16 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Doğu Afrikadaki harp gittikçe! hızımı ve şiddetini arttırmaktadır. Italyan kuvvetleri şimdiki halde i-! ki cephede ilerlemektedir. Üçüncü cephede ise Habeş kuvvetlerinin kendilerini çevirmiş olduğu haber verilmektedir. Adua cephesi Resmi İtalyan tebliği. Italyan askerlerinin dün sabah saat 7,15 de kendi kendine düşen Aksum şehrine girmiş olduklarmı bildir. miştir. Gene ayni tebliğe nazaran şe- hirde bulunan halkın ileri gelenle ri, ve papaslar İtalyan ordularınm şehre girişini sevinçle karşılamış. lardır. Habeş şimal orduları kumanda- nı Ras Seyumun Adüanın 120 kis lometre cenubunda ordu kurduğu da haber verilmiştir. İtalyan tay- yareleri bu cephedeki faaliyetleri! ni arttırmışlardır. Makaleye ka- dar bütün mıntakaya bombalar at makta, keşifler yapmaktadırlar, Bu itibarla İtalyanların ikinci mer halelerini Makalenin teşkil edece» ği anlaşılmaktadır. Bu mmtaka- da fotoğraflar alan Musolini'nin oğlu Bruno'nun tayyaresine de Daily Telgraf gazetesine göre, 4 kurşun isabet etmiştir. Gene Adi. sababadan Havas ajansının aldığı bir habere nazaran, Ras Kassa or- duları İtalyanlar tarafından çevri» lerek müşkül bir vaziyete düşürül. müştür. Elhasıl bu cephedeki harekâtı hülâsa edecek olursak, vaziyetin İtalyanların lehine inkişaf etmek- te olduğunu söyliyebiliriz. Habeş imparatorunun damadı olan Ras Gukaanın askerleriyle birlikte 1 talyanların tarafına geçmesi Ha. beş cephesini sarsmıştır. Bu sar- suite henüz geçmediği gibi İtak yanların mevzilerine sağlam bir şekilde yerleşmemiş oldukların - dan onlar da Şundan istifade e - derek ilerliyememişlerdir. Asmaâradan gelen bir telgraf ise, bu ilerlememeği, İtalyanla- rın umumi bir Habeş taarruzunu beklemekte oldukları şeklinde tefsir etmektedir. Son gelen Cibuti menşeli bir telgraf Habeşlilerin bu cephede büyük bir muvaffakiyet (o kazan dıklarmı bildirmektedir. Bu tel- grhfa nazaran Habeş kıtaatı, Fransız Somalisinin şimalinden i - leriyerek Musa Ali dağınm ce - nubunda harekât yapmakta olan İtalyan kolordusunu o çevirerek hattı rüc'atını kesmiştir. Ve bin lerce İtalyan askeri üssüharekele - riyle irtibatlarını kaybetmişler - dir. “Talya - Habeş h | sıtasiyle Adisababaya silâh, cep hane gibi şeylerin sevkini sezecek olursa burasmı bombalamak su- retiyle tahrip edeceği muhakkak: tur. Alman istihbaratına göre de, İ- talyan kuvvetleri pek yakın bir istikbalde Harrar'a hücum ede ceklerdir. sis Cephe gerisi Halyan uçakları bir Habeş cephane deposunu berhava etil Mogadiscio, 15 (AA.) — A» jansların Harar'dan alıp yaydik. ları haberlere göre, İtalyan uçak» filoları Carracher ahalisinin üze- rine yüzlerce bomba alınışlar ve kadın ve çocukları ödürmüşler * dir. Ayni haberlere göre, bir Ital- yan uçağı düşürülmüştür. Bu haberlerin asıl ve esası yok- tur, Çönkü bu hücumlar özel bi: maksat takip etmekteydi, filha- kika İtalyan uçakları bir cephane deposvnu imha etmişler ve geçen lerde İtalyan kıtaları tarafından işgal edilen Gerlogubiye (doğru yürün.. kte olan: Regae Nassibu kolurn karıştırmışlardır. Gojlamda Isyan mı? Adua, 15 (A,A.) — Buradaki İtalyan mahafiline gelen bazı ha berlere göre, Gojjam'da isyan baş| göstermiştir. İsyan, Ras Hailu'nun yerini gasbeden vali Ras İmruya karşı dır. Yerli halk Has Hailv'nun Lar sozuai adasında zencirle bağlı o larak mahpus olduğunu zannedi yor. İtalyan hatlarma iltica eden Habeşler, Gojjam halkının Ras İmruya karşı müthiş bir kin bes” lediklerini bildiriyorlar. İtalyanın Heş elçisini, Fransız elçisi ziyaret edecek Adisababa, 15 (A.A.) — Rew- ter ajansı aytarından: İtalyan hükümeti, Adisababa daki Fransız işgüderin B. Viner yi ziyaret ve sihhati hakkında malümat almaya memur etmesini Fransız hükümetinden istemiştir: Fransız işgüderi B. Bobard, ya- kında B, Vinci'y görecek ve res- men söylendiğine göre, kendisine İtalyan hükümetinin bir mektubu nu verecektir. : Habeşlistanın italya Iş güderi serbesiçe hareket edebilecek Roma, 15 (A.A.) — Dün hü kümetinden Adisababaya dön- mek emrini almış olan Habeş iş“ güderi, hareket gününü ve sınıra varmak için takip edeceği yolu bundan sonra bildirecektir. Bu bakkı kendisine veren dış işleri bakanlığı, çe ve istediği gün hareket edebi» leceğini işgüdere bildirmiştir. Eğer bu haber doğru ise, bu/Vapur vapur asker gönderiliyor İtalyan kolordusunun çok müşkül vaziyette kaldığı anlaşılmaktadır. Bu kolordunun Habeşler tarafın- dan irıhası ise bu cephedeki İtak yan ileri harekâtına mühim bir darbe vurabilir, Somali cephesi Somali cephesine gelince, Ital- yanlar burada da ileri harekâtları- na devam etmektedirler. Bu cep» hede de büyük bir faaliyet göste- ren İtalyan tayyareleri Adisababa « Cibuti demiryolunun üstünden uçmuşlar, ve Harrar şehrinin 150 kilometre yakmlarına kadar olan mıntakaya bombalar atmışlardır. İtalyan tayyarelerinin, Adise babayı dünyaya rapteden demir- yolu üzerinde dolaşmaları ayni zamanda bir tehdit manası ifade etmektedir. İtalyanlar bu yol va- Napoli, 15 (A.A.) — Gene bu hafta içerisinde önemli süel sev» kiyat yapılacaktır. İtalia vapuru bugün Granasso tümenine mensup 80 sübay ve 1184 askerle, Urania adındaki hastahane gemisi ile Viminale va- puru da yarın 32 sübay, 884 as- ker, bir takım hava hücumlarma karşı müdafaa müfrezeleri ve mo törcülerle Musavvaya hareket e deceklerdir. Ayın 17 sinde Romolo sihhiye hizmetinden 70 sübay ve 806 as- kerle Somaliye, Saturnia vapuru da 227 sübay ve 3.845 askerle E» ritreye gidecektir. 4 Gene ayın 18 inde Sicilya va- puru, Napoliden 69 sübay ve mit- ralyöz kıtalarına mensup 1900 ne ferle Somaliye kalkacaktır. Ayni günde Belvedere vapuru sihhiye ” HABER — Akşam Postâsı arbi hizmetinden 62 sübay ve 1300 as- keri Doğu Afrikaya götürecektir. Gene ayın 19 unda kalkacak o. asker taşıyacaktır. lan Ümbria vapuru muhtelit se nıflara mensup'62 sübay ve 2.026! Son haberler ; 18 İLKTEŞRIN — 1955 —— -—— — ————— Habeşler Italyanlara çevirme Cibuti, 16 (A.A.) — Yabancı İsız Somalisi sınırı yanında Eritre hareketi yapmamışlar ajansi, Habeş kıtalarırın, Fran ye gird'klerini ve Habeş toprakla” Halihazırda cephane ve harp'rında Musa Ali dağı güneyinde bulunan kuvvetli bir İtalyan kıta- levazımı yüklemekte bulunan ay-|sının, geri ile irtibatının kesildiğini bildirmişlerdir. Bu haberlerde, rıca 6 gemi'de bugün yarm yola| binlerce İtalyan askerinin çölün tam ortasında, hareket üsleriyle çıkacaktır. 10000 İHalyan askeri hastalandı teması kaybettiği ilâve edilmekte Stefani ajansı, yabancı ajans dir. lar tarafından verilen bütün bu Portsaid, 15 (A.A:) — Cephe-| haberlerin yalan olduğunu kaydet mektedir. de ekserisi Malaryadan hastalan- mış olan on bin İtalyanın Süveyş kanalından geçtiği bildirilmekte- dir. İtalyada mecburi askerlik 55 yaşına çıkarıldı Roma, 15 — İtalya hükümeti mecburi atkerliği 55 yaşa çıkar- mıştır. Ayuvanın zaptı 250 milyon liraya mal olmuş Los.dra, 15 — Londra gazete- lerinin bildirdiğine göre Aduanm zaptı İtalyanlara 40.009 000 İngi- liz lirasına, bizim para ile 259 milyon Jiraya mal olmuştur. Eski İtalyan başbakanı Musolinil ile beraber Roma 16 (A.A.) Havas ajansı ay - tarı bildiriyor: Söylendiğine göre, eski başbakan B. Nitti, gimdiki dürum karşısında ve bir Italyan yurddaşı sıfatiyle ayni daya. nışma duygusiyle mütehassis bulun - duğunu, Musoliniye bildirmiştir. Mısırda harp hazırlıkları Kahire 16 (A.A.) — Havas aytarm- dan: İngiliz ve Mısır hükümetleri, Mı » sır müdafaasını tanzim için hazırlık larina devam ediyorlar, Halkı zehirli gazlara karşı korumak için gereken) her türlü tedbirlerin alınması özel bir sihhi havale edilmistir. Simdiden ahaliye gaz maskeleri dağıtılmağa başlanmıştır. İngiliz vapurları, büyük miktarlar - da cephane, hava topları ve tanklar boşaltmaktadırlar. Birkaç piyade ve topçu omüfrezesi batı bölgesine sevkedilmişlerdir. Yunanistanda Askerlik müddeti 18 ay bırakıldı Atina, 15 — Yeni hükümet halka hitaben 4 maddelik bir tebliğ neşet - miştir, Bu tebliğde şunlar vardır: 1 — Askerlik müddeti 18 ay ola - rak ipka edilmiştir. 2 — Hülrümete karşı hareket ve ko- münizm suçluları divanıharbe verilecek lerdir. 3 — Altı general terfi edecektir. 3 — Uç generali terhisedilecektir. Türkiye - Iran - Irak İtalyadan serbest Aralarında bir ade- mitecavüz paktı imzaladılar Tahran 15 (A.A. —İran gazeteleri İrdh, Türkiye ve İrak arasında bir ade- mi tecavüz paktınm akdini memnumi - yetle kaydederek bu paktın şimdiki şe rait içinde haiz olduğu (ehemmiyete işaret etmektedir. Bir fırtma, batı ufkunu karartırken, doğu emniyete kavuşmuş oluyor. Pakt, Iranm Uluslar Sosyetesins sadakatini ispat etmektedir. Bir facla S5 metrodan beyni üzerine düşt ve öldü Haydarpaşadaki Nümune hastane - sinde dün bir facia olmuştur: Ban - dırmalı Yahya ismindeki işçi beş buçuk metre yükseklikteki tavanı o macunla» mak üzere bir tahta merdivene basa - lan zavalir işçi yerdeki mozayik taş - lar üzerine düşmüştür. o Yahya bey - ninin üstüne düştüğü için hemen öl müştür, v | Lavalin sulh için Paris, 16 (A.A.) — Bu sabahki gazetelerin alâkaları Cenevre ile zecri tedbirlerden ziyade Paris ü - zerinde toplanmıştır. Eko dö Pari şöyle yazıyor: “Bir uzlaşma metodu daha de- nemek maksadile B. Laval sekiz, on günlük bir mühlet (istemiştir. Şayet hiç bir netice elde etmezse, B. Eden'in ekonomik tedbirler hak kırndaki teklifini kabul edecektir. Londra hükümetinin, B. Laval'in dileğini kabul ettiği anlaşrlıyor. Buna binaen, B. Laval geçen pa - zartesi günü İtalya büyük elçisine şunları teklif etmiştir: 1 — General Bono'nun kuvvet» leri şimdiki mevzilerini muhafaza etmek şartile İtalya tecavüz hare ketini durduracaktır. 2 — Tigre bölgesi müstakil bir prenslik olacaktır. 3 — Harrar ile Ogaden bölgesi İtalyaya verilecektir. 4 — Habeşistanın kalan kısrm. ları arsrulusal bir idareye tabi tu - i tulacak ve bunda İtalyanm mevkii | diğer devletlerinkinden üstün ola - caktır. 5 — Habeşistana İngiliz So - malisinde Zeila limanında, denize| bir mahreç verilecektir. 6 — Bu islerin tesviyesi, Ulus - lar sosyetesi marifetile olacaktır. Cenevredeki delegelerin çoğu, 3 İlkteşrin hücumundan sonra, konseye böyle bir teklifin kabul et tirilmesi çok güç olacağı fikrinde- dirler, Ocuvre gazetesi, B. Mussolini- nin bugünlerde, aşağıkı şartlarla hazırladığı proje pazarlığa girişmiye hazır bulun ' duğunu haber vermektedir. B. Mw solini Tigre bölgesinin İtalyan hi' mayesi altında bir nevi müstakil krallık olmasmı ve Ogaden bölge sinin de ayni suretle İtalyan hime yesi altma verilmesini istemekte * dir. şistan bu şartları ancak yenilirse, kabul edecektir. Delegelerin çoğu, ise, Habeşistanm gelip geleceği ve İtalyanları kendi toprakların" dan atacağı fikrindedirler. Ingiltere harp istemiyor Mak Donald bir diyevinde, İn * gilterenin harp için değil, ancak tecavüze uğrarsa karşı koymağs hazırlandıkları. söylemiştir. Bir İtalyan tayyars Tiosu ateşe maruz kaldı Asmara, 16 (A-A:y — rata,, hava filosu, Amba Alagide. bir keşif uçuşu yaptıktan ve bif mühimmat deposunu bombardı * man ettikten sonra, dönüşte, hav8 toplarmın ateşine maruz kalmıştır. Filo, bomba atmak ve düşman! mitralyöz ateşine tutmak suretiyle mukabele etmiş ve başka bir hadi" se olmadan Asmaraya dönmüş“ tür. Erazi vergisi hususi idarelere veriliyor Başbakan ve Dışbakan vekili parti kamutayı grubunda dış hâdiseleri anlattılar Ankara, 15 — C.H. Partisi Ka- mutay grubu bugün doktor Cemal Tuncanm bakanlığında toplan - mış, Başbakan İsmet İnönü hükü- metin esaslarmı (o kararlaştırdığı tedbirler ve Büyük meclise verile- cek lâyihalar hakkında partiye ma lümat vermiştir. İdare teşkilâtında üçüncü umu- mi müfettişlik ihdasını bildirmiş. Bitlis, Artivin, Hâkkâri vilâyetle » rinin yeniden ihdası, Çapakçor mıntakasında ve Dersimde birer vilâyet teşkili kararlaşmıştır. Munzur vilâyeti admı alacak olan Dersim mintakasında yol, ka- rakol, mektep gibi kültür, asayiş ve Bayındırlık tedbirlerile Mala düşünülmüştür. ! İsmet İnönü hükümetin üç mali! kanun hazırladığını bildrmitir.) Bunlardan birisi bina tahrir kıy - metlerinde yüzde yirmi beş tenzil! kabul edilmesine, birisi de arazi! ve bina vergilerinin hususi idare - lere devrine aittir. | smaştar, Başbakan bu devir muamelesi * nin mali usul bakımdan idarede mühim ıslahat olacağında ısrar ef” Başbakan sayım vergisinin 80 indirilmesi otrafmdaki lâyihan Kamutaya verilmekte olduğu" söylemiştir. Bu vergi koyun ve em” sali küçük hayvanlarda yüzde Yi” mi, sığır vedaha büyüklerinde yö” de otuz üç nisbetinde indirilecek” tir. Başbakan Karadeniz kıyısmd" | ki mısır mahsulünün gerek peşi” ve gerek veresiye halinde ihtikâr* maruz kalmaması için Ziraat kasınca fiyatların kontrol edilm* sine aid tedbirler düşünüldüğü” söylemiştir. Başbakan bundan sonra dı$ hs diseler hakkında kısaca m vermiş, sözü Şükrü Kaya alarak Cemiyeti akvam kararlarını p ği