18 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

18 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Ki A A 7 Inkıbazı, Hazımsızlığı, Mide Ekşilik ve Yanmalarını bi Söz söylemek sanatı Herkes hatip olabilir, Esaslı ve metot dahilinde ciddi çalışmak şartile Çeviren : Ertuğrul Muhsin "Her gün böyle birkaç cümle top Bu şüretle unutmamış olursunuz. NOKTA: 40 — Bir kitap okur. ken not almız. Yazdıktan sonra bir tarafa ata- cak olsanız bile not almayı ihmal et- meyiniz. Not tutmak. okurken dar ma aklınızı, şuurunuzu, idrakinizi “uyanık bulundurur, size dikkat et- meyi, hüküm vermeyi öğretir. Ve .bütün bunlar da bu suretle hafıza: nıza yer eder, Ayni zamanda Sizi kısa ve açık konuşmaya alıştırır ki bu da halka söylenen nutuklarda sop derece şayanı arzudur. Nasıl bir kitap olursa olsun, 18- ter bir ilm kitabı, ister bir eğlence roman: olsun okuduktan sonra, san- ki mesleğiniz icabı olarak bu kitap | hakkında bir hüküm vermeğe mec- burmuşsunuz kısa olarak yazınız. Bu itiyat bir hatip olmak istese- niz de istemeseniz de, kendi kendi- nizi çalışmıya alıştırmak bakımın- dan çok faydalıdır. Fakat bir hatip için bilhassa lâzımdır. Çünkü böy- lelikle ruhunda hadisatın muayyen fikirler ve bilgilerinden mürekkep toplu bir o sermaye bulundurur ve kati, sarih ve emin hükümler vermi- ye alıştırır. UUnutmamalısmız ki hiç bir hatip evvelâ kendi fikirlerini tanzim edememişse dinleyicilerin üzerinde hâkim olup onları arkasın dan O sürükliyemez. Evvelâ kendi fikrini, etrafındaki sizlerden kurtar malı. Bunun için en iyi çare de her hangi bir şeyi hüküm vererek oku- mak, buğdayı samandan ayırmak, tenkit etmek, tahlil etmek ve bütün bunlardan sonra bir neticeye raptet- mektir. Eğer bunları yalnız zihinde ya pacak olursanız açık ve sarih olmaz, biribirine karışır. Halbuki hükümle- rinizi yazarsanız ifade tekniğinde 'de tecriibe sahibi olursunuz. Bacon; “nutuk bir adama kolay ca söz söylemeyi, yazıda katiyeti öğ- retir., der. Eğer bir hatip umumi münakaşalarda cephe almak isterse ona katiyet, kolay söz söylemekten daha fazla emniyet verir. NOKTA: 41 — Üzerinizde bil hassa tesir yapan fikirler ve hadise- leri not defterinize kaydediniz. Nazart dikkatinizi 'celbeden her seyi yazmak. bunlar hakkında not tutmaya alışmak bir hatip İçin muhakkak lâzımdır. Vene kadar çok yazarsa o kadar faydalı olur. Bu usul; alalâde bir adam, eğer ar. zu ve sebat ederâc, bir halk önderi olmıya yükseltecek vasıtalardan bi. ridir. İnsanlar hakkında, yolda geliş yg yy bire prenses bir zambak gibi “Sarardı. Şiddetli bir buhran geçirdi. Haykırdı. Ve kaskatı olarak başpapazın kucağına düştü. Ayni zamanda Gio Matteo, göl geye benzer bir seyin siratle önünden geçtiğini farketmişti.... Bir dakika &on- ra, prenses doğrularak oturdu, Ve bir kâbustan uyanmış gibi etrafma bakın- mağa başladı: Gio Matteo dahiyane buluşu. kendi- sinin yüzünü kara — çıkartmamıştı. Eh, Allah bilir ya, bir adafnın karısının is- mini zikretmek, bâzan bir şeytanı bile tabanlarını yağlayıp kaçırtmağa kâfi dir! İN gibi. fikrinizi gayet i gidiş em bin bir de mektup başlıkları hakkında not alır nız. Bir fırtına kopuşuna dikkat edi- niz. Hasılı insanları alâkadar ede- bilecek her şeyi dikkat ederek defte- rinize yazınız. Kısacası eğer insan- lara vakayı ve hadisatı göstererek fikrinizi kabul ettirmek gayenizse hiç durmadan diğer hadise ve fikir- leri de toplamanız lâzımdır. Topçuluk için top atmak kadar mühimmatın ını bilmek ne kadar değerli ise bir hatip için de böy ledir. Her nutkun arkasında öğren- mek, düşünmek, not etmek, hük- metmek vardır. Siz yorulmak bilmez bir cümle, mukayese, kelime, hikâye, hadise, fikir, tecrübe koleksiyoncusu olma İasınız. Dinleyicilere hâkim olmadan ev- vel siz kendi meyzuunuza hâkim bir üstat gibi hazırlanmalısınız. Bu öyle demir bir kanündür ki kolayca keli- me oyunlariyle bundan kurtulamaz- sırIZ. Siz dalma hadiseleri ve hakikat leri toplamalısınız. Bir nevi nutuk fabrikası olduğunuzu ve hadiselerin de sizin için ham madde teşkil etti ğini tasavvur etmelisiniz. Bir balık gı için aç ne ise bir hatip için de not defteri odur. Bunlar olmadan her ikisi de hiç bir iş göremezler; En ko- lay kullanışlı not defteri, yaprakları yapışık olmıyan, yahut da hemen koparılabilen bir defterdir. Her hadise veya fikrin, kendisi- ne mahsus olan isim veya sıfatı yap rağın yukarı sol köşesine yazılarak, o sayıfaya kaydedilmesi tavsiye olu- nur, Eğer defter dolarsa bunları ha- | dise veya fikirlere göre tasnif ederek | bir “kartotek,, gibi saklamolıdır. NOKTA: 42 — Tavır ve miza- cınıza uygun kati bir plân edinmiye ve nutkunuzu o plân dahi- hazırlaymız: Halka nutuk söylemek bahsin- de salâhiyettar zevattan biri (nut. kunuzu tamamiyle ezberleyiniz) di ğeri (irticalen konuşunuz) öteki (not*larmıza bakarak söyleyiniz) di- ye tavsiye ederler. Hakikaten bu üç tavsiyeden her biri, eğer mizacı- nız4 uygunsa, muvafık olabilir. Fa kat mizacınıza uymazsa yalnız za ran dokunur. , Meselâ hatibin biri; tıpkı bir aktörün işlenmiş hafızası kadar kuv vetli bir hafızaya malik olduğu gibi, diğeri de hiç güvenilmiyecek bir | MAZON & MEYVA TUZU Yeni neşriyat Varlık 15 mayıs 1087 tarihli 89 üncü sayim Yas Şar Nabi, Nahit Sır, &. Behzat, Orhan Ve M, Cemil Sena, Reşat Cemal, Hümit Macit, Yusuf İhsan, Cahit Saffet ve Füruzan Hüz revin raknle, hikâye ve şiirlerde © Ingiliz, Bulgar ve Danimarka edebiyatından tercü- iielerle çıkmıştır. Okurlarımıza tavsiye ede» ri. Mevlüdu Şerif Mayısın 20 inci perşembe günü öğ. le namazımı müteakip Şehzade camii- şerifinde mevlüthan bay Kemal tara, fından mevlüduşerif kıraat olunaca. ğından arzu edenlerin gelmeleri. (8505) Beşinci İcra Momurluğundan: Dairemizin 934 « 763 No. lu dosyası ile mahcuz olup paraya çevrilmesine karar verilen Feriköyünde Vasil Go. gonun mandırasında bir adet Roman. ya cinsi inek 22.5.937 tarihine mü- sadif cumartesi günü saat 10 dan 12 ye kadar ilk ağık arttırması ile satıla. caktır. Almak istiyenlerin mahallinde hazır bulunacak memura müracaatları ilân olunur. (8502) ZAYİ — Mührümü kaybettim. Ye. nisini yaplıracağımdan bükmü yok- tur. Kıztaşı Pazaryeri sokağı 11 Adnan Tan o (8501) AKSAM POSTASI İDARE EVİ Istanbul * Ankara Caddesi Posta kutusu: İstanbul 214 Telgraf adresi : istanbul MABER Yazı işleri tel0'onu ; SAAT 'dareveliân > 24319 . ABONE ŞARTLARI Türkiye Eemabi 1400 Kr. 2100 Kr. 1.60 bezi senelik Sahibi ve Neşriyat Müdürü; Hasan Rasim Us , Basıldığı ver (YAKIT) matbaası hafıza sahibidir. Bazı kimseler ken di karihalariyle gayet açık ve kolay hkla düşünebildikleri gibi bazılari da şaşırıp kalırlar. o Halkın alkışı kendilerine ilham verinceye kadar!.. Şu halde hazırlanma için her kese mahsus tek plân yoktur. Asıl mesele mizacınıza uygun bir plânı muhtelif tecrübelerle elde edinceye kadar hazırlığı ihmal ederek söz söyleme mektir. , Benim yirmi sene evvel kendi. me edindiğim plân şudur: I: Okumak ve tetkik etmek süretiyle hadise ve hakikatleri topla» rem, 2: Bu toplananları bir isim ve- ya sıfat altında tasnif ederim. 3: Bir mesele hakkında otuz ve İ ya daha çek fikir toplanmca bunları bir nutük haline getirmek zamanı gelmiştir addederim. 4: Bu fikirlerin hülâsalarını bis ter kâğıda yazarak kâğıtlara numara koyarım. D 3: Sonra bu kâğıtları birer birer tetkik eder, bu nutka uymıyan fikir- leri içinden çıkarır ve perlerine daha münasip olanları koyarım. 6: Sonra bu fikirleri bitibirleri- ne uygun bir sira ile dizerim. Evve 18 mukaddime ve teşrih, sonra mev- zuun tasvir ve inkişafı, daha sonra netice ve kabili tatbik'olan teklifler | - ve nihayet son söz. 7: Notları takip etmeleri lâzım gelen sira ile yazar, urada sirada mühim bir fikri de tamamiyle cüm- le halinde bu kısa notlarm © drasına sikiğtıtirm. İ (Devamı perşembeye) İ AREL A geen AY giderir. Hiçbir zararlı ve müshil maddesi yoktur. bastakği olanlar bile alabilirler MİDE ve BARSAKLARI “ALIŞ MAZ. i lâtif. Tesiri kolay ve mülâyimdir. vi mi iç deposu İstanbul Yeni postahane #rkısında No. #7. Istanbul konuşuyor — Fena ia — Milim i rum. 4 — Uzun değildir. Kısaca, Belediye" den nâmumıza rica etmenizi iştiyoruz- | ki Beşiktaş çarşısındaki kasaplar me- murlarına dikkatle kontrol ettirsin, Ya rm kilo ette mutlaka iki yüz gram 4 danıyoruz. Teraz'lerde mi o bozukluk var, ne var bir türlü anlayamıyoruzü Tütüncü gülümsiyerek bağırdı: — Kaba kâğıda sardıklarını -unutu- yorsun beybaba yarım kilo eti sardık- ları kâğıt en azdan 75 gram çekiyor. Onlara veda ederek bozuk kaldırım» kı bir sokağa daldım. Evlerin çehreleri hiç de zevke uygun değil, fakat bu sokağın hemen her pen- ceresinde kitap veya gazete (Okuyan genç veya yaşlı Bay ve Bayanlar görü- yorum. Onların sükünunu bozmak İste- miyor, geçiyorum. İleride 20 metre mu» rabba: büyüklüğünde bir meydan var. Ortasında bir seyyar kundura tamircisi tezgâhın kurmuş, toz duman arasmda çalışıyor. Sevimli bir adam (herhalde ki çocuklar etrafında bir küme yapmış- lar, gülüşüyorlar. (Solda İki katlı bir kâgir evin cumbasında bir çift — güzel yeşil göz görüyorum, sar: saçlı genç bir bayanm penbe yüzünde bir gülümseme farkediyorum: ve © inanıyorum ki bu genç bayan mutlaka bana, obenimhas lime, burnu havada kakavan O kakavan dolaşan gazetecinin haline gülüyor Ar- kadaşım çocuklarla kunduracının fotoğ , rafını çekerken cumbanm penceresi kal kryor, kara bir petdeyi iten © yaşlı bir bayan : — Ne oğlum? - diyor - viz belediye. den geliyorsunuz galiba; mahalleye e lektrik yapılacak mı? — Sokakların karanlık olmasından sizde şikâyet mi ediyorsunu?? ç Onda evvelâ çok şeyler ( #öylemeği vaadeden bir dudak kımıldayışı $e7iYo- rum, fakat her nedense bir saniye İçİn- de fikerini değiştiriyor ve? — Hayır. Hayır. Diyerek pencereyi kapıyor. Bu bayan galiba o genç bayanın annesi Ve Pen çereyi kapar kapamaz İkisi de cumba. dan çekiliyorlar. Belliki (o çekingen bir aile. Ori adım ötede şair Veysi sokağı ile Hacı Mustafa çıkmazı var ve bereket versin bu sokaklardan (birinin Mi mw- maralı evinde güler yüzlü ve söz söyle- mekten, konuşmaktan çekinmeyen biz aile otüruyor. Birinci katın açık penceresi önünde dikiş diken iki bayana soruyorum: — Sizin mahalleden bir şikâyetiniz yok mu efendim? La Biri on yedi yaşında kız, biri on alt yaşında erkök iki güzel, gürbüz, zeki ve münevver çocuğun annesi olduğunu Dosya No. 936,/1988 'İ yer ve ilâve ediyor: Istanbul 8 öncü icra memurluğundan: ALIŞTIR: Mazon N anladığım bayan kısaca şu cevab ii riyor: i — Şikâyetim var. Hem yalnız besi” değil, bütün mahallenin şikâyeti Geçe oldu mu sokağa baktmıyoruğ. — Neden? © — Bu sokaklardaki karanlık öykle hep buraya teparlıyor. Sanki giteler alm mahallemizde kongre kuruyor” Belediyenin bu sokağa ve şu Hacı MP tafa çıkmazına iki limba koyması yi bu dertten kurtarabilir sanırım. Bu” > Kadar güç bir şey mi? ii «Kızı bayan Şüküfe de gözlerile an” sinin şikâyetine iştirak ettiğini anl” — Biz belediyenin her istediğini Pıyoruz. O da bizim bu küçük arzu zu yapmalıdır. k Bu «rada bu eve bitişik evin peri. sesindeki yaşlıca bir bayanım sesi ii iyor; — Bu sokağın karanlıktan kurtul $i için ben sabah akşam dua etme” meşgulüm. Zira bana © öyle geliyo acıma acısa bizim sokağa Allah ar. © Bu bayanın da çalışkan bir kızı Mahalleli pencerelere (o toplanmış dert dökerken o habre ha, dikiş maki | si başımda çalışıyor. Pencereyi ve” yorum: — Siz ne dersiniz? Sizin bir şiki” tiniz yek mu? Gülümsüyor: 3 — Var, var, Sizden © şikâyetçiy. Eğer biraz daha beni işimden alıkö sânız sizi polise şikâyet edeceğim. HABERCİ —!, anbul Levazım Âm iEİ Salınalma Komisyonu ilânli / İdareleri İstanbul Levazım âmif” | gine bağlı müesseset için yüz bin | süt ve yüz bin kilo Yoğurt 31 Mef” 031 pazartesi günü saat 14 de Top nede Satınalma komisyonunda zarfla eksiltmesi yapılacaktır. sü? | tahinin bedeli 11250 liradır, fik tef” natı 843 lira 75 kuruştur. Yoğurdü tahmin bedeli 15,000 liradır. İlk İ matı 1125 liradır. Şartoamesi bulda Tophanede satınalma kom nunda görülebilir. İsteklilerin kan vesikalariyle keraber teklif meki i ihale saatinden bir saât evvel | misyona vermeleri. (445) (2655) TET TERME LA isk Ta Le Mela ie İst'bkâm taburunun Çoban çe de bulunan barakalarının paratö” | lerine ihale günü talibi çıkmad İbalesi on gün uzatılarak tekrar 85 eksiltme ile 22 Mayıs 957 Cumaf"& günü saat 11 de münakasası yep” | caktır. Muhammen keşif bedeil lira 55 kuruştur. Şartnamesi hef öğleden evvel komisyonda görüle İsteklilerin 33 Kiralık ilk makbuz veya mektupları ile ihale & ünden evvel irraat şubesinden #| cakları vesikalaria beraber ihale # DÜ vakti muayyeninde Fındıklıda* matanlık satmalma komisyonuna meleri, . (2790) ME NE ZAYI — Edirne lisesinden aldı. 24.7935 tarih ve (549) numaralı © diknamemi kâybetlim. Yenisini <ağımdan eskisinin bükmü yoktu” , Vitali Haravun ir ZAYİ — İstanbul kız lisesinden ” 1638 tarihinde dokuzuncu sıf “iğım tasdiknamemi kaybettim. WE. mü yoktur, li Nuriye A: Paraya çevrilmesine karar verilen hane eşyasının birinci açık arttı nın 22 Mayıs 937 tarihine tesadüf eden Cumarteşi günü saal iki Erenköyünde Ethem Efendi caddesinde $ numaralı köşkte paraya çe ve kıymeti muhamminesinin yüzde yetmiş beşini bulmadığı takdirde açık arttırmanın ayni mahal ve saâtte cağı ilân olunur. (2197) 2 Mayıs 1937 Çarşamba gtinü