6 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

6 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 ia Siyasa Italyanın yeni siyasal teşebbüsleri Paris ve bilhassa Roma yeni si- yasal sereyanlara şahit olmakta» dır. Şimdiye kadar milletler cemi- ve İngiltere Londranın hoşuna gidemezdi ve gitmedi. Son aylarda İtalyanın ki İngiliz siyasasma aykırı teşebbüs- yeti ve İngiltere ile teması kesmiş|! leri, İtalyan gazetelerinin Akde- bir halde bulunan İtalyanın son bir iki gün zarfında iki gaye ta- kip ettiği görülmektedir. İtalya her şeyden evvel az za manda kat'i neticeye tesir edebi. lecek muzafferiyetler elde etme- ğe bütün kuvvetiyle. çalışmakta, sonra da Fransanın yardım ve il timasiyle İngiltere ile o anlaşmak istemektedir. İtalyanın Londra sefiri Grandi tarafından İngiliz hariciye bakan lığıma yapılan teşebbüsün manası açıktır. Anlaşıldığına göre, İtal- ya, Akdenizde iki tarafın aldığı tedbirlerden vazgeçmeğ!, muha - rebenin başka sahalara sirayet et - memesine müştereken çalışmağı teklif ediyor ve ayni zamanda İn- gilterenin âll menfaatlerinin ehem miyetle nazarı itibare almacağını da vadediyor. .. . Habeş - İtalyan harbinde, şe raitin İtalya için müsait şekilde inkişaf etmediği hakikattir. Geci- kecek bir neticenin dahilde ve ha- riçte İtalya için fena akisler üyan- dırabileceği akılları gelmektedir. Beş altı ay devam edecek bir muharebe için Musolini'nin bütün tedbirlerini öldiğinda şüphe edi nım finansal ve ekonomik (malt lemez. Bununla beraber İtalya - ve iktisadi) menbalatı sonsuz de- dildir, Baha şimdiden, İtalya ma- di bankasının dört ay evvel yedi milyar lirete varan altm mevcudu dört milyara düşmüştür. Diğer taraftan birçok memle- ketlerde ve bilhassa (İngilterede yapılan İtalyan mübayaatın tes- viyesi de şimdiden geçikmektedir. Milletler cemiyetinin alması çok muhtemel zecri okonomik ted birlerinden sonra İtalyanın duru- mu daha - güçleşecektir. Harbin devamına yarıyacak iptidai mad- delerin şimdiden sonra kolayca ö- denememesi ve ithal edilememesi ihtimali ise düşündürücü bir key: fiyettir. Bunun içindir ki İtalya acele ediyor. Bunun içindir ki İngiltere fazla düşünmek, derin düşünmek ihtiyacını duyuyor. Geçen gün.de söylediğimiz gi- bi, Habeşistanda başlıyan harbin manası daha geniştir. Bu meselede İngilterenin her fürlü tehlikeden uzak bulundur - mak istediği Hindistan yolumun bir rol oynadığr şüphesizdir, Lâ - kin büyük Britanyanm uyanık bu - lunmasında başka © sebepler de vardır. İngiltere yüz küsür senedenberi Akdenize hâkimdi. Uzun zaman: | danberi İngilterenin bir peyki o. lan İtalya, Musolini'nin idaresi! altında inkişaf etti. Bilhassa hava | ve deniz kuvvetlerini © arttırması| Istanbulda Bomonti Şişe Birası Müşterilerinin kazandıkları omükâfatlar 56534 No. 69241 " 65246 " 100 Lira 6o 30 nizdeki İngiliz hakimiyetine karşı yaptıkları neşriyat o ve Akdenize bir kadim Romalı ağzıyla Nostrum) yani (Bizim denizi- miz!) demeleri İngiliz denizcileri. (Mar çi müracaatte bulundular, HABER — Akşam Postası Ecnebi sosyeteler Kazançlarını üzüm ve hayvan olarak memleketimizden çıkaracak Ankara, 5 — Memleketimizde- ecnebi banka ve #osyetelerden büyük bir kısmı kazanç hisselerine mukabil harice kuru üzüm yolla. mak üzere ekonomi (bakanlığına Sosyeteler İzmir üzüm © kuru- mundan alacakları üzümü Türki- nin gözünden kaçamazdı ve nite.) ”* ile klerng anlaşması yapmamış kim kaçmadı. olan memleketlere gönderecek- Geçen yen könun ayinda Ro: slerdr. Ekonomi bakanlığı bu mü- mada yapılan Fransız . İtaiyan anlaşması lâtin hemşebrilerin a- racaatleri tetkike başladı. Diğer taraftan memleketimiz- detâ birleşmesiydi ki, bu, İngiliz) den bir buçuk mülyon Tiralık hay- dış bakanlığın: memnun edecek) van Srkarmasma izin verilen elek- mahiyette değildi! Ji Akdenizden İngiliz hakimiyeti. ni ve İngiliz imparatorluğu yolla- rını tehdit eden anlaşmalara, e- mellere İngilterenin cevabr gecik- medi. Geçen on sekiz nisanda ya. pılan İngiliz . Alman deniz anlaş- masr bu cevabın birinci faslını teş- kil etti; Bunurila İngiltere Avru) ** — toplantı yapmıştır. Sayım padâ bozulan müvazeneyi kısmen| t* PİT topalntı yapmıştır. Sayım doğrultabildi. İngiltere Bununla da iktifa et- medi, Habeş meselesi dolayısiyle Fransa ve İtalyanın arasını açma- ğa çalıştı. Fransayı bütün gayretiyle ulus. lar cemiyeti paktını tamamen tat) rilecektir. bike yanaştırmağa, yani İtalyaya karşı sevke çalıştı. Buna da şim- diye kadar az çok muvaffak ola- bildi, Fransız efkârr umumiyesi- nin mühim bir kısmı İtalyaya kar. $ı yapılacak her hangi bir hareke- te itiraz etti. Son günlerde İse Fransada İtalya taraftarlığı, ven had halini buldu. Buda, İngiliz - Alman deniz anlaşmasına, Alman kara teslihatına İngilterenin göz yummasının, Fransızlar tarafm- dan verilen cevabını teşkil etti, Milletler cemiyeti, Adua birer sahneden ibarettir. Habeş - İtalyan piyesini yazan ve oynuyanlar Paris, Roma ve Lon. dradadır. Piyesin kaç perdelik olduğunu zaman gösterecektir. Bununla beraber asıi aktörle- re acımamak, facianın bir an ev- vel bitmesini temenni etmemek el- den gelmiyor. Raif N. Meto PE LR KV Ey BUGÜN MELEKİ sinemasmda FERNAND GRAVEY MARCELLE CHANTAL ve meşhur Zigan orkestrası ROD SANDORİ MACAR ROMANSI Büyük Fransız filmi Mükâfatlarını almak Üzere bu numara hamlllerinin en geç 20 ilkteşrine kadar şirkete müracaatları rica olunur. Istanbulun Ankarada sefaretler trik sosyetesi de cenup mmtaka. smdan satm aldığı hayvanları Mer sin limanma göndermeğe başla- mışfır. Nüfus sayımı hazırlıkları Nüfus sayrm bürosu dün vilâyet- bürosu halka hitap edilmek üzere beyannameler hazmlamıştır. Ana- dolu ilbaylıklarmda sayım hazır. Irkları görmiye giden istatistik genel direktörü aym on (beşinde şehrimize gelecektir. Yakmda sa- yım etrafında konferanslar da ve- Poliste: Hırsızlık caddesinde kömür. cü Mehmedin dükkânma Şerafet- tin isminde birisi girmiş, üç çift yakalanmıştır. y Kurtarıldı Galata köprüsü © altından ge- çen Rizeli İlyasm motöründe dü- menci Hasan kazaen denize düş- müş, kurtarılmıştır. kurtuluşu Bugün, İstanbulun yabancı ik lerden kurtulduğunun on ikinci yıldönümüdür. Bu münasebetle bu sabah Taksimde bir geçit resmi yapıldı. Saat dokuzda kıtalar ve mektepler Sultanahmet meyda. nmda toplanarak Taksime gitti- ler. Burada Abideye çelenk kon- du. Haztrlanan direğe bayrak çe- kildi. söylevler söylendi. Sonra da geçit resmi yapıldı. İstanbullular bugün ve bu ge- celurtuluş günlerini büyük bir se. vinç içinde kutlulayacaklardır. konferans verecek Ankara, 5 — Son teşrinden iti- tir. Konferanslar ekonomi bakan- lığı konferans salonunda verile. cektr. Ecnebi sefirlerinden ve se- faret mümessillerinden başka dış işleri bakanlığı mensupları da kon feranslar vereceklerdir. Gardenbar Kışlık sâlonu açrldr. Her akşam müzik, dans, varyete numaraları. Kabare, Nefis alakart ve tabildot yemekler, ehven fiyatlar. Pazar günleri saat 17,30 da çaylı dans varyete çay komple 75 kuruş. ZAYİ — Tatbik mühürümü kay- bettim. Yenisini çıkaracağımdan eskisinin hükmü yoktur. Düzce, Yemenici Mehmet Zeki.) . . Habeşistanda muharebeler (Baş tarar: 2 ncide) yoluna yaklaştırmak istemedikle- rini göstermektedir. Adisababa, 6 (A.A.) — Sü ba- kanı Rassulo 100 bin (kişilik bir ordunun kumandasını deruhte et- mek üzere Ankobere gitmiştir. Bizzat imparator karargâhmı te- sis ederek harekâtı idare etmek istiyor. İmparator ve imparato- riçe şehri dolaşarak halkr müda. faa tertibatı almağa davet etmek- tedirler, Saray, istasyon ve diğer bazı noktalar hava hücumlarma karşı müdafaa topları ile muhafaza al tma almmışlardır. Diplomatlar, arsrulusal duru. mu görüşmek üzere dün bir top- İantı yapmışlardır. iki şehir düştü Anadolu ajansmın bu sabahki son telgraflarından anlaşıldığına göre, İtalyanlar, Musa Ali cephe- ler, yolun üzerinde bulunan Dan» gela ve Dagetta kasabalarmı işgal Şapa oturan husu etmişlerdir. Fakat, bu istikamete Habeş Sü Bakanr yüz bin askeriy- Je yürümektedir. Somali cephesi Cenuptaki İtalyan harekâtına gelin. ce; İtalyanların Dolo istikametinden ilerleme harekâtına geçmeleri bu sa- hadan yürürken susuzluk tehlikesine maruz kalmamak içindir. İtalyan kuvvetleri Vebbe nehrinin yatakla - rmdan daha kolay ve rahatça Adisa. babaya doğru yaklaşabilir. Itiyanların şimdiye kadar bu cep -| | hedeki muvaffakiyetleri yalnızca Do- lo şehrini işgale muvaffak olmalarm. dan ibarettir. Fakat Dolo şehri esa - sen hudut Üzerinde olduğundan bu hadise İtalyanların ilerlemekte ol - duklarma delâlet etmez. Habeş men. balarından gelen haberler, toprakla - rm ıslâK VE ÇAnırtu vıduğunü ve bu- nun askeri harekâta mâni teşkil etti. ğini bildirmektedir. Yağmur mevsi - minin yeni bittiği, ve buranm bir ne- hir yatağı olduğu gözönüne almacak olursa bü haberin doğru olduğuna i. nanmak Tâzrmgelmektedir. . Cephe gerisi rm zaylatı az, firarileri yokmuş Romadan bildirildiğine göre İtal - yan askerlerinin bütün cephelerdeki zayiatı pek azdır. Ve hiçbir firar va - kası kaydedilmiş değildir. Planlar önce alındı Diğer taraftan Taymis gazetesi, İ . talyan kuvvetlerinin Habeşistana hü- cum plânlarının evvelce Habeşliler tarafından bilindiğini, ve buna göre tedbirler alınmış olduğunu iddia et - mektedir. Hattâ daha ileriye vararak İtalyan hücumlarının ne günü başlı . yacağının bile malüm olduğunu, ve dağlık mıntakalarda kuvvetli bir Ha - beş müdafaz hattının hazırlandığını ilâve etmektedir. a İtalyanların yeni sevkiyatı Jtalyanlar harp devam ettiği müd- detçe de doğu Afrikasma asker gön » dermekte devam etmektedirler. Aşa- ğrdaki telgraflar bu vaziyet açık ola- rak göstermektedir. Roma, 6 (A, A.) — Eritreden gaze. telere gelen haberlere göre, Silveyş kanalı ile Şap denizinden müstemle- kelere doğru yolda olân vapurlarda 35 bin asker bulunmaktadır. Amerikadan gönünü gitmek istiyen Italyanlar Roma, 6 (A. A.) — Nevyorktan ga- zetelere bildirildiğine göre, İtalyan - Habeş harbı için İtalyanlar ve eski İtalyan mühacirlerinin çokları tara - fından sefarete yapılan gönüllü kay- dr talepleri bir milyon yedi yüz gibi mühim bir yeküna baliğ olmuştur. Bunlar valnrx az bir kısmr kabul e . dilebilecek ve bunlar yakında İtalya- ya hareket edeceklerdir, sinde bir muvaffakiyet göstermiş-|* 8 İLKTESRİN — 1085 İtalyanlar ingitiz- gemiler! çeviriyor Londrada çıkan Star gazetesi | | denizin doğu taraflarında seyah den birçok İngiliz gemilerinin, h ! yan harp gemileri tarafından ha ! ölelerini: bildirmeğe mecbur edild rini yazmakta, ve bunun İngiliz | hafilini pek ziyade müteheyviç © İ olduğunu ilâve etmektedir. Anlaşıldığına göre İtalya, İn gemileri vasıtasiyle Tlabeşistana ! ve cephane nakledilmesine mâni mak istemektedir. Bu hadise şi) yok ki İtalya İle İngilterenin ari bir kat daha açmıştır. Imam Yahya İtalyan yaralılarını kabul etmiyo! Haber verildiğine göre, İm Yahya, İtalyan yaralıların iş şinciye kadar Yemende kalmı rına muvafakat etmemiş ve İta hükümetine red cevabı vermişt Bizim cephede: Sonposta arkad: şımız yaralandı muhabiri kurta- rılamıyor Üç akşam evel “Son Posta,, kadaşımız kinci tabı yaptı ve 9 yanlarma haber verdi: Adi düştü! Ertesi günü bu haberin ; lış olduğu meydana çıktı ve at şıldı ki “Soh Posta,, arkadaşı zın özel aytarı (hususi muhabi diye bugün bize zoraki bir cev veriyor. Tlâhi Son Posta arkad bir potftur krdm, kırdığın pi resmi haberler, > biz ve diğer' Fadaşlarımız Gul ler, 'A; vanm düşmediğini iki gündür zıp duruyoruz; ne diye fen asrın Nasrattin hocalık ediyorsun « “İtalyanlara zaptettirdiğiniz. * duva ne oldu?..,, sorumuza: “Yerinde duruyor, o 'Afrike görl.ş; diye işi tuhadtığa bağ ğa kalkıyorsun!,. Heni edir o linin alındaki bakla?... Neye. karmıyorsun o baklayı, mı sana idarehanende radyo « ğunu saklayıp okurlarmı mak. Neden: ii “20 inci asm fen asridir. az masraf ihtiyar buyurur da rehanesinde entipüften v şartiyle icap eden tesisatı saodaSon Postagibi “Öge kaydmı Koyabilecek telgraflar lır ve... verir,, diyorsun 'da, bu ' sisatm radyo olduğunu söylef yorsun... Sevgili arkadaş, “HABER, radyo tesisatı vardr. “ f okurlarma doğru havadis mek için hiraz değil çok çekinmez. “HABER,, de “Özel, kaydımı Koyacak te! alır ve... doğru verir. Sizin asri ve mükemmel tesisatla ü ne “Özel,, kaydın: bastırdığı grafları üç gündür — İtalyan! hücumlarma göğüs gererek « makta olan 'Aduvayı “İtalyan! eline düştü,, şeklinde okurlar” yanlış vermek !... Arkadaşımıza tavsiye edi bize cevap vereceğine Kızıl di de şapa oturan özel aytarmı tarsın ve tavsiye etsin: Habeşi! bataklıktır, saptan kurtulduk sonra Aduva bataklıklarma lanmasın,