12 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

12 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

13 SONTEŞRİN — 1895 ” Benim göcüşüm : Harf ve dil Ihmal Sorarım size: — Bünozer ne demektir? Yanlış işitmediniz: Eminim ki: bilez Böyle bir şey duymadım! iyorum.. . diyeceksiniz! in biraz daha tafsilât vere- , — Bünozer, büyük bir şehirdir; Cenubi Amerikadadır! öy rar ei i coğrafya dersinde o- kamuşumdur, Fakat unutmuşum! Nitekim, bir fransızca film sey en bana da öyle oldu. Fakat, sonra, farkma vardım; , Buenos Ayresten bahsolu- Fransızlar, kendi alfa- Snek istiyorum: İsmihasların ve Wiulusal tabirlerin imlâsi: nasıl yazacağız ve na- “İ talâffuz edeceğiz? Dil hususunda ileri atılan bun- adımlara, kurulların en güç iş- bunca çalışmalarma rağ- w halli nisbeten basit olan bu hâlâ, anarşi devam ediyor. aş önüne geçmek için bir şey yapılmamıştır. Maarif Mazı da, Türk Dili araştırma ku- ida bu husustaki tenvir vazi- hagakara, 11 — Kömür fiyatla. Mağ, yolan 130 kuruşluk indir - taz Denizyelları ve Vapurculuk Yetesi eşya navlun tarifeleri t- Bi ye tesiri olacaktır. “Ekono. a akanlığı bu hususta tetkikal Askerlik kanunu Bazı maddeler” değiştiriliyor ayki, 11 — Askerlik kanı. Milemez, bazı maddelerinin değişti. uyg ine dair olan lâyiha kamu Kör, bügün birinci defa olarak hik üşüldü, Lâyihaya göre, asker TiğünE' bir erkeğin esas nüfus kü Naa Yazılı ve yazılacak olan ya- diği ir ve yirmi yaşma gir- Yine Benin ikinci kânununun bi- Tape ünden başlıyarak kırk alte Bay, ,, Bİrdiği sene ikinci kâmunu- Sök birinci günü bitmek üzere en Yirmi altı sene sürer, içme muhacir tanınmıyan adar, ve ecnebilerden (türk a iseler ğına girenler hangi yaş iklerin; © Yaştaki efrat gibi asker Yaparlar, a devri piyadede bi- smıflarta muzikada çu ünrük jandarmada iki bu- kop 86 üç senedir. Gedikli Sin "; Gr deniz ve jandarma sr- * gedikli küçük © zabitlik 18 dir Gönüllü için © asgari Ak VOR, ŞA Rİ GR VE, İN bir cihet var! “Enstitü, , “Üniversite, , “ş.Kuru çeşmeden başka! m i görmemişlerdir. Kömürün ucuzlaması Nakil vasıtalarındaki nakil ücretlerinin ve elektriğin ucuzlamasını doğuruyor inkılâbında edilen kspir,, diye yazarken, hep, fran - sız kültürünün bir tâbit haline dü- şüyoruz ! Düşünün: Bildiğimiz Bu- «nos Ayres'e “Fransızlar Bünozer diyormuş!,, diye bunun imlâsını öyle kabul etmek ne kadar komik olurdu. İşte, Enstitü, Üniversite, Şekspir nevinden kelimeleri de E, Ü, Ş ile yazmakta ondan aşa- ğı değildir. Belki daha fecidir! di alfabelerine göre Bünozer diye okumakla nasıl birşey kaybetmi- yorlarsa, biz de meşhur İngiliz e- dibine Shakespeare okumakla bir şey kaybetmiyeceğiz.. Şimdiki vaziyette kaide yok - tur, Biri öyle, öteki böyle yazıyor. İsmihasları asli imlâlarmda ka - bul eden münevverlerin bile ara- larında ihtilâf var, Kimi Shakes- peare'nin, kimi de Shakespearein diye, intihalarr başka başka kul- lanıyor. Garb âlemi içine girdiğimiz, o medeniyeti her gün biraz daha benimsemeğe doğru çittiğimizi- çin, bu isim ve ıstilâhlar meselesi, ihmal edilecek şeyler değildir. A- na kaidelerini bir an evvel koy - malr, mektepler ve matbuat vası- tasile tamim ve tatbik etmeli ki anarşinin önüne geçilsin... Bunu yapmak için neyi bekliyoruz? (Vva.N0) yapmaktadır. İkinci kânunun ba. şından itibaren tenzilâtm yapılma sı muhtemeldir. Vapurculuk sosyetesi yılda 40 bin ton, Denizyolları O ise 75 bin ton kömür harcamaktadır. Kömü- Tün, ucuzlaması bu iki müessese ye İd0 bin lira tasarruf temin ede- cektir, Diğer taraftan kömürün ucuz- laması neticesi olarak elektrik üc- retlerinin kilovat başında iki ku. ruş kadar indirilmesi de lâzım gel. mektedir. Tramvay tarifesinin hazırlan- masmda kömür fiyatları da göz önünde tutulduğuna göre tramvav ücretlerinin de ineceği anlaşıl- maktadır. Tarihi âbidelerin tamiri için 10 yıl lâzım Tarihi eserlerin tamiri için müze - ler direktörlüğü bazı önemli teşebbüs lerde bulunmuştur. Şehrimizde bulu- nan bütün Abidelerin ne şekilde ve ne kadar zamanda, tamir edileceği ince - lenmektedir. Alman sonuca göre, bu Abidelerin tamir edilmesi için enazonyıla ihtiyaç vardır. Durum kültür bakan. Tığıma bildirilmiştir. Diğer taraftan müzeler direktör - lüğü şehrin türlü semtlerinde bulu - nan tarihsel Abidelerin fotoğrafları - nı ve plânlarımı aldırmaktadır. Bun - dan başka bu Abidelerin bir de sicili çıkarılmaktadır, ği depoları yere götürülemiyor Koca İstanbulun kıyıları incelen dikten sonra nihayet «ömür depo ları için Kuruçeşmeden daha uy» gun bir yer bulunamıyacağı neti“ cesine bir kere daha varılmıştır. Şu duruma göre kömür depoları daha uzun yıllar Kuruçeşmenin vu Kuru çeşmelilerin istenilmiyen misafir! olacağı anlaşılmaktadır. Hattâ bu” rada yeni kurulacak üstü kapalı depoların projesi bile yapılmıştır. Bu hususta bir muharririmiz bu işle uğraşan bir zatla temas etmiş. Bu zat diyor ki: — Kuruçeşmenin ekonomik va" ziyeti kömür depolarına bağlıdır. Kömür depoları yüzünden burada binlerce kişi geçinmektedir. Depe| ları Kuruçeşmeliler değil, bazı zat. lar da istemiyorlar ve onlar uğra" şıyorlar. İ Burada üstü kapalı depolar yel pılırsa toz çok daha azalmış olar caktır. Vakıa bundan on yıl kadar; önce Unkapanında bulunan üstü kapalı depoları halk toz yapıyor di ye buradan kaldırtmışlardı. Fakat iş o vakit biraz gürültüye gelmişti Ta Fatihteki halk Unkapanındaki depolardan sandıklarma kadar toz girdiğini iddia ediyordu. Bu yüz- den depolar oradan kaldırıldı. Es- kiden bahriyenin kapalı depolar: Hasköyde idi. Kömür öyle bir şeydir ki yeri-! nin bir metre değişmesiyle mali- yet fiyatı derhal zam görür. De. polar Defterdar burnu sırtlarına çıkarılması bunun için kabil de- ğildir. Halicin nihayetinde kuru-| lan kömür depoları da bu yüzden iyi nelice vermemiştir. Ekmek fiyatları değiştirilmedi Belediye narh komisyonu dün top.| lanmış, son hafta içinde buğday fiyat! larmda ekmek fiyatına tesir oedecek derecede bir değişiklik olmadığını gör | müş, narhı değiştirmemiştir. İ İkinci ekmek tetkikatı da henüz ne-| ticelenmemiştir. Diğer taraftan dün piyasaya çıka. rılan buğday miktarı 1178 tonu bul . muştur. Sert ve yumuşak buğday üzerinde hiçbir muamele yapılmamış bundan ötürü fiyatlar eski halini muhafaza etmişlerdir. Yalnız ekstra mallar mua mele görmüştür. Evvelki gün (10/35) e satılan ekstra lar dün azami (10,30) asgari (10,25) fiyatları arasında muameleye çıkmış | tır, Kızılca fiyatları da 7,5 ile 725 ara . sındadır. Ziraat bankası da piyasaya buğday vermekte devam etmektedir . | ç : Istanbulun i yi a kadastrosu tamamlanacağı umuluyor / Kadastro genel direktörü Ce- mal bir kaç gündür şehrimizde İstanbul kadastro işinin tetkikile meşgul olmaktadır. Cemalin evvelki gün şehrimiz- deki kadastro direktörüle yaptığı toplantıdan alınan neticeye göre İstanbul kadastrosu maalesef iste- nilen süratte ilerlememektedir. Bunun sebepleri kadastro teşkilâ- tımın bu işte olgun olmaması me. selesinden ziyade İstanbulun va - ziyeti ve kadastrosu yapılan bütün emlâk ve arazinin pürüzlü vazi - yette bulunmasıdır. Bilhassa yangın yerleri kadast Ticaret odasının tekaüt sandığı Hayvan borsasınca tatbiki kabil görülmedi Hayvan borsasının memurlar: için bir tekaüt sandığı (o yapılmak istendiği ve bunun için de ekono- mi bakanlığınm borsaya örnek ol- mak üzere ticaret odası (yardım sandığı talimatnamesini gönderdi. ğini yazmıştık. Oda yardım san- dığı etrafında son zamanlarda de- rosunun tasavvur edilemiyecek derecede karışık vaziyetlerinden dolayı bir türlü inkişaf edemediği görülmüştür. Bunun için yeniden bazı tedbir lerin alınması zarureti görülmüş ve genel direktör bunları tesbit e. derek alâkadarlara bildirmiştir. Kadastro işlerinden anlıyan a- lâkadar zevatm sözlerine bakılır- sa İstanbulun kadastrosunun » bu- günkü şerait içinde . neticelenme- si için yarım asır lâzımdır. Fakat böyle vaziyetlerle işin ilerlemesi gecikirse bu müddetin de kâfi ge- miyeceği anlaşılmaktadır. Memleketimizde yaprak cigarası yapılacak Memleketimizde yetişen tütün- lerden yaprak cigarası yapılması için yapılan tetkikler bir hayli iler lemiştir. Bu yaprak cigaraları için Mardin tütünlerinin kullanılması muvafık olduğu anlaşılmış ve bun ların tohumları Maitepc enstitü- sünde rstıfa edilrseğe başlanmış - tır. i Amerikaya ve daha bazi yerlere yaprak cıgarasında kullanılan ti- tünlerinden tohumları #ipatiş'€d!!. miştir. #asrenmiz oi —— vam eden dedikodu bı defa borsa Pazar yerleri: beledi- sandığının da ortaya çıkmasiyle yece kontrol edilecek yeni bir şekil almıştır. Öğrendiğimize göre bakanlık. tan gelen bu talimatnameyi borsa tetkik etmiş ve matlüba muvafık bulmamıştır. Bir defa borsa me. murlarının istediği yardım sandı. £ ğı değil, tekaüt sandığıdır. Sonra da borsanın hukuk müşaviri tali- matname üzerinde yaptığı tetkik lerde bu talimatnamenin muhte. lif hukuki bakımlardan çok nok-' san olduğu ve böyle bir sandık ya- pıldığı takdirde bunun (o şahsiyet hükmiyesi bulunamıyacağı netice. sine varmıştır, Bu vaziyette borsa için bu tali. matnameden istifade imkânı kal- mamıştır. Biri (Otarafından oda sandığma karşı oda memurlarının yaptığı itirazlarm da yersiz olma- dığı ileri sürülmektedir. —a— Londra çini sergisinde Türkiye | Londrada, bu ayın yirmisinde açı -| lacak olan çini sanayii sergisine hü -| kümetimiz de iştirak edecektir, İstan.| bul müzelerinde bulunan çini, porse-| İstanbulun muhtelif yerlerinde ku rulan pazarların belediyece sıkı bir kontrola tabi tutulması için alâkadar lara emir verilmiştir. Sebebi, pazar, yerlerindeki pislikten dolayı halkm yaptığı şikâyetlerdir, Gelip geçenleri rahatsız eden çer - çöp ve dökülen sulardan meydana ge- len bu pisliklerin tahammül edilemi - yecek kadar fazlalaştığı ileri sürülü - yor, Orta okullarda bir dersten dönenler Lise direktörleri dün kültür di rektörlüğünde bir toplantı daha yap» mışlar, lise olgunluk ve bitirme imdi - hanlarımda bir dersten kalan talebe « nin yeni imtihana tabi tutulması işi ni görüşerek mümeyizleri seçmişler dir. Diğer taraftan duyduğumuza göre bir çok talebe velileri kültür bakanlı - #ma başvurarak orta okullarda bir dersten dönen talebenin tekrar imti - hana tabi tutulmasını istemişlerdir. Durum, kültür bakanlığğı tarafmdan incelenecektir. ——— —— —— — Ten, vazo, tabak, sürahi kâse, ibrik gibi çini sanatini gösteren on sekiz parça eser sergiye gönderilecektir. ŞEHRİN DERDLERİ Istanbulun bakımsız sokağı LAlelide Çukurçeşme sokağında oturan bir arka . | | daşım anlattı: — Otuz beş senedir ayni mahallede zamandanberi İstanbulun göbeği sayılan o semtimizin bir defa bile ihtiyaçları, poksanları bayındırlık namına esaslı bir şey yapılmış değildir. Bilhassa bizim sokağımız acınacak bir mur yağdığı zamanlar yollarımız Venediği Karşıdan karşıya geçebilmel: için müsait bir geçit yeri bulmanın bile çok defa imkânı olmuyor, Kaç defa hep birlik olup belediyeye baş vurdüksa, o kadar defa da inkisarı hayale uğradık. otururum. Bu tetkik edilmiş, ve keldedir. Yağ hatırlatır. mi? Ne yapalım? otuz beş senedir hep ayni vaziyette 0- lan sokağımızın belediyenin gözünü çelmesi için daha kaç sene bekliyeceğiz? Yolumuzun yapılmasını, ışıkla - rının tanzimini görmek için acaba ömrümüz yetebilecek Ben İstanbulda bizim sokak kadar bakımsız bir yer ol madığına eminim.