26 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

B -v ss ANUN — 193“ Ras Desta kuvvetleri Italyan tayyarelerinin. Bao AE ama rağmen | ilerli Habeşler şimal cephesinde taarruza geçirdikleri kuvvetlerin Yarısından fazlasını kaybetmişler Londra, 25 (A.A.) — Röyter bildiriyor: Dört haftadanberi yani Mare- şal Badoglio İtalyan başkuman- danlığını ele aldığındanberi İtal- yan ordularının hareketsizliği hak kında birçok ihtimaller yürütül- mektedir. Her ne olursa olsun, za man Habeşler lehine işlemektedir İtalyanların hareketsiz geçirdik. leri her hafta, Romanın beklediği nihai zaferi meşkük bir hale in dirmektedir. Eritre” kaynaklarından gelen haberlefe göre, geçen pazar Abbi - Addi civarındaki muharebede |. talyanlar 1000 kadar esir almışlar- dır. Bu suretle Habeşler taarruza geçirdikleri kuvvetlerin yarısın - dan fazlasını kaybetmişlerdir. 1 - talyanların bu son muvaffakiyeti - nin sebebi şudur ki, İtalyanlar Habeş mevzilerini haber almışlar ve bu suretle muharebeye kendi. leri başlamışlar ve ayrıca topçu kuvvetlerini getirip bombardıman tayyareleriyle birlikte muharebeye iştirak ettirmeğe vakit bulabilmiş lerdir. Halbuki Takkaze nehri boyun- da yapılan muharebelerde Habeş- ler baskın tarzında hareket etmiş ler ve Habeş askerleri, çarpışma kabiliyetlerinin yüksekliği dolayı- siyle büyükçe bir ilerleyiş yapabil mişlerdir. Bundan da anlaşılıyor ki techi- zatınm İtalyanlarnkinden aşağı olması dolayısiyle Habeş muvaf. fakiyetleri için baskın usulü çok mühimdir, iştirmişler Roma, 25 (A.A.) — Habeşle- rin Abbi - Addi mıntakasındaki |. talyan mevzilerine karşı yapmış oldukları son taarruz başka bir tabiye kabul etmiş olduklarını göstermektedir. Şimdiye kadar İ- talyan ordularmın o cenahlarmı sarsmakla iktifa eden Habeşler. şimdi düşman cephesine baskm şeklinde taarruz etmektedir. Duçenin yeğeni Musavva, 25 (A.A.) — Cesare Batisti vapuru Dük dö Spolete ile Duçenin yeğeni Vito Musolini'yi hamil olduğu halde dün buraya gelmiştir. Kızı aresi Bir İngiliz ihaç tayy Adisababa, 25 (A.A.) — Har-| tumdan gelmekte olan İrr'1- wi etmemize razı olursa Fransa itiraz etmiyecek Ingiltere Yugoslavya ile bir anlaşma yaptı Yugoslav limanlarında gemiler bulunduracak İtalya artık petrola ambargo konulmasından kKorkmıyor Habeşin Londra elçisi acıklı bir beyanname neşretti Londradan gelen haberler, İn- giliz donanmasının Yugoslav kı- yılarını kullanabilmesi hakkında İngiltere ile Yugoslavya arasında bir anlaşma yapıldığını bildiriyor. Bu anlaşmaya göre, İngiltere, In- giliz donanma kumandanlığınız lüzum göreceği limanlarda, bu- lunduracağı gemilerin tecavüzden muhafazası için her türlü tedbir- leri almakta serbest bulunacaktır. Boğaz meselesi Akdenizde bir hücuma uğradı- ğı takdirde İngiltereye müzahir olmak için Türkiyenin, boğazları tahkim etmek hakkının * İngiltere tarafından tanınmasını “istediğini Fransız gazeteleri de yazmakta. dır. Bir habere göre de İngiltere ho. ğozların tahkimini kabul ettiği takdirde Fransa da buna itiraz et- miyecektir. İtalya ne diyor ? İngilterenin, bir tecavüz takdi rinde Akdenizden yardım isteme- si hâdisesi İtalyada ehemmiyetle karşılanmamış değildir. Fakat bu yardım talebinin münhasıran, “Se- bebiyet verilmeden vukubulacak bir taarruzu istihdaf ettiğini,, söy- lemektedirler. Petrol ambargosuna dayana bilecekler İyi haber alan İtalyan çevenle- rinde denildiğine göre, İtalya, hiç bir zaman İngiliz toprağına veya gemisine taarruz etmek fikrinde değildir. Bundan birkaç ay evvel, petrol ambargosu, İtalyayı, belk' son çareye başvurmağa sevkedebi lirdi. Fakat bugün, ambargoya rağmen petrol tedariki kabil olaca. ğını ve ne milli hayatımızın, ne de askeri harekâtın bundan mütees- sir olmıyacağını zannediyoruz. zılhaç tayyaresi Adisababaya 80 kilometre mesafede yere düşmeiş- tür. Pilot yaralanmıştır. Diğer iki İngiliz tayyaresinin buraya gelme- leri beklenmektedir. Rss Desta Bombardımana rağmen İlerliyor Paris radyosunun verdiği ka- berlere göre, İtalyan tayyareleri: nin şiddetli bombardımanlarma | rağmen Ras Destanın kuvvetleri! Ogadende Dolonun cenubunda 1. leri hareketlerine süratle devan! etmektedirler. Doğu Afrikasındaki italyan filosu kumandanı Asmara, 26 (A.A.) — Dük Spo- lete, Doğu Afrikasındaki İtalyan| Binaenaleyh İngilterenin, aleyhi. mizdeki bu ittifakı teşkil etmesine meydan vermiyeceğiz. Alp hudutları, her iki taraftan da tecrid edilmiştir. Bu bir itimat ve dostluk alâmetidir. İtalyanın bu vaziyetten büyük bir istifade elde ettiğine şüphe yoktur. Fakat her hangi bir Fransız generalinc sorunuz, bakalım başka taraflar- da işine o kadar yarıyan efradı Alplere getirip yığmak ister mi? Şayet Fransa, İtalyaya karşı harp açmaya muadil olan tedbir- lere, müfrit İngilizlerin yüzün- den sürüklenecek olursa, bütün Avrupa muvazenesi yıkılacaktır.,, Fransa arlık teklif yapamaz İtalyanın Fransadan yeni sulh teklifleri beklediği rivayeti üzeri- ne fransızca Figaro gazetesi şunu yazmaktadır. “Yeni teşebbüslerde bulunma. nın Fransaya ait olduğunu iddia etmek alelâde bir lâtifeden başka bir şey değildir. Şimdiye kadar yaptığımız teşebbüslerden soara ve ağustos ayında tekliflerimizin tetkikine bile lüzum görülmiyerek bize yol verildikten sonra, gene eylül aymda ikinci defa bize ayni muamele yapıldıktan sonra, kâ - nunuevvel ayında müracaatla gün cevapsız bırakıldıktan ve an- cak Pontiniada söylenen zarif nu- tukla mukabele gördükten sonra artık bizim bu oyuna başlamamı- za inanmak mümkün olur mu? Hayır, Fransa bir fırsatlar fabri- kası değildir.,, Habeşistanın beyannamesi Noel yortusu dolyrsiyle Habe- şistanm İngiliz elçiliği Habeşis- tan namma İngiliz halkma hita- ben bir beyanname neşretmiştir ki, şöyledir: filosunun hafif gemileri grupu ku- mandanlığı vazifesini dün deruhte etmiştir. Merasim Abdelkader spor mey. danında garnizon kıtaatı ve yerli eşraf önünde yapılmıştır. Tevcih beraatını Şapdenizi filosu kuman- danı Amiral Tur okumuştur. Üçüncü İcra Memurluğundan: 1 Kânunuevvel 935 tarihli ga- zetenizin 10 uncu sahifesinde Em- niyet sandığı satış ilânmda ikinci arttırma tarihi 17/10/36 olmayıp 17/1/38 ve dosya No. sunda da “Ey satvetli İngiliz ratorluğunun âdil erkekleri, kadmları, ve ey bütün dün yadaki müslümanlar, ze biçare ve bedbaht Habeş kar deşlerinizin bir müracaatı: Bütün dünyanm zevk ve neşe içinde bu. Tunduğu şu saatte Habeş milleti, makul hiç bir sebep olmadığı hal- de, çarpışmak, ölmek ve öldür. mek mecburiyetinde bulunuyor. Bunun için Habeşistan, ellerini al- laha ve bütün milletlere uzatıyor ve onlardan masum Habeşlerle 1. talyanlarm caniyane bir surette kanlarının dökülmesinin önüne geçilmesini rica ediyor. Bir mil. let ne kadar kuvvetli ve ne kadar mağrur olursa olsun dünya, onu her halde durdurabilir £ ve onun yağmagerlikler ve katliâmlar irti- kâp etmesinin önüne geçebilir. Bir tek milletten korkuyor musu- nuz? Hodbinlik ve diplomasi siz- leri korkak mı yaptı? Haysiyet ve şerefiniz namma bir adamın o- yuncağı olmayınız. Habeşler, asır lardan beri mevcut olan istiklâ'le- rini muhafaza için mücadeleye de- vam etmekten korkmuyorlar. Fa- silâhlanmış bir mütearrizin müdafaasıma bir mil- onun 8 memleketi yağma etmesine dünva. nm lâkaytça bakmasını bir türlü anlıyamıyorlar. Hıristiyan kar- deşlerimize ve dindaşlarından bir lercesi sevgili İmparatorları ve Habeşlerin istiklâli için hayatları- kat adamakıllı let efradmı öldürmesine, nı feda eden müslüman kardejle- rimize Noeli ve yeni seneyi tebrik ederiz. Eğlenceleriniz arasınd: zavallılar için dua ediniz, onlara yardımda bulununuz. Herkes ker disine ne yapılmak lâzımsa onu yapsın, dünya beşeriyet için sulh ve saadet yeri olur.,, Müthiş bir tren kazası 20 kişi ölmüş, 3O Kişi ağır ve SO Kişi hafif yaralanmış Weimer, 25 (A.A.) — Berlin- Frankfort ekspresi Erfurt yakının da kâin Grosehernghende Saale nehri üzerindeki bir köprüde bir omnibüş trenine çarpmıştır. De miryolları kumpanyasının bir teb liğinde 20 kişinin ölmüş 30 kişinin ağır ve 50 kişinin de hafif surette yaralanmış olduğu bildirilmek * tedir. Bu rakamlar tahminlere 34/2228 olduğu tashihen ilân olr) müstenittir. Hakiki miktar malüm nur, değildir. İmpa- işte si- italya arasında İtalya ile anlaşmanın müşkülüla uğraması ve İngiliz efkârı umumiye - sinin Paris barış şartlarını katiyyen reddetmesi en ziyade Fransızları mü. teessir etii, Ve aylardanberi İngiltere ile İtalyanın arasını bul çalışan Fransız siyasası ve bilhassa Lâval bir çıkmaza girdi. Fransanın durumu cidden nazik. Senelerdenberi | takip ettiği kollektif emniyet, elbirliğile hareket siyasasma bugün aykırı kalışı yarın kendisine büyük müşkülât çıkarabi - Fransanın İamsmen İngiltereye yanaşması ise bir sene evvel (o büyük güçlüklerle vücut bulan Fransa — İ. talya anlaşmasını suya düşürebilir, Akdenizdeki Fransız (menfaatlerini haleldar eder ve nazik bir zamanda Fransa İtalyanm yardımından mah. rum kalabilir, Fransanm İngiltereden tamamen u. zaklaşması belki de Londrayı, Berline yaklaştıracakır, Ve bilhassa İngilte. reyi on sene evvel akdedilen ve Fran. sayı muhtemel bir Alman hücumun - dan koruyan Lekarno muahedesini tatbik etmemeğe sevkedecektir. Fakat Fransa için asıl tehlike Kü. çük itilâf devletlerinin ve Rusyanm emniyetini kaybetmesidir. Bunlar is . tiklâllerini ve milki tamamiyetlerini emniyete alan Milletler o Cemiyetine bağlanmışlar ve Fransanın son 24man larda takip ettiği siyasayı (şiddetle takbih etmişlerdir. ... Fransanın, senelerdenberi | takip ettiği ve Milletler Cemiyetine daya - nan siyasasını terketmesi yalnız ha - riçte değil dahilde de derin akisler u. yandırmıştır. Zaten nazik olan dahili durumu son zamanlarda bir de ha - riei siyasa meşgaleleri daha ziyade karıştırmıştır. Parlâmentoda ekseriyeti haiz olan sosyalist ve radikaller Lâvalin Millet. ler Cemiyeti yasasına uygun bulmadık ları siyasaya şiddetle muarız ve Lâ - vali düşürmek için de ellerinden ge. leni yapmaktadırlar, Sağ fırkalar ise harbe müncer olabilecek herhangi bir siyasaya şiddetle karşı bulunuyorlar, Fransız efkârı umumiyesinin büyük bir kısmı da harbe alyhtar görünmek. tedir. ... Fakat Fransanın artık nzun wzx. dıya düşünmeğe vakti yoktur. Artık birkaç gün içinde karar vermek mec. buriyetindedir. Fransız ve İngiliz as. keri makamları arasında iptidat mü - zakerelerin başlaması o manidardır. Konuşmalar bir hazırlık emaresi ol makla beraber İtalya için de bir ihtar mahiyetindedir. Fransız parlâmento. sunda birkaç gün zarfında şahit ola. cağrmız münakaşalar Fransanın kat'i vechesini tayin edecektir, İtalya için de asıl müşkülât şim - diden sonra başlıyacaktır, o Masolini artık hâdiselere hâkim değil, bilâkis onlara tâbidir, Raif N. METO Tevfik Rüştü Arns Viyana yoliyle geliyor Paris, 25 (A.A.) — Edenin Büyük Britanya Dış İşleri bakanlı ğma tayini üzerine Tevfik Rüstü Aras tarafından gönderilmiş olan tebrik telgraflarma karşı Eden çok samimi teşekkürlerini bildir. miştir. Tevfik Rüştü Aras Viyana yo- İ lile Ankaraya dönmek üzere bu gün buradan ayrılacaktır.