2 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

2 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

4 görüşüm: .&£emmel bir müessese Ortaköy şifayurdu Sultan Hamid, büyük kızı Ze-! kiye sultanı çok severmiş. Ona, İs- tanbulun en müstesna bir yerinde, yani hem Marmaraya, hem Boğa- za, hâkim olan Ortaköy tepelerim- de bir köşk yaptırmış. Bahçenin yaz kış yeşil durması için, ona gö- re çeşit çeşit kıymetli ağaçlar, ne- batlar diktirmiş. Dağlık arazinin her yerine kameriye, havuz, tarh gibi açık hava bibloları serpiştir- miş... Dağları deldirerek yılarkavi yollar geçirmiş... şte, doktor Ahmet Asım Onur'- un Ortaköy Şifayurdu, bu güzel tabiat ve sun'iyet ortasındadır. Fakat, o, eski devirlerin yaptı- ğına, - ayni derecede himmetler sarfederek - yeni teşkilât da ilâve etmiş. Böylelikle, eskiden renk renk hotozlu saraylıların şakalaşarak dolaştıkları bu Ortaköy parkı, şim- di, cana can katan bir hastahane olmuş... Elli altmış dönüm arazi üzerin- de itiraz edeceğiniz bir tek inti- zamsızlık göremezsiniz. Hastaha- ne paviyonlarının her Yeri, fenni bir tasnife tutulmuştur. Vesait bolluğu, hastahaneyi gezen herkesin gözüne çarpıyor. Eskiden “hastahane köşelerin- de sürünmek,, insanların en kork- tuğu şeydi. Fakat, büradan, aksi bir his hasıl oluyor: “Ah, şuranm bir istirahat paviyonu da yapılsa ve gelip bir iki hafta otursam ..,, diyorsunuz... Doktor Ahmet Asım burasını! Avrupa sanatoryomcularina parij Yeni lise 300 talebe bugün Hususi lisslerden Cağaloğlun - da bulunan Yeni Lise kapanmış - tır. Mektebin kapanmasiyle üç yüz talebe tam imtihanların baş - ladijı bir sırada orta yerde kal - mıştır. Mektebin resmi İiselerle maariften musaddak muadeleti bulunmadığı ve başka muadelet - -Büyükadaya |! giderken Gem - liği boyladılar | Denizde ölümle | pençeleşmeden sonra| güçlüklükle kurtulabildiler | | Gemlik, 1 — Kızıltoprakta o - turan malül zabitlerden Zühtü, Yanında 12 yaşında hizmetçisi Hulüsi olduğu halde Modadan bir sandala binerek Büyükadaya açıl- mıştır, Bu sandaldan biraz sonra Çekposlovakyanm İstanbul Konso losunun oğlu da diğer bir sandal- la Büyükadaya gitmek üzere Mo- dadan ayrılmıştır. Fakat sandal - lar yolda fırtınaya tutulmuşlar ve Katırlı önlerine kadar sürüklen - mişlerdir. Geceyarısından « iki saat sonra Katırk önlerine gelen Zühtünün sandalı batmış, diğer sandalda büyük tehlike geçirmiştir. Kaza -| zedelerin feryatları o sırada geçen Adil kaptanın motöründen işitil - miş, biraz sonra muhakkak bir &- lümdem kurtarılmışlardır. Gemlik / belediyesine misafir edilen kaza - zedeler İstanbula gönderilecek - erdir. İ SenJerj hastanesine kaldırılmış, suç- mak ısırtacak şekilde, sırf kendi teşebbüsile ve çalışmasile yapmış- tır. İhtisası kadın hastalıkları ol-| makla beraber, yeğeni operatör İf- fet vediğer doktorlar vasıtasile her cins hastaları kabul ediyor. Böy lelikle, on sene zarfında 2545 has- tayı burada barındırmış, iyi elmiş- tir. 1945 ameliyat yapmıştır. 6838 hastaya da ayakta bakmıştır. Bu rağbete, bütün mükemmeliyetler arasmdaki ucuzluk da sebebiyet vermiştir. Dünkü tören münasebe- tile şu sözleri söyledi: “Bugün gördüğünüz eser, her şeyden evvelCumuriyet tejiminin serbest meslek erbabına çalışma alanında bahşettiği geniş serbesti ve rejimin yüksek öndesi Atatür- kün çok kıymetli irşatları sayesin- de meydana gelmiştir.,, Ahmet Asım, sade bir pratisyen değildir. Çıkardığı risalelerle ve orijinal tetebbularile genç bir â- limdir. Fakat ben, onun diğer meziyet- leri arasında şu husuşiyetini kayd- etmek istiyorum: Teşkilâtçılık!... Azimle ele aldığı bir şeyi, her gün bir kısmını tamamlıyarak, en ufak teferruatı hesaplıyarak adım adım ilerletmek... Yani garpli ka- fası!... Törende doktor Ahmet Asım- dan sonra Kızılay İstanbul mümes sili doktor general Ali ve eski şeb- remini operatör Emin de söz söyle miştir. Davetliler, ikram görmüş- ler; Çok Hoş Vakit geçirmişlerdir. sp “«va-nNa) kapandı şaşgın bir halde siz lise mevcut olmadığı için bura talebesi diğer resmi ve hususi li » selere ancak imtihanla girebile - ceklerdir. Tam lise mezuniyet imtihanla - rına rastlayan bu müessif hal ta -| lebeyi şaşırtmış ve çok müşkül bir vaziyette bırakmıştır. l Yİ — Simli arkasından Vurdu Yağkapanında oturan Göztepe mo- törü sahibi İnebolulu Hasan yanında karısı Hacer olduğu halde Salıpazarın- dan geçerken evvelce motöründe çalı- şan abdülkadir önüne geçmiş, Hasanı bıçakla sırtından yaralamıştır. Yarak lu yakalanmıştır. Cam düştü Aksarayda Millet caddesinde doktor Drasonun kabinesinin camı rüzgürm tesiriyle düşmüş, ve Muharrem isminde İlci çocuğun başına isabet ede- rek yaralanmıştır. Gülmesine kızmış Kasımpaşada Mektep sokağında süt- çü Ahmet arkadaşlariyle yemek yerken dükkünma Mustafa isminde birisi gel- miştir. Ahmet, gülünce Mustafa kız- mış, eline geçirdiği yoğurt kâsesini Ah- medin kafasma atmıştır. Ahmedin ba- şı yarılmıştır. Erkekleri yaraladı Kasımpaşada sütçü Sefer ve oğlu Mehmetle ayni evde oturan çamaşırcı Ayşe çamaşır yıkamak yüzünden kav- ga etmişlerdir. Ayşe Seferin o başına ve Mehmedin koluna demirle vurarak yaralamış, yakalanmıştır. Şorör kaçtı Seyyar posta memuru Sait altıncı daireden geçerken 2223 numaralı oto- mobilin altında kalmış, yaralanmıştır. inkişafı Ekonomi bakanlığı önemli bir proje hazırlıyor Ekonomi bakanlığı tarafından çağırılması üzerine deniz tecim direktörü Müfit Necdet Deniz An- karaya gitmiştir. Bir müddet An- karada kalacaktır. Karadeniz ve Akdeniz limanlarında yaptığı e- tüt gezisinden sonra Müfit Necdet Deniz'in Ankaraya gidişi çok ö- nemli bir işle ilgili bulunmakta- dır. Öğrendiğimize göre, ekonomi bakanlığı Türk limanlarınm inki- şafı ve liman hizmetlerinin kolay- laştırılması için çok yerinde bir karar almış ve yeni bir proje ha- zırlamağa başlamıştır. Bu proje ve karar ile limanlarımızın yeni çalışma durumu tespit edilmite- dir. Bakanlığın bu proje ile baş- kca ülküsünü liman, dizbarko ve iskele ücretleriyle resimlerinin bir- leştirilmesi teşkil etmektedir. Bu suretle liman işlerinden en karışık olanıdır. Gerek halkı, gerek yabancıları çok uğraştıran bu mesele kökün- den halledilmiş olacaktır. Bir gazetenin Ankara aytarı, Müfit Necdet Deniz'in Ankarada bu gezişinin Şirketi Hayriyenin A- nadolu yakası halkından aldığı bi- let ücretleri meselesiyle alâkadar olduğunü ve ekonomi bakanlığı- nm tarifenin bü kısmını reddede- ceğini yazıyordu. “Halbuki Müfit Necdet Deniz'in yazdığımız gibi seyahatine sebep liman ücretleri işidir. Ekonomi bakanlığı yeni tarifeyi tasdik etmiştir. , —— Istanbul telefonu Dündenberi devlet idaresinde çalışıyor İstanbul telefonu dünden itiba ren devlet tarafmdan işletilmeğe başlanmıştır. İstanbul telefonu | Bayındırlık Bakanlığı tarafından verilen bir kararla üç kişilik bir i- dare heyeti tarafından idare edi - lecektir. Bu heyet Ankara otoma: tik telefon direktörü Niyazi, Na fıa Bakanlığı muhabere direktö - rü Kadri ve telefon mühendisi Fu- attan mürekkeptir. ; Türk tebasından olan memur - lar işten çıkarılmamıştır. Yaban cı memurlar, üçü müstesna, heps çıkarılmıştır. Bütün. ii Bakanlar doğu gezisine çıkacaklar Bayındırlık bakanı da yakında doğu . illerimizi Tarım bakanından (ziraat ve-| kilinden) sonra bayındırlık baka- nı (nafia vekili) Ali Çetin Kaya- nın da yeni üçüncü genel ispekter- lik bölgesi olan sekiz doğu ilimiz- de bir öğüt gezisi yapması karar- laşmıştır. Bayındırlık bakanımız sandığına göre, Şerk demiryolu- nun satın alınmasına ait komuşma- ların başlamasıda öce bu doğu ge- zisini yapacaktır. Sekiz doğu ilinde (şark vilâye- tfnde) yol, köprü, posta, telgraf işleriyle Sivas — Erzurum demir yolunu inceliyecek olan Ali Çetin Kayaya bu gezisinde bakanlık ge- nel direktörlerinin, bilhassa dev- gezecek let demir yolları genel direktörü Kemal, posta, telgraf ve telefon genel direktörü Nazif ve yollar ge- nel direktörile bakanlık özel ka- lem direktörü Nejadın refakatleri muhtemeldir. Öğrendiğimize göre, bütün ba- kanlar doğu illerinde sırasiyie bi- rer etüt gezisi yapacaklardır. Bu gezilerle yeni genel ispekterlik teşkilâtıma göre o bakanlıklara bağlı olan dirktörlikler ve dairele- rin işlerine düzen verilecek ve do- ğunun inkişafı için yapılmakta o- lan projeye o bakanlığa taallâk e- den kısmı tespit edilecektir. Balkan haftasında geleceklere kolaylık göstermek için llbaylık (vilâyet), iki hafta, sonra başlayacak olan Balkan haf- tası münasebetile şehrimize gele- cek olan yabancılara mümkün olabilen bütün kolaylıkların gös- terilmesini ilgili dairelere bildir- miştir. Balkan haftası münase- betiyle bu hafta için bütün Balkan uluslarnın İstanbulda kardeşçe birişmesini kutlulamak üzere pul- lar ve kartpostallar bastırılmıştır. Bu pulların daha çok yayımını te- min etmek üzere cigara ve tütün paketlerinin üzerine yapıştırılma- sr için inhisarlar idaresine ve kib- rit paketlerine yapıştırılmak üze- re de kibrit inhisarlarına verilmiş- tir. Diğer taraftan Balkan haftası münasebetiyle şehrimize gelecek bütün gezginler için Balkan ulus- larmca bir tek etiket kabul edil- miştir. Bu etiketler valizler üze- rine yapıştırılacaktır. (Balkanlı dostlarımızın kolayca tanıması i- çin bu etiketlerden birer tanesi nümune olarak gümrüklere gön- derilmiştir. Bu suretle Balkan gez- ginlerine en kolay gümrük mua- melesi yapılacak ve salonlardan süratle geçmeleri temin edilecek- tir. : » . Önümüzdeki Balkan haftası i- çinde limanımızı ziyaret edese Yunan filosu için hazırlıklar ya- pılmaktadır. Filo bir kruvazör, üç torpito muhribi, üç denizaltı ve bir nakliye gemisinden ibarettir. Kaçak cigara Galatada tramvay caddesinde ka- çak Bulgar sigarası gördüğünü mat - baamıza haber veren Karantina cad - desinde Kavalalı Kâzım, bize gönder- diği bir mektubunda bu sigaraları Ga- latanın bir çok yerlerinde değil, yal - nız bir yerinde gördüğünü söyliyerek bu noktanın tavzihini istemektedir. —— Istiklâl harbı filmi İstiklâl harbına ait bir film ha zırlanmıştır. Film yakında lamam lanacak ve memleketin her yanın da gösterliecektir. —— ; Üç aylık maaşlar Mütekait, dul ve yetimlerin üç aylık maaşlarınm Emlâk Banka - Güreşirken düştü, ertesi günü öldü Beyoğlunda eski Venedik 80 « kağmda 13 numarada Bakkal Di. mitri Coninin on sekiz yaşındaki oğlu Vasil perşembe akşamı aynı sokakta on sekiz yaşında, Salihle şakalaşırken işi güreşe çevirmiş - lerdir. Bu arada Vasil kaldırımın üzerine düşmüş, fenalaşmış, evine gidip yatmıştır. Vasil evvelki sa bah çalışmak üzere dükkâra git miş, çalışamamış, evine giderek istirahat etmek istemiş, biraz son- ra ölmüştür. Vasilin nezfi dima - ğiden öldüğü anlaşılmıştır. sınca kırdırılmasma bugünden i - tibaren başlanacaktır. ŞEHRİN DERDLERİ Edirnekapı-Beyoğlu tramvayı Öğretmen (muallim) Haçapulos bize şu mektubu yazıyor: “Edirnekapı lerinden biri olmaktadır. Beş altı sene evvel binlerce lira sarfedilerek yapı- lan Edirnekapı « Fatih caddesi şehrimizdeki cadde - lerin en güzellerinden biri olmuştur. Tramvay işleme» ğe başladıktan sonra bu güzel yolun iki tarafında gü- zel binalar inşa edilmeğe başlandı. Şimdi buralarda birçok kibar halk oturmaktadır. Bundan başka Edirnekapıda Kariye camli, surlar, Tekfur sarayı, Edirnekapı eamii, Çukurbostan gibi İs. tanbula gelen her seyyahın muhakkak surette ziya « haricindeki asfalt ret ettiği yerler vardır. Hele sur Jstanbulun en iyi, ve en güzel semt- yol da tamamlanıp Marmara ile Haliç birleştirildiği zaman buranın itibarı pek çok artacaktır, Yalnız bu civar halkının bir derdi var: Edirneke- pun RBeyoğluna bağlıyan bir tramvay hattı olmaması, Halbuki burada oturdukları halde işleri Beyoğ « lunda olanların sayısı pek çoktur. Ve gittikçe de çoğalmaktadır. Yalnız iki tramvay değiştirmek sure » tiyle iki misli fazla para vermek bu gibi kimselere çok masraflı gelmektedir. Eğer tramvay şirketi arzumuzu genlenecektir. yerine getirir, Edirnekapı ile Beyoğlu arasında tram- vay İşletmeğe başlarsa bundan hem halkı memnun e- decek hem de bu semt daha fazla kalabalıklaşarak