27 Mart 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 MART — 193, Eczacısız bir iza:Fatsa'dan estantaneler Havalar iyileşti; bu yüzden, benim bulunduğum kazanın hudut dışla- a doğru sarkmam mümkün olu. Ye İlkönce komşumuz Fatsadan baş. X Buraya atla adi yürüyüşten Ütaz hizlr olarak dört santte gittik. te hayvanları pek hizlr sürmek tiyle iki saat bir çeyrekte döndük. Bir pastoral gair için ne mevzular: Üceklenmiş ağaçlar: henüz yavrula. Miş koyunlarla, keçilerle dolu sürüler; Bünavebe ile kum, kaya ve çakıldan Mürekkep bir sahil.. Şüphesiz, bura. ya inyanın en güzel plâjları kurula. | & * Bazan, temiz bir sığlığın önün- | » kari elli metro ende, bir kilomet- | ” boyda ve elvarı pek lâtif olan bir| İsale raslanıyor. Arkadaşlarımla Yötide, söyleniyoruz: — Ah, şurası kalabalık bir şehrin olsa, ne hazine! Bir tek köy bile görmeden Fats- İN vardık. İki kaza arasmda rasladı. Bir Fatsa manzarası Üraz, insanların yekünu on kişiden ziy değildir. Maamafih, vilâyetimiz Ordu, kesafet noktasmdan üçün. Üİ Yahut dördüncü geliyormuş. Bu iki kaza arasında istisnal ah. Pala otomobilin de gidip geldiği ol Maş, Lâkin doğrusu, ben hayret ettim. Kaka, $086 karikatürünün dereli, çu- ty ve kayalı olan birçok noktala- in at bile geçemedik de ekseriya ğa 8ola saptık. Bu otomobil seyahati i, eski tarihlere ait olsa gerek. im, bir vekilin bir kış günü sap. kap kaldığı ve gecelediği yeri gös. liler, Şimdi sular öteyi beriyi büs. Mit bozmuş, Kat'iyen geçilemez ka tndeyim.. yn sene zarfında, valimiz Baran'ın a ettiği “Dirlik, ler sayesinde | » bir umran seferberliği yapacak, » 120 kilometre uzunluğunda ola- tk » vilâyet sahilini baştanbaşa ka- rek İstanbul . Hopa hattının de bargasımı tes'il edecek. ... Patsanm bir çeyrek ötesinde yolun izinde bir ewiya yatıyor. Mezarıma & yeni bezler bağlanmış. larımdan biri: > Sıtmaya karşı birebirmiş! - dedi. #ki: > Kendisi de sıtmadan ölmüş! - ce. abm verdi. en oracıktan bir köylü geçi. li. Yol arkadaşımız doktor Bay ti kendisini selâmladı; ve sonra onu prezanta etti: > Çerkeslerden (o bakıyetüssüyuf tiz > Anlıyamadım! . dedim. >— Eskiden, işte şu havalide birçok ti 8 köyleri vardı. Onlarin bütün m sıtmadan kırıldı. Tabiatiyle, ik 'Türk köyleri de ayni hastalık- &i, Yok oldu ama, çerkesler yalnız bu öm oturdukları için büsbütün iluşları dikkati celbediyor. İs bu geçen adam, o köylerin ma. 2 katliâmmdan kurtulan. biricik tünesiymiğ... Bahilin daha birçok yerlerinde, ez- le Samsuna giden taraflarda da Bina, yllzlinden şu son otuz kırk sene mda tamamiyle yok olmuş, sado Kiğı kalmış köyler E tam yanında “Mandıra, İk bir göl var. Burası, takriben 3 Yüz metro kutrunda dairemsi bir birikintisi ki, deniz sathından an. bir karış yüksekliğinde... Garabe- e, denizle arasını ancak beş on! Mtrotuk bir çakıl şeridi âyırıyor. Bu din bir tarafında bir metro eninde Künalerk açılmış, gölün suyu yavaş denize akıyor. Fekat, dibinden (Devamı $ üncüde) (Vâ - Nü) Kâğıt çok pahalılaştı Kitapcılar hükümete müracaat ediyor Ankara caddesindeki kitap (o töbileri parak mesleklerine ait bazı meseleleri görüşmüşlerdir. Bu arada son günlerde kâğıt fiyatla. trınm yükselişi yüzünden (uğradıkları müşkülât dolayısile kitap basmamak 78- ruretinde kaldıklarını ve bunun mem- leket kültür ve irfanma vereceği zararı hükümete arzederek bazı | taleplerde bulunmağa karar vermişlerdir. Bundan başka eski kitapçılar cemi- yetinin “İstanbul Kitap Basanlar kuru- mu, adıyla yeniden teşkilini de karar altıma almışlardır. âfetinden kurtuluyor Şehir cıvarı çöp Sıhhiye vekâletinin çöplerin yakılma- $ı için lâzım olan fırınlar yapılmcaya kadar bunların denize dökülmesi husu. sundaki kararı dün resmen - Belediye Riyasetine bildirilmiştir. — Dün Vali ve Belediye Reisinin © riyasetimde olarak Belediye Reis muavini Ekrem; Heyeti Fenniye Müdürü Hüsnü; Temizlik İş- Jeri Müdürü Nusrat toplanarak bu işin ne şekilde tatbik ( edileceği etrafında görüşmüşlerdir. Emrin derhal tatbiki- ne geçilerek şimdiye kadar şehrin sh. hatini bozacak bir şekilde kırlarda top- lanan çöpler bundan sonra denize dö- külecektir. Bir taraftan da ihrak firm. larmın yapılması için teşebbüslere gi- rişilecektir. Halkevinde kadın şairler gecesi Eminönü halkevinin kadın şairleri. mizin hatıralarını yad için tertip ettiği gece dün âkşam yapılmıştır. Saat 24 € kadar'süren bu gecede evvelâ M, Tur- han Tan tarihteki bütün kadın şairler- gen bahsetmiş ve onlardan bir kaç mis. Ta okumuştur. Ondan sonra Şüküfe Ni. hal bir musahabe yapmıştır. Halid Bay- rı da iki kadın şairimiz hakkında tet. kiklerini bildirmiştir. İÇERİDE: * Büylik Önder Atatürk dün Ankara halk evinde tertip edilen Uludağ toplantının yük sek huzurlarile şeref vermişlerdir. * *rak kralınm doğum yıldönümü müna sebetile Relsicumhur Atatürk bir tebrik tel- grafı göndermiş, kendilerine İrak kralı tara fından hararetle tepekktir edilmiştir. * Ticaret odasmda Şark parti navlun ta rifesini teabit adan komisyon perşembe günü sor. toplantısını yapacaktır. Bu (husustaki mukavelelerin projeleri tesbit edilmiştir. * Merhum ihtifslei Ziya için bugün Eyp teki kabrinde bir ibtifal yapılacaktır. Bu ih tifsle gidecekleri parasız — götürecek Vapur set 1,30 da köprünün Haliç (İskelesinden kalkacaktır. * Bazı tanka umum müdürleri arazmân değişiklikler olacağı söylenmektedir, * Zirant bankası yeni kanun lâyihası büt çe entlümeninde dün görüşülmüş ve İktisat vekilile banka umum müdürü de toplantıda hazır bulunmuştur. * Holanda ile klering anlaşması heyetince kabul edilmiştir. * İş bankası heyeti umumiyesi pazartesi günü toplanacaktır. * Kaymakamlar arannda geniş mikyasta tayin vs tahviller yapan bir kararname he- grlanmıştır. * Majiye vekilimiz Fuat Ağralı dün Pa- rise vasi olmuştur. *» 'Ticatet odası sıhhi, iktisadi bakımdan kaymakaltı güllerin şehirde satılmamasını yalnız pasta vesir unlu (şeyler imelâtında kullanılmasını belediyeye teldif etmektedir. * Erenköy nahiyesi müdürü Ziya, Emni yet umum müdürlüğü kadrosunda İkinci se rı? milfettiş müavinliğine, açık bulman He yazıt nahiyesi müdürlüğüne İstanbul emni- yet müdürlüğü kadrosundan Nalın İpek, g* re açık bulunan Kasımpaşa Bahiyesi müdür iüğüne de Heybeliada nabiyeat o müdürlüğü birinci komiseri Talât, Heybeliada o nahiye müdürlüğüne ise birinci komiser Şükrü tm yin edilmişlerdir. vekiller * dün akşam arilarında bir toplantı ya- Maliye şubele- - . . rine yeni bina lik bina Sulamanas- tırda yapılıyor Şehrimizde yeni maliye teşkilâtı yapıldıktan sonra bir kısım maliye şubeleri binalarının ihtiyaca kâfi olmadığı görülmüştür. Bunun için defterdarlık şehrin muhtelif yerlerin» de barap veya kira suretiyle tutul muş binalarda bulunan maliye şu- belerinin yeni ve bir tip binalar ya: pılarak bu binalara yerleştirilmesini Maliye vekâletine teklif etmiştir. Bu şekli muvafık gören Maliye ve- kâleti yeni maliye şubeleri binaları İçin tahsisat göndeğihiştir. Yeni maliye şubelerinden ilki Samatya şubesi binası olarak yapıla- caktır. Bu bina için “Kocamustafa paşada Sulumanastırdâ eski itfaiye karakol binasının bulunduğu yer se çilmiştir. Bundan sonrabu seneki tahsisatla şehrin muhtelif yerlerinde daha üç şube yaptırılacaktır. Bu suretle maliye şubelerinin esaslı bir yeri olacak ve kira veril mekten kurtulunmuş olunacaktır. Günesin Batışı 18,28 bebekle ke Se framed 4,30 12,20 15,50 18,28 2000 4,12 GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU? Karsta mütkiş bir zelzele oldü, (Birçok evler yıkılmıştır. Nüfusça zayiat yoktur. lanarak Boğazda yapdacak beypelmilel ka yık yarışları üzerinde meşyul olunmuştur. * Belediye piyasada bayat pirinç unları bulduğundan pirinç unlarmm üzerinde imal tarihlerinin yazılması esasının o konulması mukarrerdir. * Evvelki gün gelen 000 seyyah dün medi leketierine dönmüşlerdir... Dünde kraliçe Marya vapurile muhtelif miletlere mensip 400 seyyah gelmiştir. İstanbul vilâyetinde bu mene 8000 talebe ik mektebi bitirme imtihanına girecektir. * Dün İstanbul kız lisesinde hava tehlikesi hakkında verilen konferanstan sonra 750 kız için tetkikler yapılmaktadır. » Festival komitesi dün de belediyede top — Mademki sulh istiyorsun Avru. pa teyze, bize para ver de top alalım! — Fransiz karikatürü —. Ithalât serbestisi Hükümet bu yolda tetkikler yapıyor Hükümet, geçmiş olan buhran yılla- rından sonra, “G.İ.R.,, kararnamesile ithalâtın serbestisine doğru atılmış 6. lan adımın tamamen tevsii için tetkikler yapmaktadır, Bu hususta Vekâletler tarafından ya- pılmış olan tik tetkikler müsbet bir ka- nante doğtu tekemmül etmiştir. Bun. dan sonra şehrimizde alâkadariarm iş- tirakile toplantılar yapılması ve müta- İcalir alnıması karırlaşmıştır. Bu top. Jantılar önümüzdeki hafta içinde olacak tr. Sanayi Umum Müdürü Reşat da bu- günlerde Ankaradan şehrimize gelecek- tir. Şu vaziyet, buhran yıllarının tama. men geçtiğini ve onun icap ettirdiği ted birlerin kaldırılmasında artık o mahzur görülmediğini göstermektedir. Muhacirlere verilecek arazi istihkak sahibi olmıyanlara dağıtılıyormuş Hükümet çok çirkin bir halden haberdar olmuştur. İskân kanuniy- le muhtaç yerlilere ve muhacirlere 2 ile 5'dekar arasinda bağ ve mey- valık verilmekte oldüğu malâmidur. Muhacir iskân ve muhtaç köylüye artzi dağıtılması gibi faydalı ve mec- buri işler dururken bazı yerlerde me- rnur, tüccar ve bunun gibi muhtaç olmayanlara bağ ve meyvalık olarak sulu ve verimli arazi verilmekte ok duğu anlaşılmıştır. Şimdiye kadar mühtaç olmıyan lara verilen araziyi muayyen müd- detler içinde verimli hale getirenlerin parasız tapuya bağlanması takarrür etmiş olmakla beraber badema top- rağa muhtaç köylülerden başkasına katiyen arazi verilmemesi alâkadar- lara tebliğ edilmiştir. * İrkisarlar idaresinin gelecek geneden | telebe Türkkuşuna yazılmağa karar vermiş itibaren bira imalâtı işini de üzerine miması | ÜR. # İzmir Musevileri bir o gazetedeki açık davet Üzerine yarın akşam ibadethaneleirnde bir toplantı yapacaklar ve badema (dalma türkçe konuşmağa karar vereceklerdir. # Dahiliye vekili Şükrü Kaya dün Elâziri giyaret ve orudun Malstyaya hareket etiğe tir. * Londra piyasasında Türk efyonlarının Aşleoiş ve srabalâj şekilleri fevknlâde takdir edilmektedir. # Japan mümessilleri inhisarlar idaresine bu sane memleketimizden asgari 100.000 000 İkilo'tuz alacaklarını bildirmişlerdir. * Şehir meciisi nisan devresi toplantıları BA perşembe günü taşlayacaklır. © Belediye fen heyeti şehrin beş senelik Kanalizasyon, yol ve su programını hazırla mâktadır. Bu programlar (o meclisin nisan devrüzine yetiştirilecektir, * Maliye vekâleti mini tahvillerin taksit'e satlmasında mahmır görmemektedir. * G. H, P, umumi idare beyetindeki mür- hallere yeni aza seçilmesi takarrür etmiştir. # Partide matbuat işlerile uğraşan büro nun matbust umum (müdürlüğüne ilhakı mevzuutahstir. DIŞARIDA: © Bolçika kralı evvelki akşam O başvekil Va harisiye nazari'e Londra ziyaretinin notle celeri hakkında görüşmüştür. * Balkan iktimi konseyi son toplentıscı yâpariak dağılmıştır. Bugün bir tebliğ neğre» dilecelitir. Konseye iştirak eğen © heyetimiz pazartesi günü gelecektir, * Çekoslovakya beşvekili Hodza Viyana. dan geçerken bu ziyaretten istifade ederek Avusturya başvekiliyle görüşmüştür. * Los Angelo ve cenubi (o Kaliforniada vasi kir sabuda iki defa giddetil zelzele ol- muştur. Zelzele San Dlegoda da hissediimiş tir. * Bulgaristunda zehiri! garlirdan korun mak için gimdiden tedbirler alınmaktadır. KURUN'da: Hırsızlar mektebi Hasan Kumçan şehrimizi dolduran küçük dilencilerin yarn tahsiilerini ikmal ede ede, tecrübelerini aritıra arta mütehassıs birer yenlesici ve hırsız kesileceklerini bize şöyle ania- tıyor: Bir İki gün evvel Lehistandan gö- len bir telgraf Varşova polisinin bir “Hırsızlar mektebi,, keşlettiğini bildiriyordu. İhtiyarlıktan artık ça. luşamaz bir hale gelmiş olan hırer zın biri evine sekiz ile on,İki yaşın- da birçok çocuk toplamış, bunları hem yedirip. içiriyormuş, hem öc kendilerine yankesicilik sanatı öğ. retiyormuş; buna mukabil çocuklar da çaldıkları geyleri getiriyor, Khti- yar hırsıza veriyorlarmış, Varşova polisinin bulduğu şey bir hırsızlar mektebi ise sbuna keşif demek doğru olmasa gerektir. Zira Varşovadaki hırsızlık o mektebine kargı İstanbulda bir değil, birçok dilencilik mektebi vardır. Bu mekteplerde tahsil ve çağlarını dilencilik öğrenmek ve di. lenmekle geçiren bu zavallı çocuk- terbiye ların mühim bir kısmı ilerde işi yankesiciliğe dökecekleri şüphesiz olduğuna göre bizdeki dilencilik mekteplerini de hir nevi hırsızlar mektebi namzedi telâkki etmek doğ. ru değil midir? AKŞAM da: Süt meselesi İstanbulun büyük dertlerinden birl de süttür. Malüm... Bu sabahki Akşam süt meselesinin ancak büyük sermaye işe girişirse halledilebileceğini söylüyor. Günde bir iki mahalle dolaşıp beş on kilo silt satmak sayesinde geçis necek ve alle besliyecek adamlar o- tursa tabiidir ki onlar asgari bir hayat seviyesine katlansalar bile gens sütü pahalıya satmağa mec. burdurlar. Fakat makul bir germa, ye ile işe başlıyarak çok süt satabi- lecek bir teşkilât ancak koyduğu sermayeye ticari bir faiz ile yani senevi yüzde 25; 30 bir faiz İle iktifa edebileceğinden peraken. de süt satış fiatleri çok ucuzlar ve on kuruştan yukarı çıkmaz. CUMHURİYET'te: Ispanya herbinin varacağı selâmet sahili Cumhuriyet gazetesinin başmakale- sinden aldığımız şu parçayı Muhiddin Birgen'in siyasi reisliği altında çıkan Son Posta'nın yüksek irfanma arzede- yiz, Yunus Nadi dün Son Postayı atlat- tıktan sonra bugün de yine kendi ka. rilerine kendi ağzıyla şunları söylü- yor: Bu şeklinde mesele bütün Avrupa, bütün Akdeniz ve bütün Afrika meselesi demek olur. Zaten İspanya kargaşalıklarından bir Avrupa har- bi çıkması ihtimalini korku ile der. piş edenler hep ortadan bu ihtimal- leri uzaklaştırmak istiyorlardı. Eğer büyük Avrupa devletlerinden herbisi İspanya yüzünden yeni bir cihan harbi çıkmasını istemiyorlar. sa İspanyada adına dahili denilen harbi durdurmak için milessir müda hale etmek hususunda samimiyetle ğ etmek mecburiyetindedirler, körüklemek ve berkezi iste diği yere sürüklemek için değil, harbi durdurmak için müdahale. Harb durdürulurken konacak şart İspanyada herhangi bir tesire tâbi olmıyacak intihabatla milli İspanyol hükümetinin vücuda gelmesini ista, mekten ve temla etmekten ibaret ol- malıdır. Eğer bütün devletler bu esusta it. tifak edemezlerse İspanya içlerinin ergeç bir Avrupa cidaline kapı aç ması ihtimali çok kuvvetlidir. Buna Japon sefiri Takateminin bü gün bütün gazetelerde çıka beyanatt. nın son kısmım da ilâve ederseniz dış siyasa adeselerinizi iyi ayar etmiş © hırsunuz. Avx bon entendeurs sali?! iğ Kara DAVUT |