31 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

31 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Memleketimizin kıymetli misafiri Yugoslavya başvekili Stoyadinoviç ve refikası ile maliyetleri bugün saat 1440 Ankaradan şehrimize gelmişler, merasimle karşılanmışlardır. Anka. radan sabaha karşı saat 2,30 da hare, ket eden misafirler Ankara istasyo . nunda başvekil İsmet İnönü ile refika. ları, hariciye vekili (o Tevfik Rüştü Aras, vekiller, hariciye (vekâleti erkânı, Ankara valisi tarafından uğur lanmşlardır. Misafirimiz İstanbulda iki üç gür kadar kalacaktır Ankarada Dün Ankarada Yugoslavya Başve- kil Stoyadinoviç'in ve vekillerimizin hüzüriyle yeni Yugoslavya elçiliği bi- nası açilmıstır, Açılış merasminden “sonra Yugös - İav hükümet reisi refikast ve bütün el- çilik erkânı ile Hariciye Vekilimiz Dr. Aras'm köşklerine giderek öğle yeme ini orada yemişlerdir. Yemekten sonra Ankarsda bir cevelân yapılmış- tır. Müzakereler va resmi tebliğ Akşam Üstü Yugoslav Başveklli, Baş ve Hariciye vekillerimiz toplana-| rak görüşmelerine devam etmişler ve! bu görüşmelerin sonunda bütün vaziyeti hulâsa eden bir tebliğ neşre- dilmiştir ki, şöyledir: Yügöslavya Krallığı hükümeti Baş- vekili We Hariciye Bakanı Ekselâns "Stöymdinöv!e, Başvekil İsmet İnönünü ve Cumhuriyet hükümetini ziyaret et. mek ve milli Türk bayramı merasi- minde hazır bulunmak üzere 28 teşri. nievelde Ankaraya gelmiştir. Yugoslav hükümetinin mümtaz rei- $i Tkameti esnasında Türkiye Harici. ye Vekili de hazır olduğu halde Baş- vekille birçok mülâkatlarda bulunmuş tur. Bundan başta Cumurreisi Kamâl Atatürk tarafından da kabul olun muştur, Atatürk, dost, müttefik mem- Jeketin “devlet adamile çok diet Spatiemede belemm str. Bütün“bu konuşmalar sırasmda, Yugoslavya. ile Türkiye arasında her noktada tam bir menafi uygunluğu ve görüş birliği mevcut olduğu müşahede edilmiştir. İki müttefik memleketin devlet a - damları, dost ve müttefik iki milletin | hissiyatma tamamiyle uyan samimi! teşriki mesai siyasetine kendi lerile; mütesanit bulundukları Balkan Antan İr memleketlerine daha bidayette çi- zilen istikamette devam etmeği karar Jaştırmışlardır. Yugoslav ve Türk devlet adamları, Başbakan Stoyadinoviç ve İnönli ile Vekili Aras ve Bayarın huzurlarile imza edilen yeni ticaret anlaşmasını memnuniyetle kaydederken iki mem- sıklaştığını görmek arzusunu izhar et- 1E sıklaştığını görmek arzusunu ihzar et- Yugoslav Başvekili şehrimize geldi mişler ve bu bâpda, iki memleket ars- sındaki mübadeleleri imkân nispetinde arttırmak Üzere Yugoslav ve Türk E- könomi bakanları arasında sıkı bir te- Mas tesisine karar vermişlerdir. Türkiye ile Yugoslavya arasmda kültürel münasebetlerin tesisi ve inki- şafındaki ehemmiyeti müdrik olan her iki memleketin devlet adamalrı, bu memleketlerin hislerine tamamiyle uy! gun olan bu münasebetlerin tarzlarını tesbit ve tatbikmı temin için erki ve devamlı bir temasta bulunmağa karar vermişlerdir. Bu tedbirin ilk tatbikatı olarak, Yugoslav ve Türk Üniversite- leri arasında derhal talebe mübadele- 8i yapılması, iki memleket profesörle ri tarafından kendi üniversitelerinde konferanslar tertibi, bu iki memleket üniversitelerinin birinde Yugoslav ve Türk dilleri kürsülerinin tesisi yalişte | reken kararlaştırılmıştır. Bkselâns M. Stoyâdinoviçin ziyare- ti Türkiyede fevkalâde dostane bir te- #ir hâsıl etmiştir ve dost ve müttefik! iki memleketi idare edenler arasında- ki bu yeni temas neticesinde bu mem leketleri biribirine bağlıyan kardeşlik bağları bir kat daha kuvvetlenmiştir.., Hariciye V:kilimizin sözleri Hariciye vekili Dr. Aras, Yugoslav gazetelerinden Vreme muhabirine ver- diği beyanatta yüksek misafirimizin Türkiyeye gelişleri hakkında demiştir ki: “Bu ziyaret bütün Türkiyeyi sevin- dirmiştir. Türkiye ile Yugoslavya ara sındaki bağlar, bu İki memleketi hiç- bir veçhile biribirinden ayıramıyacak kadar kuvvetlenmiş bulunmaktadır. Misafir Başvekilin sözleri Yugoslav Başvekili şu beyanatta bu İunmuştur: “Yugoslavya için Türkiye öyle bir dost müttefiktir ki, dostluğa ve itti- fak sadakatinin her imtihana ve her uzm bir Mamasimdeğekam itimadi. yi aç ya HABER Mn Türkiyenin en kalabalık arlesi bu mudur Çocuk ve torunlarının yekünu Tam 54 dür Bunlardan hiç biri ce ölmüş deği'dir Muratk (husust) — Çorlunun aşağı, Sevindik köyünde Mehmet oğlu Yunus İle karısı yetmiş beşer © yaşındadırlar. İkisi de sağlam vücutlu olan bu İhtiyar; lar, ana ve babeları bir olmak üzere 54| Büfusun dede.ve büyük © annesidirler.| Doğurdukları çocukları ölmediği gibi bunların çocukları da (o ölmemiştir. İki ihtiyar resimlerini çıkartarak (Habere gönderilmesini istediler. Bu iki ihtiyar muhakkak ki Türkiyede en kâlabalık Silenin reisi bulunmaktadırlar, | HABER — Akşam postası . Güreşlerde |,» . .. ikinci (Baştarafı 7 incide) yet pehlivan köylü Mustafa dokuzbu - çük dakikada tuşla galip geldi. Bundan sonra müsabakaların galip - lerinin karşılaşmasına başlandı. Akhisarlı Ömer - Adapazarlı Yıldırım Sekir Bir gün evvelki Gönanlı (Hamdi ve Çengel müsabakasında kilo farkı dün- kü Yıldırım Bekir — Akhisarı OÖmer karşılaşmasında da mevcuttu. Adapazari; yıldırım Bekir 73 kilo rakibi Ömer de 85 kilo idi. Beş dakika mükemmel mukavemet eden (o yıldırım nihayet tuşla mağlüp oldu. Somalı Abdüsselâm - Sirdır- gın Şeri! Bir gün evvelki (o müsabakalarda en günzel neticeleri alan bu İki genç gü - reşçi dün de fevkalâde bir güreş yaptı- lar. Sındırgılı Şerif henüz birinci daki - kada cidden mükemmel tuş yaptıysa da hakemler görmediler. Tekrar tutuşan pehlivanlardan Abdüsselim üçüncü da- kikadada tekrar ve mükemmelen mağ- Tüp oldu. i Babaesk !! İbrahim - Akhisarlı Halli Bu güreş de çok seri oldu. Babaeskili müthiş (bhücümlar (Oyapmakta idi. Dakikalar ilerledikçe müsabakanın eski sürati kalmadı. İkisi de durgunlaştı - lar. Birinci yirmi dakika ( beraberlikle niahyetlendi. Beş dakika istirahatten sonra İkinci kısma başlandı. Ve gene çok yavaş bir şekilde cereyan etmekteydi. Fakat sor dakikalarda pehlivanlar biraz faaliyete geçtiler. İkinci yirmi dakika (sonunda Babaeskili İbrahim pehlivan puvan he sabile galip ilân edildi. Göner'! Hamdi - Silivrili Molla Wehmet Ara sira parlayan pehlivanlar olduk- ça durgun bir güreş yapıyorlardı. Mol- Ja daha bilgili fakat Hamdi daha ağır ve kuvvetli görünüyordu. Beşinci daki- kada Molla Mehmet Güzel bir — frrsat yakaladı fakat istifade edemedi. Birin - ci devre böylece bitti, dakika istirahatten çikinci Pa “paşa Bi EMME, | Yolisa- bükâ Yâva VEsrkiti ölatak cereyan et- ti. Son dakikalarda halkın teşet © edici bağrışmaları pehlivanları biraz gayrete getirdiyse de bu da çabuk geçti. Netice de Molla Mehmet hükmen gâ- lip geldi, Mülâyim «- Yarım dünya Başaltı müsabakaları bittikten sonra nihayet başpehlivanlardan yarın dün- ya denilen Afyonlu Süleymanla, Mülü yim ringe çıktılar, Müsabıklar obiribirlerini denemekle ilk dakikaları geçiriyorlardı. Sekizinci dakikada Mülâyim rakibini altına aldı ezmeğe başladı. Onuncu (dakikadan sonra Afyonlunun yalnız müdafaa ile vakit geçirdiği (o görülüyordu. 18 inci dakikada Mülâyim kendi oyunile büyük bir tehlike geçirdi,Afyonlu üstünde basi mr olduğu halde birdenbire kalktı bu su retle Mülâyim geriye düştü fakat ça » buk kendini kurtardı. Bundan sonra pehlivanlar ayakta gü reğmeğe başladılarsa da bir dakika son- ra Afyonlu tekrar alta (düştü ve gert bir oyunla Mülâyime üstünlükle mu - kabele etmeğe, fırsat buldukça da ka - çak güreşmeğe çalışıyordu. Bu arada hava kararmağa başlamıştı. Birinci devre de bitmişti. o Elektrikler yakıldıktan sonra ikinci kısma başlan « dı. Fakat birinci kısımda ayakkabı ile gü reşen Süleyman bu devre pabuçlarını| — çıkarmıştı. Mülâyim buna İtiraz etti fa- kat dinlemediler, İkinci devrede de Mülâyimin ezici o- vunu gözüküyordu. Fakat Süleymanın sırtını yere getiremedi. Neticede puvan hesabile Mülâyim ga- Wp geldi. Bügün yapılacak başpehlivan müsa- bakalarında Mülâyimle Tekirdağlının karşılaşacağı ilân edilirken Mülâyim buna da itiraz etti. Bize de makul gö- rünen Mülâyimin düşüncelerini aynen yazıyoruz. — Heyeti tertibiye başaltı pehlivan- leri arasında kur'ayı ilk günkü müsaba kalardan evvel herkesin gözü önünde! çektiği halde, başpehlivanlar için niçin umumi bir kur'a çekmedi. Biz kur'ayı çektik diyorlar fakat ne Perşembe günü Ankarada bir ka. za olmuş, “Türk Kuşu, nun paraşli. çü talebelerinden bayan Eribe Vecih vefat etmiştir. Tanınmış eski tayya, retilerimizden Vecihinin kızı olan ba. yan Eribe o sabah “Türk Kuşu, nun diğer taleheleriyle bir arada talim at, layışı yapgrken atlamış, fakat heye. cana kapılarak paraşütünü geç a. miştir. Bu yüzden yere iniş çok şiddet. li olmuş, sademenin tesiriyle ve dahli bir sarsıntı neticesinde genç kız, kal. dırıldığı hastahanede, ölmüştür. Hava kurumu Başkarının nutku Vefatı büyük bir teessür uyandı. ran bu ateşli (ogencin kabri başında Türk Hava Kurumu (Başkanı Fuat Bulca, şu sözleri söylemiştir: “— Türkkuşunun genç, azimkâı, kahraman tlebeleri, Türk o gencleri Türk askerleri, bugün, buraya, vats. nın hayat ve istiklâli uğrunda can ve, ren şehitlerin ruhlarını taziz için top. Türk havacılığının ilk kadın şehidi Tayyareci Vecihinin kızı Paraşütünü geç açarak düşüp öld Kabri başında söylenen nutuktan: “Ker gün otomobili, otobüs, şime düter kazalarında yüzlerce insa! ölüyor. Bu ölümlerle Eribenin şan! ölümü arasındaki farkı Türk gen leri çok iyi takdir ederier.,, lanılmışken, ne hazin bir tesadüf ki ilk hava şehidi Türk kadın'nı da top. rağa bırakıyoruz. Türkkuşunun yıl. maz çocukları, sizi nasıl ydrekten, bir baba muhabbetiyle sevdiğimi bildiği. niz için, Eribenin ölümü karşısında ne kadar ıztırap duyduğumu tahmiu edebilirsiniz. Bizi teselli eden bir nok. ta varsa, o da hayatm her sahasında 'Türk erkeğiyle yanyana çarpışan, İcaş ettiği zaman kan dökmekten de çe kinmiyen Türk kadınının ki hramânlı. ğmı bir kere daha görmüş o olmaktır. Atatürkün, uzun bir kötü (idareden kurtarıp meziyetlerini bir pırlanta gi. bi meydana çıkardığı Tü:k kadın, görüyorsunuz ki, karada ve denizde olduğu gibi, havada da, Sılarya kıyı. larında vuruşan analarından geri kal. mamak için, yılmadan, korkmadar. ölümü istihkar ederek çalışıyor. Türk kuşu çocukları, Eribe gibi bayan ar. kadaşlara malik olduğunuz için sizi tebrik ederim. Ulu ve mukaddes bir günümüzde) © Türkkuşunun öyle bir asr ile karşı.) £ Jaşmasını hiç istemezdim. Fakat tabi, atkanunları değiştirilemiyor. Doğmak gibi ölmek de hepimiz için mukadder. dir. Ne mutlu arkadaşınıza ki, bu ka. dar genç yaşta iken büyük kava dava mz uğrunda hayatını vermiştir. Her gün otomobil, otobüs, şimendifer ka. zalarında o yüzlerce insan ölüyor. Bu ölümlerle Eribenin şank ölümü ara. smdaki farkı Türk gençler! çok İyi tak dir ederler, Türkkuşu üyeleri, sizin bu elem: günücüzde ordunun yüless4 hava kak. ramanları daaranızda bulunüyor, mateminize iştirak ediyorlar. Onla” da hev gün vazife başında ölüm teh'i kesiyle çarpışmaktadırlar. Fakat bu tehlike, yiğit havacılarımızı bir an bi. vakit, nerede ve kimin önünde çekiliniş “sir? Beni Tekirdağlı ile lk günü © niçin güreştirmediler. Çünkü diğer günlerde seyirci bulamıyacaklardı. Buraya gelen ler hergün bizim müsabakamızı bekle - mektedirler. Çektiklerini (o söyledikleri kur'a da acaba hakikaten (Tekirdağlı ilk müsabakayı Arifilemi yapacağı düşmüş müdür? Bunlar meçhöl: Teki dağlı ilk gün (müsabakasını yaptı ve büzün mükemmelen de dinlendi. halbu ki barla hiç nefes aldırmadan ikinci ve eni mühim güreşimi yaptırmağa uğra - şıyorlar,, Yukarda da yazdığımız gibi Mülayi- min bu sözlerin! biz haklı bulduk. Or- ganizatörler; tarafları kırmadan herhal- de bu işi balletmelidirler. O.M Kuimak 31 Birinelteşrin — 1936 le yıldırmıyor. Siz ve ooaları tutarak havacılık için kıymetli unsur olmaya çalışmalısınız. Türk evlâtları, Eriba Türkkuf nun ikinci şehididir, Gecexlerde canız Kâmili, bu fedakâr ark gömmüştük. Buzün de uçman vecii nin evlâdını toprağa veriyoruz. V hiyi, bu şerefli babayı, hem hem de böyle bir genç yetiştirdiği tebrik ederim. Hepinize acılarımı bir kere tekrarlar, ve bütün Türk şehitle ruhlarını saygı ile anarken mate” ze iştirak etmek için buraya gö” lütfunda bulunan Ossoaviyahim kanı General Eydeman'la değerli kadaslarma teşekkür etmeyi yedi bilirim. GCenzzs merasiminde Cenaze törenine iştirak eden M, Vekâleti hava müsteşarı il Celâl de bugünkü kahramanlık >” kisirin hava kahramanlığında ö mış olduğunu tebarüz ettirerek “ii | vakmda ordunun bütün vazifeli de Türk kadını ile Türk erkeğin! © omuza göreceğimizden baheetmit Türkkuşu üyeleri kaybettikleri daşlarının raktığı boşluğu hutuklarla anlatmışlardır. omer yahim başkanı General Eyder#! cenaze töreninde hazır varam HABER — Bayan brteninti sa Vecihi ile ailesine ve Türkkeyi lerine bu elemli vefat dolayısiyi* dan taziyetlerimizi bildiririz. o 4 Kral Edvard Amerikalı bif kadınla m! Evlenecek ? Alrs, Simpson İrgiliz kralı sekizinei gari kati olarak evleneceğine dair ri haber ortaya çıktı. Amerika” # larından gelen bu evlenme rabe gilterede büyük bir hayret miştir, Verilen habere göre İİ ei krâlr sekizinci Edvard o önü” haziranda Mrs. Simpson isimli ai kalı bit kadınla evlenecektir. Amerikalı kadına fevkalâde bİF” ye vermektedir. Evli bulunan 3“ casımdan ayrılmak için bir d* miştir, geti İngilizler, şimdiye kadar çi İngiliz kralının kendi kanın yan biriyle evlendiği giymesi bu haberi hayretle karşı lar, .