3 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

3 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

HABER — Akşam postası Doyçland hâdisesinin akisleri (Baş tarafı 1 incide) İngiltere bükmeti, Fransa, İtalya ve kontrolü zman Almanya hükümetlerinden icra eden filoların emniyetini altına alabilecek usuller teklif etme - lerini istemek üzere Paris, Roma ve Berline bir sualname göndermek taşav- vurundadıt » Filoların tesanldü prensipi, kontrola beynelmilel bir mahiyet izüfe etmekte. dir Filvaki bu prensip, her gemide faali. yetini tahkike memur ecnebi müşahitler bulunmasını derpiş etmekte ve bu su- retle İspanyolları kontrol yapmakta o- lan gemilere taarruz etmek hususunda herhangi bir bahaneden İstifadeden mahırum kılmaktadır. Fakat amirallık dairesi, İngiliz harp gemilerinde ecne. bi müşahitler bulunmasını kabul ede . memektedir. Birinci müşkül, budur. İkinci müşkül, emniyet mıntakaları meselesidir. Filhakika bâzı kimseler, kontroki temin etmekte olan harp ge- mileri hükmetçilerin elindeki li - manlarda bulunmasından © bilistifade Tankistlere ve bilmukamele âsilerin el İerindeki limanlara demirlemiş olma - larından istifade ederek hükümetçilere er,, verebileceklerini ileri sür dirler , talyanın vaziyeti , 2 (A.A.) — Reuter Ajansı - ron istihbaratına göre, dün Londrada edilmiş olan diplomasi faaliyetleri » nın ademi müdahale komite , sine avdetini intaç edeceği haberi mev. simsizdi İtalya, harp gemilerinin bombardı - manı hakkında Jâyıkı veçhile teminat a. Ir almaz mezkür komite ile mesai bir « liğiniden bulunmağı arzu etmektedir. Bu teminatın ne olacağını tesbit ve . yahut İtalya hükümetine bu teminatı iblâğ isin henüz vakit bulunmamıştır. İtalyanın İspanya hükümetinin bir be. yanname eşretmesi ve âsiler tarafından kottol edilmekte olan emniyet mınta - mn tayi olunmas: kabilinde bazı eklif etmesi muhtemeldir. Ispanyaya bir kaç alay sevki? Journal gazetesine Berlinden bildiri « yor: “Gazetelerin yazdıklarından vazih bir surette anlaşıldığına göre, burada İspanyada üstünlük meselesinin üç ve- ya dört hafta içinde halli için Franko ordusunun kat'i bir nihat gayretine gü venilmektedir. ; Bununla beraber Almanlar, bu gay. rete büyük miktarda İnsan ve levazım göndermek suretiyle yardım etmek niyetinde bulunduklarını ünkâr etmek. Diğer taraftan kontrolü gayri müm. kün bazı şayialara göre, bugünkü Al» Manyanın en mühim nazırlarından biri, “pazar akşamı yapılan kabine toplantı » , (Valansiya haydutları) nin pek az bir zaman zarfında işlerinin bitiril mesi için bir kaç Alman alayının İs- panyaya ihraç edilmesini şiddetle ta » lep etmiştir. Fakat Von Neuratk ,buna bütün kuv vetiyle muhalefeet (o etmiş ve nihayet Hitleri de kendi tezine celbeylemiştir, Ispanyolların hüsnü niyetine misal Londra, 2 — Milltler Cemiyeti nez dindeki İspanyol murahhas heyeti son hâdiselerin mes'uliyetini tesbit etmek ! üzere Doyçland zırhlısı bombardıman işinin Lâhey Adalet Divanı taralından tetkikini istemiştir. Dört tahtelbahir gönderildi Berlin 2 (A.A.) — İspanyaya yeni kruvazörler gönderildiği yalanlanmak. ta ve fakat dört tahtelbahirin dün İs. yol sularına gittiği tebliğ edilmek. 3, W:24, U: 33 ve U 105 nüma, ralı Alman tahtelbahirleri İspanya sula. rma mütevcecihen hareket etmişlerdir. Ölen Italyanlar Roma 2 (A.A.) — Stefani laga muharebelerinde ölen ajansı, İtalyan | gönüllerinin fistesi neşredilmiştir. Lis- tede 52 isim görülmektedir. Amerika ne yapacak ? Vaşington 2 (A.A.) — Doyçland ve L tv Doyçlan bombardımanmın ertesigünü Almeria işi burada #lâka ile takip edil- mektedir. İspanyol büyük elçisi B. Hul nezdinde bir demarş yaparak Almeriya bombardımanın Mevletler hukukunu ih. Tâli olduğunu bildirmiştir. B. Hul Ak manya büyük elçisini kabul ederek Al manyanın hadisenin muşi bir su, rette hallini temin edeceği üridinde bu- İunduğunu söylemiştir. Birçok Senato #zası matbuatta Alme, riyanın bombardımanını protesto etmiş. lerdir. Birçok parlâmento azası da AJ- manya kuvvete müracaat usulünde ısrar ettiği takdirde bitaraflık kanununun kendisi hakkında tatbikini istemektedir. ler. Bitaraflık kanununun manası Vaşington 3 (A.A.) — Rüuzvelt; İs. panyadaki vaziyet hakkında B. Hull ile görüşmüştür. Berlin ve Roma hükümetlerini ademi müdahale komitesinin faaliyetine iştira- ke sevketmek için Londra ve Paris ka. bineleri tarafından yapılmış olan teşeb. büslerin neticesi büyük bir alâka beklenilmektedir. Siyasi mahafil, bitaraflık kanununun tatbiki hususunun hali hazırda tehlike- li olduğu mütaleasındadır. Amerika, bi. taraflık kanununun tatbiki keyfiyetinin | ecnebi memleketlerde fena tefsir edile. Ceğini nazarı itibare alarak, Habeşistan «meselesinde olduğu gibi İspanya işinde önayak olmak istememektedir. Halkın, ile hissiyatı garp demokrasilerinin yanı ba- şında Amerikanın müdahalede bulun. ması lehinde ise de Amerikalıların ek. seriyeti İspanya ihtilâfına karşı alâka- sizlik göstermekten ibaret olan hattı hareketin muhafaza edilmesini tercih eylemektedirler, Bitaraflık kanununun Almanya ve İtalyaya tatbiki, Amerikaldar için Al man ve İtalyan vapurlari ile seyahat etmenin memnuniyetini intaç edecek ve bu da bu iki memleketin iktısadiyatına indirilmiş ciddi bir darbe teşkil eyliye. cektir. Vaziyetin vehamct kesbetmesi takdirinde Amerikanın yalnız diple yolile bazı teşebbüslere bulun: iktifa etmesi muhtemeldir. Hariciye en- cümeni reisi B, Pittmann, meriyet mev. iline vaz'ı Amerika sulhunu tetkik ede. bilecek olan bitaraflık kanununun tat bikini B. Ruzveltten istemekten çekine. ceğini söylemiştir. Oran 2 (A.A.) — Oran rıhtım ame. lesi Almerianın bombardımanını pro- testo için Savono ismindeki Alman ge. misile 'Tinos nür gemisini yüklemek. ten imtina etmişlerdir. Londrada nümayişler Londra 2 (A.A.) — İki bin kişi bu gece Almanya sefaretinin önünde mayiş yapmışlar ve Almerian: dımanını tenkit eden bir karar su vermişlerdir. Nümayişçileri dağıtmak için polis müdahale etmeğe mezbur olmuştur. Avrupa sulhünün canı Le Temps küzetesi son sayısında nü- Berlinde gazeteleri okuyan balk! Doyçland zırhlısının Almeriyayı bom - bardıman edişini tetkik ederik diyor ki? “Arsıulusal kontrolü kurduktan ve ademi müdahale işine iyi bir mecra ver dikten sonra da İspanya hâdiselerinin Avrupayı ciddi surette tehdit etmekte olduğu anlaşılmaktadır, İyice ânlaşıl - malıdır ki Avrupa sulhünün canı İbiza hâdisesine benzer diğer bir hâdi. senin elindedir.,; (2 inci sayfamızın ilk sütunundaki yazıyı okuyunuz.) Berlin diplomasisi faaliyette (Baş tarafı 1 incide) martesi ve pazar günleri ise mareşal, İtalyan veliahtınm misafiri olarak Napolide kalacaktır. Curnale d'ltalya gazetesi, fon i Blumbergin Romaya bir asker sıfa- İ tivle geldiğini, görüşmelerin bilhassa askeri mahiyette olacağını ve fakat mülâkatın harbcu bir tezahür olmr- yacağını ve telâş edilecek bir komp” 7 ihtiva etmediğini kaydetmekte ir. Bununla beraber siyasi mahafil. den sızan haberlere bakılırsa Muso- lini ile mareşal Blumberg arasında cereyan eden konuşmalarda Berlin ile Roma arasında askeri bir ittifak yapmak meselesi mevzuu bahsedil. miştir. Belgrada bugünlerde bir Alman devlet adamimın gideceğine dâir ge- len telgrafı dün dercetmiştik. Son- radan aldığımız telgrafla bu Zzatm Alınan hariciye nazırı olduğunu ve yalnız Belgrada gitmekle kalmiya- rak Sofyaya da geleceğini bildirmek. tedir. Telgraflar şunlardır: Berlin, 2 (A.A.) — Alman he- riciye nazırı fon Nöyrat, önümüzde ki hafta Yugoslavya, Bulgaristan ve Macaristan hükümet merkezlerine | bir seyahat yapacaktır. Bu ziyaret. ler Almanyanın Tuna havzası me- selesine gösterdiği alâkayı ifade et- mektedir. Yugoslavya ile teşriki mesai Berliner Tageblatt diyor ki: “Fon Neyrat Almanyanm sa mimi münasebetlerde bulunduğu üç milletin hükümet merkezlerini ziya- vet edecektir. Bu müfasebatın tar- sin ve tevsii cenubi şarki Avrupası. | rin teskini nefinedir. Bulgaristan ve Macaristanla © lan münasebatımız bir ananedir. Yugoslavya ile münasebetlerimiz de genişlemiştir. Daha geniş bir teş- riki wesai şartlarını hazırlamak mev. zwu bahistir, Vücut kusuru 3 HAZİRAN — 1997 Üni bazan muvaffakiyet sebebidir Kolsuz, bacaksız, dilsiz veya sağır olduğu balde sağlamtardan daha mesut yaşayanların sırları nedir ? Amerikan âyan azasından Tomas Şal, 20 metre ötedeki bir hedele muvafla. kıyetle kurşun sika! vi Bunun şayanı dikkat bir tarafı yok di- yeceksinir. Fakat bu âyan azasının öyle bir kusuru vardır ki, bir çok kimseleri kat'iyyen o meneder, Kendisi tam otuz sene kör yaşamıştır. Fakat Tomas, malüliyetinin önüne geçebilmişt'r. Gözle değil, sesle hâre - ket ediyor. Birisi, hedefe bir şeyle vu - Tup, onun nerede olduğunu bildiriyor nişan almaktan Ve kör adam, hiç şaşrrmıyan bir meha- | retle kurşununu sikiyor. Hedefe set çıkararak vurmakta olan adam, bittabi, kurşunun kendisine isa. bet etmemesi için bir uzun değnek ki Tanmaktadır. Fakat öyle adamlar vardır ki, iki göz- leri de olduğu halde, önlerindeki hede. fe, hattâ bir değnekle bile tam bir İsa- betle dokunamazlar. Amerikalı âyan azası, birçok malül kimseler gibi oturup ağlamadı. Veya düşmedi. Gözlerinden kaybett kulaklariyle tamamlamak ötedi, Ve işitme kabiliyetini enikonu tekem- | mül ettirdi. Körlük, en büyük mânia sayılır. Bir | zamanlar, körler, kendilerini mukad - derata bırakır veya her şey için başka“ larına muhtaç bulunurdu. Bugün, bu müânlanın baş edilebileceği kanaati her gün daha ziyade artmaktadır. Bir kolejde görmiyen bir kiz bulu - nuyordu. Bütün notlarını, körlere mah. sus kabartma harfli bir makine ile alı. yordu. Ders veren adamın yüzündeki ifadeyi göremiyordu. Her halde okuma- sı da, bizimkinden dâhâ mahdut bir sa- bada olacağı muhakkaktı. Fakat bu âma. kz, bizi mağlüp etti. Çünkü, kusurunun farkındaydı. Ve ona rağmen kazanmak ve bu kusuru hiç mesabeşine indirme « ğe azmetmişti. İngiliz ordusu mensuplarından “yüz. başı Gerald Lovri harpte göz nurunu kaybetmişti. Fakat mukadderata tâbi olup boyun bükmekle kalmadı. Boks Yyâpmağı, golf ve iskambil oynamağı herkes gibi becsrebiliyor. Körlüğün, insanda diğer hisleri te. kemmül ettirdiği bilhaşsa işitme ve do- kunma hislerini ilerlettiği malümdur. Birçok diğer körler vardır ki, kör olmalarına rağmen muhtelif sporlar yapabilirler. akat sanırım ki, en göze çarpan atletik tezi Rusel Darbo ismili bir Amerikalı âmanın geçen senc Amerikanın Kalifornia şehrinden Nev - york şehrine kadar yaya olarak yürü- m Yalnızdı. Yalnız bir köpeği vardı. Her türlü şehri, her çeşit BAVA içinde geçerek tam 3400 mil mesafe kat'etti. Şimdi gelelim, dil tutukluğuna. Dil bir tabirle bunun adr kekemeliktir. Fa- kat, bu, tedavi mümkün olan bir ku, surdur. Vaktiyle kekeleyen kimseler, kendilerini okadar iyi tedavi etmişler. dir ki, şimdi birçok arkadaşlarından iyi konuşmakta fırlar . li bir Yunanlı, konuşurken dili tutu yordu. Bunu mahvetmek için öy Hikmet Münir lıştı ki “Ebed., vasfına lâyık bir hatip oldu . Bugünkü İngitere Kak Altına Jorj da, dilindeki rekâketi gideren diğer bir muvaffak insandır - Folat bunun kolay bir $ey olduğunu sanmayın. Sabır ister. Cesaret ister, Bilhassa kaftalarca mümarese yaptık - tan sonra, dilin hiç düzelmemiş gibi göründüğü zamanlarda asla yese düz. memek lâzımdır. Bugünkü İngiltere kralı, henüz York iraleye : uyordu ki, Avus - tralyaya seyahat yaptığı gralarda va purda bile, hergün muayyen bir zama- mânını bu kekemeliği gidermek için id- man yapmağa hasrederdi. Şimdi mütevefla babası gibi emin ve selis bir hatip olmak yolundadır. Bugün, bir çok kimseler, Amewka Reisicümhuru Ruzveltin çopukluğun « da şiddetli bir felce uğramış olduğunu biliyorlar: Bunu takip eden mecalsizliği, Ruzvelt, yüzme — havuzlarında gider - miştir. Yatakta yatacak bir malül ye » ki, durmak kendisi için filhakika zahmetli rine, öyle bir adam oldu ayakta bir iştir. Bununla beraber. hele son Reisicimhur intihabı faaliyetlerinde s9 kaklarda gezmekten asla geri kalmamış tır , senesinde Yorkşayr'lı bir genç İngiliz — ki Ruzvelt gibi çocukluğun. da felce uğramışu — bir bisiklet ya » tışı kazandı. Daha çocukken, doktorlar, kendisinin yürümesine imkân olmadığını sözlü.» yorlardı. Fakat bu âzimkâr çocuk bi . siklet sürmeğe başladı. Henüz 22 yaşın rışlara giriyordu. bacaksız adamlara one ve döğer caksız bir İrlandalı yalnı. prr*'mento azası olmakla kalmadı, bütün Avrupayı dolaştı. iniz Kavang isimli kol Sağırlık, koca Bethoveni, lâysmut bir musiki yaratmaktan alıkoymadı. Keza sağırlık Edisonu, Ker eve yaraya- cak bir makine icadından #enedeme » di. Amiral Nelson'u dalma deniz tutardı, Fakat Fransizları nasıl yendi. Amerikalı atlet Glen Kaningam'ın aykları okadar şiddetli yanmıştı ki, ar- “Ködaşları. anü Artık yürüyemüz, MERYEM hiç koşamaz sanıyorlardı. Fakat “edim kavemet yarışlarına hâlâ birinci dercce- de bir atlet olmakla devam etti. Bir çok kimseler için bu gibi kusur ve malüliyetler, bilâkis insan zafere götürmek için bir nevi mahmuz vazi » fesini görmektedir. Merkezi Avrupayı temsil edecek Futbol takımında kimler yer aldı Merkezi Avrupa kupa heyeti içtima. mda, 20 haziranda Amsterdamda gar“ bi Avrupa futbol takımı Ye karştlağa.” cak olan merkezi Avrupa ekibini çu Şekilde tesbit etmiştir. Planiçka (Çekoslovakya), oSesta, Sehmaus (Avusturya), Serantoni, An. dre Olo (İtalya), Lazsri (Macaristan), Sas, Sarogi (Macagstaiu), Pllo, Meaza (İtalya), Puc (Çekoslovakya). Italyan milli takımı 'Norveçi 3-1 yendi çok asırlar evvel Dermosten İsim. | Bu pazar günü Norveçin merkezi Os loda 30 bin seyirci önünde karşılaş- mış olan Norve; — İtalya futbol ta- kımları maçında, İtalya milli takımı rakibine karşı çıkardığı üstün bir oyun neticesinde bire karşı üç sayı ile galip gelmiştir. İtalya takımı maçın başından nihayetine kadar gayet seri bir oyun oynamış ve birinci haftayimin 14 ünçü dakikasında Meazza'nın aya» ğiyle birinci, 20 inci dakikasında Piola'nın ayağiyle ikinci sayısını yop mıştır. İkinci haftayim gene İtalyanla- rm hâkimiyeti altına girmiş ve onun cu dakikada Pola'nın avağivle üçnü cü sayılarmı kaydetmişlerdir. Denilsen otuz birinci dakikada Norveçin çeref sayısını yapabil- miştir,