1 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

1 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

1 ŞUBAT — 1996 Benim görüşüm a ma a Belediyenir “eihab,, ! 5 Ötedenberi pek yanlış ve re- Ümimizin ruhuyla uymayan bir âdet vardı: Vazifelerinden biri içtimai işi kontrol, efkârı u- Mumiyeyi tenvir ve manevi miva-!. Ztneyi temin olan matbuatımız,' tesmi ve yarı resmi dairelere her| Müracaat edişte “efendim, beya- Mat veremeyiz, emir vardır!,, ce- Yabiyle karşılaşıyorlardı. Bütün gazeteler bu antidemok- tatik (halkçılrğa zrd) “tedbirin, | aleyhinde yazdık, durduk. “İyi iş meydanda yapılır Var- #ın'memur beyanatta bulunsun | Varsın he: kapı açık olsun. Esrarı devlet mahduttur; onlar saki. ka- İır, diğerişleri gizli tutmağa kal- mak, beceriksizlikleri gizlemek dir! Hele bazı ufak memurla- tın; “- Yangın nerede? “— Öldürülenin adı nedir? “Gibi suallere kasten cevap ver- memeleri, vatandaşların hizme-! tinde bulunmamıza mani olmala-| Yidır!,, dedik... Hâlâ da o fikirdeyiz... Çocuklarm “lâdes,, gibi bir de “elhap,, oyunu vardır. Susmak e- #âsma istinat eder. Bu hal resmi bir “elhap, dan başka bir şev de:| #ildir. Biz, beyanat vermemek emrinin yanlış tefsiri yüzü.den doğan fenalıkları sayıp döküyor- ve derhal icap eden yeni bir *mirle zararların önüne geçilnresi- Nİ istiyorduk. Halbuki iş aksi oldu. Bu sefer de, belediye, gazetecilere, değil; eyâhat, hattâ izahat veren me-| murların azledileceğini tamim et- miş... İnnallal.e maassabirin!... Vaktile bizim evde bir bacı ni-! ne vardı. Adından da anlaşılacağı gibi, allahlık bir kadındı. Bir gün Tesmini çektik, kendisine gösterin. Ce: — A! Üstüme iyilik sağlık! Ben böyle miyim? Destur! Destur! > i ve kızdı- Bir daha resmimi Belediye de buna benziyor. Fakat, izahat vermemekle bera , Fakat, izahat vermemekle şe- rde yapılanları şehirliye aniat-! Mamakla ne elde edilecek? Deve-! ” kafasını kadehe sokarak! Sizlenmesi kabilinden bir ketumi- Yet... Heyhat... İşler meydandadır. erkes görüyor ve hükmünü veri- Yor... Belediyenin kendini müda- ması, ancak, “Şu iş yapılamadı, Şünkü,... diye sık sık matbuata yanatlar vermek suretiyle ola- İlirdi. Fhaptan bir sey çıkmaz... MD *va - NO) Maliye ve malmü- dürlüklerinde ça'lışanlar Yeni idareye A geçecekler stanbul, Beyoğlu, Üsküdar Tahakkuk ve Tahsil. direktörleri “in, Vali muavini Hüdainin baş- ve iğ altında toplanarak bina ime vergilerinin maliyeden, A hususiyelere devri üzerine Müşlerdir yeni kadroyu görüş - > görüşmeler neticesinde İs - lük uldaki Maliye ve mal müdür- Bira çalışan 1500 den fazla | “ii Urun yeni idareye geçece” | aman Muştır. Yeni idarede ayrıca Ii İ idareye bağlı bir direktör- teşkili de kararlastırılmıştır. | Ga Göçmen işleri Nakil ve iskân işleri çin yeni bir program hazırlanıyor Bu yıl göçmen işlerinde elde edilen tecrübelerden ve görülen bazı aksaklıklarda alınan netice - lere göre önümüzdeki Yılların göçmen nakli ve iskân işlerini tan- zim edecek bir program hazırlan: maktadır. Bunun için alâkadar Genel İspekterlik, ilbaylık ve il - çebaylıklarla (© memurluklardan malümat istenmiştir. Sıhhat Ba - kanlığı müsteşarı Hüsamettinin göçmen mmtakalarını (gezerek notlar aldığını yazmıştık. Bu tet- kikler yeni programa esas olacak. tar. Aldığımız malümata göre önü- müzdeki yıl göçmen sevkiyatı göç men gelen yerlerden değil, bir el- den ve merkezden idare edilecek- tir. Evvelâ göçmenin iskân edile- ceği ev ve arazi hazırlandıktan sonra göçmen çağırılacaktır. Ak- si şekilde konsoloslarımız Türki - yeye göçmek istiyenlere vize ver- miyeceklerdir. . 936 yılı daha ziyade memleke- timize gelmiş olan göçmenlerin tamamen yerleştirilmeleri ve tam müstahsil bir hale geçirilmeleri yılı olacaktır. Bu yıl nisbeten az ve daha ziyade Romanyadan göç- men getirilecektir. Gelecek yıl ise her zamankinden fazla göçmen getirilecektir. Izmir - Bandırma ekspresleri arttırıldı Devlet Demiryolları idaresinin mevcut hatlardaki sefer tarifeleri üzerinde tetkikler yaptığını ve bazı değişiklikler olacağını yaz - mıştık. İdare Diyarbekir hattında sefer tarifelerini değiştirdikten sonra Bandırma — İzmir postala- rındaki fazla izdihamı göz önüne alarak İzmir — Bandırma eks - preslerini haftada üç güne çıkar - Ekspres Bandırmadan İzmire Salı, Çarşamba ve Cumartesi gün leri hareket edecektir. Devlet De- miryolları, vapurların bu ekspres lere yetişmesi için Devlet Deniz - yollarıyla anlaşmıştır. Acı bir ölüm Kız muallim mektebi ruhiyat muallımi Semıha Cemali kaybettik Kız Muallim Mektebi Ruhiyat muallimi Semiha Cemal dün he. nüz otüz yaşında olduğu halde ha- yata ebediyyen gözlerini kapa- sinden ve Üniversite Felsefe şube- sinden mezun olup senelerdenbe - ri Kız Muallim Mektebinde fel « sefe ve ruhiyat hocalığı yapmış temiz ruhlu, faziletli bir Türk ka- dını idi. Bu kadar genç yaşta hayattan ayrılması Türk kadmlığı için bü - yük bir ziyandır. Cenazesi bugün © Üniversite profesörleriyle Edebiyat fakülte « si, ve Kız Muallim Mektebi tale - besinin iştirakiyle kardeşi Tıp fa- kültesi ağız cerrahisi profesörü Zi va Cemalin Fatih Altaydaki evin- den kaldırılacak ve Merkez Efen- dide defnedilecektir. Ailesine taziyetlefimizi sunarız. ak LA İmkb si ar miri Mike Ç Sİ EİERLE Istanbul muallimleri bugün toplanıyorlar Birliğin feshedilip edilmemesi bu toplantıda İstanbul muallimleri bugün Halkevinde büyük bir toplantı yapmaktadırlar. Şehrin her ya - »ından gelen muallimler daha sa- at on ikiden itibaren Halkevi sa - lonunu doldurmağa başlamışlar - dır. Muallimler Birliğinin azası çok olduğundan şimdiye kadar hiçbir kongrenin birinci toplantısında ekspriyet hasıl olmamıştır. Fakat bugünkü toplantı çok ehemmi - yetli olduğundan tekseriyet hasıl olacağı muhakkak görülmektedir Bugünkü toplantıya sebep İstanbul öğretmenler birliğinin o feshedi- lerek Halkevine iltihak ettiğinin şayi olmasıdır. Halbuki Birlik idare heyeti böyle bir karar ver - memiştir. Yalnız Halkevleri mev- cut iken evlerin en faal azası ol - ması iktiza eden öğretmenlerin Efganistana gidecek doçentler Gniversitede bir kadro noksanlığı doğuracak Kâbil Üniversitesi (Rektörü Reşadın şehrimiz Üniversite do - çentlerinin bir kısmını Efgan Üni- versitesine götüreceği haberi, bir- çok müracaatlere yol açmıştır. Bilhassa Fen fakültesi döçentle - rinden mühim bir kısmının Rek - tör Reşatla beraber gitmek iste - mesi Üniversitede mühim bir kadro noksanlığı meydana getire“ cektir. z Bu vaziyetin, Döçentlerin şim- diki vaziyetlerinden memnun ol - madıklarını gösterdiği söylen - mektedir, Kâbile gidecekler ara - sında Haseki hastahanesi teşrihi marazi mütehassısı Halisin de bulunduğu rivayet ediliyor. Zonguldakta Tünel hastalığı Zonguldakta işçiler arasında son zamanlarda “Tünel hastalığı, denilen bir hastalık çıkmıştır. Rize işçileri tarafmdan getiri- len bu hastalık Nekatör denilen hastalıktır. Buna yakalananlar kans:z kal makta ve iş yapmak kabiliyetleri- ni kaybetmektedirler, US Haftalık Dergi Pek yakında çıkıyor MUTLAKA EDİNMENİZ LAZIMGELEN &iR MECMUADIR Bütün sayılı kalem sahiplerinin yazılarını bu dergide bulacak- KEL azl Kİ .. sv. görüşülecek ayrı bir birlik halinde kalması doğru görülmemekte ve mühimi bir kısım aza birliğin feshiyle bü- tün azasının Halkevlerine iltiha - kmı doğru bulmaktadır. Gene bu aza etrafa işi olmuş bitmiş gibi aksettirmişlerdir. İdare heyetinin son toplantısında bu azanm bu şe- kildeki hareketine “İzharı tee4 - süf,, edilmiş ve bu hususta bir ka- rar verebilmek salâhiyetini haiz olan heyeti umumiyenin toplantı- ya çağırılmasına karar verilmiş - tir, ç Gazetemizin çıktığı şu dakika- da toplanan fevkalâde kongrenin Halkevine iltihak kararmı verme- si çok muhtemel görülmekle'bera- ber muallim'erin mesleki tesanü- dü için birliğe lüzum gösterilme si de birçok aza tarafından umul- makatdır, .. Kömür ve petro! depoları Yerler yakında kat'i surette tesbit edilecek İstanbul limanmın alacağı ye ni şekilde bilhassa kömür gibi ya- nıcı maddeler için kurulacak de- polara büyük bir ehemmiyet ve- rilmektedir. Liman Genel Direk - törü Raufi Manyaslı ve Ekonomi Bakanlığı müşaviri Fon der Por - ten şehrimize dönünce kömür de- polarının bulunacağı yerler tesbit edilecektir. Yeni kömür depoları nerede o- Tursa olsun bunu Ekonomi Bakan- lığı tarafından verilecek tahsisat- İa liman idaresi kuracaktır. Bu de- polar için hazırlanan esaslara gö- re depoların üstü kapalı olacak ve kömür depodan mihaniği tesi- satla çıkarılarak vapurlara verile- cektir. Yanıcı maddeler depolarını ise bir İngiliz grupunun yapacağı anlaşılmaktadır. Bu grupla bele- diye arasmda Boğaziçinde yanıcı maddeler depoları yapılması için bir anlaşma şekli bulunmuştur. Şimdi Londraya gitmiş olan grup mümessilleri yakmda şehri. mize dönecekler ve şu bir hafta içinde belediye ile anlaşma yapı- lacaktır, Müşavir Fon der Porten parlayıcı maddeler depolarınm Çubukluda kalmasını muvafık bulduğundan bu yeni depolar da orada olacaktır. Cerrahpaşa hastahanesine tramvay işletilecek Haber verildiğ'ne göre Tram - vay Sosyetesiyle Nafia Vekâleti arasında yapılacak müzakereler - de Aksaraydan Cerrahpaşa yoliy- le Kocamustafapaşaya kadar bir tramvay bhattmm uzatılması da görüşülecektir. Bu hat, son zamanlarda kala balıklaşan bu civar halkın nakil ihtiyacını karşılıyacaktır. Ci Sabah Kendimize ehemmiyet vermeyiz | Kurun refikimizde Hikmet Münir Avrupa tadyolarında ve ajanslarında uhtelif memleketler muharrirlerinin o günkü gazetelerde yazdıkları maka, lelerin mevzu hülâsaları mejredildiği- ni ve bizim muharrirlerin fikirlerini de bütün dünva gazetelerinin istinsah ettiklerini yazıyor. Öyleyse, bizim radyo ile ajans, gene bizim muharrirlerin makale mev- zularmı niçin neşretmez?. Meselâ niçin bütün memlekete ve hattâ dünyaya, İzmir, İstanbul ve an karada bir münevverimizip (yazdığı ilân edilmez ve denilir ki: İMfillitler Cemiyetinin filân fi. lân meselesine dair o bugünkü Ulus, pahut Haber yahut Cumhuriyet veya Kurun, Zaman, Yeni Asır, Tan lih.. Başmakale veya hususi sütununda di. yor kle, Türk muharriri dediğini — biliyor, Dediğinin de her yurtdaşa tam zama. randa eriştirilmesine gayret etmelidir. Mühterem arkadaşımız Hikmet Münir! Niçin mi o ehemmiyet verme. yiz? Çünkü kendimize gereği gibi i« nanmayız, ille ecnebinin fikrini fikir, bilgisini bilgi sayarız dn onun İcin. Halbuki, şu aşağıdaki fıkrayı da kuyum: * Garp neşriyatında yanlışlar .. Abidin Daver, garp nöşriyatmda şaşılacak yanlışlar bulmuş, meydana çıkarmış. Ansiklopedideki hatalardan, Habeşistana dair yazılan oyazdarda sürçmelerden bahsettiği bu yazıda şu — misali de giisteriyor: Hachette tarafından fransızca olarak neşredilen mimatlığa ait ansiklopedi. nin 20 .nci sayfasında, Bizans mima- risinin şaheserlerinden Ayasofya ma dedi diye tutmuşlar, Sultanahmet ca» misinin resmini koymuşlar, Diyeceksi. niz ki, bizim gazetelerde, sizin de ara. sıra yaptığınız yanlışlar nevinden bir hâta yapmışlar, Ayasofyanın yerine Sultanahmedin resmini o koymuşlar. Bunun gazetelerdeki benzer yeri yoktur. Bizim gazeteler. deki bu gibi yanlışlar, eyni sayfadaki iki klişenin, makine dairesinde sayfa nın strotipisi yapılırken yerlerini de öiştirmesinden ileri gelir. Antiklopedi ismini taşıyan bu kitabda ise, böyle bir yanlış olamaz. Çünkü yalnız Aya sof yalan bahis vardır; Sulatanahme. din ismi geçmiyor. Sonra düşününüz ki, “Mimarlık, ismile (çıkarılan bir ansiklopediyi yazanların ve tertip & 3 denlerin Ayasofyadan ve Sultanah. medden haberleri olmadığı gibi, Bi. zans ve Türk mimarilerinden de haber leri yoktur. Eğer biraz o mimarlıktan anlasalardı, dört minareli ve Bizans tarzında olan Ayasof yanın yerine olte minareli be bambaşka bir o üslünteki Sultanahmedin resmini koymazlardı. Ayasofnanın kubbesi kadar kocaman | bir yanlıs napan bu eserin, gelin de, siz simdi bir mimari ansiklopedisi ol. duğuna inanın! Gecenlerde de hiz, bir Fransız ço- cuk mocmuasımda (ki vazifesi öğretici olmaktır) bir Ankara profesörüne at fen savrulan nalavravı nakletmis*ik, Hikmet Münirin yukarıya naklettiği. miz fikrini Abidin oDaverin frkrast ne güzel tamamlıyor: , <£Ş Yalnız onlara manmak.. Kendimi. ze asla İnanmamak.. ” (Hat — Sür) — Arkadan çarpmış Galatada Çiçekçi sokağmda oturan Koço bisikletle Hamalbaşı caddesinden geçerken arkadan gelen 834 nem->-lx hususi otomo- bil çarpmış, bisikletin tekerleği parçalanmıştır, 4 y yanlışlıklara