28 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Habeş harbinin siyasal yüzü esaslarına dayanan bir barış! Tevfik Rüştü istediğimiz Aras, bunu I söylüyor Ekonomik tedbirler karşısında Fransa, Amerika ve diğeı devletler Teviik Rüştü Arasin sözleri f Pariste iken bir diyeyde (bulunan Dışbakanımız Tevfik Rüştü Aras Ha - beş — Ptalya harbinde İngiliz ve F'r: ız mesaisini tahlil ederek demiştir ki; “Büyük Britanya ve dominyonları barışı muhafaza etmek (hususundaki kararlarını açıkça bildirmişlerdir. Bu, bütün devletler için bir teminat oldu - ğu kadar bir ihtardır da. Sir Samyel Hor'un son söylevinin bence müstes. Ba bir değeri vardır, Fransız hüküme'. tinin rolü ağırdı. Onun yorulmak bil meden sarfettiği gayret ve büyük Bri- tanyanın aldığı durum sayesinde bu defa misak normal surette işliyebildi.,. Askeri zecri tedbirlerin Cenevrede asla konuşulmadığını da söyliyen Tev fik Rüştü Aras Balkan andlaşmasının bu meseledeki fikrini soran ajans mu habirine şu cevabı vermiştir: Balkan andlaşması azaları, Ulus - İar kurumunda fikrini (söylemiştir. Batışı tehlikeye koyabilecek her hâ - dire de eliçmmiyetini ve canlılığını isbat etmiştir. Akdenizde ahengin ve Cenevre andlaşması esasına dayanan bir barışm muhafazası istiyoruz. Dışbakanımız küçük andlaşma İ- le Balkan andlaşması arasmdaki mü .| nasebeti de izah ederek: “Her iki andlaşma (yeleri arasın » da tam bir itilâfmdevam ettiğini, söylemiştir. “Cumhuriyet gazetesinden hillâsa ölerek alınmıştır... iransa ve ekonomik tedbirler Cenevreden gelen haberlere . göre. Frarsa hükümeti, ayın otuz birinde toplanacak olan tanzim (komitesinin tayin edeceği tarihte ekonomik tedbir. leri tatbika hazır o bulunduğunu U - luslar kurumu genel sekreterliğine bil dirfiştir. Ancak Fransa, komitenin karariyle tayin edilecek tatbik tarihi arasında, dört günlük bir müddet istemektedir. Bu müddet zarfında gereken son ted -' birleri alacaktır. | Amerika ve zecr! tedbirler Amerika Uluslar Kurumunun ver , diği muhtıraya cevap olarak diyor ki: “Amerika, barışın tekrar kuruluşu için lâzrmgelen bütün tedbirleri almiş bulunmaktadır. Amerika hükümeti, öteki ulusların barışı korumak ve harbi kısaltmak yo. Tundaki çatışmalarını büyük bir sem . pati ile takip etmektedir... Ispanya Hollanda İspanya ve Holânda da zecri tedbir ler için birer kanun kabul edilmiştir. İsviçre ulusunda zeri tedbirler a leyhinde bir cereyan olduğunu “Nö; Basttr Zaytung,, yazıyor. Bu gazeteye göre: “Eğer İsviçre federal kurala, zeeri tedbirler hakkında görüşmeler yaptığı takdirde, İsviçrenin oUluslar kurumundan çekilişi Tehine bir hare - ket uyandırmış olacaktır, . Napoliye uğramiyan vapurlar Bir çok yabancı vapur kumpanya » Tarı ve bu arada İki İngiliz, iki Holân. da, bir Japon, bir de İngiliz — Mur sosyetesi ekonomik zeeri (o tedbirlere uymak İçin Napoliye Ouğramımağa karar vermiştir. 24 U buldu Bu da yeni bir tahmin Musolininin Habeş işini | bitirmek hususundaki plânı, söylendiğine göre Lâval tarafmdan İngilterenin Paris - İeki elçisine verilmiştir. Şu yoldadır.: 1) Çinin belli başlı mıntakalarında olduğu gibi Habeşistanda bir imtiyaz lar sistemi kurmak, 2) İtalyanm Habeşistandaki silâh- lı kuvvetleri muayyen bir miktar üze- re tahdit edilecek ve polis kuvveti şek, linde olacaktır. Buna mukabil — evvelee yazıldığı gibi — İtalya, Habeşistanm, impara * torun hâkimiyeti altında olan kısmı . nm silâhlardan tecrit edilmesini is - temektedir. — Deyli Mirordan — Kör Halyan başkanı ne demiş? İtalyan eski muhariplerinin harp - te kör olmuş başkanı Barlo del Eru - va Pariste Fransız Tâval ve sol cenah liderlerinden Heryo ile uzun bir görüşmede bulunmuştur. İtalyan eski muharibi, sülhün mit. hafazası için Avrupada herkesin bera. ber olacağı günün gelebileceğinden bahsetmiş;bu sebepten İtalyanın müm kün olduğu kadar çabuk yardım gör -. mesini ve âdilâne tatmin edilmesini tavsiye etmiştir. — Deyli Miror'dan — “Siyüm ne düşünüyor?“ Bangkok ; 28 (A:A.) —. -İtalya.a - | Teyhine zecri tedbirler tatbiki hakkm- daki kanun neşredilmiştir. e Bununla beraber İtalyanın, Siyama dört torpi de vermiesi hakkında kunturatı tatbi. ka devam edeceğini bildirmektedir. Evkaf genel müdürü geldi Evkaf Genel direktörü Fahri Anka radan şehrimize gelmiştir. Istanbulda" ki teşkilât ile meşgül olacaktır. Skype Balık ibracı artıyor Son günlerde komşu memleketlere balık ihracatı artmaya © başlamıştır. Bilhassa mühim miktarda palamut sevkedilmektedir. Meli Haydarpaşa bastaha- nesi yıl başında açılacak Haydarpaşadaki nümune hasta. Besinin noksanları tamamlanamanış. tır. Hastane ancak yılbaşmda açıla - caktır. Avrupaya ısmarlanan âletler de henüz gelmemiştir. Hastane beş paviyoridan ibarettir. Haydarpaşa Nü, mune hastanesi, İstanbulun en güzel hastanesi olacaktır. Bursanın altında Kıymetli tarihsel eserler altında bundan 2000 yıl evveline ait duvarlar, paralar, toprak hey- kelcikler bulunmuştur. Hafriyata devam edilmektedir. Bu eski eserin bir saray mı, yok- sa bir mabet mi olduğu henüz an- laşılamamıştır. Tamamen toprak altında bulu- ait olduğu zannedilmektedir. kaçakçılığı kısmını ayırmakta çok yardım edebilirsiniz. Bunu ayır nan bu binanın eşki Bitanyalılara HABER — Akşüm Postası >İLKTEŞRİN — 1935 | Belediyeler birinci kurultayında Akdenizde Cenevre Başbakan Cenevreye karşı siyasamızı anlattı Uyuşturucu maddeler ve hayat pahalılığı hakkındaki düşüncelerini söyledi Ankara, 27 — Belediyelerin bi- rinci kurultayında Başbakan İs - met İnönü bir söylev vermiş ve ez- cümle şunları demiştir: “.— İntizamla ve itibarla işli - yen ber belediye memleketimizin hayatında mühim bir uzuv, yük -; selmek için ve ilerlemek için mü - him bir mekanizmadır. Memle - kette birçok temaslar yapıyoruz. Bunlardan belediyelerimizin va - zifelerinin ve faaliyetlerinin het gün daha ziyade arttığını yakın - dan görüyoruz. Bu artmada şikâ - yetçi olmamalıyız. Memleketin medeniyet seviyesi yükseldikçe ihtiyaçları artacaktır, “Faydalı olmak imkânımızda ve elimizde olduğu zaman beledi- yelerimize yardımcı olmayı değer- li bir vazife sayacağımdan emin olabilirsiniz. Uyuşturucu maddelerin amensiz düşmanıyız “Arkadaşlar; “Uyuşturucu maddeler gibi mü- cadelelerin bir kısmma da yakın - dan alâkadar ve vazifedar olma - Cemiyeti Akvam taahhütlerinde dığmız balde gene iştirâk etmeli- siniz. Biz afyon yetiştiren bir memleketiz. Bunun ziraati ve ti - careti ile bu memleket için felâ - ket olan uyuşturucu maddelerin madıkça memlekette afyon mah - sulünü kıymetlendirmeğe imkân yoktur. Afyonu meşru bir ticaret olarak, ilâç olarak kullanacağız, satacağız. Bunu uyuşturucu mad - de olarak kullananların gerek ti - caret ve gerek ziraalte amansız düşmanı olacağız. Bu hususta çok yazın etmelisiniz. Cin yetimiz bundan tehlikeye uğrar. Beşeriyetin müşterek bir âfeti o - lan bü mevzuda Türk milleti bi - rinci derecede yardım edecek yük sek seviyededir. Bunu bugün tek- rar ettiğimin sebebi geçen kon - grede bahsolunduğundanberi A « nadolu içinde bazı uyuşturucu maddeler kaçakçılığı yapıldığını işittiğimdendir. Anadolu içinde kaçakçılık yapmak cesaretini bul mak, bu cesareti kendinde bulan- ları cemiyetin ayakları altında ez- mek baş ödevimizdir. Öbür kon - grede söylediğim gibi büyük bir tehlike içinde değiliz, Fakat bü » yük bir tehlikeye uğrıyacağımız - dan korkmalıyız. Hayat pahasılığı ile mücadele “Arkadaşlar; “Yüksek vazifeleriniz arasmda hayat pahalılığı ile uğraşmak mev zuunu burada uzun uzadıya tet - kik buyurdunuz. Ben de sizin gibi zannediyorum ki hayat pahalılığı ile uğraşmak ödevi belediyeleri - mizin işleri arasmda her gün bir parça daha artacaktır. Ve her gün bize yeni tedbirler almak vazife- lerini verecektir. Bugünkü vazi- felerimizi dikkatli bir surette ifa edeceğiz. Fakat bu, yeni vasıtalar ve yeni salâhiyetler icap ettirirse bunları dahi ihtiyaca uyarak te - min etmeğe, tetkik etmeğe borç - luyuz. Ümit ederim ki yeni kon »; greleriniz tecrübelerinizi birleştir." mek için bu kurultay hayatınm semerelerini daha ziyade ilerlet - J meniz için kıymetli fırsatlar ola - caktır. Enternasyonal hayat huzur içinde değil 1 “Türkiye, bütün hayatında sulh içinde ve intizam içinde yaşama - nm arsrulusal güzel bir nümünesi- dir. Arkadaşlar; enternasyonal hayat huzur içinde değildir. Bü » yük vak'alar milletleri çok meşgul etmektedir, Biz bu hâdiseler için de memleketimizi gaileye kaptır- mamak için ciddi bir surette itina ediyoruz. Sulh hayatı, ciddi bir sulh politikası bizim siyasetimizin esasıdır. Bunu sizin huzurunuzda tekrar etmek benim için bir fır - sattır. Sulh hayatını temin etmek için Türkiyenin bağlı olduğu mu - abedelere dikkatli bir surette ria- yet etmek şiarımızdır. “Şüphe yok ki kollektif emni - yet noktai nazarmdan bağlı oldu- ğumuz bütün muahedeler Cemiye- ti Akvamla aramızdaki taahhüt çerçevesi dahilindedir. Türkiye birinçi safta olacaktır “Arkadaşlar; Cemiyeti Akvam- daki hukuk ve vazifelerimizi ta - Lehlerve Çekler Gerginlik büyüyor Lehistanla Çekoslovakya arasın- da mevcut olan bir ihtilâf daha ciddi bir hal almağa başlamıştır. Eğer İtalyan - Habeş meselesi ol- masa herkesin dikkatini daha çok oraya çekecektir. Evvelce de ha - ber verildiği gibi Çekoslovak hü- kümeti Moravska « Ostravadaki Leh konsolosunu resmen tanıma - dığını ilân etmiştir. Bu mesele ü - zerine Lehistanda şedit hissiyat u- yanmıştır. Haftalardanberi, Leh matbuatı Çekoslovakyada Çekoslovak ida» resi altındaki Leh ekalliyetinden bahsediyor. Bugün Çekoslovakya aleyhine açılmış olan Leh hareketini, Al - manyanm Litvanya. aleyhindeki propagandasına pek benzetiyor « lar. Her ikisinin de müessiri he - men aynıdır. Çekoslovak hükümetince res » men tanınmıyan Leh konsolosu Koltz'un, gene Çekoslovak top - rağı üzerinde bulunan Terlikoda kip ve tetkik etmek taahhüdümüs icabıdır. Cemiyeti Akvamın kol * lektif emniyeti prensip olarak ta kip etmesi bizim Cemiyeti Ak * vamdan beklediğimiz en büyük faydadır. Eğer bütün milletlerin sulhu muhafaza etmek için hep beraber kefalet altında bulunma * ları zihniyeti tatbikatta, pratik hayatta ve her hâdiseye kabili tatbik olmak yolunda daha ileri merhaleler alırsa biz böyle bir te- kâmülü temin için çalışmaya mü- temayiliz. “Arkadaşlar; onun için Cemi » yeti Akvamm sulhu muhafaza için olan gayretlerinde ve taahütlerin” de Türkiye birinci safta çalışan devletlerden biri olacaktır. (Al » kışlar) “Arkadaşlar; bu feyizli çalış « malarınızm güzel semerelerini “gerek belediyelerimiz ve gereki cemiyetin içtimai hayatında elde edeceğimi inim, Sizin yök * sek şahıslarınızda temsil ettiğiniz milyonlarca vatandaşı selâmla * mak bizim için değeri yüksek bir vazifedir. (Şiddetli ve sürekli alkışlar). .Şikâyetler ve temenniler Rir köylüye dayalı. atmışlar ei Büyük Çekmecenin Karaağaç köyünden Çavuş Mustafa oğlu Şevket gazetemize iği bir mektupta eylülün 29 unda köy kahvesinde başma gelen bir hâdi- seden bahsederek İstanbul vilâye” tine şikâyette bulunduğunu haber vermektedir. Mektupta anlatıldığına göre köy içinde ve yol üzerinde bulu * nan ve etrafa hastalık yayan bir ağıl yıkılmış, köy halkı bunun ye" niden yapılmaması için birlik ol * muştur, Bu işe kızan ağılm sahibi teşebbüslerde bulunmuş ve bu ha rekete önayak olan Çavuş Musta” fa oğlu Şevketi dövdürmüştür. Mektup sahibi kendisini döven ve dövdürenler arasında Vasfi, Mustafa, Yaşar, Şefik Hasan ve Hüseyin isimli kimselerin bulun * duğunu iddia etmekte, bunlardan şikâyetçi bulunmaktadır. — ———— —— ——— ——— ZAYİ CUZDAN — 27 ilkteşrin ps” zar akşamı Asri sinemada içinde par# bulunmıyan bir kadm çantası gayi ok muştur. Çantadaki nüfus kâğıdı ve e* verdiği bir söylev Çek aleyhtarlı-| lenme cüzdanrmızla diğer evrakı ge ğını daha arttırmıştır. aye . verilecektir. Koltz, bu mevkide gömülü o - dei Pe u terzi Yeşuvolei başi Bai bali Geym Gu lele e sederek Terliko'nun “yabancılar| ZAYİ — Tatbik mühürümü kaybe tarafndan müsadere edilmiş Leh az aç çıkardığımdan eskisini toprağı,, olduğunu söylemiştir. yoktur. e “Yabancr, oöüyle bittabi Çeki) glğa gez 298 diyer. hey leri kasdediyordu. Leh konsolosu, burada gömülü olan iki Leh kahramana hakiki bir şükran yapılmasına Çek ma - / müsaade etmediğin - /| den şikâyet ederek “intikam gü - nünün geleceğini,, söylemiştir. — Mançester Gardiyandan —