6 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

6 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Sovyet komünist partisinin Iki reis muavini tevkil Sofya 6 (Hususi muhabirimizder. telefonla) — Bura gazetelerinin Sov- yet menbalarına istinaden yazdıkla- rına göre Sovyet Rusyada iki mühim tevkif hadisesi olmuştur. Tevkif edi- lenler Komintern reisi Dimitrofun muavinlerinden ikisidir. Bunlardan biri Hugo Sberla'yn, öte- ki de Lili Minzbergdir. Tevkiflerine edildi sebep olarak Fransız ve Alman hu- dutlarında yaptıkları komünist pro- pagandasını idare edememeleridir. Muavinlerinin tevkifi üzerine Di- mitrofun mevkiinde kalabileceği de şüpheli görülmektedir. Gene söylen- diğine göre bu zatın yerine Macar ih- tilâlini idare eden Belakum getirile- cektir, Madritte yağma ve yangın başladı (Baş tarafı 1 incide) İspanyada asiler Madride tabi ve şehrin kapıları addedilen iki kasabayı daha almışlardır. General Varela ordusunun “kısmı küllisi Madritten ancak 15 kilometre uzakta bulunmaktadır. Madride karşı .doğrudan doğruya ve kati taarruz bu günlerde yapılacaktır. Diğer taraftan Madritte müdafas hazırlığı son haddini bulmuştur, Ga- zeteler şu başlıkla çıkmıştır: “ Herkes silâh başıma, yenmeli veya ölmeli!,, Madritte halk arasında katiyen pa- nik olmadığı görülmektedir. Binlerce kişi varoşlarda, hatta şehrin içindeki sokaklarda siperler vücuda getirmek- tedir. Şehrin hakim tepeleri henüz hükümet kuvvetleri elinde bulunmak - tadır. Evvelki gün Madrit yakınında kan-| Nr bir muharebe olmuş ve hükümet 400 ölü vererek geri çekilmek mecbu- riyetinde kalmıştır. Asflerin başka bir mıntakada bir zırhlı tren ve sekiz ya- — bamer tankı ele geçirdikleri de bildiril — mektedir. b | Bir casus sebekesi Bilkaoda hükümet aleyhine çalışan gayet mühim ve geniş bir casus şebe- a kesi meydana çıkarılmıştır. Şebekeye! Avusturya ve Amerika konsolosile bir çok zabitler dahildir. Şebekenin hükö- met kuvvetlerinin bulunduğu yerler: Burgos hükümetine haber verdiğine dair vesaik bulunmuştur . Devletlerin protestosu Şili büyük elçisi bütün elçiler namı- na asilere bir nota vererek Madridi havadan bombardıman ederek bir ta- kım masum insanların ölümüne sebe- biyet vermelerini takbih etmiştir . Başvekil söylüyor İspanya Başvekili de matbuat mü- messillerine beyanat vererek asilerin Madrit kapılarında bulunduğunu fa- kat Madritliler ve bütün İspanyollar isterse asilerin imha < edilebileceğini söylemiştir. Altınlar Fransaya gidiyor Paristen verilen bir habere göre Ispanyadan Fransız bankasma 1015 kilo altın getirmekte olan bir İspan- yol tayyaresi fırtına dolayısile Orle- an civarında yere inmek mecburiyetin de kalmıştır. ıspanya gemilerinde Sovyet tayfatarı ? Cebelüttarıktan Morning Post zetesine bildiriliyor: İspanya hükümeti harp (gemilerine zabit bulmak meselesi Kartacena'ya Sov yet bahriye zabitlerinin gelmesile halle dilmiştir. Şimdi Kartacenadaki hükü - met harp gemilerinin her birinde asgari iki Sovyet bahriye zabiti bulunmakta - dır. « Bu gemiler, üç kruvazör, üç büyük muhripten ibarettir. Bunlardan bir ço ğu, Sovyet zabitleri geldiği zaman ta- mirde bulunuyordu. Havuzlara emir ve rilerek gece gündüz çalışmaları ve iki üç gün içinde gemileri istimale salih bir hale koymaları temin edilmişti, Kartacena tersanelerindeki âni faa- liyet yalnız Sovyet bahriyelilerinin gel- mesi yüzünden değildir. Ayni zamanda asi kruvazörleri Kanaryas ve Almisan- tenin İspanyanın şark sahili açıklarında bulunması ve Balear adalarından yapı- Tacak bir istilâ tehlikesinin daima mev- cut olmasındır. ga Silâhsızlanma nasıl mümkün olabilir ? Amerikada bir cemiyet beynel- milel bir müsabaka açtı “Amerikada kurulmuş olan “yeni ta- 5 — Müsabakada kazananlar neti - © rih cemiyeti,, bütün dünya mülletleri-( ceyi 1937 senesi sonbaharında öğre - ni alâkadar eden bir müsabaka açmış tır. Mevzu şudur: “Yeryüzündeki milletler silâhsızlanmayı nasıl başa - rabilirler?,. Buna verilecek cevap a- 2ömi iki bin kelimedir. Mükâfatlar iki kısımdır: Beynelmilel olanın bi - rincisine bin, ikincisine altr yüz, üçün cüsüne dört yüz dolar; kıt'alara göre olanı da iki yüzer dolarlık altı mükâ - fattır. Bundan başka bir de milletlere hazaran herbiri ellişer dolarlık tali bir mükâfat payı vardır. Müsabakanın şartları: 1 — Müsabaka 1 Teşrinisani da başlar, 1 mayıs 1937 de biter. 2 — Müsabakaya milliyeti, ırkı, di- ni, yaşı ne olursa olsun, hiçbir unvan da aranmadan herkes iştirak edebilir. © 3 — Müsveddeler ya daktilo ile, ve- ya gayet vazıh el yazısiyle, yazanm İ- sim ve adresi iyice tasrih edilerek ve iki nüsha olarak yazılıp gönderilmeli. âir. 4 — Cevaplar ingilizce, almanca, Hollandea, İtalyanca, İspanyolca, Por tekizce, Çince, Japonca, Rusça Arapça larda yazmış olanlar yukarda zikredi. Jen Tisanlardan birine yapılmış terci- mesini de ilâve etmelidirler. 1926 © yeya Farsça yazılabilir. Diğer lisan - neceklerdir, Mükâfat kazanmış cevap- lar gazetelerle olduğu gibi, cemiyetin organı olan “New History, de de neş- redilecektir. 6 — Müsveddeler şu adresc gönde- rilmelidir: “The New History Society - Wor- Id Campetition, 132 East 65 th Street New York, N.Y, U.S.A. Kayıp bir iğne bulanlar Geçen pazar günü akşamı ( İstiklâ) caddesile Dolmapahçe (o arasında veya Eminönünden Bebeğe kalkan 24 numa. Tülr tramvayda bir dal iğne kaybolmuş- tur Eski bir aile yadigâr: olan bu iğne- yi gâzetemiz muharrirlerinden Faik Gü neriye getirenlere krymetinin ayni veri- lecektir, Türkofis yerini genişletiyor Türkofis İstanbul şubesinin şimdi iş- gal ettiği dördüncü vakıf hanm son katındaki! daire kâfi gelmediğinden bu kısmın genişletilmesine karar Veril miştir. Bankaların kambyio bürosu - mun işgal etmekte olduğu kısım da ©- fis tarafından işgal edilecektir. Kuduran bir ayı HABER — 'ARşam postazı Harekete geçerken bir taraftan da alev püskürten tank, harp silâhlarında yamlan en son icattır. Tankların en yeni bir silâhı dahâ i Bu resi asri tankların kabiliyetlerin denemek için geçen gün Romada yapılan küçük mikyastaki bir tank manev© sında çekilmiştir. | ağıt fabrikası bugün açıldı Merasime iktisat Vekili riyaset etti (Baş tarafı 1 incide) kaya gitti. Fabrikanm önündeki bü- yük meydanda bir hitabet kürsüsü ku» rulmuş, her taraf bayraklarla dona- tılmıştı. Kürsünün etrafında asker müfrezeleri ve bahriye muzıkası yer almıştı. Evvelâ İzmit valisi Hamit Özkay bir nutuk Söyliyerek İzmitin kâğıt sanayiimiz için bir merkez haline ge- tirilmesi dolayısile İzmitlilerin duy-| makta oldukları şükran hislerini ifa- de etti. Belediye reisi Kemal de bir nütukla halkın bu hislerine tercüman oldu. Müteakiben Iktısat vekili Celâl Ba- yar kürsüye gelerek fabrikanın açış nutkonu söyledi. Celâl Rayar bu fabrikanın, endüs- tri plânımıza dahil olarak açılan fab- rikaların yedincisi olduğunu işaret et- tikten sonra milli ihtiyaçlarımızın da. Tma ilerlemekte oluşu .dolayısile İlk esasları dahilinde ve ihtiyaç nisbetin- de kurulan fabrikanm bugünkü şek. Tile ihtiyaca tamamile cevap vermiye& cek vaziyette kaldığını söylemiş, bu sebeple yeniden 1,750,900 lira sarfile fabrikaya yeni kısımlar ilâve edi leceğini anlatmıştır. Iktısat vekili sözlerine devam ede- rek şöyle demiştir: “— Sanayi manzatmesi daima biribi Tini İkmal etmektedir. Bugün temeli- ni atacağımız sellüloz fabrikası var- dır. Bunlar kâğıdm ve kurulmakta o- lan sun'i ipek fabrikasının ilk partisi- ni teşkil edecektir. Selüloz fabrikası| için iki milyon lira sarfedeceğiz. Bü- tün bu işleri kendisine emniyet etti - ğimiz Sümerbankm teknik esaslara dayanarak kurduğu bu milli müesse- seyi sizin sevgi ve takâiriniza arzedi- yorum. Bize daima tevcih edilen bir suzl vardır. Deniliyot ki: “— Türkler belki! para bulabilirler. Fakat teknik ele - manları nereden bulacaklar?,, Biz bu na nazari olarak değil ihtisas saha- muhafızını öldürdü Strasburg hayvanat bahçesinde çok feci bir bâdise olmuştur. Bir ayı muha- fızını öldürmüştür. Fransız gazeteleri bunu şöyle anlatıyorlar: “Sabahın saat dokuzu. Ağaçlıklı yol-! larda birkaç ziyaretçi O dolaşmaktadır. Birden bir feryat, bir çığlık işitildi. Her kes koşuştu: Ayıların kalesi içinde yer de biribirine sarılmış iki vücut yuvarla- nıyordu. Otlar üstünde o akmakta ölan kan, Çığlıklar yavaş yavaş (— hırıltılara kalboldu. Kuvvetli ve vahşi esmer bir ayı çeneleri arasında bahçenin muhafız» larından Mösyö Waffensehmide'i sikı- yordu. Pençeleri zavallı adamın göğsü- nü parça parça etınişti. Karanlıkta bir diğer ayı homurdanarak ayakları üstün de sallanıyordu. Bu sırada iki oo polis memuru yetişti; silâhlarile ayıya ateş ettiler, ve hayvanı öldürdüler. o Fakat, “-“muhafız çok güçlükle ve aymın çenele ti arasından öl$ olarak kurtarılabildi. Hayvanm kudurmuş olduğu tahmin €- dilmektedir. sında ve ameli olarak yükselttiğimiz| fabrikalarla cevap veriyoruz. İsmet İnönü hükümetinin verimli, politikasi biribirini ikmal eden bir kül halinde: dir... İktısat vekili bu arada Maliye vekâ- letinin her zaman yardımına mazhar olduğunu söyliyerek maliye vekiline teşekklir ve bundan sonra sözüne öy- le devam etti: “— Dahi Önderimiz Atatürk, mil letin yükselmesi hususundaki azim ve İradelerini sanayi hususuna fazlasile sarfettiklerinden bizim de azim ve İ- rademiz yükseliyor. Muvaffakıyetleri- miz devam edecektir.,, Bundan sonra davetliler fabrikayı gezmeye başladılar. -Umumun hayret ve takdirleri önünde fabrikanm her kısmında izahat almıyordu. Fabrikanm- gezilmesi bitince davet- l Wer hazırlanan büfede izaz edildiler. Sagt 14 de -..şimdi - başta iktısat vekili olmak Üzere davetliler yeni Uab- Ingiltere Hariciye Nazırı Musoliniye Avam rikaların temellerini stmıya gidi i Jar. Beri taraftan Türk irfanıms ğit yetiştirmekte olan İzmit kâğit rikâstnın bir saat gibi çalışan sesli liyor... Yekta Ragıp ÖNE Fabrika kaça mal oldu? Kâğıt fabrikası 3.300.000 | mal olmuştur. Senelik istihsalâ! bin tondur. Bu malm kıymeti “ milyon 800.000 liradır. 4 Bulgar operasi primadonnası öldü z Sofya, 6 (Hususi o muhabirim telefonla) — Bundan iki sene Viyanada yapilan bir taganni mi bakasmda altm madalya kaf Bulgar operası heşamaga::'j sek iana Tabakova burnundan yapıla? | ameliyat neticesinde ölmüştür. kamarasında cevap verdi “Akdeniz, İngiltere için lâalettayin bi” yol İngiltere hariciye nazırı Eden, A- vam kamarasında İtalyan başvekili Mursolininin son defa Milânoda söyle- diği nutka cevap teşkil edecek beya- hatta bulunmuştur. İngiliz hariciye nazırı, Milletler ce- miyetine İngilterenin sadık kalmak niyelinde olduğunu söylerken, Millet- ler cemiyetinin bugünkü halinin şa- yanı memnuniyet olmadığını da itiraf etmiştir. Bununla beraber Milletler ce miyetinde aza kaldıktan başka, üste- lik bu müessese sleyhinde de çalışan- lar olursa, arzu edilen mükemmeliye- te asla varılamıyacaktır. Eden bundan sonra Akdeniz mesele- sine de temas ederek, Akdenizin İngil- tere için Malettayin bir deniz yolu ol- duğu, hattâ birçok yollardan biri oldu ğu telâkkisine işaret etmiş ve “Akde- niz, İngiltere için şahdamarı mesabe- sindedir,, demiştir. İngiltere hariciye nazırı sözlerini söyle bitirmiştir: “Avrupanm. yarmki mukadderatı İngilterenin hattı hareketine bağlıdır. İngiltere nekadar kuvvetli olursa, Av- rupa sulhl, o derece sağlam surette teminat altına alımmış olacaktır. Bu - gün hem büyük, hem kuvvetli olar İngiltere, sadece sulh korumak için Kuvvetlerini arttırmıya devam edecek tir.,, Akdenizde Fransanın da alâkası var Mussolininin o Milânodaki (nutku Fransada fena tesir yapmıştır. Figa- ro gazetesi gunu vazıvor: “Mussolini. değil şah damarıdır.,, Akdeniz meselesini Fransanm w hiç alâkası yokmuş gibi mevzi diyor. Mussolini, Habeş harbi © da ve başvekilimiz bulunan 14 Italyaya karşı takip ettiği * hakkmda küçük bir şükran bil? mamaktadır. Fransa, bunu şılar. Lavalin takip ettiği o bize Fransız - İngiliz mü zedelenmesine mal olmuştu.,, İtalya Milletler Cemiyetin” | çeklidi mi ? “Giornale Ditalya” gazetesi ” barriri Gayda, “İtalya milletle yetini terketmiştir,, başlıklı Mar yazmıştır. İtalyan muharriri © 4 “İtalya, Japunya, Almany& < memleketler gibi Milletler Si den çekilmiştir. Buna sebep X ge cemiyetinin anlayış noksanı” Tar geri dönmüyoruz.., i | İtalyan resmi mahafili bu | teyit edecek bir şey söyle”, iseler de, İtalyanm bir zam” 4” filen Milletler Cemiyeti a289 tan çıktığında herkes müttefik İngiltere bahri anlaşm?”” girmemeti Londra, 6 (Hususi) — Ne nin Akdenizde İngiltere de gili hususundaki nutkundan ve A | riciye nazırının Avam kam # ği beyanatından sonra eski ep | zırı Vinston Çorçil İngilte , 7 denizde kuvvetlerini tahdit edi iğ anlaşmaya girmemesi sövlemistir.