25 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

25 AĞUSTOS — 905 —.. .. gortüuşum: Oi gibi on tane adam Ufuklara set çeken altı asırlık bir çınar uğruna feda olsun! Bende sonsuz bir ağaç ve yeşil ik aşkı vardır. Bu sevdanm men- larından biri acaba şu mudur: Evvelki sabah, kardeşimle otu- turken, babamızın fotoğraflarına Uzun uzun bakarak yüzündeki Şizgileri tahlile uğraşıyorduk. Bil- l muhtelif çağlarında beliren öyle bariz Orta Asya hususiyetleri Yardı ki... Büyük babalarımın nesillerce ve nesillerce Bursalı olduğunu bi- İiyorum. Acaba, Orta Asyadaki $oraklıktan Bursadaki yeşilliğe Yuşan bir neslin çocuğu oldu - için mi ağacı bu kadar sevi- Yorum? Bir ağaç, bana insan kadar ve Ayvandan çok daha kıymetli gi- | görünüyor. Hele bir çınar, kos-| bir çam... Düşünün... Meselâ, şu Gülhane parkının apısı önündeki ağaç, “nebati, Sayat yaşıyan insanlardan bir de- di, hattâ birkaç tanesine değişti- rilir mi?.. İsterseniz, yadinsani (gayri insani) bir düşüncedir di - Yiniz, fakut, bana deseler ki “ot Sibi yaşıyan $u on adam mı yek ol Sun, canlı bir tarih abidesi gibi Yaşıyan şu ağac mı?,, reyimi ağaç ine veririm! Yeşillik aşkım, bu kadar bü - İ yaşıyan Son günlerde her yerde bir or - man yangını olduğunu gazeteler - de okumam, hele canım Ilgaz or - manlarından bir kısmınin bile ya- nıp kül olduğunu öğrenmem, ben- de “memlekette katliâmlar olu - yor!,, haberinin vereceği tesirleri uyandırıyor. Hatırlarsınız ki, bundan birkaç yıl önce, bir uzman (mütehas - 419): — Odun kesişi böyle sürerse yirmi sene sonra Türkiyede ağaç kalmıyacaktır! - demişti. Asrın telâkkiyatına uygun mah- | rukat dururken yeşil ağaca balta- yı vurarak kesmeyi ve bunu yak- mayı ne derece iptidailik görüyo- rum, biliyor musunuz? Pişmiş ye- mek yernek derecesine ulaşmayıp da balığı, tavuğu, eti çiğ çiğ yut- mak gibi birşey... Zaten madenkömürü eksik ol- mıyan memleketimizde hele sö » mi kok istihsalinden sonra, gelişi- güzel, çala balta odun kesmek, or- man yangınma sebebiyet vermek en büyük cürümler arasında sayıl- malıdır. Bugünkü vaziyette bir ormanı yakan, bir çakmaktaşı taşıyan ka- dar bile korku duymuyor! (Va-N0) Balıkcılık modern bir şekle sokulacak Ekonomi Bakanlığı bu mevzu üzerinde şehrimizde tetkikler yaptırıyor “ân Servet, Ofisçe görülen lüzum Üzerine şehrimize gelerek balık - Siliğimizen genişlemesi ve ihraca- RM artımı üzerinde © incelemeler Yapmıştır. Ekonomi Bakanı, üzerinde du- madığı ve pek de gayret sarfe- ilme diği halde son birkaç yıldır, bi geçen yıl, memlekete iyi e Esir temin eden balıkçılığımı- j a medern bir şekle © sokulması, Ş is imkânlarının arttırılması ve ii mahreçler bulunması işine dik bir önem vermektedir. Sa- e Balkanlara bile balık ihracı Yi bir şekilde düzenlendiği tak - de memlekete büyük ve yeni seli menbaı bulunmuş olaca- İN: Yapılan incelemeler göster - *stir. Yalnız bunun için bir krs- hükümetin eliyle ve bir kısmı Kali; ıkçılar tarafmdan temin ve i lâzımgelen hususlar bulun - Maktadır. Türkofir başkan al y, Beelemelerin esasmı blihassa er teşkil O etmektedir r arasında balıkçılara daha buz vetuz verilmesi, soğuk ke tertibatlı vagon ve gemiler bayi riki, ihfaç muamelelerinin ko İaştırılması vardır. | tşçier taraftan Balıkçılık Ensti- Yeni ün ıslahına ve © enstitünün bir şekle sokulmasına me - Mur edilen Tahlisiye Genel Direk- törü Necmettin enstitüde incele - meler yapmaktadır. Necmettin, enstitünün şimdiye (kadar olan vaziyetini de gözden geçirmekte - dir. Balıkçılık Enstitüsü bu ders yı Imda yeni bir o şekilde faaliyete geçmiş olacaktır, Sevgilisini öldürmüş Zorla güzellik olur mu? Aydın — Sökenin Karahayıt köyünden Cemal, Yesir köyünden Zelihayı kendisini sevdiği halde yüz bulamamasından dolayı ta - bancayla öldürmüştür. Tahkikat yapılıyor. Morfin yapanlar Bakırköyünde Viran Bosna çift liğin morfin imal etmekten suçlu Kemal, Sultan, Fehim, Moiz, Ha- cı Andonyadis'in duruşmaları dün dokuzuncu ihtisas mahkemesinde bitirilmiştir. Neticede arabacı Sultandan maadası birer sene altışar ay hap- se ve 19679 lira para cezasına, a- rabacı Sultan da yardım suçun - dan 4 ay hapse 5,500 lira para ce- zasına çarptırılmışlardır, Gayrımübadille- rin beş türlü isteği Yakında Ankarada Finans bakanına bildirilecek Gayri mübadiller kurumunun Finans Bakanlığına göndermek ü- zere hazırlamakta olduğu dilekçe tamamlanmıştır. Şehrimizde bulunan Finans Ba- kanı Fuat Ağralının hafta içinde Ankaraya dönmesi mühtemel gö- rilmektedir. Bakan Ankaraya gider gitmez gayri mübadiller ku- remundan üç kişilik bir heyet An- karaya giderek dilekçeyi Bakana verecek ve şifahi izahatta buluna- caktır. Öğrendiğimize göre gayri mü- Ladillerin: dileklerinin anasılmı (esasını) bonoların değerlendiril. mesi işi teşkil etmektedir. Bunun için de şu dileklerde bulunuluyor: 1 — Değeri fazla olan emlâkin bir an evvel satışa çıkarılması. 2 — Artırmaların adet itibariy- *le yapılması. 3 — Ulusal bankaların gayri mübadil bonolarını mektibu gibi ve asli değerleri üze- rinden kabul etmeleri. 4 — Bonoların borsaya kote e- dilmesi ve bu suretle bir takım kimselerin elinde kalmaktan kur- tarılması, 5 — Yeniden tevziat yapılması. Ekonomi Bakanlığından veri- len direktif üzerine Karadeniz li- manlarında incelemeler yapan de- niz tecim (ticaret) direktörü Mü- fit Necdet, şehrimize dönmüş ve yaptığı incelemelere dair raporu- nu Ekonomi Bakanlığına vermiş- tir, —— Veremle mücadele cemiyetine menfe- atine gezinti “Veremle Mücadele Kurumu,, 8 eylülde bir deniz gezintisi tertip etmiştir. O gün Şirketi Hayriyenin 68 numaralı vapuru ile Çmarcığa gidilecek ve geç vakit Adalar ve Boğazda bir gezinti yaptıktan son ra dönülecektir. ni —— Çöpleri denize döken pçüler Son zamanlarda bazı çöpçüle- rin, kendilerine kolay geldiği i- çin, arabalarında toplanan çöpü er yakın tenha kıyıdan denize dök tükleri yapılan şikâyetlerden anla- şılmaktadır. Bu arada Bebek sa- hilinden de çöp döküldüğü beledi. bir teminat! yeye ihbar edilmiştir. Belediye bu! işi ehemmiyetle tahkik etmekte- dir. Sünger avcılığı Günden güne biraz daha ilerliyor Öğrendiğimize göre şimdiye, kadar kuruluş devresi geçirmekte olan süngercilik sosyetesi yakın-| da daha geniş mikyasta ila rececektir. Beş yıllık endüstri programı mızda süngercilik (o gelişmesi de bulunmaktadır. Yıllardanberi 8ö5- nük bir durumda kalmış olan ve doğru ihracat imkânlarını hiç bu- lamıyan süngerciliğimiz bu prog- ram üzerine bir yıla yakın bir za- mandanberi tamamen ulusal bir «osyetenin eline geçmiş bulunmak tadır. Süngercilik sosyetesi geçen bir yı' içinde ve bundansonrası için şu üç esas üzerinde çalışmış ve çalı- şacaktır: 1 — İstihsali çoğaltmak. 2 — İhracat işini bir elden yap- mak, 3 — Yurda sünger kullanmayı yaymak. Sosyetenin kuruluşundan önce, yani geçen yıl Eğe bölgesinde 13 kayık sünger avına çıkarken bu- gün sosyeteye bağlı ve modern ve- saitli 65 kayık sünger avlamakta- dır. Sosyete her şeyden önce yurda sünger kullanılmasını yaymağa çalışmaktadır. mmm Kültür bakanlığı kadrosunda değişiklik Kültür Bakanlığı orta tedrisat kadrosunda bazı değişiklikler ya- pılacağı söylenmektedir. Bu ara - da orta tedrisat şube direktörle « rinden Hayrinin Kandilli kız lise- si direktörlüğüne ve Halil Veda - dın da Ankara kız lisesi direktör- lüğüne tayin edilecekleri haber verilmektedir. —o— Maarif cemiyetinin balosu “Türk Marif Cemiyeti,, fakir talebelere (odaha geniş mikyasta yardım edilebilmesi için gelir te- min etmek üzere önümüzdeki per- şembe günü Büyükadada Yat Ku- lüpte bir balo verecektir, Balonun mükemmel olmasına çlışılmakta - dır, t Gümrüklerdeki sahipsiz eşya Gümrüklerde bulunan sahipsiz eşyaların satılmasına devam edil- mektedir. Şimdiye kadar bunlar. dan 40 bin liralığı satılmıştır. Da- ha da satılacak bir milyon liralık sahipsiz eşya vardır. ! ŞEHRİN DERDLERİ m— ZiNGAL Limanlarımızda iskele ücretleri Ekonomi bakanlığın. ca indirilmesine karar verildi Öğrendiğimize göre Müfit Nee- detin bu son incelemelerinin esa- sını limanlarımızdaki iskele ücret. teri teşkil etmiştir. Bütün Türk limanlarında belediyeler, hususi idareler tarafından alman iskele ücretleri çokçadır. Bunun mem- leket ekonomisine, gerek dahili is- tihlâk, gerek ihraç eşyasının fiat- lara ne zararlı ve ne büyük bir yük olduğunu gözönüne alan E- konomi Bakanlığı bir müddetten- beri yer yer verilen raporlara da- yanarak merkezde incelemeler yaptırmaktaydı. Müfit Necdetin son raporu, Bakanlığın yaptığı tet. kiklere de esas olacaktır. Bakanlık, iskele ( ücretlerinin mühim surette indirilmesine kat'i olarak karar vermiş bulunmakta» dır. Bu suretle müstahsil üzerin- den mühim bir yük kalkmış ola» caktır. a emaili Ecnebilerden yol vergisi Şehrimizde yerleşmiş olan ec- nebilerden de yol vergisi alınma. sı kararlaştırılmış, ve keyfiyet Ba- kanlıktan belediyeye bildirilmiş. —— Sarayburnunda balo ve milsamere Türk Hava Kurumu Alemdar şubesi önümüzdeki cumartesi gü - akşamı Sarayburnu tiyatro kıs- lu tarafından “Sakaryanm tayya- recisi,, adlı bir piyes oynanacak, Deniz kızı Eftalya ile Sadi tara - fmdan da bir konser verilecek, sa» —— Ticaret Odası memurlarının tekaütlüğü Tecim (Ticaret) Odası meclisi çarşamba günü toplanacaktır. Bu toplantıda sekiz yıldanberi tetkik edilen, fakat bir türlü bir netice » ye bağlanamıyan Oda memurları tekaüt sandığı işinin görüşüleceği ruznamede yazılıdır. PARKELERİ Kurudulmuş ve fırınlandırılmıştır. Bütün memleketlerde takdir gölimiştir. Sabahleyin sokaklar süprülürken... Sabah erkenden, Saat altı - yedi sularmda Sultan. hamam, Yeni Postahane caddesini, Mahmutpaşa gibi dükkânların çok olduğu caddelerden hiç geçtiniz mi? Geçtinizse siz de bilirsiniz, Bu saatlerde buralarda şöyle manzaralarla karşılaşırsınız: Zavallı bir çöpçü, elinde bir süpürgeyle her dükkâ- nın önüne dağılmış yığın yığın çöp, kâğıt parçacıkları- ni tozu dumana katarak süpürmekle meşgul... Bazan | bu tozlar o kadar müthiş olur ki buradan geçmektenae ta arka yollardan dolaşmayı tercih edersiniz. Halbuki bu dayanılmaz derecede berbat manzara - nın önüne geçmek çok kolaydır. derhal bu gibi mağazalara çöplerini koyacakları birer kap tedarik ettirebilir. Bu suretle hem caddeler berbat olmaktan kurtulur. Hem de zavallı biraz olsun hafifler, Bu tedbirin sihhi faydalarını da srralamağa lüzum görmüyorum. Belediye bir emirle çöpçülerin işleri