7 Ağustos 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

7 Ağustos 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Habeşistan kolay hazmedilemiyor ! Bundan on beş yirmi gün evvel bütün dünya radyoları heyecanla şu haberi verdi: “Adisababa düştü, Mareşal Grazyani öldürüldü.,, Fakat ertesi gün ta” hakluk ettiğine göre, iş bu kadar ileri varmamış. Varmamış anın ateşin ol madığı yerden duman çıkmaz dedikleri gibi; Habeşler birkaç gün yolları kesmişler, çete muharebelerile İtalyanları iz'aç ediyorlarmış. Derken, son birkaç gündür, çetelerin epeyce mühim faaliyet gösterdiklerine dair mali” mat gelmeğe başladı. Bilhassa, tabint da yağmurlarile onlara yardım ediyor, İlk önce İtalyanların Hubeşistanı fethederek kolayca büyük bir zafer kazandıkları sanıldı. Fakat şimdi anlaşılıyor ki, bu uçsuz bücaksız ölkenin ber yerini askeri işgal altma alsalar bile buradan bilfül fayda temin edecek leri şüphelidir. Habeşler ele avuca seğmüyor. Uzun bir istiklâle alışmış ser- keş İnsanlar.. Hani bazı çiftlikler vardır. İrat getirmez, masrafı vardır; kâhyasmdan korucusuna kadar ücret vermek, köhne binalarını boyuna tamir etmek lâ- zımdır. İşte bazı müstemlekeler de o kabildendir. Fransızlar; sömürgecilik” memişlerdir. Hele Osmanlı imparatorluğunun Yemen, Arnavutluk gibi “müstemlekeleri,, akıldadır. Buralarını dostlar alış verişte görsün kabilin den mulhmfaza ederdik. Harcadığımız cana, mala karşılık şa kadarcık bir menfaatlerini görsek bari.. Ne gezer?... İnsanların bazı lolanıları “lezzetlidir, karın doyururl, mideleri bozulduğu gibi devletler de bazı memleketleri ayni şekilde diye yutup istlâ eder fakat temsil edemezler. İşte bu takdirde vaziyet fecidir: Bir kere bay- rağmı dikdiğin yerleri atsan alamazsın, satsan satamazsın, başma belâ ice” silirler. m SAA A BE Ye sö zü yabana atmayın! Hüseyin Faruk TANUR Sovyet havacılığı 12123 metre yükselen Rus tayyarecinin anlattıkları : Yakında stratosfer seyahatleri pek âlâ mümkün olabilecektir ! Vücudumda , hiç bir gayri tabitlik duymadım Ruslar tayyatecilikte çok Ileri git.) kin aksi gibi tutturma vidası frlsdr.) çeride; A mişlerdir. Geçenlerde bir Sovyet hava gemisi, en üzün şmesafeyi katetmek rekorunu kırdı. Hem de düz bir yol Katedip aşağı yukarı aynı iklim üzerin- den gitmek suretiyle değil de buzlu ve! güneşli mmtakalardan mürekkep Sibir. yâ ve Cenubi Türkistan sahalarmı dat.! re hlinde dönmek şartiyle... Son ay zarfında, Mihail Alekseyef 1000 kilogram ticari yükle 12123 met- reye yükselmiştir. Himelâyanm Eve rest tepesi 8880 metre olduğuna ve bu- raya insanlar hâlâ çıkamadığma göre, karaya basmadan hava yoliyle pek das! ha fazla yükselebiliniyor demektir. Hoş, hayli yamandır tayyareciyle on. on bir kilometre irtifar geçmiş bulunu- yorlardı ya... Rusların on iki bin metreye yükse | İşindeki sebep, buranm geraitini tet kik ederek Stratosfer yoliyle seyahat. lerin imkânlarını araştırmaktır. Bu yoldan pek daha büyük bir sürat temin edileceği muhakkaktır, Moskovanm yazları aşağı yukarı İstanbulunki kadar sicak olur, Böyle bir yaz sıcağında, saat 19 da, tayyare- ci, mühendislerle birlikte, tayyare mey- danınz geliyor. Aletlerin son bir mua- yenesi yapılıyor. F'akat, aksi gibi, gök yüzü müthiş kara bulutlarla kaplıdır. Buna rağmen, 19,25 de hareket ediyor. Ve 12123 metre yükselerek 1 saat 94 dakikada yere inebiliyor. Tayyareci Alekseyef, uçuş hakkım. da şu intibalarmı anlatmaktadır; — 2000 metre kadar yükseldikten sonra, bulut tabakasma vardım ve yü. xilme oksijen maskesini geçirdim. L&- Buna rağmen, geri dönmedim. Sol elim- le maskemi tutup sağ ile makineyi ida» re ederek yoluma devam ettim. “4000 metrede bulut tabakası bit- ti. Her kilometrede hararet derecesi değişiyordu. Fakat benim sırtımda mu- kavemetli elbiseler olduğu için üşümi» yordum. Nihayet 12000 metreye var- dımı ve soğuğun nakıs 54 dereceyi bul- duğunu farkettim. Evvelce tayin edil- miş olan 12123 metreyi bulduktan son. Mihail Alekseyef ra daha ileri varmayıp geri döndüm Fakat Sovyet fabrikalarında yapılan blltün Aletler mükemmeldir. yakmda daha da yükselebileceğimi umuyorum. Bu yükselişte vücudumda da biç bir gayri tabiilik hissetmedim, Stratosfer de seyahatler pek âlâ mümkün olacak- tir. Bunların kuvveden fiile çıkması yakmda tahakkuk edecektir, İstanbul Belediyesi İlânları Hepsine 7308 lira 60 kuruş bedel müessesatile kültür idaresi için alınacak olan kâğıt, zarf, lem ucu, ve saire gibi 106 kalem kırtasiye kapalı zarfla muştur, Listesi ve şartnamesi levazım tahmin olunan ve belediye merkez mürekkep, ka- eksitlmeye konul. müdürlüğünde görülür. o Eksiltme 21 ağustos 996 enma günü saat 15 de dalmi encümende yapılacaktır. İstekli lerin 2490 No. lı kanunda yazılı vesika makbuz veya mektubunu havi teklif o zarilarını yukarda yazılı günde # de daimi öcümtee yemli ve M9 liralık Oomuvakkat teminat (224) saat | HABER — Aksam Postan Bulgaristanın dahili vaziyeti “Slovo,, şiddetli bir makale yazdı Bulgaristanda bazı insanlar açlıktan ölürken köpekler francala ile doyuruluyormuş Sofyada çıkan Slovo gazetesi “Uç karanlık nokta,, serlevhalı ve Bulga. ristanın dahili vaziyetini teşrih eden dikkate değer bir makale neşretmiştir. Bunda şöyle demektedir: “Bulgaristanın iktısadi, siyasi ve İç, timaf hayatında üç karanlık nokta vardır. Fakirlik, ulusal duygunun a7. lığı ve komünizm. Fakirlik bizde yeni bir şey değildir. Bugün içtimai duru. mu en düzgün olan memleketlerde de fakirlik mevcuttur, Fakat, fakirliğe karşı içtimai adalet prensipleri ile mücadele edilmektedir ve bugün, her kes bilir ki tanrı bizim memleketimize yoksullukla mücadele edebilmemiz için pek çok şeyler vermiştir. Bizde aç insanlar mevcutken köpek. lerin francala İle doyurulmalarma ve tanrınm verdiği bollaklar karşısında | Bulgar çocuklarin daha beşikte hü.| kümetin adaletsizliği telkinlerile em. zirilmelerine müsaade olunmamalığır. Yeni zamanlar, ideal yalanlar değil; herkese ekmek ve refah verilmesini is. tiyor. Yeni Bulgaristanın ilk işi bu. dur. Ulusal duygunun azlığma sebep, fa, kirliktir. Ulusumuzun harplerde gös, terdiği kahramanlıktan sonra bizdeki Nasyonalizm, riyakârlığın bir meziyet, yalanım bir ülvücenap ve hiyanetin bir kıymet sayılacağı bir menzileye indi. rilmemelidir. Ulusal devlet bugün enternasyonal devletten daha kuvvetlidir, İçtimat il. Zİ, İçtimai adalet ve Nasyonal duygu bugün büyük komünist ittihadınm bi. ricik düşmanıdır. Burün Bulgaristanda fakirlik ulu. sal duygu azlığı ve komünizm, dünün bize miras bıraktığı büyük günahlar. dır, Bunların perhiz veya dua ile berta. raf edilemiyecekleri malümdur. Hayır, bunlart ancak mücadele ile bertaraf edebiliriz. Ingiliz-Sovyet deniz anlaşmasından sonra Ingiltere Halya ile de anlaşma yapıyor Bu sabahki posta ile gelen “Morning, sonra, İtalya ile de bir anlaşma yapıla” Post,, gazetesi diplomatik muhabiri ya” zıyor: “İngiltere ile Sovyet Rusya arasında bir deniz anlaşmasma © varılmasından KUÇUK HABERLER * Temyiz mahkemesi azalarından Tahir Mollg ve Sıtkı yâşlarının ilerlemiş olmasan. dan tekalide sevkedilmişlerdir * Bebekle Rumelihisarı arasında Rıhtım ve caddenin tamirine Belediyece karar veri" miştir. * Şehrin işlek eaddelerinde agilacak geçit yerleri için yapılan tetkikler (bitmiştir. Bu karara göre muhtelif câddelerde 200 geçit- yeri yapılacak ve buraları göze (o çarpacak renkte boyanacak veya çivi çakilacaktır, * PIAJ mevsimi dolayısle vapurlarin 1» man dahilindeyken temizlik yapmalırı ve de nize mazot dökmeleri yasak edilmiştir , * İnhisarlar idaresi yenice paketlerindeki ikramiye kuponlarmı kaltırmağa ve yerle. rine kediyo kuponları koymağa Karür vere miştir. Yeni paketler 19 ağustosta piyasaya gıkarılmış olacaktır. * Belediyenin Çubukluda yaptırmakta oldu Bu gez depoları ve tankinrile o paz tasfiye fabriknmmın inşaatı ilerlemektedir. Şimdiye kdar fabrikanın bir kısmile 10 depo ve 8 tank yapılmıştır. Depolar ve fabrika yapılar imükâvele murihince 25 sene müddetle Soyuz Neft müdcesesesince işletilecek ve bu midde. tini hibamında İski! istimal halde olarak Be» Jediyeye devredilecektir. * Kültür Bakan: Saffet Arıkan 15 ağustos ta şehrimize geleceklir. # İzmir — İstanbul arasında hava posta seferleri 15 ağuntosta başlayacaktır. * Dün bir kongre sktedecek olan Gayri mübadiller cemiyeti ekaeriyetin temin edile memesinden dolayı kongreyi 18 tarakmıştır. 15 ağustertn (o ekseriyet hazı olmasa bile nizamname mucibince o kongre aktedilecek ve müzakereler yapılarak idare heyetinin senelik raporu okunacaktır. * Çoruk esirgeme kurumu Erenköy kolu yıllık balosinü 9 ağustaş (o cümartesi günü akşam: Suadiye PlAj gazinocunda verecektir. Çevre çocukları menfaatine verilen Hu bs. loda bayan Eftalya, Bayan (o Afife Arif ve Büyan Sileryan bir konser vereceklerdir. * İngilterede Barmsley eivarında bir kö- infir ocağında bir infillk vukun gelmiş ve © caktaki 63 amele toprak Alında (| kalmıştır. Madenden şimdiye kadar ancak Lir kişi kur tarlabiimiştir. Diğerlerinin. akibetinden endi şe sdlliyor * Holanda kruliçesi Vilhelmin saltanatın- dan feragat edeceği ve Holands pressexe. rinden Jullananın İsveç prenalerinden Char) len ie nişarlanacağı haberleri tekzip edilmek tedir. * Adiryatik denizinde bir gezinti yapacak olan İngiliz kralına barhiye nazı Laf Ku. per refakat edecektir. Kral: o Yuguslavyada Kral Piyorle annesi kraliçe Mari karşılıyır caklardır. ağustasa| cağı tahmin ediliyor. Malümdur ki İtalya,bu senenin Noelin den evvelki Londra deniz toplantısına iştirak etmişti. Bu toplantı, (İngiltere — Fransa ve Amerika arasında bir itilâf vücuda gelmesile kapanmıştı. Zecert tedbirler dolayısile, ttalya bu itilâfa girmekten Imtina etti. Fakat mir teakip konuşmalardan O kendisi dalma haberdar edilmiştir. Hattâ Sovyetlerle yapılan anlaşmanm bile bütün safhaları ve teferruatı kendilerine bildirilmiştir . Şimdi zecri tedbirler kalktığı ve Ak denizde tabit vaziyet avdet ettiği için deniz anlaşmalarına İtalyanm girmesine hiçbir engel görülmüyor. Evvelce yapılmış anlaşmaları tehdit eden tehlikelerden birini şimdiki İngiliz — Rus deniz anlaşması bertaraf etmek” tedir. Bu tehlike, Rusyanın müthiş biz donanma yapması ve bu donanmanın bil hassa kruvazörlerinin Baltık denizinde muvazeneyi bozması idi. Netice itibarile Almanlar da İngiliz — Alman deniz am laşmasının tadilini pek haklı olarak isti yeceklerdi. İngiltere ticaret nazırı o Ransinenin ilân ettiği gibi Rusyaya verilen on mir yon sterlinlik kredi, bahri taleblerinin bir kısmından sarf; nazar etmeğe onları teşvik etmiş olabilir...” Akşehir mahkeme- sinde bir münbal Istanbul o müddelumumiliğinden: Akşehir mahkemesinde 20 lira maaş- Ir bir başkâtiplik münhaldir. İhtisas mahkemesinden açıkta kalan başkâ tip ve kanuni evsafı haiz kâtiplerden RR MEYE 7 AGUSTOS — 138 Doğru mi değil mi: SokaklarımıZ pek pis Yazın bu sıcak günlerinde, her şeye tahammül edilir amma, hk içinden, burum burum (nsan nunu yalayan süprüntü kokularıd hammdil edilemez. Şehrimiz, gösterilen bütün riyet ve çalışmaya rağmen pistin. “e Gil iç ve kuytu sokaklarda, ani lerde bile kâğıt parçalarından karpuz kabuklarına varıncıya her şeye tesadüf edilir. Son yağmurların köşelerde, meç yerlerinde topladığı toprak ları bile hâlâ yerlerinden kald mıştır, a Şehrin sıhhatini tehdit eden DEF üklerin ortadan kaldtrılması, ti mazsa günde iki defa ana cadd" yıkanması, sulanması icap edeli $ bunların yapılmayışına all eri yoruz, > Pisi sa Her işte belediyemizi haksı? mak da doğru değildir. Şehrin te İiyle halkımızın da alâkadar o iöap eder. Ele geçen her şeyin © Tere atıldığı şehir yalme İstanb Dünyanın başka hiç bir yerinde hareket eden bir şehir halkına t€ edilmez. Belediyenin temizliyeceği cadü halkın da temiz tutması lözımdi” bunun temini için ne yapılmak ediyorsa yapılmalıdır. Defi, Halkım Başveki! Ay sonunda Izmite gidec€ Başvekilimiz İsmet İnönü ay na doğru İzmite giderek kâğıt sının açılış merasiminde bulun İsmet İnöntü aynı zamanda Seti rikasının temel atma merasi: riyaset edecektir. İzmit kâğıt fabrikası & ğ Kâğrıtçı, Başvekili merasime da | mek Üzere şehrimize gelmiştir. Açılış merasiminde ayrıca Vekili, Sümer Bank umum m meb'uslar, gazeteciler ve halk ?' caktır. ERA BD Vefat İ Şişli Etfal hastahanesi dahili | tehaasısı Dr. Ahmet Rasim OnsÜğğ deri Yanya eşrafından Bay ra AN Fevzi bu akşam vefat etmiş! ze) yarm saat MR a esi i tahanesinden kaldırılacak, 7“ camiinde cenaze namazı sonra Edirnekapı şehitlik me daki aile makberesine defnedili Kendisine rahmet, ailesine leriz. istekli olanların nihayet 10 gününe kadar Akşehir mü miliğine müracaat etmeleri. ZEZI İİİ. EETEİ. Avusturalya hususi o muhebirimizin mektubundan yorum. Yandaki odadan çağır şunu!