle yazıyor: “Dünyanın dörtte birini elinde bu- Tunduran İngiltere, diğer müstemle - keci devletler gibi, müstemlekeci İm- paratorluklarını. müstemlekesi olm - yan devletler arasında (tevzle Tazı olmağa hazır mıdırlar?, Atina, (Özel) Üzülerek KE ma rinin kışlasında bir yanığın çıkmiş ve bütün bina yanmıştır. Bir Dün gece dört yaralama vakası! olmuştur: 1 — Yemişte Hasır iskelesinde sandalcı Bahtiyarla sandalcı Ya. . ipar yatı ko sandallarını iskeleye yanaştır- ğu di mak yüzünden kavga etmişlerdir. hp eda Denizli KN | Bunlardan Bahtiyar kanen ile Ya: Söyle iş Je ğu gi koyu kolundan yaralamış, yaka- 5 lanmıştır. için dün saat 15,30 da Modadan| (2... Kömür amelesinden Saitle hareket etmiştir. Gezginlere iyi yol Sül Galata rıhtımında bağlı lr di ieyman ata rı ında bağlı duran Sakarya vapuruna kömür verirlerken Sait, elindeki boş kö- mür sepetini Süldymanın başına atmıştır. Süleyman buna kızmış, aralarmda kavga çıkmış, Saidi fena halde dövmüş, ve yaralamış- tır. 3 — Tophanede oturan seyyar satıcı Fethi ile Seyfi arasmda ala- cak yüzünden kavga çıkmış, Sey- fi kunduracı bıçağı ile Fethiyi sol kolundan, Fethi de Seyfiyi yüzün. den yaralamıştır. 4 — Kalyoncukulluğunda Tir. şe sokağında oturan Nuriyeyi dos- tu Zeki dövmüş ve jiletle sol ko- lundan yaralamıştır. Zeki yaka » Senenin en sıcak günü dündü Rasathaneden alınan mali - mata göre dün senenin en sıcak günü olarak geçmiştir. Dün de- recei hararet gölgede 33, gü - neşte 61 e kadar çıkmıştır. lanmıştır, Bir yaralama n— , ihi daha... önenmli bir keki Se Keki yardımıyle.. Beyoğlunda Karadun sokağında Demirli apartımanmın kapıcısı Mehmedi, Sabuncuzade apartıma- Ez Londra (Özel) — Cenubi Afrika baş.| o Tiran, 16 — Arnavutluk mat - bakanı General Smats Habeş - İtal -| buat bürosundan bildiriliyor: yan işi üzerinde son verdiği diyevde, X akeyletaman. Hiaiya eleğ, Arnavut Generallerinden Ghi 14 edilmesinin bir beyaz . siyah ırk) Jardi, geçmekte olduğu Fieri'de, münafereti uyandıracağını lie şimdiye kadar öğrenilemiyen bir İ sebepten dolayı öldürülmüştür. Katilden sonra, vaka mahallin - de bir hayli kargaşalıklar olmuş - tur. Hükümet, lâzımgelen tedbir - leri almış, karışıklığı bastırmıştır. Me kimseler tevkif edilmiş » nmın birinci katında oturan Be- hirin köpeği ısırmıstır. Mehmet bu mun üzerine karakola giderek kö- peğin tasmasız ve başıboş bırakıl. dığından şikâyette bulunmuş, Be- hir hakkında kanuni takibata ge- minden) sonr yaptığını kayde - derek, Bulgarlar tarafından Ro - manyaya karşı gösterilen düşman duyguların Romenler üzerinde ga- yet fena bir tesir bıraktığını an- latmaktadır. Bulgaristanda Dobricede İse Dantiste isimli teşkilât, bu göste- riyi yapmıştır. YUNANISTANDA Eizun kışlası baştanbaşa İİ —Son isyanda BİIrötömobil kazası Arun; KÖ.) Ee ie otobüsle bir otomobil çarpışmıştır, - sekiz kadar ağır yaralı vardır. gecede dört yaralama vakası dırmış, dün akşam kapıcı Mehme- din üzerine hücum ederek yumruk larmı Mehmedin göğsüne vurmuş- tur. Efendisinin bu hareketini gören köpek de Mehmedin üzeri- ne tekrar atılmış, kapıcıyı iki ye- rinden ısırmıştır. Etraftan yeti- şenler Mehmedi güç halle köpek- ten kurtarmışlardır. Mehmet teda- vi altina alınmıştır. Son üç senede en pahalı ekmek . (Baştarafı 1 incide) gene on bir kuruşa çıkması muh - temeldir. Diğer taraftan belediye tarafın» dan hazırlanan bir statistiği göz“ den geçirdik. İstanbulda ekmek fi- yalı 933 senesindenberi mütema « diyen yükselmektedir. 933 senesinin ikinci kânununda ekmek sekiz kuruş on parayken haziran ayında sekiz kuruşa, ey * lülde yedi kuruşa, ikinciteşrinde altı kuruş otuz paraya kadar düş” müştür, 934 senesinin ikinci kânununda ise ekmek fiyatı birden yedi kuruş on paraya, nisanda yedi buçuk kuruşa, haziranda dokuz kuruş 0 * tuz paraya çıkmıştır. Bundan sonra ekmek dokuz ku” ruşa düşmüş, beş ay bu fiyatta kal” mıştır, Şimdi ise on bucuk kurus” tur. Bnudan anlaşılıyor ki son ü$ sene zarfında ekmeği en pahalı bu aylarda yiyoruz.