12 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

12 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Amerikada tahsil ve spor ' Iyi sporcu ise Sınıfını geçer At yarışları gibi futbol oyuncuları içinde bahse girişenler çoktu! Amerikada futbol, dünyanın en ( lün revaç bulmamasının en büyük se *bi bu oyunu oynatacak sergüzeşt-| Şinin bulunmamasıdır. Resmimiz V şington ve Kaliforniya üniversiteleri *asmdaki bir maçı göstermektedir. Amerikadaki futbolün başlıca pre Mipi: “Adam adama mücadele,, düst Wunun güzel bir misali... | Bir Avrupalıya göre Amerika! (Birleşik hükümetler) gerek iktisadi sahada, gerek filmcilikte, gerek spor- cür'etkâr, müsbet, rekortmen ve Yıldız yetiştiren bir memlekettir. Ne- Vi beşerin yekdiğerine karşı dünya. hn başka hiç bir yerinde görülmiye- tek derecede çetin mücadelesi Ame- rikaya “Henri Fort,, gibi pratik fa- kat bütün dünyaya parmak ısmtan fen adamı, “Clark Gable,, gibi par- lak sinema yıldızı ve nihayet Gleun İorris gibi olimpiyat rekorunu ka Zandırmıştır. Amerikada bu © gibi Maruf insanlardan bazısınm hayat sahnesinde uzun zaman tutunmağa Muvaffak olduğu gibi çoğunun da teker meker yuvarlandığı sık sık gö- tTünür. Bu harekette en büyük âmil *fkârı umumiyedir. Lâkin ne olursa “lsun bu adamların hepsinin tek bir Bayesi vardır: Şöhret! Muvaffak ola bilene sonsuz bir servet vaadeden çok siki ve meşakkatli şöhret mü. tadelesi bir hayli kurban alır; fakat Amerikalıyı yıldırmıyor. Esasen Amerikalıyı da Amerikalı yapan bü- tün tehlikeleri göze alarak sergüzeşte atılmak hassasıdır. Bunları zikretmekten maksadı Amerikada içtimaiyattan Bahsetmek değil, Amerikada sporun da yıldızı, hramanı ve cür'etkârt mevcut ol- ğunu göstermektir. Spor sahasında yarınm kahrama- ti, yıldızı ve en sevileni kim olacak? u suali Amerikada her gün spor me taklıları, gazeteciler, film rejisörleri Ve hepsinden daha fazla olarak rek. lâm firmaları soruşturmaktadır. Na. zarları ise, bilimum talebelerinin tek biz gaye pesinde yani futbolda (A. Merikan futbolü) halkım mabudu ol. Mak için mücadel: ettiği üniversite. in spor sahalarma matuftur. Ma- im olduğu üzere Amerikada sper ollej ve bilhassa üniversitelere mün- ler. Amerikalıların gerek kend: Walarında çıkardıkları yıldızlar, ge tek her dört senede bir dünyaya kar- Kp üklerı © harikulâde atletlerin ; “Psi üniversitelerden yetişir.. Bunu Yi anlatabilmek icin bir üniversitede Kendine bir kariyer yapmak, bir şöh- temin etmek için uğraşan bir fut- kahramanınm hayatımı tetkik e- b del; m. ve faraza ismine de John Haziran sonunda liseden bakglorf Smith dört sene daha tahsile devanı etmek üzere bir üniversiteye müra- caate karar verir. Bu kararın en bü- yük âinili şüphesiz bu ana kadar fut bolda göstermiş olduğu liyakatin bah şetliği bir hevestir. Filvaki daha resmen kayda teşeb- büs etnfeden üniversite (o dahilinde mevcut muhtelif teşekküllerden ü retsiz tahsil imkânları temin eden bir çok teklifler alır. Bu mevzii olmakla beraber eski mektebinde temin etmiş olduğu şöhretin bir semeresidir. Bu teklifler gayet hafif işlerdir. Meselâ üniversitede bedava tahsile, iaşe ve ibateye mukabil mektep (dahilinde ders saatleri haricinde gösterilen bir hizmeti görmek ve yahut civardaki küçük bir mektepte beden terbiyesi dersi vermektir. Smith kararmı (o verdikten sonra tahsilde değil de futbolda en kuvvetli olan bir üniversiteyi intihap eder ve son baharda kaydolur. İlk şöhreti ona daha başlangıçta hayatmı kıs. men temin etmiş demektir. Evvelâ muazzam üniversitenin içinde iktısa- di ve içtimai bütün teşekküller ona kapılarmı açar. Mukavele aktetmiş bir film şirketinin Greta Garbonun üzerine titrediği. gibi üniversite “de bu futbol yıldızınm üstüne kanat ge- rer, Lâkin işin asil müşkülü bu esna. da başlamıştır. Çünkü (mektepte Smith'den maada takıma namzetli- ğini vazeden birçok! genç vardır. Bel takımı namzet listesine kaydetmiştir. Halbuki timde ise yalnız on bir oyun» cuya yer vardır; ihtiyatlariyle azami yirmi kişilik kadrodur. Her üniver. sitenin iki futbol takımı vardır; bun- lardan birincisi mektebi harice karşı temsil eden asıl takımdır. Diğeri ise antrenör tarafından seçilen ve en iyi namzet oyuncuları ihtiva eden ikinci takımdır. Birinci takımda yer alabi! mek için ilk şart üniversitede asgari iki sömestr okumuş bulunmaktır Smith liyakat ve meharetini evvelâ! namzetler arasmda göstermeğe mec- burdur. Dersleri müteakip her gün öğleden sonra bilâ istisna, güneş, yağ mur, kar, durmadan ekzersiz, güneş batıp projektörler yanmerya (okadar ekzersiz! Bunu takip eden saatler zarfında siyah tahta üzerinde oyun taktiği hakkında projeksyonla kon- ferans vardır. Futbol sahası bir harp meydanıdır. Binaenaleyh bütün ma nevraları, tekmil hileleri öğrenmek ezberlemek ve hazmetmek şarttır. Nihayet antrenörün insafiyle © günün antrenmanı biter, ayaklar sü- rüklenerek, kollar om asıla» N Bi rak, başlar sarkmış ve kıpırdânamıya tor ve en kırıcı oyunudur. Bu futbo-! yasi vermeğe muvaffak olan *J.' cak vaziyette duşa gidilir. Yemekten sonra kitaplar koltuğa, bin bir türlü futbol nizamat ve hilesiyle hali işbaa gelmiş bir kafa, halsiz bir vücut mü- töleahaneye ders çalışmağa gider. Si 40 J. Smith gayesinde sebat ederek muhtelif üniversitelere karşı . birkaç; defa oynanmağa muvaffak olur.Artık ismi mektebin her yerinde, her köşe- sinde ağızdan ağıza dolaşmağa baş- lar. Mesele gelecek seneye birinci takımda esas oyuncu olmaktır. Ge- rek mektep idaresine gerek heyeti ta- limiyeye karşı itibarı son derece ar- tar, Şayet takım bir seyahate çıka- cak olursa derslerden ve talebenin her gün yapmakla mükellef olduğu askeri hizmetlerden muaftır. Zira zihnen yapmakta (olduğu talim ve mümarise kâfi görülür, Nihayet teş- rinisaninin 8on haftasına tesadüf e den ve Amerikalıların o mukaddes günlerinden olan Hindi bayramında kendi üniversitesinin birinci takımı- na karşı ilk maçı oynadıktan sonra gayesine erişmek için en güç imtiha - nı da atlatmış demektir. Şimdi sıra Sömerstr imtihanlarmı hazırlamağa gelir. Fakat bu futbol antrenman gibi güç bir şeydeğildir. Profesör. lerin nazarında mektebin futbol yıl. dızları birçok imtiyazlara sahiptir. İlkbahar sömestrinin başlamasiy. le antrenmanlarada germi verilir; yalnız mac yoktur, J. Smith üniver sitede eskimiş, tanınmış ve itibarlı bit şahsiyettir. Yaz tatilini buz hamallığı ederek gerirmiştir. 50 kiloluk. buz! kalıplarmı depodan arabaya taşmak- Ta adalelerini takviye etmiş, mukavs met hasşasmı arttırmış ve kış sömers- trine tahsil ücretinin bir kısmını ev- velden tedarik etmiş ve yahut bir o- tomobil almak için para kazanmış-! Maruf Amerikan futbolcu vel atletlerinin çoğu yaz tatillerini bu şe-! tır. kilde gecirir. Fakat her buz taşıyan bir futbol yıldızı olamaz. İkinci sene de ayni suretle geçer. Yalnız takıma yeni alınacak oyuncu lar arasında tecrübeliler tercih edildi inden aradaki rekabet artmış, rakip- İer kuvvetlenmiş, ekzersisler de son derece sıklaştırılmıştır. Bütün bu va- ziyetleri efkârr umumiye yakından takip eder, çünkü alâkadardır. Bu a- lâka ise oyuncular arasında büsbütün heyecan tevlit eder. Smithin ilk sö- mestrede takımda beraber oynadığı arkadaşlarınm çoğu müruru zamani: bu çetin mücadeleye tahammül ede miyerek veya manen veya maddeter mutazarrır olarak birer birer serpil mişlerdir. Lâkin bütün mihnet ve imtihanları atlatmağa muvaffak «- Amerikada futbol, dünyanın en sor ve en Kırıcı oyunudur. Bu futbolunu Avrupada revaç bulmamasının en büyük sebebi, bu oyunu oynıyaoak ser- güzeştçinin bulunmamasıdır. Resmimiz Vaşington ve Kaliforniya ünl versiteleri arasındaki bir maçı göstermektedir. göğsünün üstünde taşımak hakkını kazanır. Bu imtiyaza sahip olmak üniversite gençliğinin gayesidir. Bu harfi göğsüne takan genç birçok eğ- lencelerin, toplantıların yıldızı, ve ü- niversitenin âdeta “Clark Cable, ı olür. Smithin ikinci senenin yaz tati- linde omuzunda bir balta ile orman- dan ormana dolaştığı görülür. Buda bir nevi antrenmandır. Mektep son- baharda açılmca meşakkat ta başlar Bu seferki faaliyetin başlıcasın: elde edilen şöhretin müdafaası teş'cil Yunan - Italyan Atletizm Müsabakası yapılamıyor Yunan atletizm federasyonu. İtal- yanlara mürâcaat ederek atletizm ta - kımlarmın Atinada Yunanlılarla bir müsabaka yapmasını teklif etmişti, İ- talyan federasyonu - önümüzdeki mev- simde - Fransa ve Macaristanla daba evvelden mutabık "kalmış Olduğunu söyliyerek Yunanlıların bu teklifini ka bul edememiştir. Maamafih İtalyan federasyonu Yu - nanistana İtalyan atletizm B takımı. nın gidebileceğini bildirmiştir. Yunanlılar İtalyan B takımın kendi- leri için zayıf bir rakip buldukların - dan İtalyan . Yunan atletizm karşılaş- ması şimdilik suya düşmüş olmakta - dır. Yunanlılar bu sene muhakkak bir. kaç müsabaka tertip etmek arzusunda bulunduklarından Fransız atletizm klüplerinden birinin getirileceği ümit edilmektedir, Avrupada futbol Şampiyonluğu maçları Avrupada son haftanın futbol şampiyonluk müsabakaları neticele- ri şunlardır: Almanya Sarrebrück | Francfort O Sttutgard 2 Essligen 2 Stuttgrad 5 Ulm 3 Nurenberg 4 Münih O Berlin karışık tekrmı da Hambur gu 5 — 3 yenmiştir. Ispanya Granollers 4 Barselona Espangnal 2 Saladell 1 Badalowa 2? Girona | Italya Bologna | Roma 0 Milona | Gevova 0 Yaventtis 0 Sampiönlarma Bari 0 Napoli O Belçika el Bulüplarin leri gürmdilik şöyledir 20 Puvanla Brukellee © birinci, 19 puvanla Gillorse ikinci, 18 puvan- la Auerp üçüncü. Çekoslovakya Seri 19 püyüüe biti SİYA 18 puvanla ikinri, Prostiyav 16 pu vanla üçüncü, Pilsen 13 puvanla dör düncü gelmişlerdir. Şehrimizin tanı. dığı Moravska Slavya kulübü şimdi bk ancak on birinci vaziyettedir. ? B der birincilik eder, Mektep Smithi tamamiyle bö nimsememiştir. Yeni namzetler, yeni talebeye ve harice karşı üniver. sitenin propaganda aletidir. Bunü reklâm acenteleri şefleri de gözden kaçırmaz. Smithin bir yazı makine- si başında oturmuş güzel bir resmini taşıyan reklâm sütunları ve duvar afişleri üzerinde “Bu harika yazı mâ* kinesi derslerini hazırlarken işi yü de seksen teshil ettiğinden kendizii futbola hasretmek imkânmı buluyo. Suat Erler (Devamı 10 uncuda)'” . Spor teşekkülleri Kültür Bakanlığına" mı bağlanıyor * Şimdiye kadar hususi surette ida» re edilen ve hususi birer teşekkülden ibaret olan spor teşkilâtmin Kültür Bakanlığına devri düşünülmektedir. Bu takdirde Başanlığa bağlanan bü tün spör teşekkülleri hakkında * veni bir talimatname” yapılacaktır © Ankaradaki maçlar Fener - Ankara, Galatasaray - Izmir karşılaşıyor Ankara stadının açılma merasiminde yapılacak maçlardan ilki; Fenerbahçe ile Ankaragücü ârasında olacaktir; İkim ci günkü müsabaka da Galatasaray, 125 mirin Altınordu takımile karşılaşacak» | ter. Bu iki günün — galipleri de üçüncü İ gün final maçını oyniyacaktır. İ | Eski boksör * Ringe çıkıyor 'Tekrar ringe çıkmiya karar vereli eski İngiliz boks şampiyonu Kanadali senei Larri Gens, Blakfriaste yapmığ olduğu ilk maçını, Takibini üçüncü ravntta nakavt etmek suretiyle kazan | müşter. Maamefiih bu netice hiç kimsel yi hayrette bırakmamıştır. Çünkü zeri" cinin ilk maçinda btuhakkak galip gel” mesini İstiyen organ'zatörler, dayak” yemek için Pavesi isminde bir İtalya” nın yardımına müracaat etmişlerdi. © Yüzücü — “Allah, allak, yalnız Hanş denizini yüzmek istiyordum. . Halbuki- bak Amerikaya kadar gelmişim!,, 1