22 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

22 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Her hakler ablası Hadiye'ye Biraz gülünç olan bu faraziye ile beraber kocasının birçok hareketle. rinin sebebini öğrenmek Neclâyı bir az da teselli etmişti. İlk isyanlardan sonra seven kal. bi ona birçok favsiyelerde bulundu. — Mademki Lem'i karısını bir sahne yıldızı görmekle iftihar ediyor du şu halde Neclâda onun bütün arzularına (karşı boyun eğecekti. Böyle ehemmiyetsiz bir şey için gü- rültü çıkarmıyacaktır. Kocasının hoşuna gitmek için hoppa ve serbest bir kadınm vazi- yetlerini ve tayırlarını takmmağa uğraşacak, acaip tuvaletler giyecek- ti! Bir genç kadın için bir sürü tuva- letlere malik olmak, elmaslarla ken- dini süslemek hoşa gitmiyecek bir şey değildi kil "Ne olursa olsun ben de bir ko- ket oyunu oynamaktan çekinmiye- ceğim!,, Zavallı temiz ve saf Neclâcik!.. Daha öteye gitmek, daha ince dü. | şünmek istemiyordu... Lem'iye kendisini aldığı için o kadar minnettardı ve onu o kadar çok seviyordu ki!.. Onun karısı ol- makla öyle büyük bir iftihar duyu. yordu ki! Bu kocaman ve gösterişi çok seven çocuğun sevgisini ve tak- dirini muhafaza etmek için her ne o- lursa olsun yapmağa hazırdı. Çay içmek üzere salona indi. Öğle yemeği zamanını bekliyerek uzun uzun ve büyük bir dikkatle tuvaletini yeniledi. Süvare elbiseleri arasından en dekoltesini seçerek gi- yindi. Yüzünü de fevkalâde boyadı. Sahneye çıkacak olan bir artist de ancak bu kadar boyanabilirdi. Bere- ket Versin ki on sekizinci baharmın taze cildini hiç bir şey çirkinleştire- mezdi. lokantaya indiği vakit bütün masalar hemen hemen dolmuştu. Sa lonun nihayetindeki masada Lem'i simokin elbisesiyle karısmı bekliyor. du İki arkadaş galiba o otelde kalmi- yorlardı. Çünkü Neclâ onları artık göremedi. Kocasının yanına kadar gitmesi için bütün salonu baştan ba- şa geçmesi icap ediyordu. O kadar küstah ve cüretkâr bir güzellikle göze çarpıyordu ki bu cazibeye kar. şı yemek yiyenletden tek bir kimse lâkayt kalamadı. Yerine gidinciye kadar takdirkâr bir murıltının kendi- sini sardığını işitmekten ziyade keş- fetti. Lem'i minyon karısmın bu akşam ki muvaffakıyetiyle o kadar mem: nün oldu öyle iltifatlı bir tavır ta- kımdı ki bu itinalı ve sevimli tavır. lariyle karısma ilk tatlı günlerin his- lerini verdi. Bu netice Neclâya büyük bir sa- adet vermişti. Bu eafiyane sevinci arasmda huyları daha yeni keş- fetmeğe başladığı kocasının hoşuna gitmek için artık bu şeyleri ihmal etmemeği kendi kendine kararlaş- tırdr. Her zaman güzel olacak “ve bütün kadınlar en şıkı, en şayan takdiri olmağa calışacaktı. Klübün denize bakan pencere sinde çaylarını içiyorlardı. İri, teste- kerlek kırmızı bir bakır Yengini alan güneş batmak üzereydi. Bütün de. nizi kızıl, mor, eflâtun renklerle bo- yamıştı. Yaldız renkli bir dekor içerisinde gittikçe daha fazla sularm içerisine yuvarlanıyor, muhteşem, fakat biraz facialı bir görünüş al yordu. Neclâ ile Lem'i bu azametli gü- zelliklere karşı susmüuşlar yanyana oturuyorlardı. Grubun bu hazin, fakat çok heybetli imtizacı bütün varlıklarını sarmış gibiydi. . Birkaç gündenberi genç adam karısmı ilk zünlerdeki kadar güzel buluyordu. Gittikçe daha cüretkâr, daha tah rik eden zarif ve şik karısının tuva- İetlerindeki göze çarpan. itinaları gördükçe onu gittikçe artan bir şid- Yazan: Naciye İzzet Kâpser kurbanı: ( detle seviyor ve onunla hakikaten | iftihar ediyordu. Şimdi arasıra sinirlendiği çok u- fak şeyler vardı: Bunlar da karısı nm çocukça görüşleriydi. Kendi nin tamamiyle lâkayt kaldığı aleli- de manzaralara karşı karısını öyle taşkınca heyecanları vardı ki! Karısı herhalde gördüğü kü de kendisi kadar formalize olme te. Lem'i buna yontulmamış, incel- memiş bir kültür adı veriyordu, Adi bir köylü kızı tavriyle öyle bir kolu- na girişi vardı ki genç adamı sinir. lendiriyordu! Fakat bütün bunların hepsi elbette yavaş yavaş düzelecek- ti.* Onun güzel Neclâsı — kendi fikrince — modern bir zevcenin bü- tün meziyetlerins sahip olacaktı. Yüksek ve orijinal bir tip olacak ve bütün gözleri üzerine çekecekti. Fa- kat Lem'i bütün bu aykırı fikirleriy» le karıma yapılması imkânsız iki rol verdiğini'hiç hesaba katmı: Onun soğuk kanlı, sert, ciddi, fakat ayni zamanda eksantrik olduğ istiyordu. « Hem azametli ve . barit, hem de herkesin başını döndüren alâmud bir sahne oyuncusu gibi gör mek istiyordu. Hem yüksek kibar hayatının gözlerini kamaştıracak ve hem de kendi eski ailelerinin ciddi. yetini muhafaza edecekti. Hiç buna imkân var mıydı. Lem'inin bütün bu arzuları ve hülyaları belki de yalnız bu garip çocuğa mahsus ( bir idesldi. Yalnız kendisinin olan bir kadın bütün er. kekleri imrendirecek, harikulâde is- tidatlariyle bütün kadmları ezecek- ti! Herkesin beğendiği bir güzellik kraliçesi ki bir yağmur gibi yağan erkek iltifatları ortasında o gene ko casından başka kimseyi görmüyecek, kimseyi beğenmiyecekti... İşte Lem- inin baş hülyasıl.... “Evet bu bir hulya idi!.. Fakat belki çök genç ve tecrübesiz erkek” İerin hulyasr..,, Lemi daha çok tecrübesiz bir yaş- ta idi. Kendisi de farkında olmaya- rak mukadderattan imkânsız bir şey istiyordu. Gurubun bu ilâhi gü- zelliği karşısında Lemi işte hep bun- ları düşünüyordu. Karısı birdenbire ona doğru sokularak titredi: Lemi rüzgârın dudaklarına kadar değdirdiği ipek gibi saçlara gayri ihtiyari yüzünü dayadı: — Benim küçücük perim. — Üşüdüm Lemi. Artık içeri gi- relim mi? iliği — Niçin sevgilim? Burada rahat etmedin mi? — Evet, Böyle senin yanında şüp hesiz çok rahatıra. —- Neyin var? — Bilmiyorum. Belki şu facialı sema, şu kana Döyanmış Yeni bir tenk alan hilekâr deniz. — Çok muhteşem bir manzara.. — Bana çok tesir ediyor. Yüre” ğimde bir korku uyandırıyor. Tekrar titredi: Çok yavaş, kısık bir sesle tekrar mırıldandı: — Korkuyorum. — O, neden korkuyorsun Neclâ- cığım? Bu kadar güzel bir dekor karşısında korkulür mu hiç? Fakat genç kadın da yüreğini sr kıştıran bir korkuya hayret ediyor- du: — Lemi düşün ki babamdan bir aydanberi hiçbir haber alamadım. Son mektubunda çok yorgun düş- tüğünü yazmıştı. — Fazla calışıyor.. — Halbuki bu mevsim işlerini oldukça hafiflediği bir mevsim.. Ni- cin mektup yazmıyor acaba? — Yakında alırsm Neelâ. Hemen kendini. üzüntüye kaptırma. Bahçede (kendilerinden (başka se e herkes içeriçekil- ki (Devamı var) HABER — Akşam postası '““Hamidiye,, nin seyahati Yugoslav iimanların- | dan sonra Giridede uğranılacak Hamidiye mektep gemisi Deniz mek- tebi zabit namzetlerile o Yunanistan Ji- manlarma cağı tetkik gezintisine 3 haziranda çıkacaktır. Hamidiye buradan doğruca Korfu ve Pireye gidecek, orada bir milddet kal- dıktan ve talebe şehri gezdikten sonra | dost Yugoslav sahillerine hareket ede» cektir, Mektep gemimiz Yugoslavyanın Dob rtovnik limanını ziyaret edecek ve meta simle karşılanacaktır. Bu limanlarda bir kaç gün kalacak olan Hamidiye Giridin Hanya Ilmanma uğradıktan sonra mem leketimize dönecektir. Hamidiye temmuzda, bu sefer kendi sahili, irde bir geziye çıkacak ve Ge- dlkli mektebi İçin Tlmanlarımızdan tale- be alacaktır. Markoninin ölüm şual Bir fareyi öldürdü, fakat ancak bir metredenl.. Meşhur İtalyan muhterii Markoni- sin ölüm şüat bulup da gizli tuttuğu ris vayet ödilmekteydi Bu kuvvete dayana rak İtalyanların bir düğmeye « basıtiâk #üretile bir orduyu veya donanmayı tah ribe muvaffak olabileceği söyleniyordu. | ———— İngilizce Deyli Ekspres gazetesinin Roma muharibi bu mevzu üzerinde Mar koninin kendisile görüşmüş ve ölüm şu- ar diye hakikaten bir şey bulup bulma- dığı: sormuştur: Markoninin verdiği cevap şudur: «.— Lâboratuvarımda bu sahada çö ışmaklığım ancak şöyle bir netice ver- âi: İcat ettiğim karışık bir aletle ancak bir metre ötedeki fareyi < öldürebildim. e bun sonra, bu tecrübeden vaz- geçtim. Eğer bir şeyi öldürmek için bir mjetre arkasında pahalı, (o #Musgzam ve kurulması gayet ince dikkat istiyen bir âlet koymağa mecbur kalacaksak, terci- han bir tüfek kullanırız. Bu, dahı ucu- #a sal olur. Ben şimdi, televizyonun istikbali için İ hayati ehemmiyeti olanı Ultra - kısa ve mikro « radyo dalgalar (araştırmakla ulünü.,, Üç Bulgar nazırı istifa etli Sofya,21 (A.A.) — Ticaret nazırı Valefle ziraat nazırı Radi Va- silef ve dahiliye nazırı Karagizofun istifası üzerine kral, ticarete Baro- fun, ziraate Banokofun tayini hak- kındaki emirnameyi imza etmi tiği IÇERİDE: # Yeni sene bütçesi Meclisin (pazartesi günlü içtimadan itibaren © başlayacak ve Meclin bu münasebetle hergün içlima yapa cükler. Bütçe mizakeresinin &ym 28 ise ka dar bilirilmesi ihtimal dahilindedir. $ İstanbul muntakasında iş kanununa ait hazıvlıklar İkmal ediimiştir. o İstanbulda Iş kanununun hükümleri dahiline giren 40.009 işçi yardır, CUMARTESİ MAYIS — 1987 Heri: 1358 — Rebttilevvel: 11 Mevlidi Nebevi gecesi GECEN SENE BUGUN NE OLDE? Belediyenin etarile klâkşon yasak edildi. 19 mayıs 22 MAYIS 1937 tebrikleri Atatürk gençliğe başarılar diledi Ankara 31 (A.A.) — 10 mayis — Gençlik ve spor bayramı minasebetile | yapılan bi yük şenlikler esmaşında Ankara stadında top lanmış olan halkın İçten saygı ve sevgilerinin başta Atatürk olmak üzere o Dülyüklerimize bildirilmesi için alınmış olan karar lzerine İçişleri bakanı va Parti genel sekreteri Bük rü Kaya tarafından çekilen telgraflarla kar şlıklarmı aynen seşrediyoruz: Atatürk Oamhurrelal ÇANKAYA Bundan 18 yıl önce vatanın o Ufuklarında ve milletin ruhunda bütün ümit ışıkları sön dürüldüğü ve yeiain, çaresizliğin kara kâbu wi tütün yürekleri sardığı zaman, içinde ta #idığı İnan, irade ve sevgi güneşini, saltanat ve hilâfet Teğiminin bütün şenmâtine rağmen ilik defa Samsunda milletin ergin — ve bitkin gözleri önünde parlatan ve milleti içinde ve milletle bereber buglümün Türkiyesini © yarı tan Atatürke sonsuz minnet ve şükranlarımı 7: sunariten, dalma urkasından bir tek nefer &ibi gilmenin zevki, heyecan ve itminanile sağlıklar, Uzun ömürler ve yeni (başarılar dileriz. Dahiliye Vekili ve C.H. P. Günel sekreteri Şükrü Kaya Şükrü Kaya İçişleri Bakanı ve C.H. B, Genel Sekreteri ANKARA 19 mayıs gününün yldönümünde - Ask ra stadyomunda toplanan muhterem Yurd dağların ve guurlu ve gürbüz gençliğin yük s4k ve Albi Hinlerini bildiren telgrafımız: bü SİK sövintle aldim. Teşekkür eder ve Dış ticaret m miz lehte inkişaf ediyor Ankara 21 (A.A.) — Dış ticaretimiz hakkında verilen resmi rakamlata göre 937 yılının Üç aylık ihracatımız kıymet rile 1936 nın ayni o aylarma ait 22,007,183 Nrasına mukabil 36,652,696 Miradır. 1937 deki ilk üç aylık ithalât- mız 936 nın 20.354.331 — lirasına karşı 20.891.422 liradır. 1934 ikincikânum, şubat ve mart ayla rında İthalâta nazaran kıymet itibarile ihracat lehinde kaydedilen 1.652.852 ye karşı 1947 de ayni ayların ihracat lehin- de gösterdiği fark ise 05.761.274 liradır. Adliye önünde bir hırsızlık Üsküdarda İhsaniye mahallesinde ©- turan Refika isminde bir kadın dün Üs klldar adliye binası önünde (o dürürken sabıkalılardan Aksaraylı Ramazan ya. nma yaklaşıp elindeki çantay! kapmış- tır. Çantada yüz Hira © bulunduğundan kadın feryadı köparmiş, etraftan Yeti şenler kaçmakta olan sabıkalıyı tutmuş lardır, Çanta ine teslim edilmiştir. # Mektüplerde çıkurılacak meçmunlar hak kında tir tamim yapıtmıştır. * Lisa ve örtamekteplerde tmtihanlarda mümeyyizliği civar melrteplerin musillmleri yapacaktır. Hususi laelerlin imtibanları res zi Hselerde olacaktır. # Şoförler borçlu oldukları plâka parsia rının ayda beşet ilra vererek taksitle o öden mesini belediyederi rica etmişlerdir. # Dünden iübaren bütün mekteplerde ders lere nibüyet veritmiştir. 25 mayısta imtihan tara başlanacaktır. * Hariciye vekilimizin Romanya kralı e yaptığı mlilâkatta Bükreş ciçimizin de hazır bulunduğu sonradar bir tebliğle bildirilmiştir * Ulusal ekonomi kurumu bayeli umumi ye içtimar dn Ankarada yapılmıştır. * Pamuk ipiiklerinin memlekte serbest it halini teminen yeni bir kararaama hazırlana rak meriyete konulmuştur: 8 Almanya ile 3 temmuzda, başlayacak müzakerelerden evel müzakereyi o yapacaX heyetimiz 10 haziranda Bertine hareket ede cektir. W Altin sanmına avdet için İngilterede gizli müzskereler olduğu söylenmektedir. * İnhisarlar vekâleti köylü için 2,5 kuruş huk yeni bir tip sigara çıkarmasını o tetkik etmektedir . * Bir sabah gazetesinin yazdığına (göre Mu müdafaa vekâleti kadınlarm askerliği projesini tekrar tetkike başlamıştır. 4 Topkapı müzesinde (kıymetli tablo ve vesikalarla hakları İhtiva edecek iki yeti sa Jon açılacaktır. bududu olmıyan yüketlime ve Herlemesinde daima başarılar dilerim. K, ATATÜRK Abdilihalik Renda B. M. Meclisi Reisi Mun hâkimiyetin ve maf iradenin ve mil M kurtuluş cidalinin başlangıcı olan 10 mayıs gününde inkilâbınuzın en mehnalı eseri olar Mütet Mectisinin saym Başkasına derin say gı ve sevgilerimizi sunmakla bahtiyarız. Dahiliye Vekili ve C.H. P. Genel sekreteri Şilkrü Kaya Şükrü Kaya Dahiliye Vekili ve C. HP. Genel Sekreteri 19 mayıs yrldönümlünin kutlulanması mü nnsebetile hakkımda izhar olunan sşmjgi duygulara teşekkür eder, o saygılarımı suna ram, B, M. M. Relsi M.A, Renda İsmet İnösü Başbakan Atatürk rejiminin en muvalfak başarımısı Başbakan İsmet İnönüne » yorulmak ve yıl mak bilmez çalışma ve yarsima aşkına dal ma müuvaffakiyetleri önünde şükran ve say ime tir daha takvarlamak için, ba mutlu günü vesile adirderiz Dahiliye Vekili ve GC. H, P, Genel Sekreteri Şükrü Kaya Ekselâps Şilzri Kay ANKARA Ankara stadyorunda bni (o batırlayan ve tandaşlarıma teşekkür ve ( mipnetlerimi si narım. 19 mayıs ne mutlu gün, ve aziz bay ramdır, İNÖNU irat sahip'eri birliği Faaliyete ni İstanbul irat ve emlâk sahiplerinin bir birlik kurduklarını o evvelce yaz- mıştık. Bu birliğin resmi makamların tasdikinden çıkan matbu nizamnamesi- ni gördük. İngiltere, Fransa, Almanya, - İtalya gibi büyük devletlerin bu gibi teşek» küllere verdikleri kij'met ve ehemmiyet nazarı itibara alınacak olursa (o bizim memleketimizde de yalnız irat ve emlâk ve arazi sahiplerinin değil, iki odalı bir evi olan ufak bir meslek sahibinin bile hukukunu araması ve muhafaza etmesi için bu gibi bir teşekkülün yardımın- dan istifade etmedi gayet tabildir. Emlâk sahipleri birliği, bu haftadan itibaren programındaki işleri tahkik et- tirmek için faaliyete geçecektir. Vapurda bir kaza Beşiktaş açıklarında demirli bulunan Yelkenci vapurunda fare öldürme ame- liyesini yapan sahli sıhhiye memurların Gan Sait vapurun anbarına düşmüş. ka- burga kemikleri kırılmıştır. Sait Cer- rahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. * Emlâk bankası Uç aylıkların — tevsilne ayın ikinci günü başlayacaktır. # Ondülasyon makinelerinin muayenesine “sexiranda, başlanacaktır. * Çocuk Esirgeme kurumu heyeti umumi ye toplantısı dün yapılmıştır. DIŞARIDA: © Fransiz Layyarecileri Doret va Michelet ti. seri Paris—Tokyo irtibatı o teşebbüsünü tekrar edeceklerdir. Tayyarecilerden din s8 *-i hareket etmek istiyorlardı. Fakat hava Dın Conaliğ: yüzünden bareketlerini tehir et mişlerdir. # Paris sergisi münasebelile Eyfel kulesin de dünyanm es büyük televizyon istasyonu tarla ödlimiştir. Külenin dananmam töslenti ikmal ediimiş gibidir. # Romanya vellahdi Mişel krn! ve kraliçe yi ziyaret için Beüksele gitmiştir. # Pransız başvekili Leon Bium (Pariste Mesir başvelili Nahiss paşa şerefine bir öğle ziyafeti vermigtir. * Çekoslovak barltiye nazırı Kamil Kraf ta dün akşam radyoda bir nutuk söyliyerek bütün devletlerle dost geçinmek (o szminde oldukların: söylemiştir. # Peştede bulunan İtalya kral ve kraliçe si dün milli müzeyi gezmişler, İtalya harici ye nazırı da Minesr hatleiye nazırı İlp iki mü him mülâkatta bulunmuştur. italya hariciye nazırı bundan sonra Alman ve Yuzasav elçilerini kabul etmiştir # Çekoslovak başvekili haziranın ilk NS taxında Rudapeşteye gidecektir .