24 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

24 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

6 Madritte ilerliyorlar Bilbaoda da herkes asilerin şehre giremiyeceklerinden eminmiş Madrit 24 (A.A.) — Cumhuri- yetçiler, Guadalajara cephesinde 10 kilometre ilerlemişler ve 7 kasaba zaptetmişlerdir. Mühim miktarda harp malzeme- si terkeden düşmanın mukavemeti pek zayıf olmuştur. Bilbaoda maneviyat iyi Bilbao, 24 (A.A.) — Havas & jansının muhabiri bildiriyor: Sivil ahalinin maneviyatı sarsıl- mamıştır. Sıhhatte olan erkeklerden birçoğu Elgallo hattımın gerisinde bulunanyeni müdafaa hattının” ik. mali için siperler kazmakla vakit geçirınektedirler. Bütün gazeteler, hararetli neşri yatta bulunarak halkı şiddetli / bir mukavemete davet etmektedirler. Bask makamatı, asilerin büyük zayiat mukabilinde mühim mevziler ele geçirdiklerini itiraf, fakat Mun- cia ile amorebietanın düşmanın eli- ne geçtiğini tekzip etmektedirler. Burada herkes asilerin Bilbaoya giremiyeceklerinden emindir. Ecnebi gönüllülerin geri çağırılması ve mütareke Paris, 23 (A.A.) — İngiltere nin İspanyadaki muhasım taraflar arasında bir müfareke akdedilmesi hususundaki / teklifi umumiyetle matbuat tarafından iyi bir şekilde karşılanmış ise de bu husustaki tef- çiştirmeğe taraftar oldukları anlaşıl sirlerde gazetelerin işi sükünetle ge“ maktadır. Sağ cenah gazeteleri, Bil- Istanbul konuşuyor neşeden istifade ederek eczacı tekrar konuşmıya başladı! “.- Kasımpaşanın sıhhi şartları için. de elân yaşıyan insanlara rast gelin - mesi hâkikâten ilâhi bir mucizedir.,, Fakat genç bir talebe kesti ve bağırdı onun sözünü — Şu çarşıdaki esnafın yüzde beşine | tifo aşısı yapılmamıştır. Hiç birinin tifo aşısr yaptırdığı görülmemiştir, ellerinde aşı vesikası olmıyan da yok . tu — Ne demek istiyorsun? Bu nasil o- labilir? Diye haykırdım... — Onu ben söyliyecek değilim. Ya. zınız, yüksek makamlar tahkik ettir - sinler. Hangi esnaf sıhhi kontrol altın. dadır ki?, Kasımpaşada frengili berber- ler olduğu bile rivayet ediliyor. — Kuzum sizin Şehir Meclisinde bir mümeşsiliniz yok mu? — Var tabii. . — Kim bu zat? Adı ne? — Bahriye mütekaitlerinden Fehmi. — Peki kendisine söyleseninz a, Be. lediye Reisinin mütemadiyen nazarı dikkatini Gelbetsin.. Bay Rüştü acı acı gülümsedi: — Ben kaç kere kendisine müracaat ettimse bu zat bana aynen şu cevabı verdi: “— Ben valiye bir şey söyle - yemem!.,, Eczacı Vasıf, söze başka bir mecra olmak için olacak, omuzumu Bay — Size mühim bir haber vereyim... « dedi- Kasımpaşanın bütün kuyularına liğrm karışır, bunu biliyor muydunuz? — Hayır. — Ve halk yaş sebzeleri, marulları, meyvaları hep bu kuyülarm sui yıkar. Balkan harbi yıllarında bu çar . şıda bir turşucunun kavanozları tahli) edilmişti. Bütün £ larmı lâğım su - lariyle yaptığı anlaşılmıştı. — Amma halkın da bu pislikte hiç kabahati yok mu? Cöpleri sokağa atı yerlar. — Atmayıp ne yapacaklar? Koskoca Kasmpaşada sekiz tane çöpçü vardır. ” ı sekiz çöpçüyü hep birden iş | Fakat b: başmda görmek mümkün değildir. Bir kısmı daima dairede başka işlerde kul. Tanılıyor — Ha sahi... Bak az kalsın unu! sartem. Kasımpaşaya bakan idâre ve fakat | | İ paşa için sarfetmenin bir imkânı bul Teşek kür baoya karşı çe kesafet peyda ettiği şu sırada vu- ku bulacak bir uzlâşma nün Valansiya hükümetinin lehinde apılan taarruzun gittik teşebbüsü” olacağını yazmaktadırlar Sol cenah gazeteleri ise bilâkis mütarekenin hakiki hedefinin millet ler cemiyetine müracaat eden Valan siya hükümetini oyalamak olmaâsin- dan korkmaktadırlar. Asilerin işlerine gelmiyor Slamanca, 24 (A.A.) — Havas muhabirinden: Astleidii töşüri 'efkâri ols! bü- tün gazeteler, İngilterenin gönüllü” lerin geri alınması hakkındaki tekli- fini memnuniyetsizlikle karşılamış lardır. Italya bile bıkmış Paris, 23 (A.A.) — Figaro ga zetesinin Roma muhabiri, o Musoli- ninin İspanya harbinden bıkmış ol- duğunu işrap ederek Musolininin İspanyadaki muhasım taraflar ara- sında bir mütareke akdedilmesi hak- kında İngiltere tarafından yapılan teklife aleyhtar olmadığını kaydet. mektedir. Muhabir İtalyan hükü- met adamlarının İspanyol harbine İtalyada hoş bir nazarla bakılmadığı nı bildiklerini söyledikten sonra Al. manyarın İtalyaya İspanyol işleri ile iraşmaktan vazgeçmesini tavsiye ni ve Salamanca erkânı harbi. yesinin Romada fena tesirler bıra- kan askeri ve siyasi hatalarda bulun duğunu ilâve eylemektedir | belediye memurları nerede otururlaı Onlar bu pislik içinde nasıl yaşa tahammül edebiliyorlar? , Oturanlar hep birden cevap verdi . | leri — Onlar bu semte uğramazlar ki... Daire Aynalıçeşmededir. Pişmaniye in kokusu ve sokaklarımızda - İer, yağmurlu güni oraya kadar ulaşamaz! rin selleri » Netice: i — Kasımpaşada derhal bir sıhhat, temizlik ve şehircili mücade | başlanmasını teklif ediyoruz. 2 — Kasımpaşada 44.000 kişi oturu yor. Bunların belediyeye verdikleri ver, gileri doğrudan doğruya yalnız K mi Bu adamlar kendileri himmete muhtaç iken bunlardan alınan paraları başka yerlerde ve başka işlerde harca mak kimsenin hakkı değildir. 3 — Bu sıhhat şartlar: içinde bulu . nan bir semt tifoya, konlorsuzluğa ve iptidai devir yaşayışa esir olmuş de - mektir. Böyle bir mıntakayı tifodan, ten ve iptidai yaşayıştan kurtar - i açılacak mücadelede idare ve | belediye memurları kumanda heyeti ve erkânı harbiye heyeti vazifelerini al mış adöe Binaenaleyh Kasımpaşa için çalış . mıya ayrılmış olan idare ve belediye | memurlarının tıpki bir kumandan gibi mücadele cephesinde çadır kurmaları, Aynalıçeşmeden Kasımpaşanın göbe - ğine inmeleri ve halkı çirkeften kurta- racakları ana kadar onlarla kte ay. ni çirkef içinde, ayni gâyri sıhhi şartlar içi bul etmeleri lâzımdır. pis kokular ve nde yaşamağı ka. HABERCİ Otomobil kazası neticesi telgraf- la, mektupla ve bizzat istifsarı hatır- lütfunda bulunan dostlara teşekkür- lerimizi bildirmeyi muhterem gaze- tenişilen rica ediyorüz Operatör Fahri Arel ve ZAYİ — 667 Reis şehadetnamemi za ni alacağımdan eskisinin ALI yi ettim ye hükmü yoktur. i ” HABER mem Ak; am postasr Habetiniz vat mı? PET. EYAMİ Safa'nın bir “yiizde el, azariyesi,, vaxlır. Buna. | eskiden Raşit Fıza'nın| ;m Lokanta” sında l unları yaptığımız. zsriye, ta an bugüne kadar — satolar zamanların mahsulüdür. kurduğumuz yüzde elli yanlış, yüzde elli var, yüzde elli . Bu kabulüne, kabul bizatihi nazariyenin esasma göre yapıla için, bir mâni yoktur, Bilâkis birçok pratik fayda- Yalnız ben onun bayata ka bir isim altında görü. nazar'yenin lar ola tatbikmı b yorum: Hile. Hilenin muhtelif şekille iptidai insanlâr onu en basit şekli yani hilelerinin kısa bir zam laşılmasına peşi eri vardır da a şinen razı olarak yapar. lar. Bu hilelere maruz kalan kimsele- rin bir daha aldanmak ihtimalle r. Meselâ sahte dirhem kulla mak, yerli kumaşı İngiliz, ingilizi yer. satmak gibi, âr ise hileyi doğruluk ederler, Dünyada her uluk şeklinde tezahür eder. Böyle bir hileye maruz kalanlar lar. Meselâ... f: sal gelirmi Kör dilenciler vardır. Artık herke, sin malümu olmuştur ki bu kö ekseriyeti - yüzde ellisi . sahte körler dir. Bence bu sahte körler hakiki kör. rden fazla sadakaya hak kazanır. ira körlükler üzeri tetkikler yap. as edinmişlerdir. Mi sin ise fazla kazanması makul değil midir? Başka bir nokta vutköy çilekleri # Ereğli ve Arna- htekârlıği... Geçen- de Yunus Nadinin de ele aldığı ve Kadir bir “ironis” ile bahsettiği bu mesele hile mefhumunun izahını çok kolaylaştırır. Manavlar, hilede baki. k için, neredeyse Ereğli çilekleri alp Arnavutköy tarlalara gidece erle çilek kütüklerine asacaklar ve bir noter çağırıp onun huzurunda topluyorhuş gibi yaparak bu çilekleri Arnavutköy çileği diye| resmi vesikalarla satacaklar. Hoş, bir | çok kimseleri âlim, edip, sanatkâr, | 'ük adam diye bize böyle yutturmı- yorlar mı? Hile, beşeriyetin herhangi bir saha. sında vardır. Kinde olduğu gibi aşk. iman ve ilimde olduğu gibi, küfür ve cehalette, Ve emin olunuz asıl olan hiledir. Hile olmasa “mukavele” ol. masdı, hile olmasa “metre sistemine,, azdı, hile olmasa an'ane- en küçük roktayı ihmal etnfemek için ekseriyeti akalliyete feda etmeğe kadar Varan kanunlara kal, mazdı, Hersey hiledi k veya bilmiyerek hilekâr Görtüir gibi oluyorum: Zıp ayağa kalkıyorsunuz, fakat bir an düşürilnüz: yaşıyoruz diye kendi ken. dimize bile hile yapmıyor muyuz? Fikret Âdil lüzum Eşek ihracatı! Eşeklerin şehir dahilinde geztmem- leri hakkında Şehir meclisinde verilen kararın tatbikatı zamanı yaklaştıkça c- şekçilerin ve bu hayvanlar © yüzünden ekmek yiyenlerin de düşünceleri o nis. bette artmaktadır, Fakat son zamanlar- da İstanbul eşeklerinin birdenbire kıs- meti açılmiş ve böylece sahiplerinin de — gider âyak — ler izlerini güldürmüş- 43 kendilerine yüz çe nadoluda daha uzun yıllar muammer ©- labileceklerini gözönüne alarak onlar» | Elektrik şirket 23 MAYIS — 1937 inin kaçakçılığı Bu sabahki celsede Bir ehlivukuf Kaçakçılıkla maznun keti erkânmın muhakemesine bu sa . bah dokuzuncu ihtisas mahkemesinde devam edilmiştir. Geçen celsede, müddelumumi tara « ddianame tekrar edil Tik tah v. fından okunan ikat esnasın. <âleti miş ve neticede dinlenmiş olan Nafıa hukuk Tahirle Abdullahın müracaat edilmesine, şahit Amanoli - müşavir mümessili malüamatına disle Salambonun dinlenmelerine ve di. ğer şahitlerin tekrar celp zemtye ait tahkikatın ve bunların si » eri tarihleriyle hangi ambarlarda gene ayni vekâlet | teşkiline karar verildi Elektrik Şir | rpuhafaza edildikli lere naki inin ve bunları teslim ve ve ne vakit nere e nerelerde istimal edildik . tesellüm lerle emir verenlerin kimler olduk nın tayini için bir ehli vukuf teşkil edilmesine, karar verilmişt Merkür ehlivukut bir gümrük fettişi, bir fen adamı, bir de defter muhasebede teşekkil bulunacak ve buna sami s5 tiyle Nafia Bakanlığı mümessili anlar mütchassıstan mü le Abdullah iştirak edeceklerdir Ehlivukuf, Ticaret Odası fından gösterilecek nam yanından seçilecektir. Suriyeden Parise bir heyet gidiyor Kabineyi değiştirme temayülünün Suriye kabinesi bir toplantı yaptıktan sonra, Paris ve Cenevreye bir heyet gön neğe kârar vermiştir. Bu heyet Baş vekil, Cemil Mürdüm ile hariciye nasır! Sadullak Cabiriden mürekkep olacaktır Şimdiki Suriye Başvekili Cemil Mürd mün bir müddet sonra Cenevrede Suri ye daimi murahhası olacağı ve başvek let mevkiine, Demirgömlek başı olan doktor sinin getirileceği söy' Doktor Şehbender beyanatta buluna- rak “bilgisiz vatanperverlik muvaffa- kiye ve ölüme mahkümdur. Şevk ve heyecan kâfi değildir,, demiştir. Hasan Cebbare dönüyor Bit müddet evvel şehrimizden: geçe- rek Cenevreye gitmiş olan İskenderun gittikçe kuvvetlendiği anlaşılıyor | maliye müdürü Hasan Cebbare emir üzerine Suriyeye dönmek İ Cenevreden ayrılmıştır. Hasan re Cenevrede Fransız heyeti müşavirlik ediyordu, Bir Suriye gazetesinin görüşü Şamda çıkan Fettearab kenderun Sâncağı meselesinden ine (fahri gazetesi İs- is nin en kuvvetlisi telâkk geri durmadığına delildir. Fransa, istik- belde vuku rışıklığına karşı, Tü Avrupa ka- in Balkanlar. daki mevcudiyetini kendisi için lüzüm- muhtemel bir lu saymaktadır... Bu sene buğ- day mahsulü Memleketimizde nasıl olacak ? Bugünlerde buğday piyasasında mühim bir hassasiyet hüküm sür- mektedir. Piyasada Anadoludan ve Trakyadan gelen haberlere, meteo- | enstitüsünün memleket hava vaziyetini gösteren raporlarma Ve her günkü buğday mevaredatma bü- yük bir dikkat gösterilmekte ve bun dan bu seneki buğday rekoltesi hak- kında manalar çıkarılmağa uğraşıl- maktadır. Bu sene havalar normal şerait içinde gittiğinden mayısın yır misinden haziranın on beşine kadar geçecek şu günlere büyük bir ehem- miyet atfedilmektedir. Maamafih fevkalâde bir hadise olmadığı takdirde bu seneki buğday ve sair hububat rekoltesinin fevka- lâde olacağı kanaati vardır. Geçen seneki 3 milyon küsur tonluk buğ- day rekoltemiz harp sonrasının re- kor mahsulünü teşkil ediyordu. Bu, sene daha iyi bir netice almamız ü- midi çok kuvvetlidir. Havalar biraz daha düzgün gittiği takdirde çok iyi bir neticeye varılacağı şüphesiz. gö- rülmektedir. Geçen sene nisan ayının birinci ekmek fiyatları vasatisi 11,5, ikinci tisi 10,5 ve franca tisi 17 kuruştu. Bu sene ise nisanda birinci ekmek yasa: tsi 11, ikinci 10 ve francala . fiyat ekmek fiyatı v. la fiyatları vas ları da 15,5 kuruştur. Bir sandal safasının dan yüz kadarını toplamış ve bir maw- na ile Haydarpaşaya geçirerek oradan İç Anadolu yolunu tutturmuştu. Dün de şehrimizden Dedeağaca kal- kan bir Yunan şilebi ile 50 kadar eşek “terki diyar,, etmiştir. E eğen bu| ! eşekleri bir Yunanlı onar liradan topla» mış ve ihraç etmiştir sonu Beşiktaşta Yenimahallede aşında mektep talebe» Beşiktaşta Posta caddesinde 23 numarada oturan Re- İbrahim, Karnik, otu- tan on be sinden Hikmet, cep, 17 yaşında Geçen hafta gene Yünanistana bir mo tör ile Yüz eşek daha ihraç edilmişti, Gülbek, Niyazi, Nişan isminde yedi genç dün öğleden sonra Beşiktaşta Ticaret odasının on bin lirası Mahkeme kararile ii bin lira olarak geri veriliyor Bundan bir sene evvel tasfiyesi» ne başlanan İstanbul limanı inhisar şirketinin tasfiye heyeti şirketin bü- İ tün emval ve emlâki gibi liman hanı nı da satilığa çıkarmış ve bazı müş- teriler çıkmıştı. Verilen bedel had- dı lâyikinde görülmediği için ikinci defa yapılan arttırmada ticaret oda- si da lirayı tasfiye heyetine depozito olarak 3 tırmiştr.. Fakat hanım 103.500 lira- ya kadar çıkmasına rağmen bu fi- yat da kâfi görülmiyerek arttırma geri bırakılmış, bunun üzerine tica* ret odası arttırmadan çekilmek irak etmiş ve 10 bin terken ne olmuşsa olmuş tasfiye | yeti bu on bin lirayı vermek isteme- mili. Bunun üzerine ticaret odasının tasfiye heyetini teşkil eden üç avu- k eyhine açtığı dava hakkında birinci hukuk mahkemesi kararını vermiştir. Birinci hukuk (odayı iddiasında haklı görerek hem on bin liranın iadesine, hem de şimdiye ka dar geçen müddet icin yüzde beş fa- iz verilmesine tasfiye heyetini mah- küm etmiştir. Vekâlet ücreti ve mah keme masrafları le beraber şimdi tasfiye heyetinin on bin lira yerine on bir bin İira vermesi, iktiza etmek- tedir. Tasfiye heyetinin bu kararı tem- yiz etmiyeceği söylenmektedir. ve parayı . vereceği “bir sandala binerek Suadiyeye gitmi. ye karar vermiğlerdir. Sandal yel ken açılmış bir halde Kızkulesi açık- larından geçerken birdenbire devril- miş, yedi genç denize düşmüşlerdir. | Etraftan yetişen motör ve sandallar gençleri boğulmak üzere iken Sir tarmışlardır.