29 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Endüstri birliğinin iş kanunu hakkındaki itirazlarına dair, ar- kadaşımız (Vâ . Na) 25 Eylül ta- rikli sayımızda, düşüncelerini yaz. mıştı. Cümhuriyet gazetesinin i- ki gün evvelki nüshasmda, birlik başkanı Bay Vasıfın arkadaşımı- şa karşılık verdiğini görüyoruz. Dokunduğu noktalar üzerin- de madde madde duruyoruz: 1 Bay Vasıf, Haber'de, birli- Yin iş kanunu projesine itiraz et dair çıkan yazıları we rivâyet kabilinden şeyler gibi istiyor. Halbuki bu- gun böyle olmadığına bizzat birlik başkanı Vasıfın bundan evvel iş kanunu projesine itirazlara dair muhtelif gazetelerde çıkan beya- Batı en açık bir misaldir. 2 — Kadınların geceleri çalış mamaları meselesi Haber'in his . lerine mağlüp olarak yâzmış ol - duğu bir kısım değildir. Nasıl ki projeye de bu nokta ehemmiyetle konulmuştur. (Kadın amelenin gündüz ve erkek amelenin gecele- ri çalışması pek âlâ kabildir, Kal dı ki iddia edildiği gibi. bizde a- mele kıtlığı da yoktur. Sanayicilerin kadın ameleyi daha az yevmiye aldığırdan kul. landıkları muhakkaktır. Acaba bizzat sanayi birliği başkanı ken- di fabrikasına girerken erkek a- melenin kapı önünde iş istemek ak am im görmüyor ve om Bir noktaya dikkat Bir müteahhidin oynadığı oyundan alacağımız ders Yanan adliye sarayınm 'enkazı- nı kaldırıp, arsayı belediyeye tes. lim etmeyi üzetine alan müteah : hit, enkazm parâ eder kısmını sa. tap yedi bin lirayı cebe indirdik » ten sonra ortadan; yok" olmuş. Görülüyor, ki müesseselerin açık arttırma, kapalı eksiltme yollariy. le iş verip İş'almaları maksadı te- min etmiyor. Herhangi bir işe gi- receklerin. yüzde. yedi. buçuk pey akçesiyle, herhangi bir bankanın kefalet mektubunu getirmeleri kâ- fi değildir. Havale edilecek işle - rin, on pâra ucuz Yaptığılmasma' uğraşmaktan ziyade, İşisâlacak gahis Veya müessesenin Piyasada. ki firmasına dikkat etmek, ticaret alanmdaki. şöhretine güvenmek İizımdır. Aksi takdirde, havale e. dilen işler böyle yarıyolda kalır), ve - mukavelenin . bozulmasından baska çare bulunamaz. Ticütet Odası, fiyat kıranlarla, sözlerinde durmıyanların isimleri. ni bir Kara Tiste ile yayacaktı. Ay- ni isi her müessese yapsa çok İyi olacak. Adliye sarayı enkazını ye- di hin lira kârla satıp ondan sonra sözünü tutmıyan müteahhit kim - dir? Bu iş kendisine nasıl Havale edilmiştir? Neden havale edilmiş. tir? Bunlar ortaya dökülürse bir dereceye kadar tekerrüründen sa. mılır, —$.K. © Endüstri birliği ve iş kanunu salar, geldiğini tabii pek âlâ bilirler. aaa Ölçüler muayene edildi kadınlarını, çocuklarını besledi - | Gini düşünmüyor mu da ille, — dünya teamülleri haricinde — Türk kadınının gece yarıları çâ- lışmasımı istiyor? 3 — Avrupada olduğu kaydedi- len zararlı rekabet bizde de faz- lasiyle yardır. Bir dokuma fab-| rikasının sahibi olan (muhterem başkan bunu dokuma fabrikaları mamulâtınm süratle ilerliyen fi. at düşüklüğünün rekabetten ileri Bizim memlekette fabrikalar 0. kadar çok değildir amma, bir kı-| sım fabrikaların meselâ, o ipekli kumaş fabrikalarının ihtiyaçtan) çok olduğu.muhakkaktır. 4 — Kanun projesi fabrikala- rın yalnız gündüz çalışmasını is- tihdaf etmediği gibi, bizde böyle bir iddiada değiliz. «Ancak, tek- rarlıyoruz: Geze kadının yerine erkek çalışabilir. 5 — Hükümetin iş kanunu en muvafık şekle sokacağı ve mec, listen bu şekilde çıkacağı muhak- kaktır, Proje'yapılalı * beş sene olduğu halde hâlâ üzerinde ince- lemeler yapılması buna delildir. 6 — Pazartesi gününden itiba- ren içtimalar yapılaca; göre, anlaşılıyor ki, birlik de bu husüs- ta fikrini henüz tespit etmemiştir. O halde birlik reisinin fikirlerini şimdilik şahsi telâkki etmek lâ- zımdır, m a a Öğrendiğimize göre, Ekonomi Bakanlığının iki yıl evvel kurduğu ölçüler ve ayar müdürlüğü, yeni bir çalışma programı hazırlamak: tadır. Geçen 934 yılında fabrika ve gümrüklerde muayenesi yapı- lan uzunluk ölçüleri 60 bin, tartr.' terazi ve baskül 455 bin, mayi ve .| su sayaçlarından 9I bin, hava- gazı 6 bin ve elektrik sayaçların- dan da 25 bin kadardır. (Son Posta) Çam tohumu toplanıyor Vilâyet Ziraat Müdürlüğü, İs- tanbulun muhtelif semtlerindeki cins çam ve göknar © ağaçlarınm tohumlarını toplatmıya karar ver | miş ve dünden itibaren de işe baş- lanmıştır, Beykoz ve Dolmabahçe saraylarıyle Ye- | niköydeki bazı hususi bahçelerde: ki çamların tohumlarını tetkik et. İ miştir. Uludağdan da “çam to | kestanesi de toplattırılmaktadır. Bunlar fidanlıkta üretilerek | İs- tanbulun her semti ve Boğazın yamaçları ağaçlandırılacaktır. (Son Posta) Üniversitede dersler İstanbul Üniversitesi, yeni kı- sımların ilâvesiyle salı günü ça- lışmıya başlıyacaktır, Geçen yıl yapılmasına başlanan biyoloji ens titüsü bitirilmiş gibidir. Dabili| mefruşatı konulduktan - ve gene yeni yaptırılan observatuara he- nüz birçok âletlerinin getirilme. mesine rağmen, eksik âletlerle çalışılacaktır. (Son Posta) meyva fi; i danlık direktörü Enver dün Yıldız! humları ve ayrıca iyi cinsten ati en kongresi Fiyatları düşürenler hakkında tedbirler Belediye, adliye alınacak Birinciteşrinin gedir nn rada toplanacak olan ve Ek mi Bakanı Celâl Bayar'ın im hık edeceği fındık kongresi için şehrimizde de hazırlıklar başla - önişter. Şebrimizdeki fmdık ihra » cat firmalarından kengreye mü - messil göndermeleri . istenmiştir. Tecim Odası da kongreye bir ra- por gönderecektir, Kongreye şimdi fmdık mnta - kalarmda incelemeler yapan Ta - rım (Ziraat) Bakanının görüşleri de bildirilecektir. Neticede fındık alrrmızm istihsal, alım satım, am- balâj ve ihraç vaziyetleri tespit e- dilecektir. Bu yıl fmdrklarımızm birtakım spekülâtörler tarafmdan düşürül- lığiyle meydana vurmuştur. Bu yıl fmdık rekoltemiz dolgundur. En büyük rakibimiz olan İspanyada kacak bir halde değildir.Buna rağ ya da Habeşistana harp hazırlığı yaptığından fımdık ihracatma ba kacak bir halde değildr. Buna rağ- men spekülâtörler fındrkirrmrzm in düşürmeğe başlamış - m, ür m çin zamanında işe bu - hunmaktadır. Bu hareketlere kat'i bir son vermek için cezri tedbirler almacaktır, ye Bakırköy çimento fabrikası hissedarları toplanıyor Bakırköy çinmento fabrikası he yeti umumiyesi bugün toplana - caktır, Heyeti umumiyede bilhas- sa kimin zimmetine geçtiği bir türlü tayin edilemiyen 28 bin kü. Nazillide pamuk islah istasyonu Nazillide Tarım (Ziraat) Ba - kanlığı tarafından bir pamuk ıs - lah istasyonu kurulmuştur. Bu is - tasyon şimdi yeni binalar ve de - polarla genişletilecektir. Nazilli pamuklu Okombinası (kurul. duktan sonra bu kombinaya lâzım olan pamuğun yetişlirilmesinde bu istasyon çok faydalı olacaktır. Şehrin sırtına yük olan enkaz! sarayı moloz- larını denize dökmekten başka çare bulamadı, fakat... Aradan iki yıl geçtiği halde yan; dığı gündenberi enkazı üzerirtde dedikodular bir türlü eksik olmu - yan eski adliye sarayı enkazı ye - niden garip bir vaziyete düşmüş. tür. | Adliye sarayınm enkazı evvdâ bir müteahhide verilmişti. Bu mü- teshhit binanın enkazmı kaldır - mayı ve arsayı tertemiz vaziyeite be'ediyeye teslim etmeyi 2000 Ti- raya üzerine almıştı.Bu müteahhit binanm işe yarayabilecek kısım « larını 7000 İiralik bir İcârla satmış ve ondan sonra geri kalanm pek de para edre nesneler olmadığını görmüş olacak ki bırakıp gitmiş- tir. Bu vaziyette ulusal mallar ia- Ii resi müteahhidin depozito akçe - sine vazıyet etmekten ve muka - veleyi feshetmekten başka hiçbir şey yapamamıştır. i Ulusal mallar idaresi şimdi geri kalan horasan, harç ve işe yara - dırmak istemektedir. Çünkü bu horasan ve harçlar da yapılar i « çin oldukça iyi bir para ile satıl. maktadır. Evvelce yazdığımız gibi bunla. rın da nereye konu'abilsceği be « lediyeden sorulmuştur. Belediye nihayet bu sorguya cevap vermiş ve adliye enkazının be'ediyenin göstereceği yerden denize dökü - lebileceğini bildirmiştir. Ulusal mallar idaresi belediyenin bu tek- Gibi birşey olmuştur. Uhmaj mallar idaresi bunlarm kaldırıl- cağı bir yer istemektedri. Halbu. “ ki belediye de şehrin ber yanımı gözden geçirdiği halde bu kadar muazzam bir yığının konulabile - ceği bir yer bulamamaktadır. Şu vaziyete göre adliye sarayı enka- zı şehrin sırtına ağır bir yük ol « muştur. “Yeni gümüş .paralar Onbeş güne kadar piyasaya çıkarılıyor mıyacaktır. Bu paralar çıktıktan sonra yavaş yavaş nikel 25 kuruş- Tiklar ve kısmen de kâğıt Hralar kaldırılacaktır. ii 5 yal Yumurta piyasamız yükseliyor Son günlerde memleketimizde yumurta fiyatları yavaş yavaş, far) Kat emin bir şekilde yükselmekte- dir. Bu suretle fiyatlarından çok kaybetmiş olan Türkiye yumurta- ları eski normal “seviyesini bul - maktadır, Şimdi iri taze yumurta- larm sandığı 20 liraya kadar ve ikinci mallar da 14 16 lira arasın. da fiyat almaktadır. Romanyadan gelecek göçmenler Trakyaya yerlestirilecek göç “ â| men işleriyle alâkadar olmak üze- re Sağlık ve Sosyal yardm Bakanı Dr. Refik Soydam dün şehrimize gelmiş. akşam üzeri de Muratlıya gitmek üzere Konvansiyonelle Sir- .| keciden hareket etmiştir. Bugün Muratlıda Trakya Genel Enspektörü General Kâzım Dirik, Edirne, Tekridağ, Kırklareli ve ve Edirneye nakil ve iskân edile - ceklerdir. h Bundan başka ekinlerini kaldır. dıktan sonra Romanyadan memle- Lâlelide bir dolaşma! Aşağıda okuyacağınız satırlar tatilini Istanbulda, geçirdikten sonra tekrar Anâdoluya memuriyetinin başına giden bir ar- kadaşımızın İstanbul hakkında ihtisaslarıdır: “Yaotağundayım.. En tatlı uykum sırasında birden- Lâleli civarında bir apartımanda bire: — Süt! Feryadiyle uykumdan uyanıyorum. Rahatsızlığın, uykusuzluğun tesiriyle biraz sonra tekrar dalıyorum. Fakat katır kıtır yenen sıcak sabah ( #ünitlerinden, iyi kemer patlıcanlarından, ayşekadın Elcevap: #asulyelerinden göz yummak kabil değil. Saat yedi sularında ister fa » temez yataktan fırlamak lâzım, Lâlelinin ikinci derdi de hırsız korkusudur. Bütün dikkatlere rağmen bulunduğum < apartımamı iki defa Pirsız ziyaret etti. Son beni terkeden palto ve muşambamın o ebedi hasretiyle ziyaretinden'biri kışa yakın çok var ki bilmem-isminin “dikenli,, kelimesiyle değiştiril » mesi nasıl olur?,, — Muvafık our!