23 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

23 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

— amman mem | i | italyan - Habeş harbı HABER — aa ASER — Afşın Posa Postam Askerlik muharririmizin görüşleri ve son haberler İtalyanlar ilerliyemiyor 25 numaralı resmi İtalyan teb liğine nazaran cephelerde yeni bir şey yoktur. Fakat ıslâh ve takviye | işlerine büyük bir faaliyetle de - vam edilmektedir. İtalyan kuvvet leri tarafından daha işgal edil » memiş mıntaka muharipleri ve a - halisi mutâvaata devam etmekte - dirler. İ Bu haberden anlaşıldığına gö re, İtalyan kuvvetleri günlerce ev. vele ele geçirmiş oldukları hattan henüz bir adım ileri geçmiş değil. lerdir. Bir takım yerli halkın W talyanlar tarafına geçtiği, ve geç- mekte olduğu rivayetine gelir.ce bu haber daha ziyade İtaiyanların Doğu Afrikasında takip ettikleri siyasayı göstermesi tibariyle mik himdir. İtalyanların bu siyasası halkı | Habeş hükümeti aleyhinde kış - kırtmak ve Ras Guksa gibi birkaç | tanınmış Habeş ileri gelenlerin kullanarak kolaylıkla Habeş top raklarını ele geçirmektir. Ayni şekilde Mtalyan hükümeti | nin Aksumdaki kiliselere para ve: | mesi, Habeş din adamlarına hür. met göstermesi de bu maksatlar:» nı ortaya koyan tabyelerdir. Habsş'elana silâh akıyor! Buna karşı Habeşler ne yapı- yor? İste bu suallere cevap veren telgraflar: : “Adizebaba, 22 (A.A) — Ber. liner Tageblatt gazetesinin öğreir diğns göre, Habeşistana konan si- lâh ve mühimmat ambargosunun kaldırılması üzerine Habeşistana o kadar harp malzemesi akmağa başlamıştır ki salâhiyettar bir as- kerin söylediği gibi bu akın daha bir müddet devam ederse Habe-| şistan, hiç değilse çete harbinde | artık yenilemez bir kuvvet olacak. tır. Şimdiye kadar ancak subay-| ların emrine verilmekte olan ma" kineli tüfekler askerlere de dağı | tılmağa başlamıştır. İmparatorun askeri müşavirle — ki şimdiye kadar oldukça bedbin bulunuyorlardı — artık Habeşistanın kazanacağına iti - matları Yardır. Maddi tesirinden başka ambargonun kaldırılmış o-i masr maneviyatı da yükseltmiştir. | Habeş selerberliği bu ay sonunda bilecek Londra, 22 — Habeşistan se" ferberliği bu ay sonunda bitecek. | tir. Silâh altma alınmış olacak kuvvetlerin sayısı bir buçuk mit-| yon kadar olacaktır. İmparator A:| disababaya gelen yeni kuvvetleri teftiş etmektedir. © Adisababa, 22 (A.A.) — Ya! rın yürürlüğe (reriyete) girecek bir emirname, harbe doğrudan doğruya veya bilvasıta yarıyacak her seye, meselâ otomobil, petrol, at ve saireye hükümetçe vaziyet edilebileceğini »ildirmektedir. Adisababa, 22 (A.A.) — den düşmüş bir halde bulunan es- ki Sü Bakanı Fitaurari Berru, bu- gün, Habeş imparatoriyle barış- mıştır. Eski Sü Bakanı, orduda bir kumandanlığa tayin edilecek tir. Kendisi, iyi bir tabiyeci ola. rak tanınmıştır ve askerler arasın- | dada çok sevilmektedir. Eski Imparator içlers naklediliyor Bu telgraflardan “anlaşıldığı gibi Habeşler büyük bir gayretle İtalyan hücumlarına karşı koymak. için hazırlanmaktadırlar. Diğer taraftan Asmaradan bil» dirildiğine göre, 1916 senesinden | beri şimdiki imparator tarafından Harrar civarında hapsedilmiş bu-! lunan eski imparator, daha içeri-| lere nakledilmiştir. İtalyan kay» naklarından bildirildiğine göre 50.000 Habeşli Ambeolagi mınta- kasında toplanmıştır. Bir kaç haf- taya kadar bunlar İtalyanlara ta» arruz edeceklerdir. Yen! sevkiyat Napoli, 22 — Makineli tüfek bölükleri ve piyade kıtaları taştı: makta olan Ümbrio vapuru Doğu Afrikasına hareket etmiştir. Azat edilen esirler Asmara, 22 (A A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Associated Presse aytarmm dediğine göre, General dö Bono- nun beyannamesi üzerine azad e dilen esirler pek çoktur. Bu aytar, Entiselo cephesini ziyareti esna sında, sevinçlerini göstermek i - çin bayraklar asan ve o mıntaka siyasal komitesini alkışlıyan esir ler gördüğünü söylemektedir Havas ajanı aytarının dedi ğine göre de, azad edilen esirlerin eline, İtalya kralı adına bunlar tın hüviytlerini tespit eder birer! vesika verilmektedir. Genel nüfusu yüz bin olan Tiz-|' rede ahalinin yüzde yirmisi esirdi. Şimdiye kadar Habekistanda ca ri olan âdet muzibince esrler 7i- raat işlerinden “aşka hiç tir iş ya! pamazlardı. Bundan sonra bu! azad edilmiş es'rler küçük sanat larla ve ticareti 3 uğraşabilecekler dir. İtalyanlar arasında nifak mı? Asmara, 22 (A.A.) — Reute ajansının ayları, muntazaman or” du ile karagömlekliler arasındı çekememezlik bulunduğuna dair yabancı gazetel :rde çıkan havadi. sin yalanlanmak lâzım geldiğin! söylemiştir. Can'ı bir Habeş Isi'hkâmı Asmara, 22 VA.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Scinveli bölgesindeki cephe - sinde İtalyan #wvvetleri birbirle » rine zincirle bağlanmış 3 veya 4 Habeşliden teşkil edilen hakikt bir insan istihkâmr bulmuşlardır. dır ki cenup cephesinde İtalyan erkânı harbiyesi büyük bir tered düde düşmüş bulunmaktadırlar Bu usul şimal cephesinde de ta'- bik edilmeğe başlanmıştır. | 'Cenup cephesi! 200000 kişi ile karşt duruyor Adisababa'dan gelen bir habe- | re göre, cenup cephesinde Ras! Desta kumandasında 200.000 kişi. lik bir Habeş kuvveti Ogaden cr varındaki İtalyan taarruzuna kar- şı koymak için harekete geçmiş- tir. Buna mukabil Mogdiscio'dan İtalyan Stefani ajansının verdiği bir habere göre, İtalyan tayyare" lerinin alçaktan uçup (düşmanı müthiş bir bombardımana tutma- sı üzerine İtalyan kuvvetleri iler: leyip Habeş müdafaa hattını kır- mışlardır. Büyük bir | fırtınanm kargaşalığında vuku bulan harbe General Graziani de iştirak edip İtalyanlar bir Habeş bayrağı al- mışlardır. Burdoni o müstahkem mevkiini ve Grubbe irtifalarını iş” gal eden İtalyan kıtaatı süel du- rumlarını çok düzeltmişlerdri. imal , cephesinde Zahire anbarlarmmın anahtarları italyanlara teslim edilmiş Habeşlerin verdiği bir habere göre, Tigre cephesinde Ras Sey- yum ile İtelyan kuvvetleti aratım da bir çarpışma »İmuştur. İtalyan uçaklarının faaliveti hararetle de- vam etmektedir. Makalle tekrar bombardıman edilmiş, halkı İtal. yanlara iltica ettirmek için propa- ganda kâğtları atılmıştır. Bu be yannameler cevapsız kalmıştır. Fakat İtalyanların Asmaradan mek-için bu kadar bekledikse, bu, Uluslar kurumuna karşı mecburi - yetlerimiz olduğu içindi. Şimdi İ- talyan tecavüzü bizi bu mecburi - yetten kurtardı. Katiyen toplu halde kalmayın. Çete harbi tabiyesi kullanın. Sa » bırlı olun. Bir düşman tayyaresi görünce hemen dağılm. Beyaz el. biselerinizi atıp hâki elbiseyi giyi- niz. Böylece İtalyan kurşunlarına z bir hedef olmaktan çıkarsı. ela teftişte, cepheyegitmezden önce Habeş Harbiye Nazırı impa- ratorun önüne kadar atla gelmiş ve inerek kılıcmı çekip Habeşis - tan için ölmeğe yemin etmiştir. Markonl telsizile beraber Şarkı Afrikaya gidiyor (Mira « Şort) dalgalı bir telsiz âleti icad eden Markoni, bunu ya- kında İtalyan Şarki Afrikasına ve- recektir. Bir müddet sonra Markoninin kendisi de, gönüllü olarak Şarki Afrikaya gidecektir. (Mançeste Gardiyandan) Nitti ve Faşizm Şimdi Pariste bulunan eski İtalya başbakanı Nitti'nin Musso - liniye bir mektup göndererek fa - şist rejimine girdiğini bildirdiği yazılmıştı. “Mahçester Gardiyan,, gazete. sinin Paristen aldığı bir habere gö re Nitti katiyen böyle bir teşebbüs te Kuluna meştir. Bu kaim dizi em disi de tekzib etmiştir. ingilterede Yeni intihabat hazırlıklari - başladı verdikleri bir habere göre, Habeş Yürütülen tahmin - lerin idaresi altında olan birçok arazinin beyleri | İtalyan ordusu karargâhına iltica etmişlerdir. Habeşlerden kaçan bunlar, 1- talyanlara Ras Sayyum ordusu nun İaşesini temin edecek zahire anbarlarınım anahtarlarını teslim etmişlerdir. Son haberler Habeş Imparatorunun askerlere söylediği nutuk “Mançester Gardiyan,, Adisa -| baba aytarından: Habeş imparatorunun Dessye - de bir hava karargâhı kurmak üze re Adisababadan ayrılması yaklaş Habeş kumandanları tarafın - dan tatbik edilen bu sistem, grup - İ ların dağılmasına engel olmak va daha sıkı bir ateş hattı vücuda ge tirmek için kabul edilmiştir. Vehip Paşa Habeşlere bir hile öğretti : Çamura bulanmak Londrada çıkan Daily Ekspres gazetesinin Doğu Afrika muhabi- rinin bildirdiğine göre, Habeş as- kerleri, İtalyan tayyarelerine kar: şı korunmak usullerini öğrenmiş- lerdir. Vehib paşa tarafından tay- siye edilmiş olan bu usule nazaran askerler tayyare sesini işitir işit- mez, derhal elbiselerini ve ünifor malarmı çamura bulamakta ve ye re yatarak hareketsiz durmakta: dırlar. Habeş askerleri bu manevrala» rmda o derece muvaffak olmuşlar» maktadır, Erkânıharbiyede büyük bir faa- yet görülüyor. İmparator, son sevkiyattan ön - ce askerlerini teftiş ettiği vakit verdiği bir söylevde şunları söy « ledi: “Haydi harbe! Cesurca çarpı - şın! Herasker ve sivilin ölümü is - tihkar etmesini, memleketi için her türlü fedakârlıkta bulunması- nı isteriz, Milletin, silâh başı dave. | tine nasıl geldiğini görmekten se- vinç duyuyoruz, İtalyanlar; tayyareleri, tankları ve modern cephanelerile öğünü . yorlar. Fakat zafer bizim olacak! tır, “Biz sulh için çalıştık. Fakat! ilâhlar başka türlü diledi. Eğer 1. talyanm hareketlerine karşılık ver İ Miberaller ve 50 Loyd Corç taraflısı.. isr nelerdir? | Bu sabahki posta ile gelen The Pe-| ople gazetesi İngiltere bugünlerde çok büyük bir önemi haiz olacak in tihabat işinin yaklaşması dolayısiyle gelecek üç hafta İçinde bu iş için tak- riben 2,000,000 sterlin harcanacağımı yazıyor. Bu yekün içinden 1,300,000 sterlin, 1300 namzedin 31,000,000 müntehip ö. nünde propağandalarını yapması yo - Tunda sarfedilecektir. Otel ve otome » bil masrafı, afiş parası, hatiplere ve- rilen yardım (ücretleriyle (birlikte hükümetin bu iş için harcryacağı para 400,000 sterlini aşmaktadır. Dün fevkalâde olarak toplanmış 0. Tan parlâmento cuma günü dağılacak ve parlâmente azaları intihap daire . lerinde harekete geçmeğe hazırlana - caklardır. Şimdiki parlâmento azalarından iki yüz tanesinin gelecek (o parlâmentoda görülemiyecekleri tahmin ediliyor. Namzetler şu sekilde olacaktır, Hü, kümetten yana: 590 muhafazakâr, 59 Sir Con Simon taraftarı ve 20 Mak Donald taraftarı. | Hükümete muhalif 550 işci, 200 Sa. muel Herbert liberalleri 90 müstakil Uluslar kurumuna müzaheret et » mek bütün partilerin siyasasıdır. Hükümet gelecek beşyıl için 209,000,000 sterlin bahriyeye, 30,000,009 sterlin orduya ve 50,000,000 hava kuv.) vetine harcamağı teklif edecektir. i Finans bakanı bu masrafa razı » dır. İşçi partisi, hu siyasaya yeni bir. |. silâh yarışma seben olacağı ve sulkü tehlikeye düşüreceği o mülâhazasiyle muarizdir. 23 İLKTEŞRİN — 1985 Sayım neticesi Istanbulun nufusu 739771 olarak tesbit edildi Ankara 22 — Statistik genel direk- terlüğüne bu akşama kadar 352 mer kezden nüfus sayımı neticeleri gel. miştir, Vilâyet ve kaza olmak Üzere daha 50 yerden malümat beklenmek- tedir. Kat? neticelerin yarın akşama kadar ilânı muhtemeldir. Nüfusumu. zun 16 milyonu geçtiği tahmin edil . mektedir. Istanbul şehrinin nüfusu 739/771 o- larak tesbit edilmiştir. “Vapurcular arasındaki ihtilâf Bu sefer kat'i şekilde halli bekleniyor Şu günlerde Türk deniz ticareti için mühim kararlar verileceği ve deniz ticaretimizin devlet deniz yellarile vapurculuk sosyetesi ara- sında taksiminden sonra bir türlü bitmek tükenmek bilmiyen ihtilâf. larm bir sona erdirileceği anlaşık maktadır. Ankaraya gitmiş olan Vapur - culuk Sosyetesi delegeleri bunun için Ekonomi Bakanlığile temas » larda bulundukları gibi devlet de- niz yolları idaresi de bu hususta Bakanlığa mütaleasmı bildirmiş « tir, Şimdi mevzuubahsolan iki mü. him mesele vardır ki bunların bu defa behemehal balli zaruri gö - rülmektedir. Bunlardan biri Vapurculuk Sosyetesisile deniz yolları arasın - daki gemi tonaj nisbetinin kat'i olarak tayinidir. Vapurculuk. Son. öte: hi id. tvuej paya defa tesbit edilerek her iki tarafta ne kadar vapur alırsa als tonaj nisbetinin değişmemesini istemek» tedir, Bir de tenzilâtlı biletler işi var- dır. 45 gün müddetli tenzilâtlı bi. let alanlar her iki idarenin vapur larından da istifade edebilmekte - dir. Vapurculuk Sosyetesi bu şek lin de kaldırılmasını istemektedir. Üstündağ diyorki (Baştarafı 1 ncide) reffüline karşı ün tedarik etmedikleri görülmektedir. Bunda belediyenin kabahati yok. tur. Kendilerine vaziyetlerini ıslah et. melerini, hattâ bir şirket haline gir » melerini birkaç kere söyledim. Şimdi . ki halde kat'i bir kararımız yok. Fakat bu vaziyetin devamına da müsaade et. miyeceğiz. Fırıncıların ufak sermeye. İilerinin muhafazası arzumuzdur. An, cak nihgyet birinci derecede cemiye » tin menfaatlerini düşünmek mecburi - yetindeviz, Gerek şehir halkı, gerekse belediyeyi iz'aç edecek şekilde hareke. te devam edecek olurlarsa (o belkide uray ekmek işini kendi eline almayı ve makineleştirmeyi düşünecektir. Muhiddin Üstündağ et o meselesi hakkında da demiştir kiz —“ Biz her sene 6000 (hastalıklı bağırsak imha ediyoruz. Bu hayvanla rın etleri de şüphesiz hastalıklıdır. Et rafta kesilip getirilen etleri yememeye dikkat etmelidir. Şehir haricinde satı. Tan etler mezbahada bizim celeplerin beğenmiyerek sakata çıkardıkları et- lerdir. Bizden herr#n hastane, Yol, temiz - lik İstiyorsunuz. Bu beledire mükel » lefiveti demek olan para da verilmez” se belediye hunları ne ile yapacaktır.? Son senelerde belediye -varidatından iki milyon kadar kaybatmistir. Sehrin müketle i de olmazsa istenilen bu İ işler nasıl yapılabilir.