9 Mart 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

9 Mart 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

/ İş # f, Ti fı, 4 / ; # > # ISraf değil Amma bol boi j : i iğ j ; 7 g artmaz dişten artar”, “gömülü çömlek” gibi İtikat ve an'aneleri- aleyhinde yazdım. kanamadım. Gene de bunun bulunacağım... İktısatçısı demiş ki: , en müsrif Fransız ka- zahiren rağmen, bizim için son fevkalâde tufeyli » Mint iktısadiyatı. il olur? niçin?.. .diye fantaziye derlerken, İnceleşmesine, her gün, aranması” na 88. "*tiyortar... Ve nihayet, moda lin en mühim muhar. olan cereyanı onlar hi telkinleri başka türlü m Niş KE Ziy, hem başkalarma — NN € alacak SAA) Nevyork Herald çin Vaşingtondan is- ia İnrat bol bol sarfet!... etme... Ziyan olma. Hem başkalarma yedir, tutumlu ol... Aman otur!,, hudutları için. artmayıp işten arta- “tmeye nekadar ihtiyner. » #rarisanın Amerikadan ” unda © bulunduğu istikraz teşebbüsü sine ilinin mukavemetine Yepgi a Kraliçesine Kli altın gül © CA. A) — Papa, İzdi- Yıldönümü münasebe. Ucuzluk temini| için Sanayiden muamele vergisi kaldırılacak İktisat vekâleti, evvelce Büyük Mil let Meclisine verilip de sonradan geri alınan muamele vergisinde büyük tadi. İât yapan projenin tekemmülü için ça- lışmaktadır. Bu hususta tetkikat yap- mak üzere Sanayi Umum müdür mü. evini Abdüssamet İstanbula (o gelmiş, dün akşama kadar sanayi birliğinde ça- aşmıştır. Hükümetin hayatı ücüzlatmak prensi- pinde muamele vergisinin büyük ehem. miyeti vardır. Muamele (vergisi güm- rükte İthal maddesinin kıymetinin yüz- de onu, sanayide her imal edilen madde. nin yüzde onu nisbetinden alınmaktadır. Hayatı ucuzlatmak için alınacak tedbir- lerin başında muamele vergisi kanunun- da yapılacak tadilât gelecektir. Verilen haberlere göre, gümrükten geçecek ham maddelerden alınan mua. mele vergisi kaldırılacağı gibi sanayi- den almmakta olan muamele vergisi de kaldırılacaktır. £ Sanayiden alınan muamele vergisi tutarı gene sanayiden fakat hissedilmiyecek (o şekilde başka yollarla alınacaktır; k Haliç şirketi Tekrar işe başlamak istiyormuş Eski Haliç şirketi idare (meclisi ile büyük hisse sahipleri aralarında yap- tıplar: görüşmelerden sonra işletmeyi tekrar elelrine almaya karar vermişler- dir. Bunun için bugün fevkalâde bir toplantı yapılacaktır. Hissedarlar iki şekil tesbit etmişlerdir. Bunlardan bi. ri belediyeye yeni bir anlaşma yapmak üzere tekliflerde bulunmak, iğeri de yeniden sermaye tedariki süretile bir şirket kurmak ve yeni bir imtiyaz al- maktır, Eski şirket hissedarlarından ve ida- re meclisi azalarından biri demiştir ki: “— Belediyenin bizden istediği yüz bin lira için Devlet Şürasına başvurul. muştur. Henüz bir cevap gelmedi. Şim dilik bütün hukukumuzu muhafaza ©- derek kararı bekliyoruz. Yapacağımız bir toplantıdan sonra belediyeye yeni bir teklifte bulunacağız... İÇERİDE: * İnkisarlar vekili Ali Rana Tarhan bera» berinde gümrük taşmüdürü Mustafa Nuri olduğu halde Uzunküprüye gitmiştir. * Ayr onbaşi, İran (o Şehinşahının cülüs yildönümlü olduğu için Ankaradaki Iran se İsretinde ve şehrimizdeki İran konsolosba pesinde birer suvare verilecektir. ” * Sövyetlerle yapılacak ticaret #slaşma Ar için İktisat vekdiletimizde o müzakereler” Te dün da devam olunmuştur. * Kimya sanayimize taallik eden bası mhbim tekliflerin İnigliz firmaları tarafme dan ileri sürüldüğü. öğrenilmiştir. * Geçenlerde bir ameliyat geçiren Üçün cü umumi müfettiş Tahsin Uzer iyileymiçe tir. Yakmda mıntakasına gidecektir. * Alman elçisi Fon Kellarin bugünlerde Berline gitmiyeceği anlaşılmıştır. Gidecek olan karmı ile kızıdır. Kendisi birkaç güne kadar Ankaraya dönderktir. * Martm 15 inci perşembe günü akşamı, İstanbul halkevinde Çanakkale zaferi özilân caktır. Büyük merasim tertip edilmiştir. * Ankura İmar müdürlüğünün lâgvile kadrosunun Arkara belediyesi ile belediye ler İmar eyetine devrolunması o hakkında bir ikanun projesi hazırlanmaktadır. Proje mütaleaları alınmak Üzere alâkadar vekâ- | letlere gönderilecektir. Arivinin anavatana karuşınasının 16 me | yüdönlümü münasebetle dün Artvinde mes | rasim yapdmış, şehir baştanbaşa donanmışe | tar. * Kuyumcu Sarar, geçenlerde Ankarada açıtan sergide teşhir ettiği sanat eserleri için. 1500 Hira mükâfat almıştı. Saran bu pera Bin 1000 lirasin: Tayyare cemiyetine vermiş tur. Denizyolları Navlun komisyonu dün De siz Ticaret mildürlüğünde toplanmıştır. izcilik dersleri mecburi oluyor Şehrimizde bulunan Maarif Saffet Arıkan ilkmektep kitapları işile uğraşacaktır. Ankaradan gelen milli talim ve ter- biye heyeti reisi İhsan umum müdür Cevaj Üniversiteye giderek tetkikler yapmışlar ve öğleden sonra Maarif ve. kili Saffet Arıkanın yanında Parkotel- de toplanmışlardır. Bu toplantıda Üniversite işleri ile yüksek tahsil vaziyeti ve tedris prog- ramları üzerinde görüşülmüştür. Bilhassa ilkmekteplerde tadil edil mekte olan yeni müfredat programının bazı derslere taallük eden esasları mü- zakere edilmiştir. İlkmektep tedrisat programı Üzerin- de yeniden baz: değişiklikler yapılması neticesine varılmıştır. Elde mevcut ki. taplardan henüz tek kitap, haline geti- tilmemiş olan hendese, hesap, coğraf- ya gibi kitaplar için bir müsabaka a. çılması lüzumlu görülmüştür. Istifa şayiaları Diğer taraftan Maarif vekili Saffet Arıkanın sehhi sebepler dolayısile çe- kileceği ve yerine Siirt saylavı İsmail Müştak Mayakonun getirileceği yolun- , R ee aeaesleine) ue, 503 1224 10,30 18,10 103 445 GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU? İtalya le Almanyanın'arası © gittikçe İyileşmektedir. Habeşistan — Maia harbi simdilik durmuştur. Biönço Üzerindeki ttkikler bitirilmiş ye ni tarifeler Üzerinde mildür (izahat ver miştir. Nakliyat tarifelerinde ne miktar ter» rilât yapllacağı bundan sonraki toplantuinrdn tesbit edilecektir. * Deniz tiesret filasuns mensup kaptan ve çerkçıların eenelik ehh musyenelerine başlanmıştır. Miktarları 550 yi tular bu meslek mensupları gebrin muhtelif basta nelerinde muayene edilmektedirler. * İmrak adasındaki hapirhane mevedu. nun hazirandan itibaren 500 ze çıkarılması kararlaşmıştır. Bursadaki hapishaneden ye niden 25 mahküm İrralıys gönderilmiştir. « Çocuk Esirgeme o kurumunun kışlık balosu 18 mart cumartesi akşamı Tokatl' yanda verilecektir. * Çatalcanın Bakkal köyünden oğlu Mustafa, birkaç çün evvel Yakup arabasile Çilingir köyüne giderken yolda donmuştur. Öküzlerinden biri de donmuştur. Orkestra davulcusu halı silbeliyor! ilk mektep tedrisat programın- da da bazı tadilât yapılacak vekili ( da çıkan bir rivayeti İsmail Müştak Mayakön şöyle tekzip ediyor: — Bu şekilde çıkarılan şayizlar ya. landır. İsmim etrafında dolaşan şayia- lar da uydurmadır. Bunları kat'iyetle tekzip edebilirsiniz. Izcilik talimatnamesi Maarif vekâletinte yeni bir izcilik talimatnamesi hazırlanmış ve tetkik €- dil için beden terbiyesi umum mü, dürlüğü ile talim heyetine verilmiştir. Bu talimatnameye göre izcilik ders- leri, liseler ve ortamekteplere mecburi olarak konacaktır. Buralarda bu dersler. haftada iki saat ameli ve nazari ola. rak gösterilecektir. Kadıköyündede Bir hırsız şebe- kesi yakalandı Zabıta memurları İstanbul tarafımda hırsızlık yapan şebekeyi (o yakalamış. lardı. Kadıköy cihetinde de muhtelif evleri soyan bir kumpanya daha yaka- lanmıştır. Bu şebekenin efradı Nedim, Şükrü, Ömer isminde liç kişidir. Kuşdili civa- rında Karadut sokağında üç evi bir gel cede soymuşlartdır. Hırsızlar dün gece bir berber dükkânmı soyarlarken yaka- lanmışlardır. , Yerli Mallar sergisine hazırlık İktisat vekâleti, bu oseneki o yerli mallar sergisi ile çok yakından alâka- dar olmaktadır. Şehrimizde bulunan ve- kâlet teftiş heyeti reisi Hüsnü Yaman hazırlıkları tetkik etmektedir. İktisat vekâleti serginin Taksim bah. çesinde kurulmasını münasip görme- mektedir, Sergi gene Galatasaray lise- sinde açılacaktır. Bu seneki sergiye Sümer bank fabrikalar: da iştirak ede. cektir. DIŞARIDA: Bulgaristanda belediye o reçimlerine devam edilmektedir. Şimdiye kadar kaza anların yüzde sekseni müstalüllerdir. * Mosrds kabine, Mar ordusu (o genel kurmay reisliğine Şükrü paşanm bir emir. name ile tayinini piyabet meclisine tavsiye etmiştir. * İsveç hariciye nazırı Sandlerin Parlar yapacağı resmi ziyaret tarihi 1£ mart ola» israk tenbit edilmiştir. Sandler Pariste iki gün kalacaktır. * Marsliya Hlmsanındaki gimeneifer istase yönlarmın birinde üç milyon eli oyüz bin İrank kıymetinde elçizaya gönderilmek O- zere istasyona getirilen çubuk altın çalım. muştr, * Nevyorkta birkaç (— gündenberi take goförleri, otomobillerine fi sf'âhlı arkadaş alarak binmektedirler. Çünkü grevciler (a rafında otornobillerin devrilmesi çok kere vaki olmuştur. Grev ba'inde bulunan şoför” lerin adedi, halihazırda 2.300 dür. * Mango ve Türkmenler için Lâtin alis. teleri ve gimel milletlerinden on üçü için Rus alfabesi orasna göre alfabeler kabul eden kararinr Sovyetler birliği merkez ici komitesi divanı tarafından tasdik edilmiştir. « Beynelmilel 12 nel kürk müzayede se tişr dün Laninşraddn buşlamıztır. Satışa Türkiye de ânkil olduğu halde Avrupanm ve Amerikanın en büyük müesseseleri işti rah etmektedir. Satış 6 gin devam edecek” tir. * Misir bütçesinde harp malzemesi ve tayyare satın almması için 100 bin (OMiser Maras ayrılmıştır. » İçinde Ühin yolcu bulunan yedi trans atlantikten Nevyorka gelen telsizlerde at» lantik denizinde Tevknlâde şiddeti bir fert. naya tutuldukları ve halen 12 4 72 saatlik teehhürleri bulunduğu bildirilmektedir. Mİ a amm 3 VA KURUN'da : i Surıyede Hatay yor! Hatay'a yönderilen mektupaln Fransız memurları “Suriyede Hatay adl bir mıntaka bulunmadığından... , kaydı ile gönderenlere iade etmeye cür'et etmişlerdi. Haber bu pek mü kim siyasi şımarıklığı dün vesikalari. le birlikte neşretmiş ve pek haklı bir hassasiyet göstermişti. Kurun gaze. tesi bu vesileden istifade ederek bu. gün şu harilmdâde fıkrayı neşretmiş- tir; 1 “Haber arkadaşımız sinirlenmiş: Antakya - Hatay adresine İstanbul postahanesinden yollanan bir mek, tup yollıyana üstünde arapça -fran- sızca bir damga ve fransızca iba, reli bir etiketle geri geliyor. “Su. riyede Hatay mıntakası yoktur” diyorlar. Genç arkadaşımız (bu damgayi vuran hangi posta merkezidir? Nö- den posta merkezinin damgası vu- rulmamış?) diye kızmakta, yahut Antakya adı yazılıp vurur ve An. takya postahanesi ile buraya sevk tavassutunda bulunan merkezler türkçe adresli mektup kabulü mec- buriyetinde bulunurken Sancağın "Türkçe adını tanımaz görünüp bey- nelmilel postada dürüstlük vazife. sini yabancı politika hırslarına fe. da eden el neredeyse onu beynelmi- lel posta birliğinin gözü önüne koymakta elbette haklıdır. Bununla beraber bir de şu etiketi bizim gözümüzle okuyalım: (Suri- yede Hatay mıntakasi yoktur) de- memişler mi? Doğru! Hatay ger. çekten Suriyede değil kit... Halk tabakalarının şahsi masuniyeti Asım Us bugün meşhut suçlar ka, ununun verdiği ilk netioelerden bah- sediyor. Evvelce sokak ortasında her- kesin gözönünde işlenen bir suç 6. ğir işliyen bir adalet makinesinin çarhları arasında yıllarca "sürünüyor ve verilen kararlar hâdisenin eskidi- ği nispette adaletten uzaklaşmış olu» yordu: Asım Us diyor ki: p “Meşhut suçlar kanunu Türkiyenin adliye hayatında adetâ bir inkılâp yapmışlır. Eskiden. faraza . bir bamala sokak ortasında tekme, to- kat atmaktan çekinmiyen kimseler şimdi pek âlâ hiddet ve şiddetleri- ni tutabiliyorlar, Zira biliyorlar ki artık, suçlular bir takım karışık müdafaa yollarından istifade ede. rek adaletin pençesinden kurtul mak O çaresini Obulamamaktadır- lar, Meşhud suçlar kanunu hem ce. za mahkemelerinin işlerini hafif. letmiş. hem de basit halk tabaka- sının “şahsi masuniyet” İni temin etmiş oluyür. 5 CUMHURIYET'te : Fransanın para po'itikası Muharrem Feyzi de amoasadesi Feyzullah Kazan da evvelki gece ai- bınlı rüyalar görmüş olacaklar ki söz birliği etmişler gibi “Akşam” da ve “Cumhuriyet” te bugün Fransanın yeni para politikasına dair birer ma, kale var: Muharrem Feysi imzasını taşıyan Cumhuriyetfteki makale Fransanın sorluklarmı, bütçe darlıklarım tetkik ederek şu neticeye varıyor: Bu masrafların altından çıkabil- mek için dahilde ve hariçte istikraz yapmaktan başka çare kalmamış. tır. Fakat, Blum kabinesinin para politikası, Fransaya karşı keselerin aşılması. için başlıca sart olan iti. madı telkin etmiyor. Simdi, bu iti- madı telkin için Marksist Fransız kabinesi en kapitalist ve liberal memleketlerin para politikasını ka» bul ve Başvekil Blum bunu bütün dünyaya 'ilân etti. Bu yeni politi, kanm esasları şunlardır: Fransa kambiyo, yani genebi parası üzeris ne hiçbir kontrol vezetmiyecek, al- tın üzerinde ticaret tamamile ser. bost olacak, frangın ecnebi parala. rma karşı mevkiini müdafaa için tayin edilecek sermayeyi bir ko- misyon idare edecek, hazinenin (Devamı 6 mcıda) *