26 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

t meydan Londra, 26 — Deyli Meyi gazetesi- nin hususi muhabirine beyanatta bu- lunan Musolini ezcümle şunları söy- lemiştir : “ — İtalya geri dönmiyecektir. İtal- ya hükümeti kararını değiştirirse bi- le şarki Afrikadaki iki yüz bin İtal - yan askeri kendi başlarma (hareket edeceklerdir. Eğer Cenevrede aleyhimizde bir ka- rar verilirse İtalya uluslar kurumun- Gan derhal çekilecektir. Herkesin anlaması lâzımdır ki aley- himizde verilen zecri tedbirleri tatbi- ka kalkışan herhangi bir devlet bü - tün bir milletin silâhir muhalefetiyle karşılaşacaktır. Uluslar kurumu, bir omüstemleke harhimi Avrupada büyük bir karışık - lık şekline sokmak gafletini gösterit - se böyle bir karışıklık (o milyonlarca insanın hayatına mal olmıyacak mı? Bu takdirde felâketin mes'uliyeti her halde ulyslar kurumunun olacaktır. Bütün dünya önünde İtalyanın va - ziyetini açıkça anlatmak için Cenev - rede konsey toplantısına murahhas - lar göndereceğim. Davamızı vesikalar- ve fotoğraflarla isbat edeceğiz. Ce - mevreye, hâlâ esareti muhafaza eden Habeşlerin yabanice âdetlerini an - İstan bir sandık dolusu kitap gönde - dereceğim. Bütün bu vesikaların (tetkikinden sonra böyle bir memleketle İtalyanın nasıl olup da müsavi sayıldığını ulus - lar kürümundan soracağım! Fransızlar, Fransız, İtalyan, birliğinin kuvvetienmesini istemiyorlar İngftere hükümetinin icabında müş terek zecri tedbirler almak snertiyle bir İtalya - Habeş felâketinin önüne | geçmek yolundaki (Okararı, Fransız gazetelerinde türlü tefsire uğramak - otadır, siri” ei Fransız “gazetelerinin — ekseriyetle yazdıkları şudur: “Biz, gene Streza cephesini kuvvetlendirmeğe bakalım... Yani Fransa, İngiltere ve Italya cep - hesinin eski halini ulabilmesini isti - yorlar. Streza cephesinin kuvvetlenmesi İ - Jeri sürürlürken, Fransız gazeteleri, Alman tehlikesinden de bahsetmekte- dir, Haber verildiğine göre, İtalyanlar, Afrikadaki müstemlekelereinden biri olan Eritrede 35 hava karargâh kurmuşlardır. Maten gazetesinin Londra muhabiri Londradaki İtalyanların, ordaya gö- nüllü gitmek üzere (İtalyan konso - oi başvurduklarını yazmakta - Afrikaya gitmemek için kaçan'ar varmış | T Londra (Özel) — “Niyus Kronikl, gazetesinin verdiği bir o habere göre, şârki Afrikaya gitmemek için sivişan İtalyânlar Yuzoslar hududuna gir - mektedirler. Ayni gazetenin o Belgrat aytarı, bugüne kadar bu şekilde Yu - goslüvyaya 300 İtalyanm (girdiğini bildiriyor. * İsviçrede de bir çok (o İtalyanların Tsviçre tehaası olmak istedikleri an - Taşılmaktadır. Röyter ajansı, müraca. at edenlerden çoğunun gençler oldu - ğunu bildiriyor. Maten gazetesinin Cenevreden al- dığı bir habere göre, Habeşistana sev- kedilecek olan Bolzanlı üç İtalyan neferi kaçmıştır. Fakat yakalanarak Sen Moris şatosuna hapsedilmişler - dir. Hükümet bunlar (hakkında bir karar verecektir. 1S ağustosta kaçmış olan Triyeste mıntakası ahalisinden üç nefer de ya- kalanmış ve Orsiyereste hapsedilmiş - tir. İtalyan bankaları tasfiye yapmıyorlarmış Londra (Özel) — İtalyan bankala - rınm tasfiye emri aldıkları rivayeti üzerine Kahire borsasında büyük bir panik olmuştur. Başvekil ve finans süratle toplanma yapmışlar ve akabinde bir bildirik neşredek demiş. dir ki: "Bu rivayetin — aslı yoktur. , keridilerine karşı hükümetin ted- Harp gene harp | Musolini Uluslar Kurumunun | vereceği karara şimdiden okuyor! birler almakta olduğu spekülâsyonlar tarafından çıkarılmıştır.,, Harp çıkarsa geri dönecekler Brüksel (Özel) — Habeşistan or - dusunu talim ettirmekte olan kırk Bel çikalı zabit, harp tahakkuk ettiği tak- dirde Belçikaya dönmeleri için Belçi- ka müdafaa bakanlığından oemiral. mışlardır. İtalya konsolosu nasıl vuruldu Londra (Özel) — Habeşistandaki İtalyan konsolosu Falkoninin vürulu- şu dolayısiyle gazeteler fazla malâ - mat veriyor, İtalyan konsolosu, İngilterenin Ha- beşistan elçisi Sir Sidney o Bartonun damadı olmaktadır. Vurulma hâdisesinden sonra, İn - &giliz olan karısı, yanında kendisine teselliler vererek yürüdüğü halde bir sedye içerisinde geceleyin Adisahaba- ya getirilmiştir. Kendisiyle konuşan bir gazete mu - | habirine, vurulma hâdisesinin bir ka- za olduğunu şu yolda anlatmıştır. “Uygun bir atış yeri bulmak üzere dere kenarına gitmiştim. Yeni rovol- verimi deniyecektim. Bir ördeğe hir defa ateş ettim. İkincisi patlamadı. Sonra rovalveri yerine koyarken bir- den patladr.,, Bu kaza hâdisesini, harp çıkarma - ğa sebep araştıranlar tarafından ku - rulmuş bir isyan eseri zannederek, ilk ağızda Adisababayı büyük bir heye - can kaplamıştır. NABER — Akşam Postası “Arnavutluk isyanını çıka- ranlar kaçtılar Her tarafta tevkifat yapılıyor Arnavutluk isyanını çıkaran - lardan ve General Giraldi'yi öl - dürmekten suçlu gazeteci Çerkezi ile Hekuramın ve Fieri kasabası nın jandarma kumandanı Rustem Kra'nın Arnavutluktan ayrılarak ayın 17 sinde İtalyanın Bari ka- sabasına vardıkları bildirilmekte- dir. Tirandan gelen haberlere göre, şimdi Arnavutluğun her tarafın da tevkifat yapılmaktadır. Yugoslavyadan kaçabilen Ar: navutluk âsilerinden bir çokları da, Yugoslavyanın Saray - Bosna kasabasına yerleşmişlerdir. —o— Müthiş bir fırtına Vinçleri ve vagon- tarı devirdi Beş ölü ve otuz yaralı var Cenova, 26 — Son derece şid detli bir firtina limanda büyük zararlar yapmıştır. Vinçler, va gonlar devrilmiş, elektrik fabri kası da zarar gördüğü için şehir bir müddet karanlıkta kalmıştır. Beş ölü ve otuz kadar yaral: vardır. Habeşistana silâh satılmalı mı? Belçika diğer devletlerin Habeşistana silâh satmasını bekliyor Brüksel (Özel) — Belçika hü- kümeti, bundan sonra Belçikadar çıkacak silâhlar için hükümetten veska alinmasını şart koşmuş- tur, Belçika kamoyu (efkârı umu miyesi) Habeşistana silâh satıl ması taraflısıdır. Bu suretle ken disini müdafaaya amkân verilmiş olacağını söylemektedirler. Büyük devletler önayak olu: larsa, Belçikanm da silâh sevki! yatını serbest yapacağı ve Habe- şistana silâh gideceği tabii görülü | yor. Habeş - İtalya ihtilâfr Avru | payı korkuttuğu kadar, dünyanı: öbür ucunda denebilecek Amer! kayı da endişeye düşürmektedir Amerika, büyük harbin tadını tat tıktan sonra, çıkacak her hang” yabancı karp karşısında bir şeve karışmamağa karar vermiş vaz'. yettedir. Kendilerine bir tecavi:z olduğu vakit müdafaaya kalkış»- caklar, doğrudan doğruya kendi lerine karşı harp edilirse, harp « deceklerdir. Amerika için bir dereceye ka dar mümkün olan bu bitarafl'k siyasası ne yazık ki Avrupad” çok güçlükle yerine getirilebilece': haldedir. Avrupada çok sıkı su- rette birbirine bağlı olan menfa- atler, Amerikanın gibi kolaycs bir bitaraflık neticesini doğura mıyor. İşte bunun içindir ki Av rupanın bugünkü nizamını boza cak her hangi hâdiseye karşı el birliği yaparak herkes bugünkü mevkiini ve sukünunu muhafaza ya çalışıyor. İngiltere kabinesinin, uluslar kurumu misakına sadık kalma yolundaki kararı, bugünkü sulh çu devletler arasından gelen en önemli kararlardan biridir. U luslar kurumunun Habeş - İta! yan işini konuşmak üzere toplan. masına on gün kaldı. Uluslar kurumu konseyi bu- günkü ibtilâf karşısında misak.- nın tatbikini isterse, İngiltere de bunu derhal kabul edecek ve har- bin asermm seeysmiyeti KATşısımaa lâzım gelen her tedbire yardım! edecek.. Uzak bir ihtimale göre, ulus- lar kurumunun on gün sonraki toplantısından önce belki bir an laşma yolu bulunabilir. Fakat es- ki tabirlerle “dananın kuyruğu her halde 4 Eylülde kopacaktır.,. Bugünkü durum aşağıdaki tel graflarla anlaşılıyor: 'Ekzaminer gazetesi- nin önemli bir makalesi Nevyork, (Özel) — Amerika » nın, Avrupada çikacak bir harbe girmedikten başka, kendi mem - leketine hücum olmaması için mü dafaasını kuvvetlendirmesi lâzım geldiğini anlatan “Ekzaminer, gazetesi başyazısında diyor ki: “Gençlerimizi (koruyabiliriz, koruyacağız da... Büyük harp da- ha başlangıçta iken doğmuş o » lanlardan hiçbiri bugün evlerin - den alınarak yabancı bir harbe, yabancı ihtilâf yerlerine gönderil- miyecektir. “Eğer harp buraya gelirse, ya- ni Amerika Birleşik Cumhuriyet - lerine mahallinde bir hücum vâki olursa, o zaman iş değişir. O za- man Amerikanm genci ve ihtiya- rt, her doları, her fabrikası ve ma kinesi, her Amir kuvvet — bu, ü» zerimize tahmil edilen harbı — zaferle neticelendirmek için çalı- şacaktır. “Fakat Amerika için namağlâp bir hazırlık yapalım. O kadar ki herhangi ulus veya uluslar grupu için Amerikaya saldırmak tasav- vur edilemez birşey olsun... “Çin Japonyaya saldırmadı. Ja ponya Çine saldırdı. Niçin mi? Çürkü 60,000,000 Japon iyi ha » mane Ordumuzun bu ayın yirmi bi -! rinci günü Trakyada, Büyük Er- kâniharbiye reisi Mareşal Fevzi Çakmağın nezareti altında, baş - ladığı manevralar dün bitmiştir. Manevralardan sonra ordumu- zun Kırklarelinde büyük bir ge - Şit resmi yapması mukarrer bu - lunduğundan bu geçit resmini ta- kip ederek resmileriyle beraber o- kuyucularımıza bildirmek üzere dün Kırklareline bir muharriri - mizle hususi fotoğrafçılarımızdan birini gönderdik. Muharririmiz ve fotoğrafçımız geceleyin yaptıkla- rı dokuz saatlik bir yolculuktan sona bu sabah Kırklareline var - mışlardır. Mubharririmizin ilk telgrafı şu - dur; Kırklareli, 26 — Manevralar - dan gelen ordu bu sabah saat se- kiz buçukta burada büyük bir ge- çit resmine başladı. Geçit resmin- de Mareşal Fevzi Çakmak, ordu müfettişi Fahrettin ve diğer ordu müfettişleriyle Trakya genel mü: fettiş vekili Vehbi, Kırklareli. Tekirdağ, Edirne valileri hazır bu lunuyorlar. Geçit resmi pek muhteşem ol - maktadır. Ordunun her sınıfına! mensup kuvvetler geçitte temsil! edilmiştir ve tayyarelerle tanklar. süvari de geçide iştirâk etmekte» dir. 25 AĞUSTOS — 1938 Şanlı ordumuzun vrası Ordumuzun manevralardap sonra geçit resmi yapacağını du * yan halk sabahleyin erkenden #0 kaklara dökülmüş, evler, binalar bayraklarla donanmıştır. Geçit resmi devam ediyor. Ge çidin saatlerce süreceği anlaşıl » maktadır, Halk, kahraman asker” lerimizi çılgınca alkışlıyor. ... Kırklareli, 26 — Şehre yarın saat ötede koşu yerinde yapılan geçit resmi saat on ikide bitti ve görülmemiş derecede güzel oldu. Seyretmek üzere üç saatlik köy * lerden gelenler, malüller vardı. Geçit resmine tanklar ve tayya" i reler de şitirâk etmişlerdi. Mare * şal Fevzi Çakmak geçit resminde generallerle subaylara bir nutuk söyliyerek şunları söyledi: “Arkadaşlar; “Çetin dağlarda yapılan sürek” li garnizon tatbikat ve talimlerin” den sonra askerin burada yaptığ! geçit resminde gösterdiği intiza * mı takdir ederim. “Çelik orduyu yetiştiren komu" tan arkadaşlara teşekkür ederim. Subay (zabit) ve eratın (efradm) gösterdiği intizamdan da memnu num. Onlara da selâmlarımla be" raber takdirlerimi bildirmenizi rica ederim.,, Halk şenlik yapmakta ve milli oyunlar oynamaktadır. Dördüncü şarap ve bağcılık kongresi açılıyor ğ Lozan, 26 — Arsrulusal dö | yi! düpet semp ye boğa kengyaii. bir milletten delegeler iştirak et. | mektedir. i li hazırlıklı değildir. “İtalyaya hücum eden Habe «| şistan değildir. İtalya Habeşista -| na saldırıyor. Habeşistanın kabile halkı, harbe yalınayak ve birta - kım eskimiş silâhlarla gidecek - ler. Yahut Habeşistandaki ticare- ti ve müstemlekecilik plânları uğ- runa Japonya tarafından kendile- rine verilmiş olan (birkaç gayri münasip modern silâhlarla gire - ceklerdir. “Habeşistanın topu topu sekiz tayyaresi var. Bunları tahrik için Avrupalı pilotlar alması muhte - meldir. Fakat buna rağmen, İtal « yanalrin yüksek süratli tayyare fi-! loları karşısında, bu, aşağı yuka»| rı eskimiş sekiz Habeş tayyaresi hazin bir manzara teşkil edecek * tir. “Çin, müdafaasız (o bir halde, müdafaası sağlam Japonyaya as- la hücum etmez. Habeşistan İtal yaya saldırmaz. Çünkü her ikisi de biliyor ki, böyle bir saldırış yı- kılma demektir, “Eğer Amerika, yani dünyanın bu en zengin memleketi, tam ma nasiyle muhafaza edilirse, bizim üzerimize de bir hücum mevzuu- Yeni : generallerimiz Ordu terfi listesi li del "Aldiğimiz mevsuk iülümats göre, 30 Ağustos günü ilân edi” lecek olan ordu terfi listesi yükse” sölanamaşlak. Ve (400 000000:101pi |: eklen erki ' Jandarma genel komutanı Ge neral Kâzım Orbay orgeneralliğ€ terfi etmiştir. Mümtaz, Halis, Galip, Sabit d* general olmuşlardır. Amerika Sovyet programını protesto etti Vaşington, 26 (A.A.) — D* Bakanlığı, arsıulusal: komün'#t kongresi esnasındaki bazı faa'ir yetleri ve o kongrede bazı deleğ* ler tarafından, komünist teşek küllerinin gütmeleri icap ettiği ” leri sürülen programı protesto La mek üzere, Sovyet cumhuriyetin? bir nota vermiştir. Vaşington. a hareketin, diplomatik ilgilerini yası sırasında Sovyet Cumhuriy?*" tarafından alınan yükenleri b9* mak demek olduğu kanaatini b” lemekte ve iki ülke © arasın normal ve dostça ilgilerin devs”*” nın, her iki hükümetçe, birbif rinin iç işlerine karışmamak ei lundaki yükenlerin yerine get 1 mekle kabil olduğunu gözönü" koymaktadır... . bahis olamaz... Bize karşı harp a- m çalma zır, Amerikan gazetesi, bu suretle mevcut, milyonlarca dolar kıyme- tinde altınm bir yerde kapalı tu - tulacağına, oAvrupa ve Asyadan gelecek tayyare akınlarının deh - şetini düşünmelerini (o hükümete söylüyor. Ve altmın “gömülü, kalmasının ng işe yarıyacağını 30 ruyor., essansaas ama panama asya mm VR Bir yarasö Bir kıza Aşık oldu Kenan Mel0si nin bi gün bu güzel miköyesi bugun beşinci sayıtamızda eee” adas nane”