25 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

25 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Pos Postam | “Harbin ilânını herân bekliyebiliriz! İngiliz kabinesinin Ikinci toplantısı Ingiliz bakanlarından Londra- da kalanları başbakan muavini Makdonald toplıyarak ikinci bir müzakerede bulunmuştur, Bu top- lantıya deniz, hava ve sü (harib- ye) Sakanları iştirak etmiştir. 'ecri kararları tatbik için İngiliz donanması harekete geçiyor İyi haber alan kaynaklara gö. re, bu toplantıda icabında tatbik! edilecek olan şiddetli tedbirlerin! teferrüatı görüşülmüştür. Uzun süren bu konuşmalardan sonra, Akdeniz donanmasına muh telif Akdeniz limanlarına gitmek emri verilmiştir. Dunanma ağustosun yirmi do- kuzunda Akdenize gidip eylül s0- nuna kadar kalacaktır. “Musolini aklını kaçırmışl,, Diğer taraftan Maltada da sü- el tedbirler alınmaktadır. İtalyanın Maltaya muhtemel bir tvarruz işi üzerinde Ameri- karın Herald Tribun gazetesi, “Maltaya taarruz, aklm kabul et- miyeceği şeydir. Tini aklını kaçırmış olsun,, demek- tedir. Meğer ki Muso-! , 18 asker yüklü gemi hastalar Saturnia vapuru Şarki Afrika-| ya 3V09 İtalyan askeri daha götür- müş, Napoli limanında gene Do- ğu Afrikasına giden asker, cep- hane ve malzeme yüklü 18 nakli- ye gemisi görülmüştür. Bı gemiler, Süveyş yoluyla Af- rika hudutlarına gitmektedir, Ge- ne Süveyş yoluyla hasta İtalyan askerr dolu bir vapurun OoAfrika hudütlarından İtalyaya döndüğü Mur'dan bildiriliyor. Verilen geçme parası İtulya şimdiye kadar Doğu Af- rikasına gönderdiği askerler için Süveyş kanalı idaresine 90 bin İn- gili Virası geçit parası vermiştir. © Habeşistanda seferberlik hazırılıkları Habeşstanda da seferberlik hazrtlıkları kendini ehemmiyetle gösteriyor. Londrada çıkan İvning Stan- dard gazetesi, Habeşistanda ordu- ya girme yaşı on sekiz olduğu hal- 'de on ve on iki yaşındaki çocuk- ların bile askerliğe alındıklarını yazmaktadır, Ayni gazete, nizami ordudan başka çiftçilerden, tüccarlardan ve işçilerden mürekkep 5000 kişi. lik bir gönüllü kafilesinin de hü- kümete müracaat ederek gönüllü alınmak istediklerini ve bunların günde altı saat talim gördükleri. ni bildiriyor. Avrupada Habeşistana silâh ihracatınm yasak edilmesine rağ- men, muhtelif memleketlerden A- disababaya durmadan silâh ve cpehane geldiği yazılmaktdaır. Haçeşistanı fethetmek kolay deği! la#flizce Deyli Telgraf diyor ki: “Musolini, Habeşistanm işga- lini âdi bir tabiye vakası saymak- İ tadır. İtalyan hükümetinin Adi! sababadaki elçisini geri almak ni- yetinde' olmadığı, fakat, İtalyan elçiliğini muhafaza kuvvetlerini arttırmak üzere oraya bir tabur asker göndermeği kuvvetle istedi- ği söyleniyor. İngiltere harp malzemesini anbarlarına dolduruyor Bir Alman gazetesi olan Ber- liner Tagblatt, içersine İngilizle- “e rin de karışmış olduğu bugünkü durumu anlatarak şunları yaz- maktadır: “Bütün dünya İtalya ile İngil- tere arasındaki savaşı dikkatle ta- kip ediyor, İngiltere deniz bakanlığı (her türlü ihtimale karşı hazırlık) de- nilen çok masraflı ve ağır maka- nizmeyı şimdiden tahrik etmiştir. Bunun manası çok ciddidir. Gisi: tutulmasına rağmen Ak- denizdeki İngiliz donanmasmın! malzeme ambarlarının doldurul- makta olduğu mevsukan haber a- ınmaktadır. İnz'liz tayyare gemileri ile Maltaya birçok takip ve bomba tayyaresi sevkedilmiştir. Malta yeni tayyare topları ile techiz e- dilmiştir. Filistin ve Süveyş sa- hillerine yeni telsiz direkleri rek- zedilmiştir. laz'terenin bu hazırlığına kar şı İtalyanın mukabelede buluna- cağı şüphesizdir. Diplomatlar gö- rüşürken iki tarafın deniz erkânı- nm bap hazırlığında boy ölçüşe- cekleri durum bugünlük budur.,, Gönülnü gidenler Roma, 25 (A.A.) — Doğu Af-| rikasına gönüllü olarak gitmek iş zere !alepler devam etmektedir. Kendisine altın süel liyakat ma- nüllü olarak Doğu Afrikasma git- mek üzeredir. Orada kendisi gi- bi gönüllü olarak giden iki oğluna iltihak edecektir. Musolininin Iki büyük oğlu da harbe gidiyor Roma, 25 (A.A.) — Duçenin iki büyük oğlu Bruno ile Vittorio, gön'illü olarak Doğu Afrikasına hareket etmeden önce ikinci mü- lâzım elbisesini giyerek Parioli spo: sosyetesinin bir topdantısına iştirak etmişlerdir. Bu toplantıda faşist fırkası genel sekreteri ile İtalyan olimpiyat âlemine mensup zeva ve kimote direktüyarı üye- leri hazır bulunmuştur. Genel sekretr B. Starce, çok he- yecanlı ve çoşkun bir hava içinde Bruno ve Vittotio'ya parti tarafın. dan hediye edilmiş olan silâhları vermişlir. Amerika harbe karışmıyacak Vaşington, 25 — Amerikanm bitaraflığına dair kanunun kabu- İ lünden sonra demokrat partisi li- deri Robenson şöyle demiştir: — Amerikanın Avrupadaki ih- tilâfa barış tavsiyelerinden başka bir şekilde, para ve askerle karı» şacağmı uman Avrupa devletleri dalyaşı verilmiş olan General Kont Marazzo Della Racca, gö- varsa, onlara haber verelim ki, al danıyorlar! Süveyş kapanırsa İngilizler başka bir Hind yolu ariyor İngilterenin Süveyşi mahzurlu bulması dolayısiyle her ihtimale karşı Hnidistan yolunu ne suretle | değiştirmek istediğini anlatan bir Alman gazetesi diyor ki: “Bir kanal, hattâ Süveyş gibi bentlere, meharetli tesisata malik olsa bile, daima nazik bir deniz yolu olarak kalacaktır. Kanal mecrasında batırılan bir gemi, mü nakaleyi günlerce veya hattalar- ca geri bırakabilir.,, “Süveyş kanalı için mevzuuba- his olan meseleler, aynı zaman - da Cebelüttarik ve Maltadaki ka- ya üsleri için de mevzuubahis ola- bilir. Netekim, hava silâhının gün geçtikçe daha büyük bir önem ka- zanması yüzünden bu iki mevki- in de kıymeti suya düşmüş gibi - dir.,, “İngilterenin, o Akdenizdeki mevkiini yavaş yavaş batıdan doğuya kaldırması yolunda, Hay fa şehri mükemmel bir tecim ve harp limanı haline gelmeğe başla- dı. Merkezi srkletin, Cebelüttarik- Maltadan kaldırılarak (o Kıbrıs - Hayfa » İsmailiye müsellesine ge- tirilmesiyle, her hangi bir sebep - ten dolayı Süveyş kanalının Hin | distan yoluna kapatılması ihtima- line karşı, Akdenizi Kızıl denize birleştirecek bir ihtiyat yol açmak gayesini güden ve takibine çok - tan başlanmış olan bir plân ta - mamlanmış oluyordu. “Plân iki kısımdır: “Hicaz demiryolu üzerindeki Maan durağından oAkabeye yüz metrelik kısa birhat uzat» mak ve orada kuvvetli bir hava ve deniz Üssü tesis etmektir. Ya - şarkisinde, Mısır, Maverayi Er - dün, Filistin ve Hicazın birleştiği noktada bulunan bu küçük ve e - hemmiyetsiz Arap köyü, birden » bire bellibaşlı stratejik noktalar « dan biri olmuştur. Tasavvur edi » len plân tamamiyle başarıldığı ve Süveyş kanalı da kapandığı tak - dirde, Hindistan nakliyatı, Hay - fadan demiryolunu alarak Akabe-! de tekrar deniz yoluna kavuşmak suretiyle olacaktır,,, Japonya Çine “kâfi,, değil! Bunu itiraf ediyor Londra (Özel) — Tokyodan gelen bir habere göre; cenubi Mançurya demiryolları direktör » lüğüne geçirilecek olan Natsuoka, gazetecilere overdiği odiyevde: “Çin işi, Japonyanın tek başı- na başaramıyacağı kadar büyük. tür,, diye realist bir itirafta bulun. muşiur. Ecnebi gazetecilerine verdiği bu diyevde şimali Çin de dahil olmak üzere Çine yabancı devlet» lerin Finansal (mali) yardımlarda bulunması arzu ettiğini de söy- lemiştir, Yeni direktörün, cenubi Man- çuryada demiryollarının faaliye - tini genişletmek için azami mik » tarda para araştırdığı söyleniyor. Içişleri memurlarının terfi listesi Ankara, 24 — İç İşleri Bakan » lığı memurları için bir sicil ve ter. fi kanunu projesi hazırlanmakta »| km şarkta mevcut şartların değiş- mesiyle, Bahri Ahmerin şimali dır. Proje Kamutayın bu devresi» ne yetiştirilecektir. 25 AGUSTOS — 935 |Bütün Ingiltere ve “tevabii,, Italyaya karşı el birliği etti Fikir hürriyeitnin en serbest olduğu memleketlerden biri İn » gilteredir. İngilterede sosyalistin- den, liberalinden, demokratıma kadar her gaye uğrunda teşekkül etmiş siyasal fırkalar, ve birçok cemiyetler var. Buna rağmen İn - gilterenin menfaatı mevzuubahiş olduğu zaman İngilizler her za - man siyasi gayelerini unutarak bir araya toplanmışlardır. Netekim İngiliz menfaatını şid- detle alâkadar eden son İtalyan - Habeş anlaşmazlığı karşısında da derhal birleşmişlerdir. Birinci kabine toplantısından sonra yapı lan ikinci toplantı, ve daha evvel! ce yapılan bir nevi küçük impara- torluk toplantısıda İngilizlerin menfaatları karşısında ne derece hassas ve müttehit olduklarmı göstermiştir.İngilizler, kendi ara” larmdaki anlaşamamazlıkları bir yana bırakarak, dünyanın karşısı- na müttehit olarak çıkıyorlar. Londradan aldığımız aşağıki mektup, bunu, pek bariz olarak gösteriyor: Londra, (Özel) — İngiliz kabi- nesinin toplanarak verdiği karar- lar, baştan başa Britanya İmpara- torluğunun bir kararı sayılabile - cek derecede şümüllü bir danış - madan sonra ortaya çıkmıştır. Kabinenin toplanmasından ev- vel, İngilterenin önemli politika şahsiyetleri ve Amerika işgüderi Dış Bakanlığına çağırılarak ken- dileriyle müşavere edilmiştir. Bu çağırılanlar; Loid Corç; Sir Herbert Samuel, Sir Osten Cem.» berlayn, Lansböri, Lord Sesil, Çorçil'dir. Gene toplanmadan önce, bü » tün imparatorluğu temsil eden delegelerden müteşekkil bir heyet gene Dış Bakanlığında Dış Baka” nı Sir $. Hor ile görüşmüştür. Burada Avustralya, Yeni Ze - lând, Kanada, Cenubi Afrika, İr- landa serbest devleti ve Mısır tem sil edilmiştir. Mısırr Sir Mayls Lampson ve Hasan Sabri temsil etmekteydi, Bunların her birinin fikri sorul- muş ve karar onu müteakip alın - mıştır, İtalyanlar İngiliz vahdetini bozmak Istiyor Londra, (Özel) — İngiliz ka - binesinin toplantısından sonra talyan gazetelerinin ifadesinin değiştiği görülüyor: “Giornale ditalya,, gazetesinde Gayda isimli muharrir, “İtalya ve İngiltere: ihtilâf değil iştirâk et - melidir,, başlıklı bir yazısında di- yor ki; “Şunu teyit etmek isteriz: Fa - şist İtalyanm siyasaör, daima İn - giltere ile açık ve faal bir teşriki mesaiye doğru gitmiştir. Bu teşri- ki mesainin menbar ve birinci de- recede lüzumu Avrupadadır. Fa- kat bize göre, Afrika da dahil ol- duğu halde bu elbirliği bütün dünyaya şamil olmalıdır.,, İtalyan muharriri “hakiki Bri « tanyalı ırkı,, olarak “İngiliz em - peryalistlerine ve muhafazakârla- rma,, hitap etmekte ve “Cenevre- nin bayrağı altmda Romaya sal | dırân ye ham hayaller peşindek& şan sınıfa sözümüz yok,, demek- tedir, Istifa eden üç op bakanı Dün verdiğimiz ha haher Kone kğ e “e Belgrad, 4 — İs tifa edecekleri bil. dirilen sosyal yar. dım bakanı Preka, tüze bakanı Ayer | ve madenler ba. © kanı Stefanoviç is- tifalarını bu sa - bah vermişlerdir. Daha büyük buh ranlar çıkmasın - dan korkuluyor. Üçbakanın resim lerini dercediyo - ruz. Belgrat, 25 — Hükümet maha- filinde söylendiğine göre Stoya- Tâhavle ! Rüyayı tatbik ederken i Adanadan bildirildiğine göre 35 yaşında Mahmut adında bir terzi görmüş olduğu bir rüya üze- rine (Seyhan nehrini yürüyerek geçmeğe karar vermiş. Fakat sa » hilden biraz uzaklaşır uzaklaş - maz suların cereyanına kapılarak boğulmuştur. Askeri terfi listesi Ankaradan bildirildiğine göre | 30 ağustos Zafer ve Tayyare Bay-| ,famlarında ilân edilecek olan 2s) Ts EM ler Istifa eden nazırlar soldan itibaren: Stefanoviç Madenler hakanı, Preka Sosyal yardım bakanı, Awer Tüze bkanı, dinoviç müttehit bir kabinenin | reisi olacaktır. see vmemze sese Bir devletin başlıca ödevi, idar€; j ettiği ulusa hizmet etmek, onu” menfaatlerini korumak, eksiklerini düşünmek, dertlerine çare aramak” tır, Bu vazifelerini yapabilmek için her şeyden evvel ulusun ne kadar olduğunu, artıp artmadığını, ilerle yip ilerlemediğini bilmek meebari - yetindedir. İşte bunun içindir kis 20 İLKTEŞRIN 1935 PAZAR GÜ“ NU GENEL NUFUS SAYIMI YA» PILACAKTIR... Başvekâlet Statistik Umum Müdürlüğü seven veee vena av ozman LİR ; keri terfi listesinin hazırlanma İf | bitmiştir. Liste yüksek tasdike a” zedilmek üzere Sü Bakanlığı deyi İşleri daire başkanı General Lüt ile Istanbula gönderilmiştir.