21 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

21 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Eseri hazırlıyan; Dikkat: Bu yazı, yalnız pazartesi, çar şanba ve cumartesi günleri neşredilir. Nüzhet Abbas Bir futbolcunun anform kala- bilmesi için birinci şart hakiki bir sporcu ruhu taşımasıdır —2Z Anform kalabilmek için birinei şart; hakiki bir sportmen ruhu taşı. maktır. Vücudundan azami randıma- nı alabilmek bir sporcu için âzami bir gaye, hiç bir şeye feda edilmez bir arzu ve emel geklini aldıktan sonra hepimiz kabiliyetimizs göre anform kalmakta (güçlük çekmeyiz Fakat evvelâ gurasını kâydedelim ki anform kalmakla ağır sporlara hazırlık ara- sında büyük bir fark vardır. Biri di- ğerinden kati esaslarla ayrılmıştır. Anform bulunmak için birinci şar- tm psikolojik olduğunu, yani bu hu- susta en büyük âmilin bir arzudan başka bir şey olmadığını kabul ettik- ten sonra; işin fizyolojik cephesini kı- saca tetkik edelim. Bir atlet, bir futbolcu kendini an-! form hissetmediği vakit iki şeye dik- kat etmeli ve düşkünlüğünün sebeple- rini bunlarda araştırmalıdır. Bunlar- dan birincisi: Vücudunda bir arıza 0- Tup olmadığı, İkincisi de ruhen brk-| kmlık ve bezginlik hissedip etmediği- ni inceden inceye araştırmalıdır. Genç futbolculara bu hususta bi- rinci tavsiyem, her mevsimin başında Kendileriin bir doktor muayenesinden geçirmeleridir. Bu muayeneyi en iyi Ye en emniyetle yapacak doktor, aile hekimidir. Eekidenberi silenin dert- İerile, ufak büyük hastalıklarile uğ- raşan bir doktor elbette sizi hiç tanı- mıyan bir tabibe müreccahtır. Bu sihhf muayenede her şeyden evvel dikkat olunacak ve inceden in- ceye tetkik edilecek cihet, futbolcu. mun kalp ve eiğerleridir. Bilhassa kalp adalesinin idmana karşı sösterdiği aksülâmeli tetkik edebil mek için miasyenenin sıkı bir yüz met-| ve sürat koşusunun hemen akabinde icrası son derece şayanı tavsiyedir. Ciğerlerde kalp kadar ehemmiyetle tetkik olunmalı ve hiçbir arıza bulun- madığma kati bir kanaat hasıl edilme- Jidir. Doktor muayenesinin müsbet bir| netice verdiğini ve futbolcunun ciğer ve kalbinde hiçbir arıza bulunmadığı- ni tesbit ettikten sonra sıra dişlerin ,ve bademciklerin muayenesine gelir. Sıhhat bilgisi bize, çürük dişlerin ve bademciklerin yalnız sporcusirı de- gil, herkesi son derece sıhhattan dü- şürdüğünü kati olarak bildiriyor. Bun lar üzerinde genç futbolcu arkadaşla- Tımın son derece titiz davranmalarını tavsiye ederim. Yalnız spor için değil, sırf sıhhi va- ziyetimiz için de olsa dişleri ihmal kadar yanlış bir hareket olamaz. Bundan sonra hazım meselesini ele almak lâzımdır. Hazmın muntazam olup olmadığını, yemeklerden kaç saat son- Ta, hazmın itmam edildiğini ve ne gibi yemeklerden daha fazla güçlük çekil diğini de araştırmalıdır. Midenin in- san vilcudunun kazanı olduğunu kabul edecek olursak bu kazanm matlüp ş€- kilde çalışıp çalışmadığını bilmek mu- hakkak surette lâzımdır. Her cihetten mükemmel oldukları halde, anform kalabilmek hususunda sırf mide bozukluğundan ve alınan gi- daları iyice eritememek yüzünden 8r kıntı çeken futbolcular az değildir. Bir çokları belki bunun doğrudan doğruya mideden geldiğinin farkında da değil dirler. Bunun için bu meseleyi burada kısaca anlatmağı faydalı buluyorum Evvelâ şunu unutmamalıyız ki ye- mekleri hazmı güç ve kolay diye iki kısma ayırmak, sonra da her şahsa göre bunun da değiştiğini nazarı iti bara almak mecburiyetindeyiz, Hazmı güç yemeklerin midemizi dört saat kadar yorduğunu, halbuki buna mukabil hazmı kolay gıdaların ise'iki saatte eritildiğini bilerek ve mek yersek meselenin mühim bir kıs- mmı halletmiş oluruz. Yemek hakkımda son nazariyeleri burada uzun uzadıya mevzubals et- meği muvafık görmiyorum. Ancak kısaca bildirmek istediğim esasları saymanın da faydalı olduğuna inanr- yorum, Evvelâ bir futbolcunun yemeği her hangi diğer bir kimsenin yemeğinden farklı olmaması kanaatindeyim. Şu şartla ki ne yersek yiyelim son derece iyi çiğnemek lâzımdır. Sonra 8portu- nun yemekleri arasında çok fazla mik tarlarda et veya kahve ve çay bulun- mamasmı da ileri sürmek isterim. Ne olursa olsun bu gibi gıdalar, hatta faz Ja miktarda ekmek bile esasen'vücudun her zaman İfraz ederek döline şok! güçlük çektiği asitleri fazlaalştırdığı. için şayanı tavsiye değildir. Buna mu-! ni! kabil sebzeler, meyveler çok bol; şastalı yemekler ise mutedil surette yenirse azamı istifade temin edilmiş olur. Futbol mevsiminin soğuk zaman- lara tesadüf etmesi itibarile vücudun kalori ve enerjiye ihtiyacını karşıla mak üzere kuru Üzüm ve hurma, por- akal ve emsali yemişlerden arzu edi)- diği kadar yemeği de son derece şaya- ni tavsiye görürüm. Az veya çok ye mek meselesine gelince lüzumundan fazla gıda almaktan fayda değil zarar geleceğini ve fakat sofradan- aç kalk makla da yine iyi bir netire alınamıya- cağını düşünmek kâfidir, Alelümum antrenman esnasında futboleulsr, haz mı kolay, kuvvet ve enerji Verici ye- meklerden bol bol yerlerse ve bunları da sikmti çekmeden muntazaman yak- tıklarma dikkat ederlerse anform kal- mak hususunda bu noktadan kâaygılan mamalıdırlar, (Devamı var) şampi a le İİ Gazetemizin su topu yonası Federe, gayrifedere bütün klüplerin, mekteplerin iştirâk edebileceği müsabakalar 26 Eylül cumartesi başlıyacak Gazetemiz tarafından büyük bir su topu şampiyonası hazırlanmaktadır. Su #porları federasyon ve ajanlığınm kontrolü altında yapılacak olan müsabakaların şeraiti şudur: 1 — Su topu müsabakamıza bütün mektepler ile, federe, gayri federe ve €- kalliyet klüplerinin bütün amatör sporcuları iştirak edebilirler, 2 — Müsabakalar turnuva usulile yapılacaktır. 3 — Maçlar iki kategori üzerine yapılacak ve büyükler ile küçüklerin şam- piyonları gazetemiz tarafından ayri ayrı konacak olan iki kupayı kazanacaklardır. 4 — Karşılaşmaların tarihi 26 eylül cumartesi ve 27 eylül pazar günleridir. $ — Turnuvamıza girmek istiyen mektep ve klüplerin o murahbasları, en nihayet 23 eylül çarşamba günü akşamına kadar hergün gazetemiz spor servisi- ne müracaâtla kayıtlarını yaptırmaları lâzımdır. 6 — Su sporları İstanbul ajanı tarafından çekilecek kur'a ile turnuvamızı 7 pa verilecektir, “başlanacak ve hakemler su sporları federasyonu tarafından seçilecektir. Küçüklerin ve büyüklerin birincilerine gazetemiz tarafından konan ku- Su topunun tarihçesi 1931 senesi vaterpolunun memleke- timizde bidayet tarihidir. Bundan bir çok seneler mukaddem bu oyunun Ga- latasaray yüzüeüleri tarafmdan oy- nandığı rivayet edilmekte isede ne kadar doğru ve ciddi olduğu bilinemi- yor, Tik resmi vaterpolu maçı 1931 sene- de inşa ettirdiği lidoda tertip edilen 17 temmuz 1931 yüzme teşvik müsa- bakalarından sonra oynanmıştır. Mez- kür günde dört klübün takımları çar- pışmıştı. Bu karşılaşan klüpler Bey- koz, Beylerbeyi, Galataseray ve Deniz lisesi idi. Maçlar sırf bir başlangıç ve hazırlık mahiyetinde olmuş ve netice de inşa ettirdiği havuzda tertip edilen Deniz lisesi de Beykozu (2-0) mağlüp etmişti. Galatasarayın ilk takımı ek- $ik kalan bir oyuncunun yerini de ma ruf 100 metre koşucusu Galatasaraylı Raufla doldurarak şu suretle çıkmış- tı: Ahmet — Suat, Şeref — Talât, Heh. di, Mebrir, Ravf. Bundan bir hafta sonre yine teşvik yüzmelerinden sonra su topu maçları- na devam edildi, Fakat bu defaki maç- lar 1931 senesi İstanbul mmtaka şam- piyonluğunun ilk safhasını teşkil edi- yordu. Bir hafta evvelki başlangıç ve hazırlık maçlarından sonraki bu müsa- bakalar yüzileüler ve seyirciler arasında “Üstündağ, tenis turnuvasını ı Dağcılık klübü kazandı Muhiddin Ustündağın koymuş oldu. ğu Celençkop kupası tenis müsabakala- rının finalleri dün Taksimdeki Dağcı - Yk klübü #rflafinda "Yapıldı. “Neti. weler şöyledir; Tek Bayan: Bayan Gorederetski, Bayar Kumeyro ya 6—0, 6—0 galip, OBayan Gindorf Bayan Eliada 6—1, 6—0 galip. Tek erkek: Suat Jaffeye 6—i1, 5—0 galip. Sedat Şirinyana 12—10, 6—3, 6-4 galip. Çift erkek: Suat,Sedat, Baldini, 6—2 galip. Jaffet, Banbino — Kris, Şirinyana (6—3, 6—iI galip. Muhtelit; Bayan Grodetski, Vedat Abut, Bayan Kurtelli Fahriye 6—0. 6—0 galip. Bayan Kurtelli Suat, (Bayan Rabia Neşete 6—1, 6—2 galip. Tek erkek: Suat Sedada çek sert bir oyundan $on ra ancak beş sette 6—2,6—4,6—2, 4—6, 6—z galip. Tek Bayan: Bayan Grodetski 6—0, 6—1 galip. Çift Erkek: Suat Sedat çifti Jaffe, 6—0, 6—3, 6—3 galip Muhtelit: Bayan Grodetski Vedat çifti Bayan Kurtelli Suada 6—0, 6—3 galip. Takım itibarile netice: Birinci Türk dağestık klübü, 17,5 pu- van, ikinci Fenerbahçe klübü 14,5 pu - van, üçüncü Güneş 5 puvan, dördüncü Tarabya. Bebek, Pika, Serve Nigantaşı kortları biç puvan alamadılar. Müsabakalardan sonra birinciliği ka- zananlara kupalar, ikinciliği kazananlar ra da madalyeler bizzat Muhiddin Üs- tündağ tarafından © alkışlar arasında verildi. Hususi maçlar: aa ma a vE Karagümrük Stadında Dün Karagümrük stadında yapılan bususi bir maçda gayrifederelerden Ye- şildirek genç spor klübü çok muvaffa- kiyetli bir oyun oynıyarak gene gayrife derelerden rakibi Akınaporu 2—i1 yen- miştir, Orhana 6—0, Bayan © Gindörls Banbinoya| sinde Şirketi Hayrieynin Büyükdere- f calibi dikkat bir alâka bül Bu- nunla beraber su topuna benzer orla- Gİ da henüz bir şey mevcut değildi. Oy. nayanlar da ne top tutmasını ne de| top atmasını bilen vardı; su topu de- meğe yüz şahit lâzımdı. Bir hafta için de bir iki yüzme kitabında vaterpolu bahsi okuyan ve nizamnamede hatala- rı gözden geçiren meraklılar bu defa- ki maçların bir arpa boyu daha aslına yaklaşmasına hadim oldular. Kura ne ticesinde Galatasaraya Beykoz düştü! ve (8-0) mağlüp oldu. Galatasarayın büyük farklarla ge lebe temin etmesindeki en büyük âmil taktmın sırf iyi veseri yüzenler- den müteşekkil olmasıydı. Yoksa bü- tün yüzücüler bu yeni oyunun sırlarına tamamile bizâne idi. Galata- saray takımında ber oyuncu kravl yü- zebiliyordu. Bunlar arasinda en ziya de mevcudiyet gösteren ve nisbeten teknik yüzücülere malik bulunan De- niz İsesi idi, Bahriyelilerimizim bü öüsüt Yaladı ğaykedk SONLA ALMAM ortadan çekilmeleri herkesi acındırdı Eğer devam etmiş olsalardı şüphesiz bugün onların da Galatasaray ve Bey- koz gibi kuvvetli ve sağlam bir teme! üzerine kurulmuş bir su topu takımla- rı olabilirdi. Bu maçların neticesinde Galatasaray ve Deniz lisesi finalist olmuşlardı. O ana kadar yaptığı müsabakalarda iyi bir varlık ve enerji gösteren bahriye- lilerin Galatasarayla karşılaşması has; bir alâka tevlit etmişti, Galstasaray yeni teşkil ettiği: Memduh — Nevin, Ahmet — Şeref, Mehdi, Suat, Mebriir takımile gürültü- lü ve çetin bir çarpışmadan sonra De- niz lisesini (20) yenerek 1931 İstan- bul mıntkaası su topu şampiyonu ol- muş ve vazedilen kupa ile beraber memlekette yeni bir sporun ilk şampi- yonu olmak şerefini de kazanmıştır. 1932 senesi deniz mevsimi Türk su topu ve yüzücülüğü tarihinde bir dö- nüm noktası oldu. Su sporları federas yonunun Almanyadan getirttiği vöz. me ve Su topu antrenörü bay Teget- hoff sayesinde su topu mami altında cereyan etmekte olan bu garip oyunun âslmm ne olduğu anlaşıldı. Oyuncular tek el ile top atıp tutma- sını, top sürmesini ve biraz da şüt çekmesini öğrendiler. İşten anlayan bir hakemin nezareti altında oynanan maçlarda biraz daha biçime girdi, Yal niz iştirak eden klüplerin adedinin ilk; seneye nisbetle artacağı zannolunur- ken ancak dört klibin iştirak etmesi hayreti mucip olmuştur. Meydandan çekilen Beyközun yerini yeni su topu takımı teşkil eden Fenerbahçe doldur- du. Neticede yine Galatasarayla Deniz Tisesi finalist oldular. Aynı iki takımın yine finale kalmaları her ikisinin de memlekttin en kuvvetli yüzücülerine ve az çök teknik denebilecek oyuncu- Jarma malik olduğunu isbat etmistir. Filhakika bu sporun memlekette başla| dığmdanberi iki sene zarfında Galala- saray karsısında en kuvvetli rakip ola» Tak Deniz lisesini bulmuştu. Her ikisi de su topunun memlekette revaç bül- ması ve tanınması için cidden Şayan şlikran surette çalışmışlardır. Son final maçmda Bahriyeliler sa- hada isbatı vücut etmediler ve Galata» saray merasim yaparak 1932 garp yonu da oldu. Galatasaraylılar müm kün olduğu kadar hususi maçlar yap mağa uğraşıyorlardı. Bu sırada İ. $ K. klübü henüz teşekkül etmişti. Me” kür klüp mevsimin ilerlemesine men bir su topu turnuvası tertip etti. Fakat buna yalnız turnuvayı tertif edenle Galatasaray iştirak etti ve mi” &r (10-1) kazandı. Şurasmı derin te0© sürle kaydederim ki bu maç Galatasi” ray yüzücülerinin en kıdemlisi ve sü topu takımının göz bebeği rahmetli Şerefin son oynadığı ve klübüne temi? ettiği zafer oldu. Maçı ertesi günlü bif (hücumu dem dimağı) neticesinde 78“ vallı Şeref aradan sıyrıldı gitti, 1933 senesinde bir yenilik göze çar? tı. Futboldaki ezeli Fenerbahçe « Ger latasaray rekabeti bu sahada kendini ihsas etmeğe başladı. Fenerbahçelile” bir sene zarfında bir hayli terakki göstermişler ve Galatasaraya rekabet edecek dereceye gelmişlerdi. Şampiy0 naya Deniz lisesi, Galatasaray, Fener” bahçe ve Beykoz iştirak etti ve finai€ bu defa Galatasaray ve Fenerbahçe kaldı. Galatasaray (3-2) yine şampi" yonluğu kazandı. Bu şampiyonayı federasyon tarafın dan merhum Şerefin hatırası için va" olunan “Şeref şildi,, takip etti. (Gala tasaray İ. S. K. takımile çarpışmış v€ ilk defa bu maçta mağlüp çıkmıştı. Bu mağlübiyetin en büyük sebebi de şüphesiz beynelmile şöhreti haiz Ak man milli su topu takımmm en güzide oyuncularından bay “Kordes, in 1, K. takımında yer almasıydı. 1934 senesinde tekrar vatanına av det eden Alman antrenörün yerine Ma! caristanm maruf oyuncularından bay Ferensf'y götirildi. Bu ateşli Macar gencinden Türk. yüzülcülüğü çok isti: fade etti ve etmektedi AA LLM çalıştıktan sonra 1934 Rusya seyahati ortaya çıktı. Türkiyeyi Rusyada tem sil edecek takım aşağıdaki surette teğ” kil edildi: Naili — Safvan, Orhan — Halil, Ade nan, Suat, Mehdi. Tâkımın en zayıf yeri kaleci idi. Rusyada muhtelif şehirlerde oynandı. Bunlardan Moskovada Sovyet milli takımile ve Leningratta yine B milli takımile yapılan maç hariç “diğerleri kazanıldı. Avdette hem İstanbul şampiyonlu- Zunu hem Şeref şild'ni yine Galatasa- ray kazandı, Bunu müteskip senelerde maalesef su topu sahâsı yalnız Gals- tasarayla Bevkoza kaldı. Seri vüzücü- Jer ve teknik oyunculardan mürekkep Galatasaray takımı 1995 şampiyonu olduğu gibi geçen haftada yine Bey- kozu yenerek 1936 şampiyonu da oldu. Yokluk içinde oldukça iyi bir temel ata su topunun taamiml ve terakkisi arzu ediliyorsa şu şartları 5”z önünde tutmak elzemdir: 1 — Kapalı ve kişlik vüzme hâvuzu 2 — Şehrin münasip yerlerinde de- niz üzerinde yazlık havuzlar ve su to pu tesisatı, 3 — Antrenör 4 — Mümkün olduğu kadar fazla maç yapmak suretile hevesi uyardır- mak ve oyuncuların oyun kabiliyetini artırmak. Bu saydığım noktalardan biri dahi eksik olduğu takdirde yeni başlayan bu spora da rahmet okumaktan başka çare yoktur. Suad Erler ES SEFERE. — Er z 7 e v.