14 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

14 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

“KADINLAR İÇİN Kışın nasıl yemekler yemelidir? Kadınların yemek. içmek mese lesi son zamanlarda en önemli iş-| ““ldttdsina girmiş bulunmaktadır. “ĞERKÜ Şişmanlamamak, vücüdda lüzumsuz yağ toplamamak için kendilerini hasta yapacak kadar peksiz eden, moda düşkünü pek çok kadınlar vardır. Bunun doğru olmadığını söylemeğe ise lüzum yok, ; Size bugünkü yazımla yiyece ! ğe dair bir kaç öğüt vereceğim. Ya lanlanacağımdan hiç de ürkmiye-| rek diyebilirim ki, kadınlarımızın! bir çoğu şimdi yağ yapacak ye meklerden mümkün olduğu kadar ” meyan de zararlı de Bu iş yazın e el tldir nl kış esnasında büyük tehlikelere sebep olabilir. v tişmanlamak korkusile bu gibi kadınlar bilhassa soğuk havalarda vücuda lâzım olan gıdaları almaz” lar, Yazın yeşil sebze ve meyvalar-| la pek güzel beslenilebilir. Fakat havalar soğumağa başlayınca ka “| dınlar günde hiç olmazsa bir övün et, patates, bol sebze; (hamur İşi tatlı yemeseler bile) çukulata al : malr; sabahları tereyağlı bir iki dilim ekmek yemelidir. Bunlar kr-| tn sizin güzelliğiniz için lâzım 0- lan vitaminleri ihtiva ederler. Ie Sn yillarda vitamin sözü oka- dar aldı yürüdü ki, insan gıdası İ- çin yalnız bunlarm lâzım olduk - ları sanılmağa başlandı. aney ğrm kadmlardan birçoğu; - zelliğinin ve vücut çizgilerindeki tenasüibün 24 saat zarfmda istih . lâk edecekleri A, B, C, ve D vita: minlerinin mikdarlarma bağlı ol- davranıyorlar. Protein ise et, ba » bik, tavuk, hindi yumurta ve bay -| van mahsullerinde vardır. Sean yanıbaşmda karbohidrat denilen maddede vardır ki nişastalı ye - meklerde bulunur ve vücudda kuv vet yaratır. Eğer vücüdünüzun müketimel shhatte kalmasını istiyorsanız bü- tün bunları ve bunlar kadar önem- Hi olan yağları da münasip miktar-| larda almanız lâzımdır. Çünkü sıh hat güzellik demektir; onsuz gü- zellik ve cazibe olmaz. # | Çukulata deyip de geçmeyin ve alay eder gibi dudaklarınızı bük- meyin. Şekerleme ve tatlı yiyeyiye! davul gibi şişen bir takım insan - lar vardır diye, kendinizi bunlar-| dan mahrum etmek hiç te akıllıca bir iş değildir. Soğuk havalarda herhangi bir şekilde alınacak şe - kerin vücuda çok lüzumu vardır. Hele çok çalışan kadınlar, şeker almak mecburiyetindedirler. Çün- kü şeker vücutta kolayca kuvvete çevrilir. x. Hava değiştikçe siz de gıdanızı ona göre değiştirmelisiniz. Soğuk- lar başlar başlamaz kahvaltınızda bir dilim fazla ekmek yeyiniz. Sa- at on bire doğru be$ kuruşluk bir paket çukulata yahut bir bardak çukulata alınız. Öğle yemekleriniz de bol patatesle birlikte, yeşil seb- ze ve kuru meyvalardan bir kom. posto yeyiniz. Akşam yemeklerin- den sonra İse taze meyva yoksa üç dört tane kuru incirin faydasr. m göreceksiniz. Portakal yemek bütün vücuda faydalı olduğu gibi deriye de çok yarar. Kışın günde en 87 bir por - takalr muhakkak yemelisiniz. * Kışm her gün şişmanlamak kor. Kusile tartılmaktan vaz geçin ve, baskülü unutun. Sanki Venüsmüş-| sünüz gibi davranım, bütün dün-| yada sizi gerçekten bir Venüs sa.! Güzellik Doktoru HABER — Aksam Postası Toplu evlenmeler Almanyada, italyada ve Çinde yüzlerce çiftin düğünleri bir arada hükümetin yardımile yapılıyor 25 bin çift evlendiren Kral, kendi 400 çocuğunu öldürmüştü! . Dünyanm bir çok memleketle- rinde bilhassa Almanyada halk, derhal evlenmeğe sevkedilir. Ev - lenmeli ve çocuklerile ırkı zengin- leştirmelidirler, Almanyada Hitlerciler, her sağ lam vücudlü, sıhhatli adamlar he- men evlenmesini bir yurd evi (va- tani vazife) saymaktadır. Müm - kün olduğu kadar fazla çocuk sa: bibi olmalarmı istemektedirler, Böylece, memleketin sağlam ve hatırı sayılır bir hale gelmesini di- liyorlar. Buda bittabi harp es nâsında memleketin müdafaasına daha çok asker temin edebilmek içindir. İtalyada da düşünceler, bundan farklı değildir. Her memleket bu fikri taşır, Hatta, Fransada bile düşünceler değişmiştir. Bugün o - rada da “Fransız nüfusunu çoğalt- ma birliği,, diye bir cemiyet var - dır. Ülküsü, harp esnasmda mem- leketi sağlam bir mevkide tutabil- mektir. Aile hayatımın kutsallığı. na çok önem vermektedirler. Ni - tekim geçenlerde bir Amerikalı bar dansözünü, fazla açik oynadı- ğı için aile bağlarmı gevşetir ma- hiyette görmüş ve oyundan mene. etmişlerdir. Nüfusun çoğalması için evlen - i meler, hem töptan evlemmeler or- ta çağlarm ilk devrelerinde çok görülmüştür, Ekonomik ve uygun olduğu için evlenecekler hep bir araya gelerek düğünlerini yapar « lardı. Öyle geniş mmtakalar vardı ki, papaslar oraya pek seyrek ge. lebilirdi. Köylüler de papasm gel mesini fırsat bilerek hemen bir a- rada evleniyorlardı. Şimdi bu fikir, yurda hizmet ba krmından yeniden canlanılmıştır. Almanyada toptan evlenmeyi yeniden canlandıranlardan biri, bir defa 54 Hitlerci çifti birden, Berlindeki “Apustollar kilisesi, inde evlendirdi. Papas, tören esnasmda Hitle rin şu sözlerini söyledi; “En iyi aile, baba yurduna da- ba çok asker yetiştiren ailedir.,, Bundan sonra çiftler büyük bir yemeğe davet edildi. Böylece top- tan evlenmeler moda halini aldı. Bir defa da 47 Hitlerci çift, erkek: ler parti elbiselerini giymiş olduk- ları halde Berlinin şarkındaki “Lo zarus kilisesi, inde evlendiler, Törenden sonra çiftler, büyük bir bira bahçesine ziyafete çağı » rıldılar ve propaganda bakanı Gö- belş Alman ırkmın muhafazası ve dinçleşmesi için fazla çocuk yetiş- tirmenin, faziletlerinden bahsetti, Son defa Hitlerin nüfuş çoğalt- ması isteyen bir söylevinden son ra elli çift daha birlikte evlenmiş- tir. Bundan sonra Alman hükümeit nin mahalli mümessilleri, en sağ- lam ve sıhhatli doğmuş, yetişmiş! bebeğe mükâfatlar vermektedir. Otto Franz Vulf ismindeki küçük bebek, aranılan bütün meziyetlere sahip olduğu için kendisine gülmüş bir asker trampeti ve Nâzi işaretile süslenmiş değnekler verilmiştir.' Bazı toptan evlenme törenleri geniş stadyumlarda yapılmakta - dır. Almanyada yapılan bu evlen « melerin yalnız öz Almanlar ara - sında olduğu ve işe Yahudileri hiç karıştırmak istemedikleri tabiidir. Bugünkü toptan evlenmeler re- koru İtalyadadır. Geçenlerde Faşizmin teşekülü- nün yıldönümü kutlulanırken yedi, yüz yeni gelin güveyi Başbakan Mussolini her çifte paralar verdi. Çiftler, önce kendi kiliselerinde! evlenmişler sonra bir arada “Se . narsi kilisesi, ne yürümüşlerdir. Orada da tören yapılmış, sonra fa- şist karargâhlarma giderek tahsi- satlarmı almışlardır. Ayni zamanda İtalyanm her ta- rafında 2600 çift evlenmiş ve yine hediyeler almıştır. Diğer bir münasebetle, bir gün İçinde evlenen 253 çift Romada taltif edilmiştir. Hep bir arada evlenmeler Çin- dede görülür. Buradaki toptan er. İenmelerde de masraftan ekonomi etmek emeli göze çarpar. Bir ara- da evlenmekle, müsavi surette hep sine ayni derecede düğün, şenlik ve ikram yapılabilmektedir. Son zamanlarda Şanghay belediye da- iresinde 57 çift bir arada evlenmiş! tir. . Hem eski usul evlenmeler, bir çok paraya da maloluyordu. Şimdi her çift yalnız 20 lira kadar bir pa. ra vermekte ve bu para çay, pasta,! tören ve eve gidecek taksi masrafı nı karşılamaktadır. Elbiseler, duvaklar ve diğer an! anevi şeyler kira ile almabilir ve sonra diğer gelinler tarafından da! kul! Şanghayda yapılmış olan top- tan evlenmede gelinler hep mo - dern sınıftandır, Öğretmen, hasta| bakıcı ve bazı klüp sahsiyetleriy - di. Çinde ikinci bir toptan evleniş- de Hanko şehrinde oldu. Bu defa gelinler Hankov, öksüz mektebir den gelen dokuz kızdı. Bunlar de kuz genç ve modern Çinli ile ev lendiler. Hindistanda da toptan evlenm ler olur. Son defa Hindistanın Til va köyünde Mumna adı verile Hintlilerden 64 çift bir arada ev lendiler. Bu törene her güveyin ge lişi bir top atışile selâmlanıyordu Mumnalar her iki üç yılda bi toptan izdivaç için bir köy seçer ler. Bununla beraber uğraşan bell başlı bir komisyon vardır. İşte son defa Titva köyü seçil mişti. Her güveyi elinde bir kıla tutarak köye gelmişti, Arabala içinde geliyorlardı. Her arabann önünde geyet sert gürültüler ya pan davulcular yürümekteydi. Ev lenecekleri geniş bir mahalde öğli vakti partilere ayrılarak ayni kap tan yemekler yemişlerdir. Böylece kendi inanışlarına göre arkadaş lıklarnı sağlamlaştırmakta kay naşmakta idiler... Hindistanın Katiavar şehrinde de 374 Hindu bir arada evlenmiş tir, Afrikada Zulu adı verilen ka - bilelerin 1810 dan 1828 senesine kadar krallığı yapmış olan Tşa: ka adlı bir hükümdar kralı seçtiği kızı almağa mecbur- du. Bunun aksini yapmağa kalkış- mak ölüm demekti. kralı 25,000 kadar Zulu erkeğini bir o kadar Zulu kadmla baş göz| etmekteydi. Kral Tşaka'nm kendisinin 4 tane çocuğu vardı ki, hepsini de öldürdüğü söylenir. Bu itibarla Zı lu hükümdarmın nüfusu çoğalt mak gibi modern bir sıyasayı akıl edemediği görülüyor. * .. © Denizlide spor hareketleri Denizli, (Özel) — 935 senesin-! de Türkiye birincilikleri için ya - pılan grup karşılaşmalarında De- nizlinin gösterdiği oyun ve teknik kabiliyeti, sahada bulunan sport - men Aydın halkı üzerinde derin bir alâka ve sempati uyandırmış” tır, Bu itibarla Denizli sporunun üzerinde durulmağa değer bir var-i lık olduğunu kaydetmek isterim. Denizli mıntakasımın Mende - res, İdman, Yeşilova isminde üç klübü, Sıklet ve Futbol heyeti mev) cuttur. Bisikletçilerin, federasyon nazarında önemli bir me var-| drr, 936 şubesi icin Türkiye birin-| ciliğine namzet gençler çoktur. Bul hususta Denizli Bisiklet heyetinin! ümidi pektir. | “14,, senelik parlak bir maziye! malik bulunan Denizli sporu, l raan, zaman buhranlar geç! ka'de mevcudiyetin bile idame ettiren l varlık kaynağıdır. Merkezden şimdiye kadar mad. di hiç bir yardırı görememesinel rağmen spor sever halkın yardım- larile yaşıyan Denizli mmtakası bir zamanlar Zafer denilecek cok parlak neticeler elde etmiştir. İz » mir sporunun en şa'şaalı devirle - rinde, İzmirde yapılan “2. muk - telif maçta, Denizliler Altay kar ta olrank üzere beraberliği tem'n etmişlerdir. Geçen sene Uşakta, Uşak karışık takımile Deniz rışık takımları arasında yeptler temsili maçta Denizliler 1 — O ga» lip gelmişlerdir. Bukadar yardımsız ve gavrimü- sait şerait dahilinde çalınan Deniz- genler cidden takdire değer faaliyet göhtermektedirler. De. ispor mıntakası bu itibarla zik n bir mahivet arzetmskte- Kâmil Karamil