1 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

1 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

. al e gençlerinden || Milletlercemiyetine bir muhtıra Soruyorlar: “Mısır kültürü Habeşlerden daha aşağı mıdırki Cemiyete kabul edilmiyor? ,, Milletler Cemiyetine dahil ol- madığı halde İngilterenin teşviki- le Milletler Cemiyeti misakının i- caplarını tatbike sevkolunan Mı- sırdaki gençler Milletler Cemiye- tine bir muhtıra göndererek Mısı- © rın Cemiyete niçin aza kaydedil- mediğini ve buna şimdiye kadar İngilterenin niçin mani olduğunu — sormuşlardır. 1 Bu muhtırada deniliyor ki: © “Misir şimdiye kadar Milletler Cemiyetine girecekti. Fakat buna İngiltere mani oldu. Çünkü Mr sır, Sudan üzerindeki bakların- 'dan vazgeçmek istemiyor. Dünya “Milletler Cemiyetini, İngilterenin böyle suiistimal etmesine göz yu- macak mıdır? Biz, siyaset ve kül- “tür bakımından Habeşlerden aşa- ğı isek açıkça söylensin. Hâkim ve müstakil bir devle- tiz. Bu sebeple Milletler Cemiye- ti misakımın birinci maddesindeki — şartları haiz bulunuyoruz. İtalya ile münasebetimiz yo- Tunda olduğu halde Milletler Ce- © miyetinin zeeri tedbirler kararma Petrol ambargosu “İtalyan gazeteleri sözlerine devam : ediyorlar Petrol ambargosunun kurulma. © srihtimali İtalyada endişeyi yeni- © den arttırmış ve gazeteler sık sık — bunlardan bahsetmeğe başlamış - tır. Jornal Ditalya diyor ki: “Cenevre petrol ambargosu “Koyacak olursa İtalya buna karşı mukavemet edecektir. Petrol am- bargosu münhasıran ekonomik bir tedbir değildir, Ve İtalya bu tedbire karşı menfi bir harekette bulunmakla iktifa etmiyecektir. © © Zecri tedbirler ekonomik sahadan | askeri sahaya intikal etmektedir. - Ve İtalyayı hattı hareketini yeni- «den tetkike mecbur edecektir.,, Malyanlar yeni memur gönderiyorlar © Diğer taraftan İtalyan kabine- “si son toplantısında, bütün yaban. cı devletler nezdindeki büyük we buat ataşesi tayinini kararlaşlır - © maştar. 3 Bunlar, yalnız İtalyanın propa- b: ğandalarmı yapmakla kalmıya - cak, bulundukları memleketin ef- © kârı umumiyesi ve gazetelerinin ç cereyanlarını da takip edecektir. fethedemezlerdi. Ford, e $ orta elçiliklerine birer yeni mat -| Bak, dünyanın zen- ginleri ne söyliyor? “İlân olmasaydı, otomobillerim dünyayı 5 “Ben yalnız ilânla zengin oldum. Rokfeller,. o Sende böyle i söylemek istersen, iştirak eden beynelmilel sulh ve tesanüt davasına hüsnüniyet bes- lediğimizi gösterdik. Bununla be- raber, Cenevre müzakerelerine gi- remiyoruz. Bundan başka, diğer devletlerin müşterek emniyet sa- hasında istifade ettiği hususlardan da mahrumuz. Bu işte elde etti- ğimiz tek netice, İtalya ile iktisa- di ve manevi münasebatımızın bozulmasından ibarettir.,, Mısır - İngiliz muahedesi Dün de yazdığımız gibi, muahe- de müzakerelerine 15 şubatta baş- lanacağr tahmin olunuyor. Muh- telif partilerin mümessillerinden teşekkül edecek Mısır murahhas Heyetine Nahas paşa riyaset ede- cektir. İngiliz bayrağını yırttıkları Için Damanhurda İngiliz bayrağını yerttrklârı için, İngiltere hükümeti Mısır hükümeti nezdinde protesto- da bulunmuştur. Gelecek tarziyeye intizaren, bayrağı yenilemek ve selâmlamak üzere oraya bir müfreze asker gönderilmiştir. Japonlarla Almanlar. Bir dostluk muahedesi imzalamışlar Paris, 31 (A.A.) — Madam Tabouis, Oeuvre gazetesinde şöy- le diyor: “İkincikânun 1936 tarihinde Japon Dış İşleri Bakaniyle Alman Büyük elçisinin, (tedafii ittifak unsurlarını ihtiva eden) bir dost - luk muahedesi imza etmiş olduk- larmr söyliyebilecek bir mevkide bulunuyoruz. Bulgar Kralı Boris Dönüşünde parti esasına dayanan bir kabine Kkurulacakmış Sofya, 31 — Bulgar Kralı Bo- ris'in Londradan dönüşünde Pa -| ris, Berlin ve Romaya uğrayarak bir takım siyasi temaslar yapaca- ğı kuvvetle iddia ediliyor. Kralın Sofyaya avdetinden sonra da Bul- garistanda parti esasina dayanan yeni bir kabinenin teşkil edileceği de muhakkak sayılmaktadır. Diğer taraftan Kralın kardeşi Prens Kiril yapılan dini bir me - rasimde ilk defa olarak bir nutuk söylemiştir. Bu, prensin boş olan veliahtlığa tayin edileceğine bir delil sayılmaktadır. GEL, Bize sor! PROPAGANDA SERVİSİ HABER — — Akşam postası ilptiyaç karşısında; Deniz kuvvetlerimizin harekete geçebilmesi için.. Ankara, 31 — Milli Müda- faa Bakanlığının, 1935 malij yılı bütçesinde açılacak hususi? bir fasla 2.100.000 lira fevka * lâde tahsisat konmasma, 1936 senesine muvakkat taahhüt ya; pılmasına dair Kamutaya ver - miş olduğu kanun lâyihası, Büt- çe Encümeni tarafından kabuli edilerek ruznameye alınmıştır. Hükümet bu lâyihanm A zırlanmasındaki sebepleri izah ens sea 08 #98 500 ven ve sananmAEMA 0m SENA KORAAA MKE Her Sap aMNA KAAN UMUMA masa Mme Kondilis zehirlendi mi ? Berlin (Radyo) — General Kon- dilisin ölümü neticesi Yunanistan-| da dahili karışıklık çıkmasından korkulmaktadır. Dolaşan şayiala- ra göre Kondilis zehirlenmiştir. Kendisine bir otopsi yapılacaktır. Atina darbelhühümet tehlikesi atlattı Atina, 1 (Özel) — Kral Çal- darisi kabul ederek kendisiyle u- ederek, siyasi vaziyetin icabı olarak deniz kuvvetlerimizin her hangi bir harekete geçme - ğe hazır olması ve böyle bir va- ziyet tahassul ederse ihtiyaç hissedilecek malzemenin şimdi- den toplanmasinım zaruri gö « rüldüğünü kaydetmektedir, Vahidi boğan ele geçti Et (Baştarafı 1 incide) ne evvel İstanbula gelmiştir. İs- tanbulda akrabası veya yakmdan tanıdığı hiç kimsesi yoktur. Gar- sonluk yaparak hayatmı kazan- maktadır. Zabıta kimsesiz ve fakir bir gencin öldürülmesini evvelâ esra - rengiz bulmuş, bazı kimseleri ya - kalamış, sorguya çekmiş, sonra serbest bırakmıştı. Serbest bırakılanlardan ikisi bir buçuk aydanberi'gizlice takip edilmiş, bazı şüpheli halleri gö- rülmüş, bu arada hâdiseye Kartal- kı bir kadınm ismi de karışmıştır. Evvelce serbest bırakılanlar dün tekrar yakalanmış, kadınla yüzleştirilmiş, tekrar sorguya çe- kilince Vahidi öldürdüklerini iti- raf etmişlerdir. Katiller Eyüple Mustafa ismin- de iki kişidir. Şuayb isminde bir de arkadaşları vardır. Son za- manlarda kadınlara pek düşkün olan Vahidi Kartallı kadın yü - zünden öldürmüşlerdir. Katillerle Vahit bir gece Kadı - köyüne geçmişler, sonra bir ba - bane ile Vahidi kumluğa götüre - rek iple boğmuşlardır. Eyüple Mustafa dün gece vaka yerine götürülmüşlerdir. Vaka ye- rinde Üsküdar müddeiumumisi Tahsin ile müddejumumi muavini Burhan, Kadıköy merkez memuru Mehmet, ikinci şube cinayet ma- sası komiserlerinden Alişan Us- küdar merkezi sivil birinci kumi- serlerinden Ziya bulunmuşlardır. Katiller bunların önünde cinayeti nasıl yaptıklarını anlatmışlardır. Bunun üzerine suçlular tahkikat hâkiminin huzuruna çıkarılmışlar ve hemen tevkif edilmişlerdir. Şuayb henüz yakalanmam «tır. Bunun hakkında da tevkif müzek- keresi kesilmiştir. Bugünkü eks- presin gecik- mg'ı mesinin sebebi Bugün 7,45te gelmesi icap eden Avrupa ekspresi 13 ten son-| ra gelmiştir. Bunun #ebebi Bulga- ristanda bir marşandizin yoldan çıkmış olmasıdır. zun uzadıya görüşmüştür. Evvelki gece de, Demircis, Sofulis, Çalda- ris ve Metaksasla uzun uzadıya görüşmüştür. Bu görüşmelerin mevzuu, bil- hassa 1 Mart isyanı dolayısiyle ordudan çıkarılan askerlerin vazi- felerine geri alınması işi içindir. | Sofulis, Demircis'in bu mesele- yi hallettikten sonra yeni kabine-' nin teşkil edilmesini istemektedir Ordu erkânı, matrut zabitlerin geri alınması aleyhindedirler. Hat tâ bu yüzden, Atina, dün gece bir hükümet darbesi tehlikesi atlat- mışlır. Garnizon kumandanları topla- narak aralarında şiddetli kararlar vermişlerdir. Hattâ krala karsı bi- Te durmaları ihtimali vardır. * Venizetistler kab'neyi kuramıyacak mı ? Berlin, 1 (Radyo) — Kral Jor- Jun Venizelos partisi başkanı So- fulis ile yaptığı bir görüşmede Ve- nizelos partisinin hükümet kurma- sr imkânsızlığından bahsedilmiş- tir. Çünkü böyle bir hareket 'her halde bir isyan çıkmasına sebebi- yet verecektir, Onun için bir mu- vakkat kabine kurularak ekseriyet sistemi ile başka bir seçim yapıl- ması düşünülmektedir. Kondilis kimdi ve | neler yapmıştı? Canaze merasimi yarın yapılacak Dünkü nüsbamızda kalp sek - tesinden öldüğünü haber verdiği - miz eski Yunan Başbakanı Gene- ral Kondilisin cenaze programı hazırlanmağa başlamıştır. Yunan Harbiye nezareti bu işe birinci ordu kumandanmı memur etmiştir, Kondilisin Turhalada bulunan kız kardeşi beklendiğinden cena» zesi yarın gömülecektir. Kondilisin ölümü dolayısiyle Yunan Kralının yaveri Kondilisin evine gelerek taziyette bulunmuş- tur. İlk taziyet ziyareti yapanlar a- rasında Romanya elçisi de vardır. Gazeteler Kondilisin ölümünü milli bir kayıp halinde kaydet - mektedir. dini gazetesi de Kondilisin ölü - münden bahsederken, bunun anti Venzelistler için bir talihsizlik eseri olduğunu yazmaktadır. General Kondilisin hayatı ve Yunanistanda oynadığı mühim rol General Kondilisin hayatı bir çok vakalar ve garabetlerle dolu- dur. Yunanistanın Turhala debrin - de doğmüş olan General, ilk ve li- se tahsilini doğduğu şehirde yap- tıktan sonra askerlik mesleğine | intisap etmiş ve burada kademe i Ahali partisine mensup Vra -| ” ŞUBAT — 1936 i Kondilis zehirlene- 'rek mi öldürüldü? Dün gece ce Atina bir hükümet darbesi tehlikesi atlattı keri mektebinden mezun olmıyan Kondilis miralaylık rütbesini çok güçlükle ihraz edilmişti. Ve bu- mu da Yunanistanı o sene uğraştır ran bir çok harplere medyundu. Genral Kondilisin asıl şöbreini Anadolu seferi yapmıştır. Anado" ludaki Yunan ordusu ricat ettiği zaman General Kondilis — o za - man miralaydı — kumanda etiği kıtaların intizamla çekilmesini te- min etmiş ve bu da orduda şöhre“ tini arttırmıştır, Anadoludaki Yunan ordusu Atinaya döndüğü zaman Kral Kostantin aleyhine isyan eden kr taların bir kısmmna da Kondilis kumanda ediyordu. Kral Kostantin tahtını terke icbar edildikten sonra kurulan ih” tilâl komitesinin mühim erkânın - dan biri de oydu. Faka ismini or” taya atan başka bir hâdise olmuş” tur, 1924 te General Pangalos şim di gene kral olan Corcu Atinayı terke icbar ederek bir diktatörlük kurmuş ve bunu idame ettirmek istemişti, Kondiliş derhal harekete geç miş ve Pangalos'u devirerek Yu * nanistanda Cumuriyet rejimini kuran en mühim âmillerden biri olmustur. Bir iki darbei hükümet teşebbüsüne karşı Cumuriyeti rmü- dafaa etmiştir. Daima Venizelosla beraber hs” reket eden ve onun direktiflerin - den çıkmıyan Kondilis yavaş yar vaş bunu değiştirmiş siyaset ha yatına girmiş ve dört sene evvel Venizelosa karşı cephe almıştır. Venizelos aleyhtarı Çaldarisi8 idare ettiği Ahali fırkasiyle berâ” ber çalışmağa başlıyan Kondilis, bu fırkanm iş başma gelmesiyle Harbiye vekâletini eline almıştır. Mart 1935 isyanı ise kendisini Yunanistanda en üst mevkie çı “ karmıştır. Kondilis Venizelos fır” kasma karşı şiddetle hareket et * miş ve İsyanı oçk az bir zamand8 bastırmaya muvaffak olmuştur. Bu zamana kadar Cumuri olan Kondilis fikrini değiştirmi ve en hararetli bir kral taraftar! kesilmiştir. Daha ileriye de gide rek Krallık rejimine avdet edil * wesinde fazla teenni göstere” Çaldarisi devirmiş ve reyiâmı ta * cil etmiştir. Neticede Kralı Atina” ya âdeta zorla getirmiştir. Fakat Kral istediği gibi idar€ edeceğini, Yunanistana hâkim ©” lacağını, basmi canı olduğu Vem" zelos fırkasını Yunan siyaset ha * yatmdan uzaklaştıracağını zann© den Kondilis fikirlerinin Kral 1 rafından kabul edilmediğini gö” müştür. Ve bu da kendisinde büyü” bir inkisar uyandırmıştır. Kas! Yunanistanda bir uzlaştırma h8” vası yaratmak için Kondilisi ikt” dar mevkiinden uzakl, Kondilis, son intihabatta ist€ " diği gibi muvaffak olamaması rağmen Venizelos fırkasına şiddetli harekete hazır Vefatı Yunanistanda derin b tesir yapacak, politika haya' değişikliklere sebebiyet ve! tir ki, bunu siyaset sütunumuzÜ ayrıca izah edeceğiz. Kondilis 1878 de doğmuş” İ kademe yükselmiştir. Âli bir as -lı Binaenaleyh 58 yaşmda öl