6 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

AN Vr Ya. Ye NM A . i osiiğme “el IŞ ve A A iğ VE Dea arm ve ram eye niçin anlaşabiliyor ? Dikkat ediyor musunuz ki, İngilterenin küçük devletlere karşı siyaseti de ğişti, Harpten evvel olduğu gibi, onları aıtarda yutınak için, midesinde müthiş bir iştiha hissetmiyor. Hattâ, belki de bilâkis... Eskiden müstemlekesi olan kü- çük memleketleri birer birer âzat ediyor.Onları, bir bakıma, istiklâllerini elde et- melezi için, teşvik bile ediyor. Hattâ, aralarında birleşmelerini, ittifak zümreleri tesis etmelerini sempatik bir hareket gibi görüyormuş hissini veriyor. Meselâ ya: kın şarkta, Balkan antantı neviinden bir cihazın örülmesine Türkiye, İran, Efgan ve İrakin uzlaşmalarına mani olmağa kalkmaktan pek uzaktır. Eskiden olsaydı, maazallah, bu gibi bir beraberliğe en müfrit düşman İngiltere kesilirdi. Saydığımız devletler, “İttihadı İslim, bayrağı altnda birleştirilmesi düşünülen kuvvetlerdi. Bu ittihadden ise en ziyade ürken İngiltereydi. O halde bu tahavvül'nedir? İngiltereye ne oldu? Şuna iyice akıl erdirmek gerektir ki, milletlerdeki hürriyet ve istiklâl cehdi- ni zamanmda fârkeden İngiltere, bu yaman cereyanla bir müddet çarpıştıktan sonra, micadelenin devammdaki beyhudeliği takdire şayan bir âkilânelikle tam zamânında anladı. Onun için, eski kaba emperyalist usulünden vazgeçip, impara- torluğunun nescini değiştirdi: Hükümranlığı altında bulunan milletlerden şid- detle istikiği istiyenlere bu ideallerini tahakkuk ettirdi. Fakat onlarla, müşte- rek menafi taraflarına dayanan ânlaşmalir akdetti, Kamçı altındaki eski esireler, şimdi modern hukuklu zevceler olmuştur.! Zengin İngiltere, bunların gönülle- tini alıyor ve kendi de ber birinden ayrı âyrı kâmiyet olarak yaşıyor! Şimdiki siyaseti budur! Fakat, kadınların bile askere alınması düşünülen bu devirde, İngiltere, zev- celeride, kendi ırzlarını müdafaa etmek ve herhangi bir mütcarrıza karşı, elbirli- ğile karşı koymak usullerini öğretiyor. Onları bu sahada yetişkin ve pişkin gör- mek istiyor. Tâ ki, bu kadınlara göz atan habazan bekârlar, — müstemlekesiz ya- but müstemlekesi az devletler — kiz kaçırmağa kalkışmasınlar... Dahası var: İngiltere, Avrupaya en yakın olan küçük devletleri, kendi asıl müştemiökelerinin önünde, âdeta bir tampon silsilesi halinde yükselmekte teşvik etmektedir. İşte, şark misakma karşı hissedilen sempatisi de bundan — İleri gel- mektedir denebilir. İşte, bunun için, “İngiliz düşmanlığı, eskisi gibi, “antlemperyalizm,, ma- nasma gelmiyor. Bilâkis, şark dünyasile,İngiltere, yeni ve aç emperyalizme karşı elele vermiş ve cephe kurmuş gibidir. Hüseyin Faruk TANUR Cumhuriyet bayramında Şamlı Türkler lik hava şehitlerimizin kabirlerine çelenk koydular Şam (Hususi) — Şamda yaşayan "Türkler bu sene Cumhuriyet bayramı- nın yildönümünde Türk konsolosluğu- na giderek bayram tebrikinde bulur- muşlar ve bundan sonra Salâhaddin Eyübi türbesi bahçesinde yatan Tür- kün ilk hava şehitleri yüzbaşı Feth! mülâzim Nuri ve Sadığın kabirlerini! Ziyaret ederek çelenk koymuşlardır. Suriyede birkaç yüz bin Türk var- dır, Fakat şimdiye kadar memleketin karışık vaziyeti dolayısile bu Türkler bir cemiyet kuramamışlardı. Şimdi tayyare, Kızılay cemiyetlerinin Şam ajanmın delâletile “Türk fukara- sever kurumu,, adlı bir kurum teşek- kül eimektedir. Alman milli iktisat nazırı Iki gün içinde şeh- rimizde bulunacak Kendisine karısı ve iki müte- hassıs refakat etmektedir Bu'ay içinde memleketimize geleceği- ni evvelce haber (verdiğimiz o Alman milli iktisat nazırı ve Rayhışbank umu" mi müdürü doktor Şaht — Ankaradan verilen haberlere göre — iki güne ka- dar tayyare ile şehrimize (o gelecektir. Doktor Şahta refikasile diğer iki müte- haşsısın refakat edeceği bildirilmekte- dir. Alman iktisat nazırı şebrimizde uzun müddet kalmıyarak Ankaraya da tayya re ilş gidecek ve hükümet merkezinde, temaş ve mlizakerelerin sonuna kadar kalacaktır. Fransa Sovyetlerle yeni bir misak mı yapacak ? Berlin, 6 (Radyo) — Paris gazete- lerinden bazılarmın yazdığma göre Fransa, bugünkü Fransız - Sovyet mi sakının haricinde Sovyet (Rusya ile biride askeri misak aktedecektir. Diğer taraftan Fransız - Sovyet paktının lâğvını istiyen bir cereyan da belirmiştir. Yaş ağaçları kesmeyiniz Bir yaş ağıcı kesen Şevki, Nail, Feridun ve Himit isminde üç genç müddelumumiliğe verilmiştir. Bu üç genç Ayvansarayda belediyeye ait bir. yaş ağacı kesip götürürken yakalan - muşlardır, Ruzveltin kahir galebesi Rakibi vali bile olamadı Amerikadaki seçimin dün sabah te. bellür eden neticesi Ruzveltin 46 hü- kümet ve 527 intihap dairesinde 23822422 rey kazandığını rakibi Lâx. donun ise 2 hükümet ve 3 intihap dai- resinde 14,835,381 rey aldığını göster miştir. Şimdiye kadar hiçbir Amerika reisi cumhuru bu kadar az taahhüde giriş- tiği halde bu derece kahir bir ekseri. yet kazanmamıştır, Saylavlar meclisine şimdiye kadar 258 demokrat mebus seçilmiştir. Cuci huriyetçilerin yüzden biraz fazla, de- mokratların 290 kadar olacağı tahmin edilmektedir. 96 azası ulunan senato- da da 75 demokratın yer alacağı an. laşılmaktadır. Kansasta Landon bu defa vali bile olamamış, demokrat Huxtan onun ye rine geçmiştir. © ) Kabinede tedrici bir değişiklik y» pılacağı anlaşılmaktadır. Romanva kralı Balk-snerkânınr. biye reis'erine bir ziyafet verdi Bükreşten verilen habere göre Ral- kan erkÂnıharbiye relsleri Romanya kralı tarafımdan verilen öğle yemeğin- de bulunmuşlardır. Dün öğleden son. ra İlk toplantı yapılmış ve Balkan erkânıharbiyeleri arasında tam bir fi- kir birliği olduğu görülmüstür. Gece, haririye nazırı Antonesku mi, safir erkânıbarbiye beyetleri gerefine| bir ziyafet vermiştir. İ HABİR — Akşam postası Cumhuriyet bayramımız dolayısile Devlet reislerinin le devlet relsleri, Cumurreisimiz Ata- türke tebrik telgrafları göndermişler, Atatürk mukabele etmiştir. Bunları neşrediyoruz: Be'çika Kralından Vatanmızın refahı için en halis te- menniyatımı arzederim. Nazik telgref'larından dolayı ma- jestelerine samimi surette teşekkür e- der, aynı azmanda şahsi saadetleri ile Belçika milletinin refahı hakkındaki samimi temenniyatimı kabul ia. malarmi rica ederim. K. Atatürk içerıde * Harbiye — Aksaray olramvayında On para yüzünden bir biletçiye (o bakaret eden! ve Modada oturan Aliye cürmü meşhut mah kermesi tara'mdan Üç gün hapse ve bir lira; para cozasma mahküm olınuştur. * 3300 Hira Ihülâş ve belediye pullarından 27000 ila açık vermekten suçlu o Beyoğlu noteri Salâhaddinin duruşması dün de yapı! mış ve tahliye talebi reddedilmiştir. * Maarif idaresi bazı talebelörin kahveler de olurmalarının kat'i olarak önüne göçmek için pollale elbirliği etmiştir. * Vilâyetimizin yeni nüfuz müdürü Fafk vazifesine başlamıştır. * Sovyetler birliğinin 19 uncu yıldönümü münasebetile ayın yedirici cumarlesi ( günü Sovyet konsolosluğunda bir kabul resmi ya- plaraktır, * Uzun middettenberi verilemiyen tkmek tep muallimlerinin o kıdem (zamlarına aft bordro hazırlanmış ve kusus! idareye veri. migtir, * Sakit İrak hükümetinin gendi kurmay müştür. Taha paşa memlezetine değil Lap. draya gidecektir. * Yeni 'Türk musiki yayın Kürumü reisi Hüseyin Halit müddelumumiliğe müracaatla bir dişginin dişlerini altın yerine tenekeden yaptığını ve bu yüzden zehirlenme (Araz gösterdiğini iddia etmiştir. * Muhterem isminde uzun müddettenberi aranan bir genç Mız kendisinin Nuri ismin. de biri tarafından aldatıldığını ve Modada bir eve bapsedildiğini #leri sürerek müdde. iumumlliğe başvurmuştur. * Ankarada Yenişehirdö Devlet mahnile. «inin detündeki geniş arsanın tahdidine bay lanmıştır. Burda Cumhur riymaeti, başve. kâlet ve bartciye binaları yapılacaklar. * Bakırköyde Osmaniye mahallesi civarın da asfalt yolun kenarında çalılıklar arasin. da 8—9 aylık olduğu tahmin edilen bir er. kek çocuk cesedi bulurnmuğtur. Küne alt ol. duğu ve milliyeti henüz anlaştlamamıştır. * Bursada bir genç damat &Vleneseği gün ortadan kaybolmuştur. “Gegen Gumartesiden beri yapılan bütütn araştırmalara Oo rağmen damat elân bulunamamıştır. Dışard Atatürkü tebrikleri Cumhuriyet bayramımız dolayısi-| walya Kralırdan Türk müli bayramı yıl dönümünü, Türkiyenin refahı ve ekselansınızın sa- adeti hakkındaki en har temenniyatı- mı ekselansınıza yeniden arz için bü- yük bir fırsat bilirim, Victor Emmanuel Cumhuriyet yıl dönlüümü münasebe- tiyle göndermek lütfunda bulundukla- rı nazik telgraftan dolayı majestele- rine hararetle teşekkür eder ve şahsi saadetleriyle İtalyanm refahı hakkın- daki en samimi temennilerimi kabul etmelerini rilen ederim. EK. Atatürk Japonya İmperatorundan Cutnhuriyetin' ilânı yıl dönümü olan bugün de ekselânsmıza çök hararetli tebrikâtımla sahsi saadetleri ve mil letlerinin refahı hakkındaki samimi te mennilerimi arzetmekle bahtiyarım. Hirohita Cumhuriyetin ilânı yıl dönümü mü nasebetiyle majestelerinin göndermek lütfunda bulundukları nazik telgraf - tan pek ziyade mütehassis olarak ken- dilerine hararetle tekekkür eder ve şubsi saadetleri İle milletlerinin refa- hı hakkındaki samimi temennilerimi kabul etmelerini rica eylerim. K. Atatürk İsmanya Cumur Relsinden Cumhuriyetin ilânı milli bayramı münasebetiyle ekselansınıza en hara- retli tebrikleriim ve ekselansmızın sa- adetleriyle milletlerinin refahı bhak- kmdaki samimi temetinilerimi arzeyle- rim, Manuzsl Azana Cumhuriyetin ilânı yıl dönümü mü- nasebetiyle yollamak lütfunda bulun- dukları temennilerden dolayı ekselan- sıntza samimi sürette teşelkiir der ve şahsi saadetleriyle İspanyol mliletinin refaht hakkındaki dn iyi temennileri. mi kabul etmelerini rica ederim. K. Atatürk Amerika Cumur Rels'nden Türkiye cumhuriyetinin Mlânı yıl dö- nümünde gerek memleketim namma gerek kendi namtma ekselansınıza sâ- mimi tebriklerimi arzetmekle hususi bir zevk duymaktayım. Pranklin Roosevelt Cumhuriyetin yıl dönümü mlinase- betiyle ekselansinizmyöllamaklât. funda bulundukları nazik telgraftan ziyadesiye mütehassis olarak hararet- le teşekkürlerimi ve ayni zamanda şahsi sandetleriyle Amerikan milleti - nin refahı hakkında samimi temenni. lerimi kabul buyurmalarmı rica ede rim, K. Atatürk rnein mii müdatsaya tiz verme Bir batında üç çocuk için dün yapılan parlamento içilmamda Har biye nazırı 19 milyar 500 Mlyon O franklık kradl istemiş, grevlerde Şikâyet etmiş ve İspenyaya hiç dir harp Binizemesi gönderi. mediğini temin çtaniştir. * Lahistan hariciye nazırı Bekin fandrayı ziyaret etmek üzere bügün hareket edeceği haber veriliyor. * Japon parlamentesu YOR o toplantışmı dün 26 milyon yen sesfiye 17 senede inge ediler yeni sarayda yapmıştır. * İngteredeki Alman bÜYÜk elçisi Ribent. rop İnçiliğ hariciyasi mesdinde - komünist #mebuslardan Galuşerin porlamentoda Al . manyaya Yaplığı hilcumu prolösto etmiştir. * Ealçikâ parlamentosunda aakerlik müd. detinin 14 ay oluşunu çok gören bazı müas kazalar olmuştur, * Peki Romanya başvekilini öldüren “de. mir muhefız,, teşkilâtı dün Bükreşte bir be. yanname dağıtarak Bovyel Rusya ile tegriki mesai eden bütün devlet söamlarınm idama mahküm edildiğini bildirmiştir . * Sofyudan bildirildiğine güre Raki Bul , gar başvekili Bulgar faşist! Çanko? Berlin ve Romayi ziyaret eğöçektir. * Tuna üzerinde Romany& ile Yugoslavya) örasmia yapılacak büyük (Köprünün inşa. sından — tayyare taarruzlari ihtimali dola yide — sarfınazar edilmiştir. * Fiüstinde tahkikat yapsak İngiliz he. yeti dün Londradan Bereket otmiştir. * Fransada Paria civarında bir tren kaza. 8 olmuş ve yirmi kişi yaralamıştır. * Italyan naşırlarından Kont Valpi birkaç gündenheri Atlnada bulunmaktadır. * Gulta'dan bildirildiğine göre Peru kıta. ları Ekvator cumburiyeti arazisine o girmiş, ve Rio.Santlâğa şehrini zaptetmiştr, doğuran kadın İzmirde bir batında üç erkek çocuk birden doğmuştur. Adı Afitap olan ve otuz yaşlarmda kadar bulünan bu kadın Karşıyakada oturan Abdillün zevcesidir. Kadmca - ğız çocukları memleket hastanesinde doğurmuştur. Çocuklar. zayıf olmakla beraber sıhhatlidir. babası işsiz ve aile çok fakirdir. Halbuki hekimler kadmin ve çocukların çok iyi bakılmasma lüzum görmektedirler. Avusturya da Italyanın Habeşis- tanı ilnakınıtanıdı Habeşistanda İtalyan © kuvvetlerile garbi Habeş hükümeti arasında muba- rebeler devam ettiği sırada Avusturya da, İtalyanın Habeşistanı ilbakını res men tanımıştır, Avusturya, ilbakı ta- nıyan Almanyadan sonra ikincidir. Bu nu iki memleket arâsında cereyan eden resmi muhaberatta İtalya kral hakkın. da “İtalya kralı ve Habeşistan impara- toru,, tabirinin kullanılması isbat et- mektedir. Avusturyanm bü ilhak tanıdığını baş, ka bir şekilde ilân etmesine lüzum gö- rülmemekteğir, 6 İkinciteşrin — 1936 Doğru m m değil mi mi Bayrak Birçoklarımısda, bayrağa kari alâkasızlık olduğunu görüyoruz. bayrağının Türk bayrağı geklimd bilmesi için yasılmıyan kalmadı. dolsun bu bir dereceye kadar dü lebildi, Şimdi, eni, boyu; ayla y nın konuluşu nizamlara aykırı raklara pek tesadüf edilmiyor. Fa Bayram geçeli bu kadar gün ol halde, şurada burada unutulup mış, yağmurdan sırsıklam, gün rengi atmış, üzerime konan to vaktan garip bir manzaraya bürü bayraklara raslıyorusz. Aman unutulması diye, bayra dan birkaş gün evvel takılan ba) lar, bayramlardan sonra da kal miyor. Bayrağa karşı gösterilen bu 6 sızlığı biz bir tek kelimeyle taw debiliriz: Hürmetsizlik. Bayraklar gününde tokılmalı nünde indirilmelidir. Halkım Dot Antrepolar Devredilecek anci iki yer kaldı Evvelce gümrük idaresine ai ambar ve antrepoların liman ider devri işi önümüzdeki hafta içind mal edilmiş olacaktır. Şimdi & burnunda heniz liman idaresine redilmemiş olan son iki antre ezyanın muayene ve sâyılmasiyle gul olunmaktadır. Diğer ambar V trepolar kâmilen liman idaresi geçmiştir. Gelecek hafta Galata ve Si yolcu salonları da hali hazır vazi le liman idaresine devredilecektir. latada bu sene içinde MşASNA nacak olan yeni büyük yolcu tamamlanmeaya kadar bü yolcu # ları kalacaktır. Önümüzdeki haf'tadan itibareB | rük idaresinin antrepolar şefliği ! cut kadrosiyle beraber kaldırıla€ tır, Bunun yerine antrepolar dairesi kurulacaktır. Ge Ambar ve anirepolarm yükü masıVlo gümrük idaresinin hafiflemiş olduğundan şimdi meyf lan müteaddit muavinlikli iki it gümrüğü müdürlüğü kaldırılaraX tek ithalât gümrüğü müdürlüğü i lacsktır. Alaca Höyükti Bu yıl çok değer! eserler bulundu Alacahöyükte Türk tarih Kaf tarafından yapılan hafriyat dolayısile tatil edilmiştir . Bu sene hafriyatta 161 gün mış ve geçen seneden çok fazla ler elde edilmiştir. Bunlar fevkf büyük ehemmiyeti haiz bulan dır. Sfenskli kapının yanı vay imparatorluğu çağına ait mabet saray olması muhtemel bü: yapıdan başka bakır çağına alt buçuk metre derinliğindeki 5000 - 5500 sene evveline ait "© dür silesi mezarlarında yüksek kültürün ifadesi olan altın, bakır ve seramik eşya bul Bunlar, Anadolu bakır kültü! ta Asya medeniyetine bağlayn” lerdir. 10 metreden 14 me rağa kadar devam eden “Chalkolithik,, tabakada 7 tırmada ise gene üç iskeletle * eserler çıkarılmıştır. “ek tarih kurumu üyeleri heyet halinde etnozrafya giderek muvakkaten teşhir. eserleri görmüşler ve hare" #örü Hamit Kosayın verdiği dinlemişlerdir. Kurum yele hafriyata daha büyük mikyasi*” edecektir, i