28 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

28 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Meşhur bir Alman tablosundan: Zebanilerlefeciyi cehennemin Gaya kuyusuna w götürürken Eğer borcumu vaadesinde ver. mezsem kalbimin yanından bir okka et kesilmesine razi olacağım Nevyork hususi muhabirimizin mel. tubu:? Dünyanın tanımış olduğu dram”'la. rın en büyüğü Şekspir yahudi Şeylek. un şahsında kalpsiz ve merhametsiz tefecileri öyle kuvvetli bir sürette te. cessüm ettirdi ki, bu şahsın adi Avru. -pa ve Amerikada zâlim ve-kalpsiz- mü. rabahacılara bir timsâ) olarak Kaldı. Fakat Şekspirin-bundan 335 sene ev. vel yazdığı eserdenberi ahval hiç te de. ğişmemiştir. Son haftalar zarfında Nev. york ceza mahkemelerinde görülen da. valar bu asri Şeylokların, İngiliz şairi Şekspirin İtalyan Yahudisi “ Şeyloku doymak bilmez hırs ve zülüm işlerinde gölgede bıraktıklarını isbat etmiştir. Hikâye malümdur: Şeylok kendisi. nin para İşlerine karışan ve isteyenle, re faizsiz olarak ödünç veren Venedik. Ni hayir sahibi adamdan nefret ediyor - du Gün geldi ki, bu iyi yürekli adam para bulmak ihtiyacında kaldı. İşte Şey lok kaç zamandır dört gözle beklediği fırsata ermişti. Yapılan senette şöyle yazılı: “Eğer borçlu vadenin günü ve saatinde borcunu nakid olarak ödemez. se Şeylok onun kalbine en yakın yerin. den bir okka et parçası kesecektir. O günlerde bu gibi zâlimane âdetle- ri menediçi hiç bir kanun yoktu. Mahkemede Portya adi: kadın bu ha-! yir sahibi adam; şer'i bir hile ile kur.! tarâr. Gerçi, senet Şeyloka bir okka &t kesmek müsaadesini veriyordu, fakat bu ameliyat esnasında kan akıtmak için hiç bir müsaade yazılmamıştı. Kendisi. Bİ mahkemede müdafaa edecek bir a. vukat tutmayan Şeylok mağlübiyeti ka. bul etti, Brookiyn ağır ceza mahkemesinin hâkimi Hackenherg Nevyork tefecileri. ni muhtelif cezalara mahküm eden ka. rarnamesini okuttuktan sonra içlerin . den Frank Miloneye şunları söylemiş - tir: — Siz kaldırım bangerlerine Şeylok adı bile verilmez. Şeylok bir okka etini mahkeme huzurunda istedi ve kaybe. dince dos doğru erine gitti. Halbu ki, sizler kurbanlarınızi sopa ve tabancalar Ja dehşet içinde bırakıyorsunuz! Müddei umumi Tomas E. Deuvey bu adamların senede yüzde 600 ilâ 700 faizi mütedil bir kâr saydıklarmı, iç. Jerinden haftada yüzde 20 hesabile se. nede yüzde 1040 niz alanlarm çok ol. duğunu söylemiştir. Bunlardan borç a. lan insanlar hep fakir kimselerdir, Za. Tefecilerin kurbanlarından biri madam Smit'le oğlu. Sini tefeciler ta- rafından dağa kaldırılmış bir ay kadar en müthiş işkencelere ma. hapse mahküm HABER — Akşam postası shayyork terecileri Yüzde bin faiz almakla kalmıyorlar, aynı zam nanda rüz bırakıldıktan sonra yarı ölü bir halde salıverilmişti. vallıların bir çoğu da ödemekle bitire . medikleri borç yüzünden başka şehirle. re kaçmak ve âdetâ caniler gibi gizlen. mek mecburiyetinde kalmışlardır. Nevyörk tefecileri ellerindeki se. netle mahkemeye müracaat ederek bir hak Kazanamıyacaklarını bildiklerinden kendilerini kuvvetle de teçhiz etmiş in. sanlardır. Bunların hizmetlerinde cani ve ser. seri bir takım insanlar vardır. Bundan başka siyasal bir takım nüfuzların hi, mayelerini de elde etmişlerdir. Kurban. lardan birisi polise şikâyet edebilecek isbat ve delilleri bulamaz; şikâyet yal. nız sözde kalır, fakat şikâyetten sonra zavallı adam ölesiye bir dayak yer, Uzun zamandır fırsat gözetleyen Brooklin müddei umüumisi Dewey niha. yet şubat ayında kanunun inceliklerine göz yumarak cezri bir harekete geç mek istemiş ve bu tefecilerden Yirmi 5. ki tanesini yakalattığı gibi hapse bkm. ca arıllar korkudan sinmişlerdir. Çin haydutları necat fidyesi almak için insanı dağa kaldırdılar da para gel. mekte gecikti mi, şikârlermmn evvelâ bir parmağını sonra da bir kulağını ke. serek ailesine gönderirler. Sam Faden adlı tefeci de Çinlilerin bu âdetini oku. muş olacak ki, şahitlerden Madam Koy. lenin mahkemede verdiği ifadeden şun. İarı söylediği anlaşılıyor: — Nasıl, Mister Ottonun kulağını Gökten düşen taş yüzünden mahkümiyet Bavyeranın Augsburg şehrinde marangoz Alois Friedberg biraz i- lerisine düşen bir gök taşı yüzün- den hapishaneye girmiştir. Bu adam geçen salı günü geç vakit uzakça bir köyden dönerken on beş metre kadar önüne gökten bir taş düşerek topraklara saplan- mıştır. Korkudan çılgına dönen Friedberg avazı çıktığı kadar ba- ğırmağa başlamış; imdada koşan komşuları ortalıkta bağırmak için bir sebep göremediklerinden za- vallı marangozu gene her gün ol- duğu gibi sarhoş sandıklarından polise haber vermişler; polis de kendisini deliğe tıkmıştır. Fakat ertesi sabah yapılan tah- kikatta marangozun doğru söyle- miş olduğu anlaşılmıştır. Aradan on iki saat geçmiş olmasına rağ - men gökten düsen tas hâlâ ateş gi- bi sıcaktı. İlk muavenede bu ta- $m tamamiyle demirden mürek- kep olduğu görülmüştür. Avrupa artislerinden V. A. Bruck man'ın tablosu Şeylok bir 5 okka e tini istiyor. Portya da merhamet dileniyor. Taharri kun kaldırım bangerlerini Tefecilerin en zâlimi olan Lav ruel üç sene ağır edildi. kesip size getireyim mi? Mister Otts denilen adam madamın akrabasındandır ve tefeciye madamla birlikte verdiği bir senetle borçludur. Hattâ Panden daha İleri giderek demiş. tir ki: — Daha ileriye giderek sizin de sağ elinizi bileklerinizden keserek atarım ha! Herif dediğini yapar mı yapar! Bu. nun Üzerine madam varını yoğunu ve. rerek tefecinin elinden yakasını kurtar. miştar. Nevyork postahanesi memurlarından Harold C. Holmes adl bir zenci de ayni adama borçludur. Mahkemede Faden a. leyhinde şehadet ederken: — Eğer taksitlerini bir daha zama.| nında vermiyecek olursan boğazını ke, serim. Bunu kendim yaparak ellerimi pis kanınla kirleteceğimi zim çocuklara yaptırırım. Zencilere ödünç para vermek işlerin. de mütehassıs olan Mor Attell adi: te. feci de bunlara yapmadığı eza cefaları bırakmamıştır. Bunlarm zavallı kurban ları arasmda saldıkları korku ve deh - şet bissi cidden tarif edilemiyecek ka . dar büvüktür. sanma! Bi . Mahkeme kayıtlarına geçen bir mi. sâl Nevyork tefecilerinin yaptıkları iş. lere dair iyi fir fikir verebilir Ball İLLA li Ğİ memurları, Nevyor- kara- kola götürürken, bunlar gazeteci. lerin fotoğraflarını melerine karşı yüzlerini gizleme. ğe uğraşmışlardır. almak iste “ek Bronks mahalleşinde bir çamaşıra, nede işçi olan Harry Smit tefecilerin tehditlerinden ümitsizliğe düşmüş ve bundan ez evvel ortalıktan kaybolmuş. tu. Karısı polise baş vurarak bir mek. tup aldığını ve 1000 dolar tedarik etti. ği takdirde kocasının - geriye döneceği bildirildiğini anlatmıştır. Bu pâra vak , tile ödünç almmış olan 25 doların bo. yuna birikmiş faizlerini temsil etmek tedir, Madam Smit kocasından - aldığı mektuplardan birinde, oğlunun doğum günü olduğu için yazmasına müsaade ettiklerini yazmıştır. Bir ay sonra Bay Smit gece yarısından sonra saat ikide polis karakolundan içeriye girmiştir. Kendisi aç, sefil, müthiş iztıraplar çek. miş ve sorgulara cevap veremiyecek ka. dar bitkin bir halde idi. İşte tefecilerin rezâleti asıl bu vak'adan sonra ele alın. mış ve müddel umumi bütün şiddetle işe koyulmuştur. Müddei ümumi Bay Dewey tarafım. dan yakalarma yapışılan yirmi iki tele, ciden yirmi hir tanesini en aşağısı &ç seneden az olmamak üzere muhtelif ağır cezalara çarpmışlardır. Böylece sabit olmuştur ki, Amerikada bile namus ve azim sahibi bir adem haydutlar ve ce. miyet düşmanlarını İstediği zaman €z&