28 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 | Italyanlar Gondarı ele geçirmek istiyorlar Imparator 70 ordu ile Aşıyangı gölü önünde mevzi Roma, 27 (A.A.) — Şimal cep- hesindeki İtalyan umumi karargâ- hı, yolların inşası biter bitmez Anr- ba — Alagiye nakledilecektir. Bu da gösterir ki, Makelle tehlikede değildir. Maamafih şurası bir hakikattir ki, İmparator, 70 bin kişilik bir ordu ile Aşiangi gölü önünde mev. Zi almıştır ve bu orduya İmpara- torun muhafiz kuvvetleriyle gene İmparatorun Şeva, Vollo ve Har- rardaki kıtaatı da dahil bulun. maktadır. Bu ordu iyi talim görmüştür ve iyi teçhiz olunmuştur. Elinde tak- riben iki bin mitralyöz, son sistem| elli top ve birçok ta tayyare ve tank topları vardır. Bu ordunun eksiği yalnız tayyaredir. İmpara - tor bizzat kumanda etme!tedir. Malyanlar iler iyor Tigre cephesi 27 (A.A) — Havas Ajansı muhabiri bildiri « yor; İtalyan ileri kareketi süratle ilerliyor. İtalyanlar dün Mai Tem- keti işgal etmişlerdir. Habeşler 'Tembieni ve Sireyi tamamen tah- liye etmişlerdir. Ras Kassa, Sey- yum ve İpırunun elyevm, 12 bin kişiden fazla olmıyan bâkiye kuv- vetleriyle, Gondar civarında ka « “Habeş harbında muv İtalyanın oynamıya bin kişilik bir almış rargâh kurdukları mektedir. İtalyanların almak istedikleri yerler Roma, 27 (A.A.) Askeri mahfiller, İtalyan ordularınm ya- kında tembien ve Tzellenti böl - gelerini işgale tevessül edecekle- rini ve Tsana gölünün garbindeki Gondarı ele geçirmek teşbbüsün - de bulunacaklarmı bildirmekte - dir, Ras Kassa ve Ras Seyyum or- dularının bâkiyesi elyevm bu mın- takada temerküz etmiş bulunmak. tadır, Adisababa, 27 (A.A.) — İtak! yan ucaklarının bu sabah Gondar| üzerine yirmi bomba attıkları bil- dirilmektedir. Bombalar İtalyan konsolosha - nesiyle, Fransiz diplomasi heyeti- nin bulunduğu binayı tahrip et - miştir. Birrok kimseler ölmüştür. Habersiz tahşidat yapıyorlar Adisababa, 27 (A.A.) — Ha- beşler son günlerde şimal cephe - sinde büyük tahs'dat yapmışlar ve Habeş mevzileri ehmemiyetli su - rette tahkim edilmiştir. Bu kıtaatın doğrudan doğruya İmparatorun kumandasında bu - lunduğu söylenmektedir, haber Yenik! affak olduktan sonra Avrupada başladığı faal roller 26 Mart taribk Politika gazetesi Ba İukçiç imzası ve “İtalya o Avrupaya dö nüyor,, başlığiyle dikkate değer bir baş male neşretmiştir. | Bu makalenin en şayan: dikkat ke| wımları şudur; İtalya, Avusturya ve Macaristanla ğik anlaşmayı bundan iki (Osene evvel "yaptı. O zaman imzalanan protokol, aşa "ğıdaki üç maddeyi haviydi. : 1 — İtalya ile bu iki devlet arasın da dostluk ve her türlü < milnasebetin| İgittikçe daha sıklaşmasma ve genişleme Sine çalışılacak, ! 2 — İtalya ile Macaristan arasında ticaret anlaşmaları yapılacak. o Bilhassa| (İtalya Macaristandan geniş O csikyasta buğday itbel edecek 3 — İtalya ile Avusturya arasında” da ber türlü ticari münasebetler kolay- Taştırılacak ve genişletilecek. O zamandanberi (İtalya ile bu iki devlet arasındaki ticari o münasebetler çok ilerlemiştir. 1934 O senesinde Avus turyanın İtalyaya ihracatı 190 O milyon İlret iken 1935 de bu miktar 270 milyon Mircte çıkmuştır. Macaristanın da ihraca bu miktar 169 a 993 milyon hiret ik: milyon Jirete çıkmıştır Şuns da hemen (ilâve bu ihracat fazlalığı sadece zesri tedbir den dolayı olmuş değildir. Çünkü £ eri tedbirleri daha evvelden ne almış, ve memicketini bir nec- bar haline sokmuştu. edelim ki ?ugün Avrupanın iktisadi vaziyet ni tetkik edecek olursak görürüz ki iki senedenberi harici ticarette İtalyaya mal ihraç eden Yugoslavya, Romanya ve Sovyet Rusyanın yerini Avusturya ile| Macaristan almış bulunmaktadır | Avusturya, Macaristan bâşvekilleri | nin son Roma 5 ve O Romada| Musolini ile temasları neticesinde akte | dilen son pakt bu Üç memleket arasında" sey ki bağları daha ziyade o kuvvetlendir miş ve İtalyan nüluzunu orta Ayrüps sokmuştur. Bu sebepten dolayı (bügün! Avrupanın ortasmda zecri (o tedbirler aleyhtarlarından bir blok teşekkül et iştir. Bir iki ay evvel İtalya Alzikada uğ taşmakta olduğu Habeş harbinde tehli keli bir vaziyete düşmüştü. (İtalyanın böyle söpbeli bir vaziyette oluşu, gerek Avusturyayı, ve gerek o Macaristan: bir hayli düşündürmüştü. Hattâ bunlar Av rupada istinat etmek itin başka kuvvetli mesnetler aramağa bile koyulmuşlardı. Şuşnig'in, Gömböşün seyahatler sa Küçük ielsf devletlerile bunu göstermektedir. İtalya müşkül mevkiini anlamakta gecikmedi. Bu sırada Habeş harbi de lehinde inkisa/ etmeğe başlamıştır. Mu. solini birdenbire siyasetini Milletler ce miyeti merkezinden Avrupa ve Arnavut- luğa nakletti, Ve Arnavutluk meselesi ni ârami surette lehinde hallettikten son Ta elinden kaçırmak üzere olduğu Avus turya ile Macaristanı yeniden ve daba isine bıfladı. L Je İtalya — Avusturya — Macaristan, 60 milyonluk bir blok hatire ds Avrupanm ortasına yerlermis bulun. etadır. Ve #ilphesiz bu blokta İtalyan nüfr hâkimdir “ Anlaşamamazlık mı ?; 26 Mart tarihi » Belgradda çıkan Vreme gazetesinin yazdığına oçöre A vustury ili Şuşnig Romadan ay rhrken M istan o Başvekili Gömböş istasyona gelerek kendisini uğurlama mıştar. Bu hidisr Avusturya ile Macari arasında İtalyada imzalad'kları pakt ©; rafında bir takım aolaşamamazlıklar ok duğu zannını vermektedir. HABER — Akşam postası 8 MART — 1936 Ren meselesi İşler sürüncemede, Hitlerin yeni nu'ku Hitler silâh fabrikalarının ara- i sında bir “sulh nutku,, vermiştir. Hitler bu nutkunda Avrupayı her odasında başka aileler oturan bir eve benzettikten sonra, ayrı ayrı odalarda oturan bu ailelerin birbirlerinin işlerine karışmağa hakkı olmadığını söylüyor... Hitler, garp devletlerinin de- mokratlarmdan daha demokrat olduğunu söyliyerek, gizli biç bir askeri ittifak yapmadığım bildir- mektedir. Fakat Avrupa askeri ttifaklar- la dolduğu için Almanya hüküm- ranlık haklarını tamamlamak lü- zumunu sezmiştir. Hitler diyor ki: “Ben kimsenin hakkını almadım. Kimseden bir şey çalmadım. Yalaz kendi hak- larıma sahip oldum. Karşımızda- kiler 68 milyonluk bir milletin sözlerinin samimiyetine inanma- hdırlar. Pazar günü vereceğimiz reyler, bizden iş bekliyenlere, sulhtan baş ka bir şey istemediğimizi göstere- cektir.,, Berlinde neşredilen bir emirna- me, Almanyada Versay muahe- desi hilâfına ihdas edilmiş olan mecburi askerlik kanununun bun- dan sonra Rende de tatbik edile-| ceğini bildiriyor. | Fransız - Suvyet mümessilleri ie Teviik Rüşt Dış bakanımız Tevfik Rüştü A ras ve Sovyet halk diş kömüseri Litvinof Pariste Fransız dışbaka- nı Flandenle konuşmuşlardır. ! Fransız » Sovyet misalu mer'.yete girdi Sovyet — Fransız karşılıklı yardım misakının tasdik edilmiş nüshaları dün Fransız Dış bakanı Flândenle, Sovyet Dış halk komi- seri Litvinof arasında taati edil -! miştir, Bu suretle, misak meriyete| geçmiş bulunuyor, müddeti beş senedir. Riienirop'un seyyahalı Londra İngiliz baç ve dıs ba - kaniyle görüştükten sonra Berli- ne dönen Almanya baş murahhası Fon Ribentrop kuvvetli bir ihti - male göre salı günü tekrar Lon - draya dönecek ve Hitlerin ceva - bını da getirmiş bulunacaktır. Avam kamaras uda İngiliz Avam kamarasınm son toplantısmda muhafazakâr say -| lavlardan Beotliy, bir Alman — Rüs harbinin olmıyacağımı, fakat Almanyanın daha kolay bir yol “| | gerginlik devam ediyor rayarak işe Viyana ile başlıyaca- İ ğını, Belgrad ve Bükreşte bitire « ceğini söylemiştir... Diğer muhafazakâr saylav olan General Spres de, İngilterenin Holandaya, Belçikaya veya Fran- saya hiçbir istili ordusunu bırak « mamağa dikkat etmesi lâzım gel diğini söylemiştir. Avsno' Paris, 28 -—- Cemiyeti Akvam umumi kâtibi Bay Avenol Londra- dan buraya gelerek derhal Cerev- reye gitmiştir. Fransız toprakları üzerinden uçan sivil teyyareler Paris, 28 — Geçenlerde Straz- burg şehri üzerinde uçuşlar yapan iki Alman tayyaresi hakkında Al- man makamat: tarafından yapılan tahkikat neticesinde, bunların si- vil tayyare olduğu anlaşılmıştır. General Göring Fransız toprakları üzerinde uçuşlar yapan bu İki si- vil tayyareciyi siddetle teezive et- tiğini bildirmiştir. Tevfik Rüştü geliyor Paris, 28 — Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras Anka: ya, Sovyet Hariciye Komiseri Lit- vinof da Moskovaya hareket et- mişlerdir. Buğazlar me- selesi müzake- re edilecek - İngilizce “Niyuz Kronikl,, ga- zetesi diplomatik muhabiri Ver- non Bartlet, Türkiyenin Çanakka- le sahillerini tahkim için son gün; ler içinde ileri sürmüş olduğu nok- tai nazarın, Milletler cemiyeti konseyi tarafından vakit darlığı yüzünden ruznameye konulama - mış olduğunu yazmaktadır. Muhabir şöyle diyor: “Fakat bu mesele çok sürme - den birinci plâna getirileceğe ben- ziyor.,, Konsey ne zaman toplanacak? İngiliz gazetelerinde teyit edil. diğine göre Milletler cemiyeti konseyinin gelecek toplantısı Ce- nevrede yapılacaktır. Toplantınm on beş gün sonra olacağına dair mühim bir işarette bulunulmuştu. Fakat konseyin, Mayısın ortaları- na kadar toplantıya çağırılmama» sı daha muhtemeldir, Bu zaman Fransada da intihabat bitmiş ola- caktır. Konseyin bu defaki toplantısr nin bitmiş olmasından birçok de - legeler çok memnundur. Lokarno| delegeleri dehşetli tazyik altında çalışmanın güçlüklerinden kurtul muş diğer delegelerde bir $ey yapmaksızın boyuna beklemekten kurtulmuştur, İngiltere, Fransa, Belçika, bel- ki de Almanya, belki de İtalya, eğer isterlerse, mevcut bir kaç haftalık fasrla içinde aralarında diplomatik yollarla müzakere © - debilirler.,, Bir gazete şunu yazıyor: “Bazı Fransız mehafilinde söy- lendiğine göre Fransız Dış bakanı Flânden, İngilterederi askeri te - minat aldığı için, Almanyayı mü- savi bir mevkie cıkaracak olan bütün müzakerelerden kaçınmak emelindedir.,, Japon - Mançuri kuvvetleri YİŞSA Moğol karakol binasını tüfenk, .mitralyöz ve top ateşine tuttular Işgal ettikleri binayı Moğol uçağının görünmesile tahliye ederek Mançuri toprağına çekildiler Tokyo vazıyeti tehlikeli görüyor Tokyo 27 (A.A.) — Domei ağansr nın bildirdiğine göre, o Mançuko hüderİ dunda vukua gelen hâdiseler o burada vahim olarak telâkki edilmektedir. Zira şubat hâdiselerindenberi Sovyet kuvvet leri Mançuko huğdudunda çok Yazla fa aliyet göstermektedirler. Dış Mogolis“ tanda hâdiseler ayni mahiyettedir. Pro testolar Peticesiz kaldığından o Dışişleri, bakanlığı ve ordu tarziye talep etmiş ve hudutlar Meselesinin kat'i surette halli- ni istemişlerdir. Çarpışmalar devam ediyor Moskova, 27 (A.A) — Ulanbator dan bildi z 24 Martta saat 15,15 te bir Japon - Mançuri mülrezesl üç kemyon üzerinde! Mongoldzagas bölgesinde Burinon gö *| lü yakınında Mogol toprağında, Mogol karakoluna hücum etmiştir. Müsademe de mutaarrızlara 4 kamyon üzerinde bir takviye müfrezesi de iltihak (etmiştir. Moyol karakolu mukabele ederek muta” Feyz Muhammet Han Bir ay evvel memleketimizi ziyaret etmiş bulunan Efganistan Dışişleri Bakanı Feyz Mohammed Han şimdi Moskovada bulunmak- tadır. Efgan Dışişleri Bakanı Mesko- vada Kalinin ve Molotof tarafın- dan kabul edilmiştir. Serefine ve- rilen ziyafette birçok tanınmış! Sovyet erkânı ve harbiye komiseri! Voroşilof da hazır bulunmuşlar! dır. (durnal dö Mosku) arcız mülrezeyi Mançuri (otopraklarına çekilmeğe metbür etmiştir. Mogol hu: dut karâkolundan ölen ve yaralanan yoktur. 25 mart sabahleyin 200 kişilik bir Japon — Mançuri müfreresi Mogglidza gasın iki kilometre şimalinde bir balıkçı evinde toplanmaya başlamışlar ve akşa ma doğru Mögol karakolu üzerine tü fek, mitralyöz ve hattâ iki defa top ateşi açmışlardır. Hücum edenlere (o nisbetle gok zayıf olan hudut karakolu bu taar ruz önünde huduttan yedi kilometre ge ri çekilmiye mecbur (kalmışlardır. 26 mart sabahı bu hali gören Japon — Man çuri müfrezesi Kalkimgol nehrini geçe rek oradaki karakol binasını işgal etmiş letse de sant 13 te Mogol uçağının ger diğini görünce Mançuri toprağına çekil mişlerdir, Bu bölgede Japon — Mançuri kuve vetlerinin tahşidatı devam ettiği için, Mogol mahafili bu gibi taarruzlara İnti- zar etmek lâzımgeleceğini bildiriyerler, Venizelosun cenazesi Bu sabah Giride varmış bulunacak Atina 27 — Venizelosun (cesedini getiren iki muhrip Korent kanalından geçmişlerdir. Bu sabah Giride vasıl ola caklardır. Binlerce kişi akm akın Yunas nistanın muhtelif yerlereinden Haayaya gitmişlerdir. Türk selareti ataşemiliteri de ten zede Türk hükümeti namına çelenk koy mak ve merasime iştirak (etmek Üzere Hanyaya hareket etmiştir.