26 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

© ağn i< 26 İLKKANUN — 1995 Armut bip. ağzıma düş Şehrin en işlek meydanından geçerken saydım: Dokuz tane tay- yare piyangosu gişesi var. Halbuki başka çeşit bütün ticaretlerin gene o meydanda cem'an yekün dokuz dükkânı yok! Lâbavle vela... 4 İşimiz bu kadar mı talie kaldı? “Aman efendim, bu tali meselesi etrafmda ne büyük faaliyet... Renk renk, allı pullu ilânlar, ziyalar bat- tâ Mahmutpaşa çarşısında olduğu gibi, kapıların önünde: — Buyurun efendim, buradan almız! - diye haykıran çığırtkan. lar... Belediye memurları, seyyar satıcıların kaldırımlar üzerine te cavüzüne müsaade etmez... Galiba bunlar, çığırtkanlara alafranga 0 tellerin kapıcıları gibi “Asri elbi- se,, giydirilmiş diye çıkarmıyor. lar. Bu dükkânların tekâsüf ettiği kaldırımlardan geçebilirsen geç .. İnsanı zorla yakalayıp içeri soka- Dün akşam, bu gişelerden bizi: — 480 kuruş! - diye feryatlara boğuluyordu. Fakat önüde in cin top oynuyor Yanmdaki bayi ise hımcahınç. — O kaça satıyor? « dedim. — 500 kuruşa. — Öyleyse niçin ondan alıyor- lar da bundan almıyorlar? — Çünkü geçen keşidede birin- ci ikramiye buranın bir müşterisi- ne isabet etmiş... Halk, ona teha- çüm, gösteriyor... memed Tanıdıklara soruyorum: — 50.000 lira çıksa ne yapacak- sınız? — Bir aparlıman alıp keyfime bakacağım... Armut piş, ağzıma düş tarzınrla bir servet sahibi olarak, armut pis, ağzıma düş tarzında gelirini tıkı- rma koymak... Milletin kaygusu bu!.. Bari sermaye kazandıktan son- ra bir teşebbüse girişmek niyeti olsa?... O da yok... Vah, vah, vah... Apartrman!!,, Sefertasr gibi, ber bat malzemeyle yapılmış ve şehri biraz daha çirkinletecek Olan “harcı âlem,, bir apartıman!!... * » » Arada sırada işitiriz; — Herif memleketimize mete- liksiz gelmiş, zengin olmuş... Yahut: — Ah, keşki bilseydik de biz de o işe para koysaydık... Yüzde bin ticareti varmış. Lu * * Ey ahali. * Hayatını tanzim iğin piyango) —— ŞEHRİN DERDLERİ yegâne vasıta değildir ve apartı- man da yegâne para yatırılacak Yer değildir. Başka ne işler var, hem ne iş ler... Fırsatların her gün bin ta- nesi, gözlerinin önünden geçiyor... Sen onları görmüyorsun... “Kör tali,, diye söylenme... Kör, biziz... O fırsatları göremiyoruz ve talii kör sanıyoruz. * * * Bari bayram ertesi biraz daha uyanık olalım ve gelecek seneye gözlerimizi açalım... Evkaf alacaklarını toplıyor Alâkalı halk telâşta çünkü üç gün mühlet verildi ! Bundan on beş gün evvel tat- bik mevkiine giren yeni evkaf ka- nunu mucibince şimdiye kadar ta- sarruf hakları tamamiyle şahisla- ra ait bulunmakla beraber esas vakıfnameye nazaran evkafa ait olan emlâkin asıl tapulu sahipleri- ne temliki yapılacaktır. Evkafın şimdiye kadar bunlardan aldığı evkaf resmi de on yıllık taksitler- le veya hep birden alınacaktır. Taksitler ödeninciye kadar bu em- lâk tapuda evkafa birinci dere- cede ipotekli vaziyette bulunacak- tır. Fakat evkâf idaresi şimdiye kadar bu evkaf resmini munte- zam bir şekilde tahsil etmemiştir. Esasen evkafın tahsildar teşkilâtı da buna müsait değildir. Meselâ koskoca Fatih kazasında ancak i- ki tane evkaf tahsil şubesi bulun- maktadır. Şimdi yeni vaziyet ü- zerine evkaf idaresi yıllardanberi halkta bakaya olarak kalmış ev- kaf resmi borçlarını bu kanunun! : fiili vaziyette tatbikine başlanma- dan evvel tahsil edebilmek için bütün teşkilâtmı seferber etmiş- tir. Evkafın bu şekildeki alacağı milyonlarca lirayı bulmaktadır. Fakat bu âni ve yüksek miktar- lı tahsilâttan alâkalı halk büyük bir sıkıntı ve telâşa düşmüştür. Çünkü evkaf bu paraların öden- mesi için bütün mükelleflere üçer günlük mühlet vermiştir. Harp dolayısiyle İtalyanlar noel ve yılbaşını kutlamıyorlar Evvelki akşamki Noel yortusu- nu, şehrimizdeki ecnebi ye hıristi- yanlar arasında yalnız İtalyanlar kutlulamamışlardır. Yalnız hususi surette bazı İtalyan aileleri yortu- ya kutlulamışlardır. Esasen bu yıl harp dolayısiyle dünyanın her yerindeki İtalyanlar Noel yortularını resmen ve toplan- tılar balinde kutlulamamışlardır. Ayni suretle yılbaşmda da İtal- i yanlar, toplantı yapmıyacak, İtal- yada Kral ve Musolini kabul re- simleri tertip etmiyecekleri gibi memleketimizdeki elçilik ve kon- solosluklarında da kabul resmi yapmıyacaklardır. HABER — Akşam postası Telefon ücretlerinin ucuzlaması yaklaştı Bu husustaki kanun projesi şehrimizde hazırlanarak Bakanlığa gönderildi İstanbul telefon idaresi satın a- lındığı zaman bayındırlık bakanı Ali Çetinkaya, İstanbul telefonu- nun yeni şekli, mükâleme, tesisat ve depozito paralarınm asgari haj de indirilmesi hakkında bir kanun projesi hazırlanmasını alâkadar lara bildirmişti. Bu kanun pro - jesi şehrimizde < hazırlanmış ve bayındırlık bakanlığına gönderi) - miştir. Baymdırlık bakanlığı projenin işini bir an evvel ikmal ederek Kamutayın büyük kış tatilinden evvel çıkarılmasmı temine çalışa- caktır. Bu projenin esasını İs- tanbul telefonunda mükâlame üc retlerinin Ankara, İzmirde oldu- ğu gibi “Ye yibi Bep kuruşa, depozito ve tesisat ücretlerinin yarı yarıya ten- zili'teşkil etmektedir. Diğer taraftan telefon anlaş - ması esas mukavelesinin imzasın - dan sonra hükümetin telefon sos - yetesine olan borcunun ödenebil - mesi için yeni tahviller çıkarılma -| sı kararlaşmıştır. Bu suretle yüz de 7,5 faizle ihraç edilecek bu tahvilleri satın alanlar telefon i - daresine muvakkat hissedar ola - caklardır. Bu tahvillere ait pro - jeye bağlı olarak bir.de amortis - man cedveli hazırlanmış bulun - maktadır. Telefo anlaşması kat'i şeklinin bugünlerde imzalanabile- ceği umulmaktadır. Afyon - İsparta hattı Hattın Karakuyuya kadar olan Geçen ay Afyon - İsparta hat- tmın Afyondan Karakuyuya ka- .dar olan kısmının açılması mu- karrerdi. Fakat o vakit işletmeye açılış töreni geri kalan bu hat ge- lecek ay açılacaktır. Bu yolun in- sasında ve bina kısımlarının yapıl- masına büyük bir faaliyet devam etmektedir. Bozanönü - İsparta kısmı 12 n- ci kilometreye gelmiş ve bünun bitmesine bir kilometre'kadar bir şey kalmıştır. Biten kısımda a mele ve malzeme trenleri işlemek . tedir. Afyon - Antalya hattının baş langıcını teşkil edecek olan 113 kilometre uzunluğundaki, şimdi açılacak hat hem Anadolu ve Ay- dım hatların; birbirine bağlamak. ta, hem de varacağı Antalya li- manını Anadolunun bu kısmına bir kapı yapacak mahiyette bulun- “<Btıbba Odası, nın | | Recep Pekerin kütüphanesi açılıyor “Etbba odası,, nın inşaatı bi - ten yeni kütüphanesi yılbaşından sonra açılacaktır. Bu kütüphane- ya lâzım gelen kitap (ve malze menin alınması için üç bin lira tah sis edilmiştir. Bundan başka bu kü tüphaneye tıbbi eserler sergisinde teşhir edilen eserler de konula - caktır. kısmı gelecek ay açılıyor maktadır. Bu hattın masrafı üç buçuk milyon liraya varmaktadır. Bu hat Türk demir yolculuğu için hakiki bir muvaffakiyet ol- muştur. 5 Hattın yapılmasına: karar ve- rilişi, keşifleri, münakasası, toprak tesviyesi ve bu 113 kilometrenin yapılışı, istasyonların inşası hepsi, hepsi bir yılın içinde olmuştur. Bu bakımdan Afyon - Karakuyu hat- tı inşaatı on bir yıllık şimendifer inşaatçılığımız içinde bir rekor teşkil etmiştir. Bu hattın Antalyaya doğru tem. didini teşkil eden Baladiz - Bur- dur kısmı ile Bozanönü - Isparta kısımları en yakın bir zamanda ik- mal edilmiş olacaktır. Tren her balde en &ç hazirana kadar hem Burdur, hem de İspartaya varmış olacaktır. Recep Pekerin dünkü dersi Dün şehrimize gelen C. H. Par tisi genel sekreteri Recep Peker saal on yedide üniversitede inkılâp dersini vermiştir. İnkılâp dersi dünden itibaren mecburi olduğun- dan derste bütün talebeler bulun muştur. Recep Peker bayramdan sonra Ankaraya dönecektir. 10 kuruşa otomobil Birkaç gündenberi gazetemiz, Tramvay sosyetesinin muktedir olmadığımı gözönün | de tutarak otomobillerin de 10 kuruşa adam taşıma iç - zini müdafaa ediyor, Bu arada şoförlerin fikirlerini bi. İ istanbul halkmı rer birer yazıyor. Eğer bu tez kabul edilecek olursa İstanbulun dert » lerinin başında gelmekte olan nakliyat olsun azalacaktır. Bakınız, Beyoğlu Balıkpazarında oturan komisyon. derdi kısmen imkânı yoktur.Hattâ bunun için tramvaylar burada istos yon da yapmazlar, Tepebaşında da ayni şey. Haltâ ekser vatmanlar, tık lem teklem dolu olan tramvaylarını ikinei bir uğratmamak için Tepebaşında inecekler olsa bile tram - vayı durak yerinde durdurmayıp Gardenbarın - önünde durduruyor. Hiç bir zarar yapmuyacak olan taksilerin hücuma on kuruşa adam taşımaları kabul edilmelidir. Hattâ bu karar tramvay arabalarını da yıpranmaktan ve harap ol Musolin'nin yar liş çıkan hrsabı mMusoli'nin yarıp gıkan hab Ahmet Şükrü Esmer, edebiyatta sehli mümteni denilen tarzda bir siya, si vaziyeti anlatıyor: Mtalya — Höbeş davası çıkalı, iki nevi siyaset çarpışıyor: Bunların bi. ri, büyük devletlerin o emperyalizma siyaseti, ikincisi de Milletler Cemi « yetinin kollektif emniyet siyaselidir. Büyük harpten evvel o arsıulusal münasebetlere hâkim olan emperya, lızma siyaseti şöyle yürüyordu: Bü « yük devtetlerden biri, Avrupa dışın da bir memlekete göz koyar. Oraya bir hastane, birkaç mektep açar. Ga. zeteler, ikide bir o memleket üzerin - deki alâkalarından (bahsederler. Ve böylece bir nüfuz mıntakası meydana gelirdi. Bir fırsat çıkar çıkmaz da o memleket üzerine himaye ilân edilir - di, Bu himayeye bir veya iki Avru. pa devleti itiraz ederse — ki ekseriya ederdi — itiraz eden devlellerin ayni şekilde nüfuz altına aldıkları başka memleketler üzerinde himaye kurma. Idrına muvafakat ederek, tecavüze uğ rıyan memleket eninde sonunda, sö“ müge haline getirilirdi. Bu dalma bi. yük devletler . arasında bir pazarlık meselesi idi ve bu pazarlığa ne kilçük dezletler, ne de himaye altına alına - cak memleket karışlırılmazdı Bülün Afrika büyük devleller arasında böy « le panlaşıldı. Italya, Trablusgarbı al - sı diye 1900 senesinde Fransaya Fosı verdi. Halbuki ne Trablusgarp Fran. sanın, ne de Fas İtalvasındı. 1994 senesinde de İnniltere Pas ü. zerinde Fransanın “hakkını, tanıdı. Fransa da Misırı İngiltereye terketti, 1907 senesinde İngiltere ve Çarlık Rusyası İvant parçaladılar. Ahmet Şükrü, İt-Iyanın bu tarz - da bir kombinezgn yapmağa kalktiğı, nı, fakat, Uluslar Kurumu siyasası » nm kendisine engel olduğunu anlatı. vor: Filhaktka, bütün büyük devletler Muşolininin yoluna düşselerdi, Ulus Jar Kurumu için veziyet-- cok zor 0. lirdu. Ve Sovyet Rusya o müstesna olmak üzere, her bülnük detlet içinde de Musolininin siyasasını tervöiç eden politikacı vardır. Zaman zaman bun - lar galebe çalar gibi oluyor ve 6 za. mar Milletler Cemiveti siycseti de zayıflıyor. Fakat tekrar kollektif em. niyet siyaseti galebe çalar. * italya, müşkülât Içinde Son Postanın başmakalesinden: İtalya, bir taraftan Habeşistanda ilerliyemedikten maada, mütemadiyen Habeşlerin hücumlarına cevap ver - mekle o meşguldür, Öte taraftan da, İngilterenin kendi etraflarında vücu. de getirdiği dupar içinde mahpus kal, mak tehlikesine maruz bulunmakta dır. z Bu vaziyet belki de, İlalya . Ha « beş harbinin bir ân ever! © bilşsesine, sulh müzakerelerinden daha - ziyade yardım edeceltir, kizli enler Bir hırsız yakalandı Unkapanında Tekirdağ iskelesin. de Kâmil Bey hanında oturân Ma. nastırlı Mustafanm odasına oOanah. tar uydurmak suretile sabıkalılardan Kadri girmiş, bir palto, bir kadm mantosu ve bir bohça içinde muhtelif eşya çalmıştır. Hırsız kâçarken görül. müş handa oturan kiracılar tarafın - dan yakalanmıştır. Nuri bu (esnada cebinde bulunan bir deste maymun . cuğu dehiz kenarma atmak İsteme de yanındakiler tarafından alınarak Unkâpanı merkezine teslim edilmistir. (2749) (0) ———— Üçüncü nevi ekmek Bayram ertesine kaldı » Belediye tarafmdan çıkarıl * masma uğraşılan üçüncü nevi ek- mek için iyi bir formul bulunmuş ise de fiyatı biraz fazla görülmüş tür, Bunun için yeniden bir kaç (o ! cu Arif Şemsi bu mesele etrafında ne di; — Sabahları saat 9 raddelerinde Eininönünde bu. lunmam lâzım. Bunun için 8,5 da evden çıkarak İngiliz sefarethanesinin önünde tramvay beklemeğe başlarım. Fakat bu saatte binilebifir bir tramravn o rastgelmenin Bir daha: Lâhavle velâ... Neyse, şimdilik bayraramız mü- barek olsun... da şeviçle karşılanacığı muhakkaktır. eti Don fala, mol milin 20 es) santa oralı bir tetkikat yapmak; reile müşteri taşımaları sabahları 7—10 ve akşamları için belediye meseleyi bayram er tesine ve i i | | maktan kurtaracağından Tramvay sosyetesi tarafından | nümune daha yapılacaktır, Bu hu (Vva-NO) 5—5 diye saatle de tayin edilebilir.