3 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

3 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

ven ven eee sena haaa Kan ö... Herkes hatip olabilir, fakat... Esaslı ve metot dahilinde ciddi çalışmak şartile Çeviren: Ertuğrul Muhsin Eğer matbuat sizin hakkınızda reya mevzuunuz hakkında yanlış vir fikir vermişse, onu şimdi. berta- saf etmek zamanıdır. Eğer mevzuu- auz karanlık, anlaşılmaz bir. şeyse, onu şimdi halkın önünde aydınlat. mak, anlaşılır bir hale getirmek za- manıdır. Eğer nutuk söylediğiniz yerde halk mevzuunuza karşı düş manca bir fikir besliyorsa, onu şim- di serbest ve açıkça söz söyliyerek düzeltmek zamanıdır. Ortada bir düşünce karışıklığı, bir fikir hercü- merci, yanlış bir fikri m şamamazlık varsa, on imdi yo- İunuzun üstünden kaldırmak zama- nıdır. Şahsi fikir muhalefetleri var- sa, mümkün olduğu kadar, bunlara ehemmiyet vermiyerek hemen asıl maksadı, astl mevzuu, asıl delili mey dana koymak şayanı tavsiyedir. Muhalifleri küçük görmemek, hastm tarafla mümkün olduğu ka. dar fikir birliği tesis etmeden asıl mevzua, asil maksada © girişmemek, birçok zamanlar daha doğru olur, Umumiyetle güçlükten kaçmak- la insan bir şey kazanmaz, Eğer din- leyiciler sizin güçlükten kaçtığınızı görürlerse ciddiyetinizden ve cesa. retinizden şüpheye düşerler. Eğer bir takım fikirlerin kökleş. miş olması için evvelce sebepler var- diyse,. siz açık ve samimi konuşu" nuz. Eğersizinle beraber çalışan arkadaşlarımız bir hata yapmışlarsa onu İtriraf ediniz. Dinleyicilerinizin hiç bir tesir altında kalmadan sözle- smizı dinlemelerini istiyorsanız bü- tün bunlara ekemmiyet vermek mu- hakkak Tözumdir. NOKTA: 55 — Yolunuz ser. bestleyince hemen vaka ve hakikat. eri ortaya Vakalar, her tesirli nutkun bel kemiğini teşkil eder. Eğer bir vaka ve hakikatten bahsetmiyecekseniz, ne diye söz söylemiye kalkıyorsu- nuz? Bir takım dostça ima ve kina- yeler ve neşeli hikâyeler'nutuk söyle mek demek değildir. Bunlar belki bir nutkun süslü çerçevesi olabilir. Hakikt bir nutkun ruhu, cevheri ol- malıdır, iskleti olmalıdır, bir ev na- sıl taşlarla yapılırsa o nutuk da vaka larla yapılmış olmalıdır. ” Ukalâinm biri: nutuk söylemek sanatının, fikirleri saklamak oldu. ğunu söylemiştir. Hakikat bunun ak sidir. Nunuk, fikirleri söylemiye va- sıta olan sanattır. Eğer halka söz söylemek dere. cesine yükseldinizse demek ki aşağı yukarı bir mürebbi mevkiindesiniz. İnsanların seciyelerine, karakterleri. ne siz şekil veriyorsunuz, Sizin çok ağır mesuliyetiniz « Bir mute- , met, bir yediemin vaziyetindesiniz. Bir soytarının sefil gayesiyle hareket ediyorsanız, kendi kendini. ze itimadınız yok demektir. Yalnız. ne ve kimin hesabına olursa ulsun güldürmek ve alkış toplamak gaye- nizse kendi kendinizi dahi tatmin etmiyorsunuz demekti. Nutkunuzu vakalar üzerine kur- malısınız. Bu kanuna belki ehem- miyet vermezsiniz. Belki bunu şah smızda tatbik elinezsiniz. Fakat acı cezasnir rekmeden, bünsüz muvaf» fak olduğunuzu söyliyerek inkâr e- demezsiniz. Yalnız palavracı olarak tanınma malısmız. Umumi bir hatip için bu öldürücü bir sıfattır. Bu sıfattan kurtulmak icin en iyi çare daima kâ- fi derecede çok vakayı ve hakikatle- ri bulup nutkunuza koymaktır. Bu süretle nutkunuzun, sizin ve dinle- yicileriniz için zahmete değer, kıy- meti olur. NOKTA: 56 — Ortaya ğmız vaka ve hakikatleri o tarzda İ 2 sıralayınız ki tedriç sanatine uygun olarak yükselsin. Evelâ az mühim olan vaka ve delilleri ortaya çıkarmız. Bu suretle yavaş yavaş daha tebeye çıkarmış or Dinleyicilerinizi tamamıy teshir etmeden onlara, tahalükle ka bul edecekleri yeni bir fikri ortaya atamıyacağınız! öz önünde bulun” durunuz. Umumi hitabette bu ana kanunu birçok müptedi hatipler ih- mal &derler ve ein zararını gö“ kalırlar. veni e ii ancak kabul et meğe hazır ları şeyleri veriniz. Onları adım adım ruhi kavrayış mer. i arsız. tabela. nutuk yavaş yavaş vukarıya çıkar. Bir takım küçük va kalar vadisinden hareket eder, gittik çe daha mühim vakayii geçerek, bü- vük hâdisenin şahikasma yükselir. Bu yükseğe cıkış, bu tırmanış dinle- yicilere şevk Ve heyecan verir ve i ruhen iyi bir bale sokar. sata bir hatip: nefes almadan kendini dinliyen m daima ükseğe çıkarır. | etle dinleyi. el kendilerinin de büyüdükleri- ni, yükseldiklerini hissederler. Mü- teessir olurlar, açılırlar. in? ei hatip onu öyle bir mev- kiye yükseltmiştir ki önünde daha berrak ve daha ihatalı bir noktai na zar açılmıştır. Bu haleti rubiyenin bir kısmını hatibin iyi söz söylemesi, diğer kısmını da muntazam sırala” yarak vakaların tesiri meydana getirir. Hatta az müstait bir hatip bile, vakayii iyi ayı biliyorsa, va- kayı ve hadisatı gelişi güzel, plânsız serpiştiren iyi ve parlak bir hatibin nutkundan daha tesirli söz söyliye- bilir, i Bazı kimselerin nutuklarını dik- katle tetkik ederseniz bunların. bis iyi hat larını. görürsünüz. Bunlar ye müstait, ne de hatip ola” rak yetişmişlerdir. Buna Taj vakayi ve hadisatı İyi tanzim etmeyi bildikleri ve tedris sanatini iyi kavra dıkları için gayet büyük tesir bıra: kler, A: 57 — Her nutukta böyle bir yükseliş şarttır. Fakat bu tedriç söylenen sebebine uy- gun olmalıdır... Bir nutkun şahikası muhakkak sarsıer, MÜ edici olmamalıdır. Bir melodramın muhakak olan şahi- kası gibi olması lâzım değildir. Bir aile toplantısında nutkun en yüksek bir oyunu veya uy” ai bir lâtife olabilir, Bir dan ret odasi toplantısında söylenen nu- tukta en yüksek nokta ya herkesi tat min ve ikna edici bir statistik, yahut iktisadi bir buhranın çaresi hakkın- da bir teklif olabilir. Herhangi bir mevzu için halkın hissiyat ve efkârma tercüman olmak üzere yapılan bir toplantıda söyle nen geo sahikası, hükümetten ua) r şey yapmasını veya 1Ç- Kinak olahakın tatbikini istemek ola- bilir. Bu suretle bir nutkun en noktasını bir lâtife, müheyyiç beya" nat, statistik, bir şiir, bir teklif, bir karar teşkil edebilir. — * Bu nokta; dinleyicileri sarama” ya, memnun, ikna etmiye, yükselt- miye yarar. Her nutuk; kendisinin ortaya koyduğu mevzua uygun bir sahikaya, yü iye o mecburdur. Bunu göz önünden ayırmamak lâ ; Bir tatistik nutkunun en yük- ir si n a sek noktası bir dram şahikası gibi olmamalıdır. Ve bir matem nutku lâtife' ile bitmemelidir. Güldürmesi a Kor Lİ 33. cil Tümene bağlı 16 cı alay için 5000 kilo sığır eti açık eksiltme ile satınalmacaktır. İhalesi 18 Haziran 937 Cuma günü saat 15,30 da yapıia- caktır. Muhammen tutarı 1875 lira dır. Şartnamesi her gün öğelden evvel komisyonda görülebilir. İsteklilerin 141 liralık ilk teminat makbuz veya mektuplarile beraber ihale günü vak. ti muayyeninde Fındıklıda Komutan. lık Satınalma Komisyonuna gelmele. ri. (3162) — . Gümüşsuyu hastanesi için 1200 kilo francaal açık eksiltme İle satma: linacaktır. İhalesi 21 Haziran ©5i Pazartesi günü saat 15 de yapılacak- tir. Muhammen tutarı 1020 liradır. Şartnamesi her gün öğleden evvel ko- misyonda görülebilir. İsteklilerinin 144 liralık ilk teminat makbuz veyx mektuplarile beraber Fındıklıda Ko. mutanlık Satınalma komisyonuna gel meleri, (3163) — 33, eli 'Timen Selimiye fırını İçi: 230000 kilo fırın odunu açık eksiltme ile satınalmacaktır. İhalesi 21 Hazi. ran 937 Pazartesi günü saat 15.30 la yapılacaktır. Muhammen tutarı 2944 liradır. Şartnamesi her gün öğleden evvel komisyonda görülebilir. İstekis- lerinin 221 Jiralık ilk teminat mak: buz veya mektuplarile beraber ihale günü vakti muayyeninde Fındıklıda Komutanlık satınalma komisyonuna gelmeleri. (3164) $ Zmm 33, cü Tümen birlikleri çeri mi kilo sığır eti kapalı zarfla satınalna- MN 5 Haziran 937 Cuma günü saat 15 de yapılacaktır. Muham. men tutarı 6480 liradır. Şartnamesi her gün öğleden evvel komisyonda gö rülebilir. İsteklilerinin 488 liralık ilk teminat makbuz veya mektuplariyle 2490 sayılı kavunun 2 ve 3 cü madde. lerinde yazılı vesaikle beraber en a7 ihaleden bir saat evvelinş kadar tek. Nif mektuplarının Fındıklıda Komutan lik Satmalma Komisyonuna verme'e- ri. , (3150) — — 33. eli Tümen Birliklerile Haydor- paşa hastanesi için 5000 kilo koyur eti açık eksiltme ile satınalmacaktır. İhalesi 18 Haziran 937 Cuma günü âa- at 15,30 da yapılacaktır. Muhammen tutarı 2250 ii MI öğleden evvel komisyonda gi :. vi İsteklilerinin 169 liralık ilk ie, minat makbuz veya mektuplarile be. raber ihale günü vakti muayyeninde Fındiklıda Komutanlık Satmalma ko- misyonuna gelme'eri. (3160) 33. cü Tümene bağlı 16 Alay için 1200 kilo koyun eti açık eksiltme ie satınalınacaktır. İhalesi 18 Haziran 937 cuma günü saat 16 da Yapılacak. tr. Muhammen tutarı 552 liradır. esi her gün öğleden evvel ko- misyonda görülebilir. İsteklilerinin 41 liralık ilk teminat makbuz veya mk. tuplarile beraber ihale günü vakti m. ayyeninde Fındıklıda Komutanlık Sa, tınalma Komisyonuna gelmeleri. (3161, m aa a lâzım gelen bir nutkun şahikası sar- «er, acı bir şey olmamalıdır ve hep bunun gibi. Muvaffak olabilmek icin bir nu- tuk, içinden ahenkli olmalıdır. Ta- kip etmesi lâzım gelen dümdüz yol. dan akıp gitmelidir. Bir nutuk her ne bahasma olursa olsun hiç bir zaman teferrüatla karma karışık edilme melidir. Yalnız bir vaziyeti anlat mıya veya bir tasviri meth veya zemmederek, canlandırmıya yari yan küçük bir takım teferruat bu tavsiyenin haricindedir. Biliyorum diye, hiç lizumu ol. mıyan bir fıkrayı ortaya koymakta mana yoktur. Bir nutukta dinleyici- lerine son derece idareli ve dikkatli akseden bir yükseliş, diğer bir nu- tukta tamamiyle manasız ve lüzum: suz olur. Kısacası eğer nutka uymı. yan ve tesirini mahveden bir yükse: liş, bir tedriç bulacaksanız. o nut kun hiç yükselmemesi, hiç bir şahi- kaya varmaması daha muvafıktır. (Devamı cumartesiye) © Cocuk haftası Hediye kazananların adlarını 11 Mayıs tarihli bilmecemizin balli: (019 idi.) KRISTAL ŞİŞE İÇİNDE BİR © LOSYON KAZANAN Birinci! Hakkı Korkmaz, Besni tah - rirat kaleminde. ORTA BOY BİR LOSYON KAZANAN İkinci: Osman Sıral, Kedikpaşa E - minsinan mahallesi Dağhan sokak 17. IKİ ŞİŞE ESANS KAZANAN Üçüncü: (Sencer, Büyükhendekte Salteroğlu . ” MÜREKKEPLİ KALEM KAZANANLAR 1 — Ahmet Taştepe, Gelenbevi orta okul, 2 — Kenan Özdöl, Fatih orta © kul, 3 — İkbal, Mahmutpaşa Camiçi 15, 4 — Nuri Gelenbevi” orta okul, $ — Teoman, Ankara İsmetpaşa mahallesi Korkmazlar, 6 — Neriman Maytere, Ankara Ulucanlar caddesi Ergenekon sokağı 11; 7 — Saide Sekman, İ:K. O. okul 110; 8 — Ali Rüstem Ülgen Hüs. nü oğlu mağazasında; 9 — Ziya, De - nizyollarında Kamarot; 10 — Fatma Karaçık, Edirnekapı Feyzipaşa caddesi , 199, BİRER RESİM ALBUMU KAZANANLAR 11 — Sabri Akı, Kabataş erkek lise si, 12 — Neclâ Kansu, Bakırköy | inci okul, 13 — Hikmet Türe Topkapı Mal- tepesi 4; 14 — Tahsin, Galatasaray li. sesi; 15 — Kemal Dikolçay, Kadirga 3 üncü ilk okul; 16 — Vasi Barbar oğ lu, Cibali Tomrukkasap sokak 26; 17 — İ. Bilir, “Edirnekapı Sarmaşık s0 - kak 55; 18 — S. Köseoğlu, Beyoğlu Bostanbaşı hamam, 19 — Ziya Kanlan. emel Nedim Akkuzu, Beyoğlu Mahmutağa yokuşu; 22 — İsmail K. K. Şehremini, 23 — Şermin, Aksaray 65 inci okul. 24 — Müjgün Doğan oğlu, Alayköşkü caddesi. 25 — Kâmil Çatalkaya, Katırcıoğlu han; 26 — N. Çağlı, Samatya 52 No.; 27 — Cengiz Ersan Feyzi Ersanoğlu, 28 — Nurhan Beyoğlu 29 uncu ilko - kul; 29 -- Olçay'H. C. Pertevniyal li - sesi; — 30 Emin Şimşek Bakırköy Ce- vizlik; 31 — Ferdana Eskişehir inhi - sarlarda; 32 — Lütfiye, Beyoğlut12 in- ci ilk mektep, 33 — Mevhibe Subaşı Karagümrük: 34 — Şadi' Ağon Aşık paşa Karadeniz caddesi; 35 — Şükrü - ye Ahmet Hızı kızı, 36 — Hakkı Ka. şıkçı, Mektep sokak numara 2, 37 — Muzaffer Taş han yanında; 38 — Ta - ceddin Deniz, Vefa erkek lisesi, 39 — Fahriye Oluç Fatih Çırçır. 40 — Hik. met Savaşkan Beyoğlu Tünelbaşı, 41 —Feyziye, Sirkeci Hocapaşa — 47 Sa- lâbaddin User, Kasımpaşa orta okul; 43 — Ayten Evseven, Bağlarbaşı; 44 — Selâmi Bengi, Vefa liser', 45 — Behçet Mutlu Çanakkale; 40 — 477 Asaf, İstanbul Erkek lisesi; 47 — Seyfeddin Dikkolçay Kumkapı orta o. kul, 48 — Nigâr, Liyomel çikolat fabri- kası; 49 — Nuriye Karagümrük ilk o. kul. YAZI SİLMEK İÇİN BİRER LASTİK KAZANANLAR 50 — Necati, İstanbul erkek lisesi:: 31 — Kemal Teğmen, 52 — Orhan İs- tanbul erkek lisesi; — 53 Mehmet Ze. ki, Şehremini İbrahim çavuş; 54 — Wükerrem, Sirkeci Demirkapı; 55 — 1553 İstanbul erkek lisesi Nüzhet Ro- ba; 56 — Nezihe, Çapa öğretmen okul; 57 — Yüksel Nedim Akkuzu, Beyoğlu Mahmut ağa yokuşu; 58 — Kâzım Hı. zal Fat'h 13 üncü okul; 59 — asan Al- tındal Beyazıt Elektrik Şirketi; 60— Hikmet Sandıkçı Gelenbevi orta okul; İ manca ersleri vermekteğ: 61 — Nuri Revirgen, Bahçekapı Yalı . köşkü; 62 — Sadi Kayhan, Düzce Şe- retiye mahallesi; 63 -— 505 Kenan Ke. nan Kasımpaşa orta okul; 64 — Mem ! duh Berber Nişantaşı: 65 — Rıdvan Göksel Kadıköy Altıyol: 66 — Ömer 845 Kumkapı orta okul; 67 — Yaşar Şaylı, Kabataş Erkek lisesi; 68 — Fey- zi Kumkapı orta okul; 69 — Hat'ce Bakırköy Yenimahalie : 69 — Seyfeddin İstanbul lisesi erkek lisesi: 70 — Hak. kı Fındıklı Derciçi; 71 — Seyfi Kum « kapı orta okul; 72 -—- Burhan Kazaca, Edirnekapı 45: 73 — Hikmet Beyoğ » lu 45 inci okul; — 74 Melâhat Ersın Aksaray 15 No. MÜREKKEP KAZANANLAR 75 — Muazzez Gülen, Cerrahpaşa 36 — 38 No.; 76 — Hasan, Sirkeci De- mirkapı 22 No.; 77 — Süleyman Uçkun Kabataş lisesi; 78 — İciâl, Erenköy kiz lisesi; 79 — Selma 1800, İstanbul kız Misesi; 80 — Serâp Bari, 35 inci ilko. *kul; 8i — Vecihi Beyazıt; 82 — Ülvi. ye 28 No. Samatya; 83 — Mehmet Ali Samatya Yakboyu; 84 — Adnan Aka dur Berber; 85 — M. Kemal İstanbul erkek lisesi 86 — İlhami İstanbul er kek lisesi; 87 — Mehpare İstikiâi mse- si; 88 — erihan Altın Elfener; $9 — Lütfi Özin, Emirgân orta okul — 90 Zeki Vefa lisesi; 91 — Mahmut, Sirke si İstiklâl oteli; 92 — Aysel Nedim Akkuzu, Beyoğlu Mahmutağa yokuşu; 92 —$. Eray, Ortaköy Urgancı s0. kak 8. Açık konuşma Bay Ali Rüstem Ülgen'e: Taşrada bulunup da hediye kazanan okuyucularımızın hediyelerini aldır. mak için gönderecekleri posta ücret- lerine bir nispet tayini imkânsızdır. Çünkü hediye çelştlerimiz hemen her hafta değişmektedir. Okuyucularımi. zm posta ücretini tahminen bulmaları icab etmektedir. e Trahom mücadelesi Gazi Antep köyle» rinde iyi netice verdi Gazi Antep muhabirimiz yazıyor: Trahom Mücadele teşkilâtımca köy mücadelesinin daha verimli ve salim bir şekilde yapılmasf için büyük ve mühim köylerde birer tedavi istasyonu açılma- sı düşünülmüş ve vekâletin müsaadesi almarak ilk tecrübenin şehrimiz köy » İerinde yapılması kararlaştığından fili. yata geçilmiştir. Tedavi istasyonları açılacak köylerin nüfusu çok olması, köyde mektep ve karakol bulunması ve çevresinde tedavi için gelecek hastaların kolaylıkla ge» lebilmesi için yakın köyler bulunması gözönünde tutularak seçilmiştir. Tedavi istasyonu açılacak köyler faz la olmakla beraber şimdilik altısına in- hisar etmiştir. Her köyde ikişer odalı: birer ev kira - lanmış ve tanzim edilerek faaliyete başlanmıştır. Her tedavi evinde geceli gündüzlü bir sıhhat memuru bulunmak ta ve hem o köyün hem de civar köy - lerin hastalarını ilâçlamıkaktır. Seyyar mücadele doktorları da her gün bir köyde b: k üzere her haf- ta bu köyleri dolağmakta, hem kontrol vazifesini yapmakta ,hem de küçük a - meliyatlar icra eylemektedir. Bu mücadele şeklinin atlı sıhhiye memurları veya otorobille yapılan mü. cadelelerden çok daha verimli olduğu tahakkuk etihiştir. , .. Almanca dersleri HABER'in lisan © derslernii ter.5 eden heyetten bir muallim hüsusi « " ir. Bilhass? ikmal imtihanlarına pek kısa zaman. da yetiştirir. Şerait ehvendir. Haber de “Almanca hocası" rümuzuna mek- tupla müracaat,