8 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

8 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

p gi v şiir lanmaktadır, « ıyan milis kuvvetleri Santa Cruzu #inunla beraber kurtulmağa ve Santa Mfmda iki *Birinetfeşrin — 189» HABER — Akşam postası ——— — Sovyetler Madride İlskenderun ve Antakyaya dair yardıma başlıyacaklar Hariciye Vekilimizin beyanatı (Baştarafı 1 incide) ya reisi cumhuru Azana, ezcümle le demiştir; “ Mesele yalnız İspanyolları alâ- Sar ve müteessir eden dahilt bir ni- değildir. Eğer münhasıran böyle nifak mevzuu bahs olmuş olsa idi 1 üküm, emer Külene, ayi 8 İniş olurdu. Asilere her suretle muavenet edil. si, meşru hükümete ise muavenet hek şöyle dursun, dost memleketler ticaret muameleleri Yapmasma en- olacak bir abloka altına alınması elmilel nizam hukuku noktaj na dan doğrusu çök feci bir şeydir. Umumi siyaset bakımından da bu okanın feci neticeleri olabilir, Fil tika, zahirde İspanyaya münhasır dahili harp gibi görünen bu işte İs-i m büriyet ve istiklâlinden baş- Akdenizdeki kuvvetlerinin müvaze- Cebelüttarık boğazının hâkimi Atlantik denizindeki üssübahrile. n istifade meseleleri ile İspariya bakır, eva, kurşun ve potas gibi sörette malik olduğu iptidal ddeler meselesi de mevzuu bahistir... Asker! Harekat Burgon, 8 (AA) 3S ii kuvvetler eo mmntakasndaki ileri hareketleri. devam ederek Alvoroksu ve mühim! mevkii müstahkem olan Escalanya- #aptetmişlerdir. — Asfler bu son kide bir kaç esir almışlardır Esir. srasında çok mühimmat da elde işlerdir. Bir tebliğ, Santa Kruz'un İşgali sında hükümet kuvvetlerinden 300 in n telef olmuş olduğunu bildirmek. Malagaya karşı büyük bir taarruz Hükümetçilerin vaziyeti Madrid, 8 (A.A.) — Havas simi iyor? "Ellerinde top, tayyare ve tank bu. eti ek mecburiyetinde kalmışlardır. over, oşehri terke mecbur eden * İki Fas taburu ile bir motörlü yon Ettanjer taburu ve tayyareler- Hükümet kuvvetleri, 22 kalsın tank- San yardım gören ve çevirme hare- yapan kuvvetli bir kol tarafmdan mile ihata edileceklerdi. di mi akşama kadar mücadele sonra Madrid — Talavera yo- doğru rücat etmişlerdir. Orada asiler tarafından hattı rücat- in kesilmesine ramak kalmış idi : 2 cenubundaki yüksek mevzilere : yn muvaffak olmuşlardır. 5 Peral muntakasında muharebe iü tmektedir. Asiler, Pas süvari- ae kiş hücumlarda bulunmak pa Sağlam bir surette yerleş- Üemer kuvvetleri, son üç gün binden fazla bomba Atmış) Yyarelerin müteaddit taar- Tağmen tedir ğı mukavemet göster. lede muntakasmda ve Aratjuez ilen de yeni taarruzlar yapılması kil ir. Asiler, Aravjueze #ncak pmetre mesafede bulunmaktadır. ... Ajansının bildirdiğine göre, d . dam, aptetmiş olan asilerin ku. yük b Varela Madride kar. Tarz TruzZu bizzat idare edecek. > Ka üç koldan yapılacaktır. ii kaş) - Naval, Aranjuez ve iki e ametleridir. Bunlardan term; Tİ ciddi bir mukavemet ta Yeceği tahmin edilmektedir. ” erin Madride gönderdiği bir ha- öyter i e bildirilmiştir. Bu oltimatomun olduğu binlerce kâğıt tayyare- Yasıtasile şehre atılmıştr.. Şehir manzarasi arzetmektedir. tayyareler Madrit civarndaki de mas, büprüleri kışla ve istih. ları tahrip etmişlerdir. Yol Fasından 16000 asker, asi- iltihak etmek üzere harp gemile- rinin himayesinde olarak İspanyaya geçmişlerdir. Hali hazırda, Akdanizde hükümete sadık bir tek harp gemisi mevcut olup, o da Malagaya sığınmış olan bir deniz altıdır. 4 Hükümet Madridi tahliyeye başla- mıştır. Sıhhi vaziyelteri dolayısile harp edemiyecek olanlara şehri terk etmeleri için emir vermiştir. Hükümetin Çin sefiri istifa etmiş- tir. İspanyanın Sovyet Rusyaya gön- derdiği ilk büyük elçi Moskovaya git- miştir. Madritte ki Sovyet elçisi M. Bosen- berg Rusya amele teşkilâtı namına Madrit hükümetine müracaat ederek yaralı ve nekahat halinde bulunan bütün hükümet askerlerinin Sovyet Rusyaya meccanen naklini teklif et- miştir, Yedek subay okulu Harbiyenin Ankaraya gidişinden sonra boş kalan Harbiye mektebi bi- bası bugün yedek subay okulu tara- İrndan merasimle işgal (o edilmiştir. Dün gece yedek subay okulunun sü bay namzetleri eski binada son gece lerin! bu mektepte geçen günlerin ha- tralarını naklederek geçirmişlerdir. Saat 9,30 da yedek subuy mektebi ta- ebesi Halıcroğlundaki o mekteplerini selâmlıyarek ayrılmışlardır. Saat 10 buçukta Kasımpaşaya gelinmiş ve Şişhane yokuşu başında bir müddet mola evrilmiştir. Bundan sonra önde yarka olduğu helde muntazam bir yürüyüşle İstiklâl caddesine çikılmış- tar. İstiklâl caddesinde toplanan bin- lerce kişi yarınm subayları şiddet- le alkışlamakta ve tezahürat yapmak- taydı. Muntazam adımlarla #lerliyen als; Sant 11,45 te 'Taksim abidesine Di ve bu binlerce subay namzedi abide- hin etrafını çevirmiştir. Yedek subay okulunun Büyük Ata- türke tazimini ifade' eden çelenk ko- O sonra bu arada kuvvetli Pr: — Süngü tak.. Kumandası verilmiş ve tiz bir börr zan #esini müteakip bando tarafından İstiklâl marşı çalınmış ve selâm vazi- yetinde dinlenmiştir. Bundan | sonra asıl hedef olan Harbiyeye doğru gidil- miştir. Tam saat 12de Harbiyeye va- Tan yedek subay okulu krt'aları sert adımlarla at üzerinde duran kuman- danları Behzadı selâmlemışlar ve bu yeni yuvalarına girmişlerdir. Musolininin damadı (Başlaratı 1 incide) miyecektir. o Aşağıdaki (meselelerin müzakere edilmesi muhtemeldir. 1 — Avusturaydaki Nazi propagan- dası, binbaşı Fey'in hattı hareketi, 2 — Almanyanın Roma protokol- Tarıma iştiraki ihtimali, 3 — Viyanada aktedilecek İtalyan- Avusturya - Macaristan konferansı a- rifesinde Italya ile Almanya arasında mütekaddim müzakereler icrası, Ortada dolaşan bir o Şayiaya göre Ciano, Romaya dönerken Peşteye uğ- Tıyacaktır. Bugünkü otomobil kazası Bugün saat 12 de Bahçekapıda dör- düncü Vakıf hanımım önünden geç. mekte olan 2578 numaralı taksi oto- mobili, önünden geçerken birdenbire fren yapan Knap çamaşırhanesine ait 4065 numaralı otomobile bindirmiş ve arka sağ çamurluğunun ezilmesine se- bebiyet vermiştir. yy yg Gy Çocuk hediyesi kazananlar Liste yarın neşredilecektir (Baş tarafı 1 incide) ifade ettim. Fikrimce mandalar ko- misyonunun raporunda ekseriyetteki tolerans derecesi hakkında tezahür eden endişeler haklıdır. Fakat bu me- sele üzerinde şimdilik ısrar etmek İs- temem, Çünkü bu hususta Fransa İle Türkiye arasında dostane mükâleme ve müzakereler cereyan edecektir. Yalnız bu komisyon azası sıfatile mandalar komisyonunun nazarı dik- katini bir mesele hakkında celbetmek isterim. Mevzubahs memlekette ayırmalar kadar birleştirmelerin de büyük bir ehemmiyeti vardır. Bu memlekette husule gelecek siyasi tebeddül neti- cesi kabul olunacak hal şekilleri dik katle tahlil edilmek gerektir, Bu nok- tada istiklâline sahip bulunacak mil- letlerin erginliği, rüştü siyasisi hak- kında söylenen bazı fikirlere iştirak edemem. Fikrimce bir milletin siyasi terbiye- si için en iyi çare kendi idaresini ken- di eline bırakmaktır. Bundan Goy: Suriyenin istiklâle lâyık olduğuna tam emniyetimiz vardır. Bilhassa Su- riyede yaşayan kesif Türk kütlesinin rüştü siyasisi tam olduğu zerre kadar şüphe götlirmiyen bir keyfiyettir., Fransiz murahhasının sözleri Bilâhare söz alan Fransız murahha- sr Filistin meselesine dair fikrini söy- ledikten sonra Rüştü Arasa cevap Ye- rerek demiştir ki: «— Fransa - Suriye muahedesi İngil- tere - İrak muahedesinden mülhem olmakla beraber muahedeye siyasi ahkâm ilâve edilmistir. Bu hükümler Kışa hazırlık Son bahar kendini gösterdi. Gerçi gündüzleri bazan sicak oluyorsa da sabahları erkenden ve akşam üstleri üşütücü havalar var, Çok değişen havalar adi nezleden tutun da, grip ve şiddetli boğaz ilti- haplarına kadar rahatsızlıkların tür-; İislüine sebebiyet verir. Bu bulaşık has talıklardan korunmak çok zordur. Hatta imkânsızdır. Fakat, sık sik ya- kalanmamak için bazı tedbirler alına- bilir, Herkes senede bir yahut iki defa soğuk algıslığına tutulur. Soğuk al- gınlığı ekseriya kendi kabahatimiz ol- maksızn bulaşmak süretile de gelir, Bundan sakınmak ancak sağlık kaide- lerine riayet ve sıhhatlı bir hayat ya- sık sık sokağa çıkmamak çok faydalı dır. İyi, sade ve sağlam yemekler esas- tır. Soğuklara karşı vitaminleri zen- gin bol yağlı yemekler tavsiye ederiz. Hele nezle ve soğuk algınlıklarma çok müstait olan vücutlar için havalar s0- #umağa başlayınca balık yağı, ciğer, balık, yumurtanın sarısı bol sebze, ha- yuç ve domates baha bicilmiyecek ka- dar değerlidir. Taze meyve ile yeşil sebze unutulmamalıdır, Yeşil sebze de € vitamini boldur. Kış günlerinde iş başına gitmeden evvel sağlam ve kuvvetli kahvealtı ih- mal edilmemelidir. Sabah kahvealtısı yemeklerin en faydalısı ve en ehem- miyetlisidir. Boş karınla evden çık. mak, her türlü bulaşık hastalıklara yol açar. Soğuk aylarda zayıflamak da çok kötüdür; hastalıkları davet eder. Ek- zersis çok iyidir, Çünkü, vücudun if- razat ve kirlerini defetmekte faydasi dokunur. Bunların birikmesi ise ifra- Zat uzuvlarını fazla çalıştırarak yo- rar; halbuki ekzersislerle deri ve s0- luk alma cihazlarına vaziflereinde yar dım etmiş olursunuz. Ekzersis aynı zamanda size daha derin nefes aldırır, ciğerleriniz daha derin hir surette hava ile dolarak sağ lam durumlarını muhafaza ederler, her türlü mikroplarla mücadeleye ha- zırlıki: bulunur. Bağırsaklarınıza da dikkat etmek lâzımdır, Doktor Vet Suriyenin bazı havalisinde müçtemi kesif ekalliyetler kadar diğer dağınık ekalliyetleri de himayeye matuftur . Bu teminat harpten sonraki ekalliyet- lerin himayesini istihdaf eden muahe- deler kadrosunda daha geniştir. Bu noktada İskenderun havalisinde yağa- yan Türk ekalliyetinin muknadderatı hakkında Türkiye baş murahhasının düşüncelerini haklı bulurum, Fransa hükümeti Suriye ile müzakerelerinde bu Türk ekalliyetine gerek umumi su- rette hir ekalliyet olduğu için, gerek mandater hükümet olarak Fransanın deruhte ettiği mesuliyet dolayısile hu- Susi bir ehemmiyet atfetmiştir. Bu ehemmiyete başka bir sebep daha var- dır. Bu da Fransayı Türkiyeye bağ- layan hususi ftilâflar mevcut olması. dır. Bu itilâflar mucibince Fransa ma- zide bu Türk ekalliyetine vereceği te- minatı tasrih etmiştir. Bu da 1921 mu- ahedesi mucibince Türklerin lisan ve kültür itibarile Türklüklerini muha faza etmek vaadidir. Fransa, mandası nm devamı müddetince bu vaadini da- ima tutmuştur, Yakında resmen imza edilecek munhede de bu vaadi tutacak- tır. Konseyde de söylediğim gibi man- dater hükümet tarafından alınan ta- ahhütler mandater hükümetin varisi olan Suriyeye devredilecektir. Hiç gizlemeğe lüzum görmem ki mesele hakkında Rüştü Arasla muh- telifdefalar görüştük ve gerek itilâfın hududu ve gerek Türk. ekalliyetinin mukadderatı üzerinde icra edeceği te- sir itibarile kendisine teminat ver- dim. Ve bildirdim ki eğer Türk hükü- meti Suriye istiklâli fırsatı ile İsken- derunda hali hazırda cari olan muh- tariyet rejimini yeniden tasrih zarı- retini hissediyorsa 1921 itilâfı çerçe- vesi dahilinde kalmak, yani aynı mev- zua, yani bu ahalinin Türk karakteri- ni muhafaza etmek mevzuuna temas etmek şartile Fransa bu sekilde mü- zakereye girişmekten kaçınmayacak- tır. Fransa hükümeti bu müzakerelere Suriyeyi de iştirak ettirmek niyetinde- dir. Mantıki olmak için mandater deys let üç senelik istihale devrini bir de receye kadar Suriye devletinin siyasi © terbiyesini ikam! için kullanmak arzu sundadır. Bunun içindir ki Fransa mandater kaldığı bu devrede Suriyeyi beynelmilel mahiyette müzakerelere iştirak ettirmek niyetindedir. Suriye heyet! büyük şehirleri ziyaret ed:csk İskenderunda çıkan Arapça (EJi- va) gazetesinin yazdığına göre, Paris- “ ten dönen Suriye heveti pek yakında Suriyenin büyük şehirlerini ziyaret için bir seyahate çıkacaktır. Gazetenin haber verdiğine göre he- yet ayın on beşine doğru İskenderun, şehrini de ziyaret edecekmiş. İntihabat ne zaman yapılacak? Şam 4 (Hususi) — Fevkalâde komi- serlikten baş vezarete gelen bir tebliğ- de intihabatın süratle icrası için lâzım gelen hazırlıkların yapılması bildiril. mektedir. Baş vezaret bu tebliğ üzeri» ne intihap cetvellerinin hazırlanması. “ için bir program hazırlamaktadır. Cetvellerin birkaç güne kadar aski ya alınması ve İntihabatm ön gün son- ra icrası muhtemeldir. İntihabatın neticesi her tarafta merakla beklenmektedir. Antakye ve Iskenderun meselesinden sonra Vata- niler arasmda bir takım ihtilâflar çıktığı haber verilmektedir. Dolaşan rivayetlere göre, Halepliler Antakye ve İskenderun Türkiyeye geçerse Su- riyeden ziyade Türkiyeye mütemayil bir idare sekli kabul etmeğe taraftar- dırlar. Suriye matbuatr Sancak meselesi hakkında ketumiyet muhafaza etmek- te ve yalnız Tevfik Rüştü Arasın Ce. nevrede söylediği sözleri neşrederek | bu hususta hiçbir hüküm vermemekte» dirler, Güzel ve gürbüz çocuk müsabakamız — 1-2 yaşındaki süt çocukları B—3-7yaşındaki oyun çocuklarile C—38-13 yaşındaki çocuklar ar&- sında yapılacaktır. Gazetemiz bu müsabakanın yalme terlibile Kacananlara hediye vermeği üzerine almıştır. Güzel ve gürbüz çocukları seçecek hakemler arasında güze şamakla mümkündür. Her gün açıkltemiz mensuplarından hiç kimse bulunmıyacakdır. Böylece seçim çok bitaraf havada mutedil ekzersizler, gecelerilbir keyetin huzurunda yapılmış olacaktır. Müsabaka şekli: 1 — 2 yaşındaki çocuklar gi Bunların seçimi güçlüğü dolayısiyle hakem (huzurunda o yopılmıyacaktır. — Bunların gazetemizde yalmz yeşimleri neşredilecek, en güzel ve gürbüz çocuk , okuyucularımızın — reyleriyle ayrılacaktır. Bu müsabakamıza çocuklarını iş- tirak ettirmek istiyen ana ve babalar çocuklarının: 4 — Yaşlarım 3 — Kilolarını yazıp gömlereceklerdir. En fazla rey toplyaoak on çocuk arasından da veri len malümata göre en güzel ve gürbüzünü ayırmak işi mütehassıs doktorlara bırakılacaktır. Onların verecekleri kararla birinci, ikinci ve üçüncü ilân edi. lecektir. Bu müsabakaya iştirak edeceklerin birincisine 15, ikincisine 10, üçüncüsü- ne 5 lira verilecektir. 3 - 7 yaşındalci kız ve erkek çocuklar 8 - 18 yaşındaki kız ve erkek çocuklar Bu yaştaki çocukların önce gazetemizde resimleri çıkacak sonra da ilerde tayin edilecek bir günde umumi bir yerde seçmeler yapılacaktır. 8 ve 7 yaşla 8 - 18 yaş arasındaki küçüklerden kız ve erkek olmak üzere iki birinci, âli ikinci, iki üçüncü seçilecektir. Busların birincilerine 20 şer, ikincilerine 12 şer buçuk, ilçüncülerine de l beşer lira para mükâfatı, bundan başka gerek süt çocuklarından, gerek diğer. lerinden onar çocuğa da birer hediye verilecektir. Yalmz şuna dikkat etmek lâzımdır. Müsabakamıza resim göndererek ve- ya göndermiyerek iştirak edecek çocuk babalarının Haber okuyucusu olması şarttır, Müsabakamız yalnız kendi okuyucularımızın çocukları içindir. Bunu ispat etmek için de müsabakamızın devam ettiği müddetçe neğredeceğimiz kuponların toplanmış olması lâzımdır. Çocuklarımı müsabakamıza iştirak ettirmek istiyenler gazetemiz hesabma resimlerini parasız çektirebilirler. Çocuklarının resimlerini çektirmek istiyen okuyucularımız idarehanemize müracaatla birer kart almalıdırlar. Bu kartlarla Beyoğlunda İstiklâl Cadde- sinde Foto Etem İstanbulda Ankara caddesinde Basın Foto mücsacselerine müracaat ederlerse parasız olarak 1 yaşından 13 yayına kadar çocuklarının resimlerini çektirtebilirler. Süt çocukları için Kart almıya gelecek babaları bon ölçülerini de getirmelidirler, çocuklarının Hâlolariyle