29 Ağustos 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ee kia Silâh yarışından sonra asker adedi yarışı Almanya askerlik milddetini iki serleye çıkarmış. Bundan insanlık, va- tarfperverlik, — hattâ hepsinden de vaz geçtik -— milli menafi Onammane gibi bir fayda umulmuştur? İtalyada, yedi yaşmdaki “Banbino, lardan iti - barer,, bütün erkekleri askeci bir terbiyede yetiştiriyor. Sovyetler, mecburi hizmet yaşını yirmi birden on dokuza indirdiler; böylelikle, Kırılordunun mevcudu, İki milyon artmış, Fransa da, 80l cenahım tazyiklerine rağmen askerlik müddetini arttırmak,İngilterede İse mecburi hizmet usulünü ihdas etmtk cereyanları var. Demek ki, yalnız kâra, deniz, hava silâhları yarışı değil, ayni zamanda müstahsil insanları işlerinin başından ayıtarak biribirlerini öldürmek için hazırlama yarışı... Çünkü, asla, büna,yatanperverlik,yurt müdafaası dene mez... Bütün muhas;m taraflar ayni nisbetler dahilinde döğüşme kuvvetle- rini arttırırlarsa birinin ötekine faikiyet temin etmesi tasavvur edilebilir mi? Bunlar, olsa olsa evvelâ kendi iktisat va sıtalarını ve menbalarını kuruturlar, sonra da, karşılıklı olarak biribirlerini daha fazla harap edip öldürmek çarelerini elde ederler... Mantiki netice şudur: Galebe, nüfusu ve milli ser- veti en çok ve tekniği mükemmel olanın dır... Fransa inkılâbından evvel, askerlik yalnız muayyen bir içtimai sina hastı. Sonra, düşünüldü ki, bu sınıf, elinde kuvvet olduğu için, yalnız harice karşı silâh kullanmakla kalmıyor, ayni zamanda kendi milleti Üzerinde de derebeylik yapıyor. Onun için, “vatan müdafaasıma her fert iştirak etsin de kimse kimseye karşı zorbalık edemesin,, dendi. İşte, (o mecburi hizmet, bu demokratik fikirden doğdu. Fakat her iyi düşünceyi tereddi ettirmeğe çalışanlar olduğu gibi, bu güzel usulün tesasüsünden sonra da, saman saman ötede beride askeri dik- tatörlükler kuranlar da guhur etmiştir ve nihayet başka bir facia da ortaya çıktı: Umumi harpte, milletlerin, memleketlerin bütün ilikleri sömürülüp karşılıklı öldürüşme için kullanıldr. Halbuki, eski harplerde, milletler, bü- tün fertletile, bütün iktisadi vasrtalarile işmezlerdi; yalnız hükümderm askerilş hükümdarın hağinesi eleje verip ayni unsurlarla vücut bulan düş - man orduşuna karşı Barbederdi. Millet ve memleket ancak dolayısile muta- #arrır olurdu. Bunun içindir ki, tarihteki 30 sene ve 100 sene muhar. rinin zararları, dört beş sene süren umumi harbin yıkımına kıyasla hiçtir. Şimdi ise büyük devletlerin işi büsbütün azıtarak, silâh yarışından son ra, sulhte seferberlik denecek derecede müsellâh insan yarışma © çıkmam, cidden esefleneck bir haldir. Buna karşı denecek söz “Allah akıllar versin),, den ibarettir. Temennimiz, Türkiyenin dalma güttüğü sulhperverlik fikri- min ergeç galebe çalarak, arsrulusal ölçüde anlaşmalarla silâhsızlanmanın kuvveden fille çıkmasıdır. Hüseyin Faruk TANUR Romanyada | ahili harp Kabine buhranı Çıkması ibtimalin- den bahsediliyor Romanyada kabine buhran: olduğuna işaret eden haberler gelmektedir. “Bükreğten gelen haberler, İstifa ile neticelenecek bazı güçlüklerin bulundu- ğunu bildiriyor. Söylendiğine göre, sağ cenah radikal partilerinin © tezahürleri neticesindeki siyasi mücadelenin önüne geçmek için alınacak tedbirler hakkında kabine arasın fikirleri arasında bazı farklar vardır. Mezun bulunan nazırlar Bükreşe da- vet olunmuştur. Başbakan O Tataretko kral tarafından kabuj olunmuştur. Bu - nunla beraber hükümet mahafili, kabi- nenin vaziyete hâkim olduğunu ve sükü nun hiçbir zaman borulmas: ihtimali bulunmadığını kat'iyetle söylemektedir. ler. Eski Avusturya Imparatoriçesi Papa ile gizli bir mülâkat yapmış Bu sabalıki posta ile gelen “Mörning Post,, yor: “Eski Avusturya imparatoriçesi Zita, Papa tarafından kabul edilmiştir. Eski imparatoriçenin (o yanında kızı Adelayd da bulunuyordu, £ Papa eski imparatoriçe ile 45 dakika O konuşmuş fakat konuştukları mevzuun ne olduğu na dair dışarıya zerrece malümat sizdi- rılmamıştır, Eski Avusturya imparatoriçesinin Ro maya gelmesi sıkı bir srr olarak muhafa za edilmişti. Yapılan görüşme (etrafında, yevmi tebdiğde dahi bir şey (o yazılmamasını Papa emretmiştir. Eski Avusturya (o imparatoriçesi ile, bugün Avusturya (tahtına talip gö- tünen Arşidük Ottonun da beraber bu- Yunduğu hakkında çıkan şayia bazı ma- hafilde telâş uyandırmışsa da çok geç - meden İsi haberin asılsız olduğu anla- şılmıştır. Bütün şayla, sabık imparatoriçe mai- yetindekilerden birinin Arşidük Ottoya yek benzemesinden çıkmış, Çinde gene patlak verdi Şangahv 28 (A AY — gmliya. kereleri yapılmakta maş Rl da Kwangsi kıtaatı, Kwangtünğün © nubi garbisinde yeni bir taarruz yap- muşlardır, . Bugün bu kuvvetler, Kwangtungun kuvvetlerile yapmış oldukları çetin mücadelelerden sonra birçok gehirleri zaptetmişlerdir. Kwangsi kuvvetleri, süratle Pakha- iye yaklaşmaktadır. Bu şehrin zaptı, Kwangsl kuvvetlerinin denizde bir mahreç elde etmelerini mümkün kıla- caktır. Ha'k hicret ediyor Hong « Kong 28 (A.A.) — Kwang. #iden Kwangtungun cenubuna binlerce mülteci gelmektedir. Nankin kuvvetle- ri, Kwangsiye taarruz etmeğe hazır. lanmaktadırlar, Mareşal Chaing Kaischekin Çindeki umumi muhasamata mani olmak için eliden geleni yapacağı söylenmektedir. Habeşlerin Adisababaya Baskını gazetesinin Roma muhabiti yazı- Italyanlar tarafından püskürtüldü Roma 28 — Çarşanba günü 1200 ki- şilik bir Habeş kuvveti Adisababa üze. rinde bir taarruz teşebblisline giriş mişlerse de Ras Hailunun da beraber bulunduğu İtalyan kıtaları tarafın dan püskürtülmüşlerdir. Habeşler bu çarpışmada 200 ölü ver. mişlerdir. İtalyanlardan ise 15 kişi ya: ralanmış ve 40 yerli asker ölmüştür. Mısıra gönderilecek Türk çinileri Bundan bir müddet evvel Kahirede Mısırın banisi bulunan Kavalalı Meh - met Ali paşanın türbesinin yeni bir şe- kilde inşası mevzuu bahsolunca dünya - da yegâne hakiki çini merkezi olan Kü- tahya çini fabrikalarına sipariş verilme si Misir hükümetince karar altına alın- mıştı. Kütahyada bu çok yüksek kıymet! te çiniler tamamen yapılmış ve Mısıra gönderilmiştir. Mehmet Ali türbesi bu ginilerle fevkalâde bir şekil almıştır. HABER — Akşam Postası Bir Türk gencini seven Ya hudi kızı Delikanlıyı adliyeye veren babasının sözlerini mahkemede cerhediyor İzmir, 23 (Hususi) — Burada şa“ yanı dikkat bir kız kaçırma vakasının muhakemesi cereyan etmektedir. Namazgâhta oturmakta olan Ali isimli 17 yaşlarında bir genç, Rebe- ka İsimli 16 yaşında bir Yahudi kızı- nı kaçırarak kirletmek iddiası ile kı- zın babası Yako tarafından muhke- meye verilmiştir. Iri yarı, kırmızı saçlı güzel bir kız elan Rebeka mahkemedeki ifude- sinde şunları söylemiştir: — Biz, Ali ile iki senedenberi se- vişiyoruz. Son zamanlarda birbirimiz- le evlenmeğe karar verdik ise de an- nemle babam bu İse katiyyen razı ol- mıyacaklarını söylediler. Geçen salı 'Muallim kafilesi! Bugün Sovyet Rusyaya gidiyor Bugün Kültür bakanlığı tarafından seçilen 42 kişilik bir muallim kafilesi Sovyet Rusyaya hareket etmektedir. Kafile Sovyet Rusyada 1-1,5 ay kadar kalacaktır, Gidenlerin isimleri şunlardır: Heyet reisi: Teknik ve ertik öğre- tim genel drlektörü Rüştü, Ankara kız lisesi riyaziye öğretmeni Halime, An- kara kız İlsesi edebiyat öğretmeni Na- hit Fıratlı, Ankara kız lisesi tarih öğ- retmeni Sıdıka, Ankara dil, tarih, coğ- rafya fakültesi doçentlerinden doktor Melâhat, Ankara Gazi lisesi İngilizce öğretmeni Ulviye Aziz, İstanbul kız öğretmeni okulu öğretmenlerinden Hüviyet Be- kir, İstanbul ilk okul oğretmenletinden Nimet Rakım, Rabia, ine, Ankara musiki ögrewnen okulu öğretmenlerin- den Ferhunde, Ulvi Cemal, Üniversite doçentlerinden Ali Rıza. doktor Nebil, doktor Muzaffer Şevki, Gazi terbiye enstitüsünden fizik mnallimi Hayri, riyaziye muallimi Nuri, Almanca mu: alimi Cemal Köprülü, Bdebiyat mual- limi Mustafa Nihat, İzmir kız lisesi di- rektörü Necmettin Halil, İzmir erkek lisesi direktörü Hilmi, Ankara ticaret lisesi direktörü Abdullah, Erzurum )i- sesi direktörü Arif, Samsun İlsesi di- rektörü Rauf, Adana lisesi direktörü Halit, müzisiyenlerden Halil Bedi, Ul- vi Cemal, Necii Kâzım, ressamlardan Adnan, Saip Mualla ve Cemal. KUÇUK HABERLER içeride : * Halı yıkama müesseselerinin müümele vergisine tabi tutulmaması hakkında Maliye vokdletinin tamimi alükadarlara bildirimi. tir. * Evvelki gün Ilmanımıza gelen Romanya top çekerinin kumandanı ve sabitleri Tak. sim Abidenine çelerk koymuşlardır. * Tedavi için Viyanaya gitmiş olan Yu . gonlavya, konsolosu Istanbula dönmüştür. * Atatirk köprüsünün temel atma mera simi bugün saat on beşte yaprlacaktır. * Üniversiteye bir eylülden itibaren yeni talebe kaydma başlanacaktır. * İş Bankası Ankarada © Yenişehirde birl şube açmış, bununla bankanın şubeleri 49 zu bulmuştur, * Büyükadada verem hastanesinin bahçe. sindeki otlâr dün gece dokuza doğru tutuş. muş, hademeler tarafından görülerek derhsl söndürülmüştür. Yangının, bahçeye atılan bir sigaradan çık İiğr zannedilmektedir. * Anadolü hisarmda Çavuşbaşı çiftliğinde odun kesen Rizeli Ahmet baltayı dikkatsiz. Mk neticesi sol ayağına indirmiş, bacağı diz. kapağının altından ke ir. Ahmet hazta neye kaldirimışter. * Gümrük muhafaza teşkilât: kullanima larında mahzur görülen ve pek masraflı olân 35,36 ve 37 numaralı motörlerini kadro harici gıkarmiştır, Bu motörler satılacaktır. Dışarda; # Almanyanın inşa etmekie olduğu Ikinci denizatı filomu tamamlanmıştır. * Akdenizdeki İngiliz Gazübebrilerini tet. kik etmekte olan İnrbiz bahriye nazırı Şir Samuel Hor dün Maltaya gitmiştir, günü Ali ile tekrar buluşarak ona kaçmak İstediğimi ve bu suretie ba- bamla annemin beni kendisine verme- ğe mecbur olacaklarını söyledim. Be- raber Karşıyakaya giderek akşama kadar gezdik, Sonra benim isteğim ü- zerine Alinin evine giderek gece ora- da kaldık. Gene benim İsteğim Üte- rine beraber yaşamağa başladık, Ken. disi bana hiç bir Zorluk göstermiş de- #ildir. Birbirimizle evleneceğiz. Be- nim yaşım 16 dan büyüktür. * Kızın babası Ygko ise Rebekanın heniiz 15 yaşında olduğunu söylemek- tedir, Rebeka yaşını buyültürse erlene- cekler ve Ali de tahliye edilecektir, Izmirde Çirkin bir hâdise Zavallı bir kızcağıza tecavüz edildi İzmir 28 (Hususi) — Bundan birkaç gün evvel Torbalı da çok çirkin bir hâ dise cereyan etmiştir. Maliye tahsildarlarından Mehmet Alinin kızı Suat istasyon civarındaki bağlarma gitmek üzere hat kenarında yürürken Germencikli Ali oğlu Mesut isminde bir adamla karşılaşmıştır. Bu adam kızcağızı görünce canavar gibi birdenbire Üstüne atılmış ve zorla kızctğızı lekelemiştir. İşlediği suçu ikinci bir cinayetle ört. mek istiyen bu vahşi adam, Süsdm feryatlarmı işiten kır bekçisi HASEN YE Mehmet istmitbir. köylü. tarafından günene yaka anmıştr. Gözleri karar mış olan Mesut bekçinin silahını da al- mak istemiş İse de muvaffak - olamn- miş, jandarmaya teslim edilerek hak kınad adli takibat başlamıştır. Tarihi camiler Vakıflar idaresi tarafından tamir ediliyor Vakıflar idaresi tarafından, büyük mimarların eseri camilerin tarihi kıy- metini muhafâza için yapılmış olan program mücibince tamirata munta- zaman devam edilmektedir. Şimdiki halde, en esaslı camilerden olup uzun senelerdir bakımsız Ve ha rap bir halde bulunan Mahmut paşa camlinin tamirine başlarmış, camle sonradan ilâve edilmiş olan ahşap hün kâr yeri kaldırılarak camiin” etraf: açılmış ve kurşunsüz kubbelerin Üstü kurşunlarımıştır. Minarenin külâhr ile diğer tarafları dü tamir edilmektedir. Süleymaniye damiirde başlanmış olan tamirata da devamı edilmektedir Bu camflin avlusunda bulunan çatlak bir sütunla bir sütun başlığı da değiş- tirilecektir. Avlunun yan tarafında bulunan ge- ainti mahallinin parmaklıkları yekpa- re mermerden işlenmektedir. Ayrca camminin içinde bulunan ve sanat nok tasmdan çok büyük kıymeti haiz olan işlemeli, alçı çerçevelerin bozuk kısım- ları büylk bir dikkatle temir edilmek tedir. Bu iki caminin tamiri bittikten sor- ra, Sultan Selim, gorlu İbrahim 'pasu, Beşiktaştaki Sinan paşa, Lâleli cami- leri tamir edileceklerdir. Bunlardan Çenberlitaş Atik Ali camiinin de tami- rine başlanmıştır. !rana bir heyetimiz gidiyor İran ile aramızda henüz halledi!- memiş olan meselelerin görüşülmesi için eylülün 20 sinde Tahrana bir he- yetimiz gidecektir. Heyet Bolu say- layı Cemul İlüsnü ile Hariciye erkâ-. nından Kemalden müteşekkildir, ai Li AYUYL Yİ — 454 ve Halik Usküdar tramvaylarından lerde fazla şikâyet görülmeyişi "* gildir. Bu mili teşekkülün lunanların makul ve halkı adamlar aluşundadır. Gazetelerde bu şirketi öden yazilar çıkar çıkmaz, yö nin yapıldığını görür yahut dö yapılmadığını, yapılamıyacağın! Umuyoruz ki aşağıdaki 4816! aym alâka ile karşılaşacaktır. Erenköy, Bostancı semtinde © okuyucularımızdan dün bir aldık. Bunda, şirketin sabahlar” ekseriyetle mevki olduğu Sö ve bir noktaya daha işaret deniliyor ki: “Birinci ve ikinci mevkileri renk Jarkı ağdır. Hangilerinin hangilerinin ikinci olduğunu MW mek için araba üstündeki ra K tetkiki icap etmektedir. Bu okuyucumuz, bize mektubunda çok cezri hareket İkinci arabaların birincisinden başka bir renga boyatılmasım Biz bunun söylendiği kadar kolğ mıyacağımı biliriz. Fakat, ind birincilerden ayıracak yeni 8 konulması herhalde mümkün ols(ğ naatindeyiz. e Halkm D* toplantısına gide€ heyetimiz Eylülün 18 inde Cenevred€ lacak olan Milletler Cemiyeti bie ve Koneevine iştirak ede: heyetimiz taayyün-etmişi. Reyet, Tevfik Rüstü Aras”! bahliğidüm Datınye VöKili Şiki ya, Cumhur Bişkanlığı Umur ii bi Hâsan Rıza ve Milletler Ci daimi murahhasımız Necmet” dık'tan müteşekkildir. Başbakanın emri ile Yaşarın evi alınıyor da bildirdiğimiz gibi, İsmet isönÜ fından kabul edilmiş olan dünya *# yonu güreşçi Yaşara, Başbakan * yonluğun tarihini taşıyan bir al / hediye etmiş ve Yaşarn şimdi ot! kulübeden kurutlmasını temini ü lediyeye şampiyon güreşçiye bir ev almmast için emir vermis” Belediye birkaç gün içinde, ve : arsusuna uyarak Sultanahmet ©” 4”) da 4-5 odal: bir ev alarak, şehi mına Türk güreşçisine hediye tir, şel Güreşçilere ziya”. Dün akşam Beyoğlunda Cemal g lokantasında olimpiyaddan dönü reşçilerimize bir ziyafet verilmi Türk binicilefi Hindenburg kupa” iştirak ediyorl2” Ahende yapılacak olan Hini binicilik takımından yedi süvari Doğıu mi Ş araba işlettiği ve çalıştırılanlar sike; bulun karşı semtinde olduğu için la ren izahile karşılaşırız. | — Milletler Cemiyeti k , kupası büyük atlı müsabakaların a?) edecektir, De) Viyana sergisi , 6-13 Eylül 1937 Avrupanın ticaret merkezi. Lr li malümat ve tenzilâtlı bilet İ NATTA | Gini Türk seyahat seni müracaat, Yazıhaneler: Gel ş Tel. 44514 Karaköy Tel, 44514 |